Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

NorthBridge... zuigen of blazen?! ;)

Pagina: 1
Acties:
  • 73 views sinds 30-01-2008

• DaTiezl
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-11 12:37
Geachte heren en dames van het goede leven!!!

Vraagje voor de kenner... Ik heb deze week uit een oude computer een fan gesloopt die orgineel op de processor van die computer zat (PI MMX).

Nu wil ik deze fan op mijn Northbridge zetten waar reeds al een koelblok op zit. Nu is mijn vraag... Moet ik de fan nu laten blazen op het koelblok of de warmte weg laten zuigen uit het koelblokje, dus de warmte in de kast laten blazen.

MVG!

Yesterday's home runs don't win today's games. - Babe Ruth

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-11 15:28
Waarom wil je in hemelsnaam een koeler op je northbridge?

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:20

Cyphax

Moderator LNX
Beide kan, maar ik zou 'm erop laten blazen. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• berndgeurts
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11 21:03
laat em op je nb blazen, dan zuigt ie van boven verse lucht aan blaast ie die op je NB, trouwens een fanless nb koeler van zalman is nu maar 4 eetje ofzo he? dat scheelt geluid.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Maakt geen reet uit volgens mij. Een northbridge heeft eigenlijk niet eens koeling nodig.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-11 14:26
dennis112 schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 13:02:
Waarom wil je in hemelsnaam een koeler op je northbridge?
NB's kunnen tegenwoordig nogal warm worden. Als je een goeie airflow hebt in je case volstaat een gewone heatsink ook maar een fan is niks vreemds meer.

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Noork schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 13:04:
Maakt geen reet uit volgens mij. Een northbridge heeft eigenlijk niet eens koeling nodig.
waar haal je dat soort onzin vandaan? Huidige northbridges worden simpelweg te warm om ze niet te koelen.. ze hebben op z'n minst een passief koelblok nodig..

@ts: blazen is over het algemeen beter geloof ik

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• dennis112
Ja maar als die echt te heet zou worden dan zouden ze er in de fabriek wel een koeler opzetten hoor. Mijn mening is dan ook dat het helemaal nergens voor nodig is, maakt alleen maar meer lawaai.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• berndgeurts
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11 21:03
vaak zit die er ook op in de fabriek

• dennis112
Ja waarom niet meer als je hem koopt dan?

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-11 14:26
De TS heeft al een heatsinkje erop zitten. Hij wil er nu dus een fan opzetten voor extra koeling.

Dat kan noodzakelijk zijn.

Ik weet niet of je NB bij het OC'en extra belast raakt maar zo ja dan zou dat een goeie reden kunnen zijn.

On-Topic: Zuigen en blazen kan allebei maar zoals al vermeld werkt het waarschijnlijk het beste wanneer je de fan erop laat blazen.

• dennis112
Waarom zou dat noodzakelijk zijn dan? Als dat echt zo noodzakelijk zou zijn dan zou asus die er wel opgezet hebben hoor, ik zie het nut er in ieder geval niet van in.

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 16:30

Gamo

Research Before You Buy

Ik had ook een fan op mijn NB omdat hij warm aanvoelde, als men zich daar gelukkig over voelt moeten ze dat toch zeker doen? Dat er standaard een koelblok opzat laat vast wel zien dat dat voldoende is, maar tweaken is leuk

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 18:17
dennis112 schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 13:07:
Ja maar als die echt te heet zou worden dan zouden ze er in de fabriek wel een koeler opzetten hoor. Mijn mening is dan ook dat het helemaal nergens voor nodig is, maakt alleen maar meer lawaai.
Waar is de tweakers spirit gebleven :'(

Je kan het beste erop laten blazen, dat heeft een geconcentreerder effect dan de afzuiging van een NorthBridge

• dennis112
Nou tweaken wil ik het niet noemen, het maakt alleen maar meer lawaai en echte tweakers willen hun systeem meestal zo stil mogelijk hebben.

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-11 09:04
dennis112 schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 13:16:
Nou tweaken wil ik het niet noemen, het maakt alleen maar meer lawaai en echte tweakers willen hun systeem meestal zo stil mogelijk hebben.
Wat een onzin. (zie resq's post hieronder)
dennis112 schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 13:12:
Waarom zou dat noodzakelijk zijn dan? Als dat echt zo noodzakelijk zou zijn dan zou asus die er wel opgezet hebben hoor, ik zie het nut er in ieder geval niet van in.
Als je je systeem gaat overclocken (met name fsb) dan moet je nb ook harder werken en kan wat extra koeling helemaal geen kwaad.

[ Voor 32% gewijzigd door Omebas op 22-04-2005 13:24 ]

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11 21:20

dodo79

witte dikke tonnie

de meeste tweakers willen hun systeem zo snel mogelijk hebben.
En daar kan een fan op de northbridge veel nut hebben.
En uiteraard zijn er tweakers die dingen veranderen omdat het kan, zoals die fan dus

omdat het kan!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
rac-on schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 13:05:
[...]

waar haal je dat soort onzin vandaan? Huidige northbridges worden simpelweg te warm om ze niet te koelen.. ze hebben op z'n minst een passief koelblok nodig..

@ts: blazen is over het algemeen beter geloof ik
Een lullig heatsinkje beschouw ik niet echt als koeling. Op mijn a7n8x zit ook zo'n heatsinkje.

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-11 10:29

Res-q

Redder in nood?

Mja, offtopic maar wil hier toch ff op reageren:
Wat betekent 'tweaken'? Mijn woordenboek vindt het een vies woord!

Tweaken staat voor optimaliseren en sneller of beter maken. Deze activiteit kan op allerlei hard- en software betrekking hebben. Voorbeelden zijn het overklokken van een processor met voltage- en geheugentimings-aanpassingen, het aanleggen van een waterkoelingsysteem om de prestaties van de processor en videokaart te verbeteren, het finetunen van een Linux doos of het strippen van een Windows XP interface.
Het stiller maken van een een pc is tweaken, overclocken is ook tweaken, koste wat het kost overclocken al produceert het evenveel geluid als een F-16 is óók tweaken...

Het is maar net hoe je het bekijkt :)

en zo is het voorspeld!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-11 09:04
Noork schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 13:22:
[...]

Een lullig heatsinkje beschouw ik niet echt als koeling. Op mijn a7n8x zit ook zo'n heatsinkje.
Ik heb een at7max2 en daar zit standaard een fan met heatsink op de NB.

• DaTiezl
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-11 12:37
Nu geen ruzie maken he mensen... :D

Maar ik weet genoeg... Ik laat hem lekker op mijn NB blazen!

Als er iets doorbrand weet ik jullie te vinden... ;)

Hartstikke bedankt!

Yesterday's home runs don't win today's games. - Babe Ruth

Verwijderd

dennis112 schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 13:12:
Jij hebt duidelijk geen Nforce 4 mobo. Daar zit dus echt wel een actieve koeling op. Dat is maar goed ook, als je de fan namelijk tegenhoudt(en je PC trekt een full load met veel communicatie tussen verschillende onderdelen) dan wordt je PC behoorlijk onstabiel. Nu verschilt dit van chip tot chip omdat het op de kritieke grens zit, over een jaar hebben ze het allemaal.

En oh ja, voordat je mensen een advies gaat geven, informeer jezelf dan eerst even of vermeldt erbij dat het een gedachte is, geen feit. B)

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ok, dit gaat dus helemaal nergens meer over... jammer dat er een topic wat opzich wel interessant zou kunnen zijn zo om zeep geholpen kan worden....

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.