Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kast onder spanning

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views sinds 30-01-2008

• 448191
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Kast onder spanning, na meshen kabels en inkorten voedingsrekje (wavemaster).. Ik zoeken naar draden die ik misschien blank heb gemaakt per ongeluk, no luck. De setup gedraaid met mijn voeding extern blijkt (na de betouwbare "vinger test") de behuizing van het ding onder spanning te staan...

Ik heb echt geen idee hoe dit gebeurd is, en al helemaal niet hoe ik het op moet gaan lossen...

:? ;( :(

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

is om te beginnen je kast / voeding op een geaard stopcontact aangesloten ? denk het niet want anders zou je geen stroom op de kast kunnen hebben namelijk...........

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 19:45
heeft te maken met aarding, aard de kast en je bent er vanaf

• 448191
Hmmmm, ok, bedankt voor de replies, dit werkt inderdaad. Alleen heeft mijn pc NOOIT op een geaard stopcontact gezeten (ik heb alleen geaarde stopcontacten in de keuken)... Dus waarom nu opeens dit ge**** met die voeding, en zou er eventueel een andere oplossing mogelijk zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door 448191 op 22-04-2005 16:28 ]

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:24
dan zou ik maar rap een geaard plekje zoeken :S

you had me at EHLO

• 448191
TheNymf schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 16:26:
dan zou ik maar rap een geaard plekje zoeken :S
Grappig, maar geeft geen antwoord op mijn vraag: waarom staat er nu opeens spanning de behuizing van mijn voeding?

Je wil toch niet zeggen dat ik mijn PC in keuken moet gaan neerzetten? (wel lekker dichtbij het bier) 8)7

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-11 15:14
448191 schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 16:32:
[...]

Grappig, maar geeft geen antwoord op mijn vraag: waarom staat er nu opeens spanning de behuizing van mijn voeding?

Je wil toch niet zeggen dat ik mijn PC in keuken moet gaan neerzetten? (wel lekker dichtbij het bier) 8)7
Als deze dan WEL geaard is zou dit een briljant idee zijn :P Aarding kan serieus vreemde problemen veroorzaken.. Heb ooit iemand gehad die maar kon downloaden met 1kb/s... Pc geaard, probleem opgelost. _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door Pakjebakmeel op 22-04-2005 16:35 ]

• 448191
448191 schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 16:24:
..ik heb alleen geaarde stopcontacten in de keuken...
Wel lezen éh?
;)

Verwijderd

Jah, maar waarom geaard?
Mijn computer zit ook niet op een geaard stopcontact.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

Pakjebakmeel schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 16:34:
[...]

Als deze dan WEL geaard is zou dit een briljant idee zijn :P Aarding kan serieus vreemde problemen veroorzaken.. Heb ooit iemand gehad die maar kon downloaden met 1kb/s... Pc geaard, probleem opgelost. _/-\o_
je kan een aardklem halen, en je kast via een draadje op je aardklem maken, en de aardklem aan je radiator doen, die zijn altijd geaard (wel ff blank maken) is btw koper dus geleid goed.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-11 12:21

RammY

Dát!

Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 16:37:
Jah, maar waarom geaard?
Mijn computer zit ook niet op een geaard stopcontact.
Daarom ook aarden...

Deze advertentieplaats is te huur!

• 448191
noksiejus schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 16:37:
[...]

je kan een aardklem halen, en je kast via een draadje op je aardklem maken, en de aardklem aan je radiator doen, die zijn altijd geaard (wel ff blank maken) is btw koper dus geleid goed.
Bedankt voor de tip, misschien doe ik dat wel, maar ik snap nog steeds niet hoe dit probleem onstaan is.. |:(

• Hann1BaL
  • Laatst online: 21-11 15:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

noksiejus schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 16:37:
[...]

Fout!!
Tegenwoordig zijn lang niet alle radiatoren geaard. Vroeger toen alle leidingen nog van staal waren wel, maar dat is al lang niet meer zo. Er worden tegenwoordig zeer veel kunstofleidingen gebruikt. Dus dat jij dit zo stelt is volkomen incorrect.

Een voeding van een pc heeft niet zomaar een aarding natuurlijk. Waarschijnlijk heeft je kast een bepaalde lading door een lekstroom en staat er dus geen stroom op, of blijft de "stroom" die er op staat constant? (oftewel, houd eens een tijdje je hand er tegen, krijg je een schokje, of blijft er stroom op staan?)

edit: mn onderbuurman vertelt een mooi verhaal :D

[ Voor 27% gewijzigd door Hann1BaL op 22-04-2005 16:48 ]

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

448191 schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 16:41:
maar ik snap nog steeds niet hoe dit probleem onstaan is.. |:(
Er zit een netfilter in je PC. Dat lekt 7mA naar aarde. Het is niet ontstaan, het is altijd zo geweest. Met alle PC's op deze planeet. Je moet je PC gewoon altijd op een geaard stopcontact hebben, anders staat er 110V op je kast en werkt je netfilter niet afdoende.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

Het probleem opeens opgedoken? Je kast heeft altijd al onder stroom gestaan. Je hebt het alleen nooit gemerkt. Ik denk dat ik wel kan stellen dat iedereen die ongeaard compute spanning op z'n kast heeft staan. ALs je je kast meet zal je op 110 volt uitkomen. Aarden is cool.

