[XP] Uitleg geheugengebruik nodig

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Hallo tweakers,
met het programma AIDA32 kun je het huidige geheugen misbruik zien. Ik heb er naar gekeken, me zitten verbazen, er onderzoek op gedaan en ben er niet uitgekomen hoe het nou precies zit.

Ik heb 1024mb aan fysiek RAM geheugen
ik heb op 1 partitie precies 1536mb virtueel geheugen aangemaakt op de andere partities geen wisselbestand
en toch krijg ik dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.freeimagehosting.net/uploads/a17da6bcd6.jpg
Kan iemand mij uitleggen hoe deze getallen kunnen kloppen met de huidige instellingen?
Ik zie ook het verschil niet tussen virtueel geheugen en het wisselbestand, en waar kan ik deze grootes instellen?

(Windows XP SP2)

[ Voor 8% gewijzigd door Gamo op 22-04-2005 12:44 ]

• berndgeurts
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-04 22:17
Zo te zien is het virtueel geheugen gewoon het wisselbestand en je fysieke geheugen bij elkaar opgeteld.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Virtueel geheugen = Fysiek + wisselbestand (tel het maar eens bij elkaar op, je zal ook zien dat het % bezet en % vrij geheugen ook met elkaar overeenkomt)

Je instellingen kan je vinden onder 'Configuratiescherm' 'Systeem' tabblad 'Geavanceerd'. Dan bij 'Prestaties' op 'Instellingen' klikken. Dan weer tabblad 'Geavanceerd', dan onderaan bij 'Virtueel geheugen' op wijzigen klikken. Daar kan je je instellingen zien en wijzigen.

Je kan natuurlijk je fysiek geheugen niet wijzingen, tenzij je het fysiek wijzigt ;)
Virtueel geheugen kan je alleen aanpassen via je wisselbestand.

Over het laatste is wel zat te vinden en is een kwestie van voorkeur, hardware en gebruik ervan.

[ Voor 57% gewijzigd door Motrax op 22-04-2005 12:43 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
berndismaf schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 12:39:
Zo te zien is het virtueel geheugen gewoon het wisselbestand en je fysieke geheugen bij elkaar opgeteld.
Maar mijn wisselbestand grootte is ingesteld op 1536mb, en niet 2461 volgens dit programma.
Ook vraag ik mij af waarom hij 40% van het wisselbestand gebruikt als het ramgeheugen nog niet volzit, of is dit standaard in Windows XP?

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-03 16:49
In het plaatje hierboven laat die het totaal zien van alle schijven, virtueel geheugen gebruikt een bepaalde hoeveelheid op elke schijf. Dit kun je instellen bij deze computer, eigenschappen, geavanceerd en dan bij performance op instellingen klikken en dan het tabblad advanced kiezen en dan kun je onderaan het virtuele geheugen aanpassen per schijf

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• Corona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-02 18:16
Nou wil ik niet lullig doen,maar hebben jullie wel s goed naar het plaatje gekeken??Hij heeft een gebruik van 825 mb fysiek en 1043 in het wisselbestand!!!
@ ts,wat was je daar aan het doen in godsnaam??

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Denk dat aida bedoeld dat je nog 2400MB vrij hebt op je schijf waar je wisselbestand op staat en dat ie nu tot 1GB gebruikt hebt. Wat heb je in vredesnaam allemaal draaien dat je 825MB gebruikt?

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Corona schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 12:44:
Nou wil ik niet lullig doen,maar hebben jullie wel s goed naar het plaatje gekeken??Hij heeft een gebruik van 825 mb fysiek en 1043 in het wisselbestand!!!
@ ts,wat was je daar aan het doen in godsnaam??
Haha, ik draai ROSE online, muziek, 2x Windows Server 2003 op VPC en ben dus gefrustreerd aan het zijn over mijn geheugengebruik :)

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Gamo schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 12:42:
[...]

