[FIREFOX] installeren onder root en starten als user

Pagina: 1
Acties:

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Ik zou graag wel eens willen weten hoe jullie onder een installatie waarbij je FF installeert als root, FF gebruikt als user.

Ik loop namelijk (heb ik al eens eerder gehad) tegen het probleem aan dat alleen root rechten heeft om FF te starten en een user niet.

Er zijn verschillende oplossingen voor op internet te vinden, maar deze keer mag het helaas op een Debian install (die perfect loopt op een laptop overigens) niet baten.

Firefox moet de eerste keer gestart worden door de root, waarbij het probleem dat een user dit anders niet kan starten opgelost zou moeten zijn; maar helaas !

Wat ik ook geprobeerd heb is:

xhost +

[FF starten vanaf de command-line]

xhost -

En dan als user......... wat dus niet gaat.

Ik heb ook verschillende dingen gezien van symlinks aanmaken en dergelijk, maar dit lijkt me niet echt de bedoeling.

Iemand een degelijke manier ?

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:59
voor zover ik weet is het alleen de eerste keer dat root moet starten, omdat de map met settings niet aangemaakt kon worden... Dus na de installatie ff root FF laten opstarten en daarna kan user gewoon starten... bij mij werkt dat nl. prima...

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 11:39

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Je kan het ook in het algemene [rml][ Firefox] Wat vinden we ervan? Deel VII[/rml] posten. Heb je ook meer kans dat je een antwoord krijgt.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:52

Kluus

Gang is alles

Een aantal dingen worden mij niet helemaal duidelijk...
Waar probeer je firefox te installeren? (Als dit in de home van root is (/root) kan de gebruiker er inderdaad niet bij lijkt me...
Hoe Installeer je Firefox? Vanuit de source of met een binary? Ik neem aan dat je geen apt gebruikt, want dan zou het gewoon moeten werken. Welke release van debian (ik denk tenminste uit je post te begrijpen dat je debian gebruikt) gebruik je?
Als je testing (sarge) of unstable (sid) gebruikt zou ik gewoon apt gebruiken. Wanneer je stable (woody) gebruikt zou ik gewoon de debian package downloaden en die (als root) installeren. Dit zou probleemloos moeten werken lijkt me...

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
TjaBske schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 13:52:
Een aantal dingen worden mij niet helemaal duidelijk...
Waar probeer je firefox te installeren? (Als dit in de home van root is (/root) kan de gebruiker er inderdaad niet bij lijkt me...
Hoe Installeer je Firefox? Vanuit de source of met een binary? Ik neem aan dat je geen apt gebruikt, want dan zou het gewoon moeten werken. Welke release van debian (ik denk tenminste uit je post te begrijpen dat je debian gebruikt) gebruik je?
Als je testing (sarge) of unstable (sid) gebruikt zou ik gewoon apt gebruiken. Wanneer je stable (woody) gebruikt zou ik gewoon de debian package downloaden en die (als root) installeren. Dit zou probleemloos moeten werken lijkt me...
even goed om erbij te zetten:

Debian Sarge met een apt-get installatie, maar wel onder root......... dat zal het 'm wel doen denk ik.

Ik ben iig niet de enige die dat probleem heeft. Het is op te lossen door het als user te installeren, maar wanneer ik een keer een andere gebruiker aan wil maken zit ik met een indeling die niet naar mijn zin is.

Installatie onder root is naar mijn mening the basics, daar na de gebruikers pas rechten geven.... de reden dat ik niet als gebruiker wil installeren :)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Tukk schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 13:50:
Je kan het ook in het algemene [rml][ Firefox] Wat vinden we ervan? Deel VII[/rml] posten. Heb je ook meer kans dat je een antwoord krijgt.
Installatieproblemen passen beter in het betreffende OS forum :) Deze vraag past dus beter in NOS dan in SA.

Verder is dit een 'normaal' permissieprobleem volgens mij. Wat krijg je dan voor melding als je als user Firefox probeert te starten? :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Spider.007 schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 15:29:
[...]

Installatieproblemen passen beter in het betreffende OS forum :) Deze vraag past dus beter in NOS dan in SA.

Verder is dit een 'normaal' permissieprobleem volgens mij. Wat krijg je dan voor melding als je als user Firefox probeert te starten? :)
Probleem lijkt opgelost te zijn na een reboot die ik moest doen voor iets anders 8)7

Op dit moment kan root FF niet starten vanaf de command line.. daar krijg ik nu een Gtk-WARNING **: cannot open display:

Voor de user werkt het... ik zal die error van de root nu ook eens opzoeken.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
BacardiBreezer schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 15:46:
[...]

Probleem lijkt opgelost te zijn na een reboot die ik moest doen voor iets anders 8)7

Op dit moment kan root FF niet starten vanaf de command line.. daar krijg ik nu een Gtk-WARNING **: cannot open display:

Voor de user werkt het... ik zal die error van de root nu ook eens opzoeken.
Cannot open display betekent dat de user geen rechten heeft om een venster te openen
in de x sessie van een andere user.

Log eens uit en log in in je gui met de user die FF wil starten :)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

u_nix_we_all schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 15:51:
[...]

