Door spiegel boren

Pagina: 1
Acties:
  • 2.056 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:56

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Mijn videokaart heeft stroom nodig (doh) en aangezien ik zo min mogelijk kabels wil zien, wil ik die kabel als een rechte buis uit de onderkant van mn PC laten komen, en dan moet er jawel een gat in de spiegel hoe kan ik dit doen ? heb een testspiegel en evt nog een 2e (die 2e speigel is gloednieuw..)

er moet een rond gat in met een straal van 25 mm.

kan dit en hoe moet je dit doen ? met water wat koelen e.d. ?

ik kan evt wel een gatenzaag halen, maar daarvoor zit er in het midden een boortje van ong 6 mm in..

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:44

Sjaak_Afhaak

Bleh!

boren? ooit van een glassnijder gehoord? (je weet wel, zo'n ding die inbrekers in films ook gebruiken :P )

of het mogelijk is om daarmee een 25 mm klein gat te maken weet ik zo niet..

[ Voor 4% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 22-04-2005 16:42 ]

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

glasboor gaat waarschijnlijk wel werken...

http://www.aquariumhobby.nl/doehetzelf/gaten.html

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9542

tandartsboor (zie aquiarium mod) of diamantstift op dremel (zie ediejo's mod geloof ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Sjaak_Afhaak schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 16:41:
boren? ooit van een glassnijder gehoord? (je weet wel, zo'n ding die inbrekers in films ook gebruiken :P )

of het mogelijk is om daarmee een 25 mm klein gat te maken weet ik zo niet..
nee dat kan niet, is een recht stuk.

hmm tog maar eens een glashandel opzoeken die zoiets doet.. of mn oom vragen (trouwens, lekker slim van je want straal 25mm betekent diameter 50 mm :P )

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertstoppels
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-08-2023
Tijdens het bouwen van m'n aquarium pc zaten we met hetzelfde probleem. Boren in glas is voor particulieren redelijk lastig, maar zoals al eerder vermeldt. Met een dremel en een diamantstiftje is het misschien wel haalbaar.

Tip: Neem je tijd, koel het glas goed met water!! (anders barst het sneller) en druk vooral niet te hard. Je kunt het beste dunne laagjes na-elkaar weghalen ipv. er in 1 keer doorheen te boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120557

In verband met dat koelen herinner ik me dat mijn opa, die heel vroeger aquaria bouwde, een rand vaseline nam, waartussen hij dan water (of beter, spriritus) goot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 139180

misschien kan het gat een opening aan de zijkant worden... doen ze ook veel met buraus, dan kun je gewoon snijden ipv boren.

dus ergens aan de zijkant een V vorm uitsnijden denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-06 10:11

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Robertstoppels schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 18:36:
Tijdens het bouwen van m'n aquarium pc zaten we met hetzelfde probleem. Boren in glas is voor particulieren redelijk lastig, maar zoals al eerder vermeldt. Met een dremel en een diamantstiftje is het misschien wel haalbaar.

Tip: Neem je tijd, koel het glas goed met water!! (anders barst het sneller) en druk vooral niet te hard. Je kunt het beste dunne laagjes na-elkaar weghalen ipv. er in 1 keer doorheen te boren.
offtopic:
foto's ergens van die aqurium mod? vond op google vrij low res pics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeebus
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-06 19:19
nog niet gezien? shame on you! >:)

[rml][ CIP] Aquarium PC - deel 2[/rml]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ediejo
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

EB cardetailing tot aan uw huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
die ken ik al heel lang en is super derdomd geil :P

EDIT:

het moet wel een net gat worden, met name omdat er plexi en een carroserie ring er voor achter komen (plexi is wit verlicht met een ledje, en dan een ringetje erop en daaruit de slang)

