als een fabrikant er een randaarde stekker aan heeft gezet doet ie dit niet voor zn lol en dus aarden die handel.
bij elke geschakelde voeding die in een pc zit zitten zoals al eerder gezegt 2 of meer condensatoren in het netfilter naar de aarde,is deze niet aangesloten dan komt er via deze condensatoren een spanning op je kast die altijd de helft van de netspanning is.
dit is dus een noodzaak om het ook te gebruiken,of je het doet moet je zelf weten en dat ie het al heel lang zonder doet zegt nog niet dat het niet nodig is.
ik heb vroeger mn externe tapestreamer opgeblazen terwijl alles uit was ik stopte mn printerkabel in het apparaat en zag een vonkje op het moment van aanraken,nou 1 ding was zeker hij was direkt de pijp uit.
heb hem wel kunnen maken door de buffer ic's te vervangen maar ik was toch wel even geschrokken toen het gebeurde,vanaf die tijd ben ik de boel ook maar gaan aarden.
de stekker omdraaien zoals hier vermeld heeft geen enkele zin daar bijde aansluitingen deze condensator bevat en de lekstroom dus via de andere condensator naar de kast lekt.
[
Voor 10% gewijzigd door
monterey op 22-04-2005 17:13
]