Maar mijn wisselbestand grootte is ingesteld op 1536mb, en niet 2461 volgens dit programma.
Ook vraag ik mij af waarom hij 40% van het wisselbestand gebruikt als het ramgeheugen nog niet volzit, of is dit standaard in Windows XP?
Wat geeft XP over de minimun en maximum grootte van het wisselbestand? Overigens kan je het wisselbestand gewoon 'fysiek' opzoeken op je harde schijf: de defaultlocatie is C:\ en heet 'pagefile.sys'. Kijk daar eens hoe groot het is.

XP gooit altijd wel dingen in het wisselbestand en houdt zeker niet alles in het geheugen. Waarom, geen idee eigenlijk...

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Motrax schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 12:46:
[...]

Wat geeft XP over de minimun en maximum grootte van het wisselbestand? Overigens kan je het wisselbestand gewoon 'fysiek' opzoeken op je harde schijf: de defaultlocatie is C:\ en heet 'pagefile.sys'. Kijk daar eens hoe groot het is.

XP gooit altijd wel dingen in het wisselbestand en houdt zeker niet alles in het geheugen. Waarom, geen idee eigenlijk...
Ik heb al gezocht naar de pagefile, maar niet kunnen vinden... raar
Mijn wisselbestand is 1536mb op de C: schijf en begint op 1536 en eindigt op 3072
Min = 2mb
aanbevolen = 1534

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Misschien snap ik het:
Het programma telt ook het wisselbestand mee van de Windows 2003 Servers in Virtual PC? Dat zou dan 760Mb moeten zijn waarmee je op het totaal komt van: 2300Mb

Ik denk dat dit het moet wezen... haha wel grappig eigenlijk :)

Bedankt voor jullie reacties jongens!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Gamo schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 12:50:
[...]

Mijn wisselbestand is 1536mb op de C: schijf en begint op 1536 en eindigt op 3072
Min = 2mb
aanbevolen = 1534
Vreemd. Ik krijg het niet gerijmd met je screenprint :? Ik weet ook niet waar Aida haar cijfers op baseert... Als ik 1536 optel bij je fysieke geheugen op je wisselbestandgrootte... :?

De pagefile.sys is een verborgen systeembestand. Op de plaats waar je je instellingen van het wisselbestand kan wijzigen staat ook de locatie vernoemd.
Om verborgen systeembestanden in Verkenner te laten zien, moet je bij 'Extra' 'Mapopties' tabblad 'Weergaven' en dan onderaan 'Verborgen bestanden en mappen weergeven' kiezen. Eventueel nog 'De inhoud van systeemmappen weergeven'.

[ Voor 9% gewijzigd door Motrax op 22-04-2005 12:57 ]

☻/
/▌

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
wagenveld schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 12:44:
Denk dat aida bedoeld dat je nog 2400MB vrij hebt op je schijf waar je wisselbestand op staat en dat ie nu tot 1GB gebruikt hebt. Wat heb je in vredesnaam allemaal draaien dat je 825MB gebruikt?
Het spel Vampire: Bloodlines gebruikt 1024 MB aan fysiek geheugen, en 100 mb wisselbestand. Dat is pas veel :)

Verwijderd

Gamo schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 12:50:
[...]

Beveiligde en verborgen bestanden weergeven, onderaan:
Afbeeldingslocatie: http://img259.echo.cx/img259/8030/pagefile0oa.jpg
Ik zie nu ook iets nieuws, wat is 'hiberfil.sys'?
Min = 2mb aanbevolen = 1534
Ik doe gewoon 1024 MB als vaste waarde, bij een veranderlijke waarde kan de pagefile nogal gefragmenteerd raken denk ik.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2005 13:01 ]

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 12:57:
[...]

Beveiligde en verborgen bestanden weergeven, onderaan:
[afbeelding]

[...]
Ik doe gewoon 1024 MB als vaste waarde, bij een veranderlijke waarde kan de pagefile nogal gefragmenteerd raken denk ik.
HUH ik heb alleen de 3 standaard mappen zichtbaar :S Verborgen bestanden weergeven staat altijd aan, en werkt ook wel, maar ik zie in C:/ geen losse bestanden. Is dit zown leuke beveiliging van SP2?

Verwijderd

Gamo schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 13:01:
[...]