[ Voor 28% gewijzigd door Nox op 22-04-2005 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-06 20:15
Heb ooit gaatjes in glas geboord (is in pricipe hetzelfde als een spiegel) met een speciaal boortje en een boorkolom (echt een must eigenlijk)
Het was zo'n boortje die je van 2cm (straal!) tot 6 cm kon instellen. Duurde ff, maar dan had je ook een perfect mooi gaatje. Heb geen idee meer waar ik dat ding indertijd gekocht heb, miss heb ik hem nog. Ik zal ff voor je kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Waarom moet het een gat worden van 25mm, terwijl die 4 molexdraadjes makkelijk door een 5mm gaatje kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 16225

je moet een boorkolom gebruiken en dat glas in een teiltje onder water onder de kolom zetten (wel iets hards eronder natuurlijk anders wordt het zo'n zooitje :) ), als je het bovenwater doet wordt je doof van al het gepiep en gefluit bovendien wordt je boor erg heet en krijg je niet goed gekoeld boven water. Bovendien springt het glas op een gegeven moment door de geluidstrillingen die de boor veroorzaakt, het water dempt al deze trillingen. Ik heb zelf eens een 1 cm gat geboord door een glasplaat voor mijn spiegelwand, ik had er 3 verpest (gewoon onder een boorkolom gelegd), totdat ik een tip kreeg van iemand van de werktuigbouwkunde afdeling.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 16225 op 23-04-2005 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-06 22:28

Mentalist

[avdD]

Neok88 schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 17:13:
Waarom moet het een gat worden van 25mm, terwijl die 4 molexdraadjes makkelijk door een 5mm gaatje kunnen?
Nee, hij heeft het over een straal van 25mm. Ik moet me toch sterk vergissen als dat geen gat met een diameter van 5 centimeter (!) is. Dat lijkt mij ook nogal veel..

Met een aardappelschilmesje kan je goed molexpinnetjes uit de connector halen. Dat scheelt al, aangezien de complete connector er niet meer doorhoeft..

[edit]
Omg, ik heb het even opgemeten en een molexstekker is idd 2,5cm. noksiejus haalt dus waarschijnlijk straal en diameter door elkaar en heeft geen aardappelschilmesje :+

[ Voor 26% gewijzigd door Mentalist op 23-04-2005 17:26 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
W3ird_N3rd schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 17:24:
[...]

Nee, hij heeft het over een straal van 25mm. Ik moet me toch sterk vergissen als dat geen gat met een diameter van 5 centimeter (!) is. Dat lijkt mij ook nogal veel..

Met een aardappelschilmesje kan je goed molexpinnetjes uit de connector halen. Dat scheelt al, aangezien de complete connector er niet meer doorhoeft..

[edit]
Omg, ik heb het even opgemeten en een molexstekker is idd 2,5cm. noksiejus haalt dus waarschijnlijk straal en diameter door elkaar en heeft geen aardappelschilmesje :+
mag ik lachen :D

ik wil een mooi rond gat hebben, en dan erachter plexiglas leggen (wit) ledjes erbij enzo.. dan een gat daarin maken (dat moet wel lukken) en daaruit komt een slang met chromen mesh erin die recht naar boven gaat. tussen de slang en het plexiglas komt nog een carroseriering met 6 kleine gaatjes erin.

die slang gaat recht naar boven naar de videokaart :) T connectortje erop e.d.

tja.. niet iedereen is zo primitief gelukkig :P wil wel eens wat anders dan simpele gaatjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:18

crisp

Devver

Pixelated

Met stopverf o.i.d. een randje maken om het gebied waar je wilt boren. Daarin water, of nog beter wat dunne olie doen voor koeling. Uiteraard een diamantboor gebruiken en rustig boren. Gelijkmatig en niet te veel druk. Veel geduld hebben :)

mbv een stukje tape op het oppervlak kan je ervoor zorgen dat je boortje in het begin niet wegglijdt.

Groter dan 10mm zou ik niet in 1 keer doen; ik denk dat je dan beter met wat kleinere gaatjes en/of een glassnijder grof een gat kan maken en dan netjes uitslijpen.

Eerst oefenen op een gewoon stuk glas is misschien ook geen overbodige luxe ;)

[ Voor 50% gewijzigd door crisp op 24-04-2005 00:02 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 141859

crisp schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 23:56:
Groter dan 10mm zou ik niet in 1 keer doen; ik denk dat je dan beter met wat kleinere gaatjes en/of een glassnijder grof een gat kan maken en dan netjes uitslijpen.