Cannot open display betekent dat de user geen rechten heeft om een venster te openen
in de x sessie van een andere user.

Log eens uit en log in in je gui met de user die FF wil starten :)
Inderdaad; waarschijnlijk is je $DISPLAY gewoon niet geset omdat je bent ge-su'd :) die melding klopt dan dus; ik zie ook geen enkele reden om Firefox als root te starten :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10-02 19:40

Valium

- rustig maar -

Cannot open display (zonder verdere info) wil zeggen dat hij geen grafisch scherm kan vinden. Met andere woorden, de DISPLAY-variabele staat niet ingesteld als root.
Je probeert waarschijnlijk Firefox als root te starten terwijl je bent ingelogd als gewone gebruiker. Dan is deze foutmelding normaal.

Als je firefox per see als root ook wilt gebruiken....waarom zou ik niet weten, maar jij wilt dat blijkbaar, kun je of:
code:
1
export DISPLAY=:0
intikken voordat je firefox start (eerst als gewone gebruiker toestemming geven d.m.v. xhost +).
2. Inloggen als root.

Maar, ik herhaal, waarom zou je als root firefox willen starten....terwijl je notabene ingelogd bent als gewone gebruiker. Doe maar niet ;)

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Waarom ik op deze manier eerst firefox wilde starten is omdat dat blijkbaar gewoon moet als je het voor een user wil gebruiken.

In de GUI lijkt me geen probleem uiteraard voor root.

Het heeft dus gewoon met de eerste keer starten te maken gehad.

Of root nu namelijk kon starten wilde ik even testen ivm dat deze dat eerst zo wel deed !

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Hmm; maar stel dat jouw aanname over de 1e keer starten onder root onjuist zou zijn dan is er hier dus eigenlijk geen probleem meer. Je hebt hem geinstalleerd; ge-herstart; en je kan Firefox gebruiken zoals de bedoeling is? Toch? :)

---

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Spider.007 schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 16:00:
Hmm; maar stel dat jouw aanname over de 1e keer starten onder root onjuist zou zijn dan is er hier dus eigenlijk geen probleem meer. Je hebt hem geinstalleerd; ge-herstart; en je kan Firefox gebruiken zoals de bedoeling is? Toch? :)
Indeed :) maar het gekke was dat de eerste keer als root starten dus ook nog een reboot nodig bleek te hebben :?

Het werkt perfect iig ! Zoek er maar eens op... veel mensen die dit probleem tegen komen.

Verwijderd

BacardiBreezer schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 16:09:
[...]

Indeed :) maar het gekke was dat de eerste keer als root starten dus ook nog een reboot nodig bleek te hebben :?

Het werkt perfect iig ! Zoek er maar eens op... veel mensen die dit probleem tegen komen.
Dat komt door Debians restricties op X windows.
Debian is een van de weinige distro's die dit default vrij streng instelt.

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:51

M-ThijZ

Riding on Rails

Ik doe anders altijd: sudo firefox-installer, dan installen in /opt/firefox, symlinkje vanaf /opt/firefox/firefox naar /usr/bin maken.
En klaar is * M-ThijZ (alhoewel het tegenwoordig meer 'emerge firefox' is geworden)

Verwijderd

M-ThijZ schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 17:50:
Ik doe anders altijd: sudo firefox-installer, dan installen in /opt/firefox, symlinkje vanaf /opt/firefox/firefox naar /usr/bin maken.
En klaar is * M-ThijZ (alhoewel het tegenwoordig meer 'emerge firefox' is geworden)
Gentoo heeft die restricties ook helemaal niet.
Dat doet alleen Debian. Het heeft ook niks met Firefox te maken, maar het geldt voor alle programma's die onder een andere user dan degene die X draait gestart worden en een window willen openen.

Ik zou trouwens emerge firefox-bin doen, anders moet je 3 uur compilen. ;)

Er zijn meerdere manieren om het uit te zetten, in een .Xauthority file in je homedir, of door /etc/X11/xinit/xserverrc te editten, en de optie -ac toe te voegen aan de "exec /usr/bin/X11/X -dpi 100 -nolisten tcp" regel.

Dus veranderen naar "exec /usr/bin/X11/X -dpi 100 -ac -nolisten tcp". Of gewoon door de al eerder aangedragen oplossing. Maar -ac toevoegen zorgt dat het voor elke user en ten allen tijden uitstaat.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2005 18:49 ]

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Geen idee waar je vandaan haalt dat het iets van Debian is dat je niet met X kunt connecten als andere gebruiker, dat is namelijk niet zo. Om met X te connecten heb je een cookie nodig als authenticatie aanstaat. (en dat is in elke distro standaard het geval, -ac gebruiken is is niet zo'n geweldige oplossing)

Wel is het zo dat in sommige Linux distro's standaard ingesteld staat dat je X cookie gekopieerd worden naar een user waarnaar je su't. (net zoals ssh bijvoorbeeld je cookies kan kopieren naar de remote host waarop je inlogt)

Dat is echter geen extra optie in Debian waardoor het strenger zou zijn ofzo, het is meer dat ze wat gemak achterwege gelaten hebben. :) (er even vanuit gaande dat ze dat in Debian niet doen, zoals je zegt)
Pagina: 1