[UML] Is UML als ontwikkelmethodiek achterhaald? *

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Liqued
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-01 18:51
Beste dev'ers,

Ik ben al weer een tijdje uit de ontwikkel wereld, maar ik ben vanplan om daar binnenkort weer in te gaan stappen. Als voorbereiding daarop was ik zelf bezig mijn kennis weer op te halen. Nu ben ik altijd gewent geweest om met projecten gebruik te maken van UML om het systeem te ontwerpen.

Toen ik weer wat tools ging downloaden viel het me op dat mijn favo tool van die tijd (rational rose - tegen woordig van ibm) niet echt meer doorontwikkeld leek te zijn (versie stamt nog uit 2003). Mijn vraag is echter, hoe komt dit? Wordt UML niet echt meer gebruikt en wordt daarom de tool niet verder ontwikkeld (zo ja, wat is nu een beetje de standaard geworden?), heeft IBM het stukje software gewoon aan de kant geschoven (zo ja enige tips voor tools die ook lekker werken) of is het stukje software eigenlijk wel klaar en hoeft het niet verder ontwikkeld te worden?

• hornage
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-09-2024
voor zover ik weet wordt UML gewoon nog steeds doorontwikkeld.
Wij hebben een tijd terug op school een lezing gehad van iemand van IBM die onder andere wat functionaliteit van de opvolger van Rational Rose liet zien. Ben alleen geheel kwijt of dat misschien een andere naam krijgt ofzo.
Ik zou je trouwens toch een andere tool aanraden als je wilt gaan UML'en.
MagicDraw is een fijne, Poseidon is vooral grappig voor JAVA en Visual Case ondersteunt heel veel verschillende dingen en kan ook nog backwards engineeringen. Oftewel, je wijzigt wat aan de code, dan kan hij je diagram updaten.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:04

Standeman

Prutser 1e klasse

Wat ik wel weet is dat de OMG binnenkort met UML2 komt. Misschien dat IBM Rose in een andere jasje / naam heeft gegoten :?

Maar gelukkig zijn er nog andere tools zoals Poseidon en er is volgens mij ook nog een project bij Eclipse.

Ik denk overigens dat je hier even naar moet kijken... :)

http://www.uml.org/#Links-UML2Tools Daar staat Rational ook tussen met Architect en Modeler

[ Voor 27% gewijzigd door Standeman op 22-04-2005 13:12 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• X-Lars
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

UML2.0 is er toch al? Dit is ook nog een optie: Enterprise Architect. Ben er zelf heel tevreden over.

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik gebruik zelf de uml editor van visual paradigm, maar ik wordt daar zo nu en dan een potje neurotisch van. Het werken met teken-objecten werkt heeeel gevoelig en voordat je het weet heb je je diagram vernaggeld en undo werkt ook niet goed.

Ik ben trouwens zelf niet zo`n grote liefhebber van UML (kan er niets aan doen) en tja.. systemen in grote lijnen opzetten met UML.. kan handig zijn als beschrijving... maar er zijn andere dingen die ik op dat nivo veel belangrijker vind om me op te concentreren en daarbij deins ik er ook niet voor terug om gewoon te schetsen op papier en me aan geen enkele standaard te houden.

En de betere ontwerpen vloeien trouwens ook voort uit praktijk ervaring (met dit probleem) en het bijschaven van het ontwerp. Up front design vind ik voor veel (kleinere) applicaties zinloos.

[ Voor 16% gewijzigd door Alarmnummer op 22-04-2005 13:21 ]

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

Ik heb hier MagicDraw van No Magic. UML editor in java en heeft ook plugins voor verschillenden IDE's. Ik vind het programma wel lekker werken met als enige opmerking dan ik net iets te vaak naar mijn muis moet grijpen om iets gedaan te krijgen in de vensters voor bijv klasse defninitie (voor het tekenen van de diagrammen heb je natuurlijk wel je muis nodig).

UML is geen wondermiddel waardoor alles direct duidelijk wordt. Ook UML kent beperkingen. De grootste moeilijkheid blijft gewoon dat je documentatie in verhouding moet blijven staan met je applicatie en als je gaat ontwerpen dat je ook je ontwerp moet blijven bijwerken als je iets wilt in de applicatie.

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

Verwijderd

UML wordt nog steeds gebruikt hoor, ik krijg er op mijn Bachelor of ICT opleiding nog steeds les in.... helaas ;)
Wel UML 2.0 trouwens. Op school gebruiken we Rational Rose voor UML, thuis gebruik ik Fujaba, een gratis tooltje dat vooral handig is voor klassediagrammen, sequencediagrammen e.d. is 'ie naar mijn ervaring wat minder in (maar goed, met de dingen is Rose ook ongelofelijk irritant :P ).

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:38
Is Visual studio 2005 zit zelfs een class designer in geintegreerd.

Verwijderd

Tijdens mijn opleiding heb we deels gewerkt met een concept dat ontwikkeld werd door KUL (Katholieke Universiteit Leuven (België)).
Het concept noemt Merode en is best wel interessant om mee te werken.

Voor info kan je surfen naar: http://merode.econ.kuleuven.ac.be/
Pagina: 1