Dat oefenen lijkt mij ook een goede optie, maar een gat boren om later weer "op te boren" lijkt mij niet handig (gezien andere posts). Ik zou toch voor 1 keer gaan.

Over dat koelen en water etc. bij de betere gereedschapwinkel kan je ook middellen vinden om te koelen, dit is veel beter dan gewoon water of olie. Ik ben zelf bezig met RVS en dat spul werkt echt veel beter dan water, ik denk dat het ook bij glas wel voordelen biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:18

crisp

Devver

Pixelated

Anoniem: 141859 schreef op zondag 24 april 2005 @ 02:13:
[...]

Dat oefenen lijkt mij ook een goede optie, maar een gat boren om later weer "op te boren" lijkt mij niet handig (gezien andere posts). Ik zou toch voor 1 keer gaan.
Ik zeg nergens iets over "opboren" hoor, maar een groot gat kan je vaak het beste maken door langs de rand kleine gaatjes te boren, en vervolgens tussen die gaatjes door te snijden en de rand netjes af te slijpen.
Er zal vast wel iets zijn daarvoor wat je op een dremel kan monteren ;)

[ Voor 7% gewijzigd door crisp op 24-04-2005 02:18 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
ik denk dat ik bij nader inzien toch even naar de glashandel ga.. :P zon diamantboor van 25 euro vind ik te duur (dunno of et diamant is, is voor staal gemaakt) en na 2 gaatjes kan je hem weggooien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16225

crisp schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 23:56:
Met stopverf o.i.d. een randje maken om het gebied waar je wilt boren. Daarin water, of nog beter wat dunne olie doen voor koeling. Uiteraard een diamantboor gebruiken en rustig boren. Gelijkmatig en niet te veel druk. Veel geduld hebben :)

mbv een stukje tape op het oppervlak kan je ervoor zorgen dat je boortje in het begin niet wegglijdt.

Dat stopverfrandje had ik ook geprobeerd werkte niet echt, bovendien blijf je last houden van die trillingen waardoor je glas kapot trilt. Onder water beste koeling en trillingen worden gedempt. :7
Oh ja ik had mijn gat gemaakt met een betonboor, die kon ik wel weggooien naderhand maar het gat was gemaakt 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 16225 op 24-04-2005 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84017

rondje maken met stopverf of vaseline, slaolie erin en met een diamant tolletje van de dremel laagjes "graveren".

Doordat de olie een hogere viscositeit heeft, heb je ook geen last van de kleine glas splintertjes. Heb het al vaker gedaan, werkt werelds.

Met deze lukt het nog meter trouwens, alleen tot 12mm

Afbeeldingslocatie: http://www.mzs-slijpservice.nl/images/shop/980623.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 84017 op 24-04-2005 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Anoniem: 84017 schreef op zondag 24 april 2005 @ 15:12:
rondje maken met stopverf of vaseline, slaolie erin en met een diamant tolletje van de dremel laagjes "graveren".

Doordat de olie een hogere viscositeit heeft, heb je ook geen last van de kleine glas splintertjes. Heb het al vaker gedaan, werkt werelds.

Met deze lukt het nog meter trouwens, alleen tot 12mm

[afbeelding]
zijn dat diamanten dildo's ofzo ? :P

nee, maar er moet een mooi rond gat inkomen, want het komt echt 100% in het zicht, er komt ook niks overheen.

ik denk dat ik dan beter af ben bij de glashandel, anders kan ik altijd nog beroep doen op deze tips! (heb alleen geen geld meer om nog duur gereedschap te kopen vandaar)

iig bedankt, nu weet ik dat het niet ff een kwartiertje werk is maar veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-06 19:45

boner

misantropisch altruïst

Het grote probleem is tweeledig. Allereerst warmte. Zorg er voor dat je die kwijtraakt. het tweede probleem is trillingen. Een boortje trils altijd. EEn truuk is om het hele werkstuk onder te dompelen in een vloeistof. Op die manier worden de trillingen beter verdeeld over het oppervlak van je werkstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:28

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Ik zag afgelopen weekend toevallig bij Eigen Huis & Tuin hoe ze in badkamertegels boorden: op de plek waar geboord moet worden, wordt een stukje tape geplakt. Dat voorkomt in ieder geval dat de boor schuift, en lijkt mij ook wat steviger tegen barsten. Ik weet alleen niet of het ook zo op spiegels werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kres817
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-10-2024
Dus een tupperware bakje nemen die volgooien met olie of koelvloeistof en daar je glasplaatje in leggen.