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-11 07:41

Mud.Starrr

I shoot people for money

Ik heb dit ook al tijden (geen aarde op Zolder) maar kan het eigenlijk kwaad?

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

• Hann1BaL
  • Laatst online: 21-11 15:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 16:49:
Het probleem opeens opgedoken? Je kast heeft altijd al onder stroom gestaan. Je hebt het alleen nooit gemerkt. Ik denk dat ik wel kan stellen dat iedereen die ongeaard compute spanning op z'n kast heeft staan. ALs je je kast meet zal je op 110 volt uitkomen. Aarden is cool.
Toch, ik woon nu in een oud huis en mn stopcontact is nu niet meer geaard, maar ik kan me kast aanraken wat ik wil, gebeurt helemaal niets, voel helemaal niet. Dus ik denk dat het niet per def. zo is.

• 448191
Of het "cool" is zal me een worst weze... Het blijkt dus gewoon noodzakelijk te zijn of niet? Bijhoorlijk *** dat ik geen geaarde stopcontacten in de buurt van m'n pc heb dan..
Toch, ik woon nu in een oud huis en mn stopcontact is nu niet meer geaard, maar ik kan me kast aanraken wat ik wil, gebeurt helemaal niets, voel helemaal niet. Dus ik denk dat het niet per def. zo is.
Dus toch is er iets veranderd, ik kan me ook niet herrineren dat ik eerder een schok van m'n pc heb gehad.. :?
Ik heb dit ook al tijden (geen aarde op Zolder) maar kan het eigenlijk kwaad?
Ja, in hoeverre kan dit schadelijk zijn voor je hardware..?
[ANGSTIG]
Niet toch?
[/ANGSTIG]

[ Voor 53% gewijzigd door 448191 op 22-04-2005 17:00 ]

Verwijderd

Ik Mijn pc hangt ook niet aan een geaard stopcontact, en kan m'n kast ook aanraken wat ik wil zonder een opdonder te krijgen.

Wat wel een feit is is dat mijn pc vreemde kuren vertoond als'ie ongeaard draait. Met een powerprotector (van trust in dit geval 8)7) zijn deze problemen echter als sneeuw voor de zon verdwenen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2005 17:03 ]

• 448191
Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 17:01:
Ik hang ook niet aan een geaard stopcontact, en kan m'n kast ook aanraken wat ik wil zonder een opdonder te krijgen.

Wat wel een feit is is dat mijn pc vreemde kuren vertoond als'ie ongeaard draait. Met een powerprotector (van trust in dit geval 8)7) zijn deze problemen echter als sneeuw voor de zon verdwenen.
Ha, "powerprotector". Wat is het, wat doet het (heb ik er iets aan), wat kost het en waar kan ik het kopen???

Verwijderd

vanaf de moment dat ik mijn eerste computer heb gehad en dat is nu al ruim 13 jaar terug hebben deze nog nooit op een geaard punt gezeten en ik heb nooit problemen gehad dus dat het moet omdat anders allemaal dingen mis kunnen gaan klopt dus niet maar er zijn inderdaad mensen waar het wel mis gaat dus het ligt blijkbaar per computer of woning anders

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10 11:41

RetepV

ALLES valt te repareren

448191 schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 16:24:
Hmmmm, ok, bedankt voor de replies, dit werkt inderdaad. Alleen heeft mijn pc NOOIT op een geaard stopcontact gezeten (ik heb alleen geaarde stopcontacten in de keuken)... Dus waarom nu opeens dit ge**** met die voeding, en zou er eventueel een andere oplossing mogelijk zijn?
Mensen denken over het algemeen dat op beide polen van het stopcontact precies dezelfde wisselende spanning staat. Dit is ook wel zo, maar de spanning is toch gepolariseerd (ik geloof omdat ze beide in fase verschoven zijn). Lees hier iets meer:http://www.audiopaul.nl/set/polariteit.html. Ik heb geleerd dat een stopcontact een hete kant en een koude kant heeft. De hete kant wordt ook wel 'fase' genoemd, de koude kant de 'nul'.