Je doet eerst ff twee stukjes hout op de bodem legt daat vervolgens je plaatje er op en dan klem je het geheel uiterst voorzichtig vast met paar lijm klemmen. Eventueel gebruik je een plaatje triplex tussen de klemmen en te bewerken glasplaat(je)

Op deze manier weet je in ieder geval zeker dat je altijd genoeg koeling op je te booren plek hebt.

Good Luck.

Ach ja..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134884

Bastiaan schreef op maandag 25 april 2005 @ 09:14:
Ik zag afgelopen weekend toevallig bij Eigen Huis & Tuin hoe ze in badkamertegels boorden: op de plek waar geboord moet worden, wordt een stukje tape geplakt. Dat voorkomt in ieder geval dat de boor schuift, en lijkt mij ook wat steviger tegen barsten. Ik weet alleen niet of het ook zo op spiegels werkt.
Steviger tegen barsten is het absoluut niet, als je er gewoon druk op zet als je gaat boren barst het, of er nou een plakbandje aan hangt of niet. Daarom moet je gewoon rustig je boortje (kolomboor is beste) het werk laten doen en niet zelf gaan drukken, dan verneuk je gewoon je spiegel :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-06 12:56
Hier een tip voor het boren door breekbare materialen.
Sowieso koelen met water, en wat ook werkt, je moet eerst met een heel klein boortje erdoorheen boren. Vervolgens moet je met je grote boor eerst een stukje aan de ene kant boren en vervolgens aan de andere kant. Er is minder kans op splijten als de 2 gaten elkaar in het midden tegenkomen.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-06 23:53

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Kun je glas ook niet "gewoon" laten watersnijden? Ik denk dat je er dan wel hele vette patronen uit kan laten halen. En ben je zeker orgineel bezig :*)

[ Voor 7% gewijzigd door Tweak-Freak op 25-04-2005 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Tweak-Freak schreef op maandag 25 april 2005 @ 21:11:
Kun je glas ook niet "gewoon" laten watersnijden? Ik denk dat je er dan wel hele vette patronen uit kan laten halen. En ben je zeker orgineel bezig :*)
moet natuurlijk ergens te doen zijn.. ligt eraan waar en hoeveel geld ze vragen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-06 19:25

Just_I

What did you just say?

Is het geen optie om in plaats van een glaze spiegel geen acrylaat spiegelplaten te nemen? Dat scheelt namelijk een hoop tijd, alleen weet ik niet of je dat ook ergens goedkoop op de kop kan tikken. In ieder geval zijn ze ook in verschillende kleuren te verkrijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door Just_I op 25-04-2005 23:33 ]

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 16:05
Een laag acryl/lexan en daarop een spiegel plaklaag... looks nice... Wel erg krasgevoelig...

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-06 19:25

Just_I

What did you just say?

Deze zaak vond ik net, misschien is het wat om daar acryl spiegelplaten te bestellen. het kost geloif ik iets van 80 euro per vierkante meter.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Just_I schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 12:18:
Deze zaak vond ik net, misschien is het wat om daar acryl spiegelplaten te bestellen. het kost geloif ik iets van 80 euro per vierkante meter.
Ik haal al mijn plexiglas e.d. meuk ergens anders vandaan :)

edit:

en nee, die leveren alleen wit, en doorzichtig. verder vind ik die folie maar niks.. en ik wil nog graveren ook.

[ Voor 16% gewijzigd door Nox op 26-04-2005 15:47 ]

Pagina: 1