Wat je waarschijnlijk gedaan hebt is de 220V stekker omdraaien. Als je de stekker opnieuw omdraait zou de spanning op je kast weer weg moeten zijn. De spanning is een lekstroom en komt door de manier waarop je voeding opgebouwd is (of eigenlijk het netfilter van je voeding). De voeding van een PC is eigenlijk niet bedoeld om ongeaard te gebruiken.

De beste oplossing is dus om de computer te aarden. Je zal ook merken dat daardoor de beeldkwaliteit van je videokaart wat beter wordt (maar als dat toch al goed was zul je het niet merken :)). Waar je het vooral merkt is bij interne modems (en dan voornamelijk 56K modems). Die doen het vaak een HEEL stuk beter als je je computer aan aarde hangt (dwz. de stekker in een stopcontact met randaarde steekt).

[ Voor 8% gewijzigd door RetepV op 22-04-2005 17:06 ]

Macbook Pro

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-11 21:16
als een fabrikant er een randaarde stekker aan heeft gezet doet ie dit niet voor zn lol en dus aarden die handel.

bij elke geschakelde voeding die in een pc zit zitten zoals al eerder gezegt 2 of meer condensatoren in het netfilter naar de aarde,is deze niet aangesloten dan komt er via deze condensatoren een spanning op je kast die altijd de helft van de netspanning is.

dit is dus een noodzaak om het ook te gebruiken,of je het doet moet je zelf weten en dat ie het al heel lang zonder doet zegt nog niet dat het niet nodig is.

ik heb vroeger mn externe tapestreamer opgeblazen terwijl alles uit was ik stopte mn printerkabel in het apparaat en zag een vonkje op het moment van aanraken,nou 1 ding was zeker hij was direkt de pijp uit.

heb hem wel kunnen maken door de buffer ic's te vervangen maar ik was toch wel even geschrokken toen het gebeurde,vanaf die tijd ben ik de boel ook maar gaan aarden.

de stekker omdraaien zoals hier vermeld heeft geen enkele zin daar bijde aansluitingen deze condensator bevat en de lekstroom dus via de andere condensator naar de kast lekt.

[ Voor 10% gewijzigd door monterey op 22-04-2005 17:13 ]

• 448191
RetepV schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 17:05:
Wat je waarschijnlijk gedaan hebt is de 220V stekker omdraaien. Als je de stekker opnieuw omdraait zou de spanning op je kast weer weg moeten zijn. De spanning is een lekstroom en komt door de manier waarop je voeding opgebouwd is (of eigenlijk het netfilter van je voeding). De voeding van een PC is eigenlijk niet bedoeld om ongeaard te gebruiken.
Ik denk ik test deze theorie ff snel, maar nu krijg ik geen schok, hoe ik de stekker ook erin doe... Blah, nu snap ik er echt niets meer van...

Verwijderd

448191 schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 17:04:
[...]

Ha, "powerprotector". Wat is het, wat doet het (heb ik er iets aan), wat kost het en waar kan ik het kopen???
http://www.trust.nl/products/product.aspx?artnr=12525
Bij de bekende drogisterijen willen ze nog wel eens liggen voor een euro'tje of 4 p.s.

Ons electriciteitsnetwerk is hier ook niet echt stabiel, behalve bij de geaarde stopcontacten (in de keuken). Veel strijkijzers/lampen/ander klein electrisch goed is er al door 'gesneuveld'. Met deze powerprotectors heb ik nergens meer last van. _/-\o_

• Ritchie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-11 18:07
Is er een mogelijkheid om te zien of je radiator is geaard?

- NAC Breda -

• 448191
Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 17:13:
Ons electriciteitsnetwerk is hier ook niet echt stabiel, behalve bij de geaarde stopcontacten (in de keuken). Veel strijkijzers/lampen/ander klein electrisch goed is er al door 'gesneuveld'. Met deze powerprotectors heb ik nergens meer last van. _/-\o_
OOOOO, die dingen.. :P

Ik dacht altijd dat dat gewoon stekkerdozen voor overbezorgde 30-ers waren. (dus ik dacht: die heb ik de komende zes jaar nog niet nodig :P)...

Weet ik veel dat die dingen ook echt nut hebben.

Zo'n ding kopen en ik hoef me nergens meer zorgen over te maken? Money well spent.

EDIT:

In de handleiding van het ding staat dat het ABSOLUUT op een geaard stopcontact moet worden aangesloten, "it is UNSAFE to connect this device to an unearthed wall socket".. Wat heb ik er dan aan?

[ Voor 17% gewijzigd door 448191 op 22-04-2005 17:39 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Sorry hoor, maar dit is al zoooovaak besproken... Bekijk de topics eens die de search oplevert, waarschijnlijk staan daar de antwoorden op al je vragen in.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.