HUH ik heb alleen de 3 standaard mappen zichtbaar :S Verborgen bestanden weergeven staat altijd aan, en werkt ook wel, maar ik zie in C:/ geen losse bestanden. Is dit zown leuke beveiliging van SP2?
Beveiligde ook weergegeven?

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 13:02:
[...]
Beveiligde ook weergegeven?
Ah, dat was hem. Ik moest 'beveiligde bestanden weergeven', aanvinken

De pagefile is1.57 gigabyte. Dat is meer dan in Aida 32 wordt aangegeven. En dit is ook de maximale grootte van mijn wisselbestand. Betekent dit dat ik het wisselbestand moet vergroten, of is de pagefile standaard zijn maximale grootte?

[ Voor 39% gewijzigd door Gamo op 22-04-2005 13:12 ]

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

[quote]Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 12:57:
[quote]
offtopic:
Dat is het bestand voor de slaapstand. Instelingen te vinden over 'Energiebeheer' van het Configuratiescherm.

☻/
/▌

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Gamo schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 13:05:
[...]

Ah, dat was hem. Ik moest 'beveiligde bestanden weergeven', aanvinken

De pagefile is1.57 gigabyte. Dat is meer dan in Aida 32 wordt aangegeven. En dit ook is de maximale grootte van mijn wisselbestand. Betekent dit dat ik het wisselbestand moet vergroten, of is de pagefile standaard zijn maximale grootte?
1536 mb is je pagefile, zit toch dicht tegen 1.57 gb aan? Rechterklik, eigenschappen, grootte op schijf en grootte heb je daar.

En verder een vriendelijk verzoek om iets meer denkwerk zelf te doen en zelf dingen op te zoeken :)

☻/
/▌

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Motrax schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 13:13:
[...]

1536 mb is je pagefile, zit toch dicht tegen 1.57 gb aan? Rechterklik, eigenschappen, grootte op schijf en grootte heb je daar.

En verder een vriendelijk verzoek om iets meer denkwerk zelf te doen en zelf dingen op te zoeken :)
Mijn denkwerk: de pagefile.sys is standaard zijn maximale grootte, en AIDA laat zien dat van de pagefile 1100 mb in gebruik is. Dit zou betekenen dat de pagefile groot genoeg is :)
Bedankt iedereen _/-\o_

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:13

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Cyberblizzard schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 13:06:
Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 12:57:
Dat is het bestand voor de slaapstand. Instelingen te vinden over 'Energiebeheer' van het Configuratiescherm.
Klopt. Dat is gereserveerde ruimte waar het hele ram geheugen wordt ingeplaatst bij hibernate, ook wel slaapstand genoemd. Dat bestand is net zo groot als het ram geheugen (anders zou het er wel eens niet in kunnen passen), daarom geeft windows ook een waarschuwing dat dit erg veel ruimte kan kosten als je hibernate inschakelt.

[ Voor 27% gewijzigd door DrivinUCrazy op 23-04-2005 10:58 . Reden: Quotes even hersteld ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit heeft niets met hardware te maken maar met het gebruik van de aanwezige geheugen door je OS, een Windows versie...

Move PMG -> WOS

Oslik blyat! Oslik!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik zet nog even je OS vooraan in de titel. Zou je verder zelf wat actiever op zoek willen gaan naar een oplossing en mider simpele vragen willen stellen, zoals wat een hiberfil.sys is. Door even te [google=hiberfil.sys] had je dat wel kunnen vinden. Die query geeft namelijk 10.300 resultaten :) Lees Algemene gedragsregels (Netiquette) even door, dat eigen inzet is een van de dingen die we van je verwachten hier :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

sanfranjake schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 19:09:
Ik zet nog even je OS vooraan in de titel. Zou je verder zelf wat actiever op zoek willen gaan naar een oplossing en mider simpele vragen willen stellen, zoals wat een hiberfil.sys is. Door even te [google=hiberfil.sys] had je dat wel kunnen vinden. Die query geeft namelijk 10.300 resultaten :) Lees Algemene gedragsregels (Netiquette) even door, dat eigen inzet is een van de dingen die we van je verwachten hier :)
Sanfranjake, ik vroeg wat hiberfil.sys was. :)
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 15:33:
Klopt. Dat is gereserveerde ruimte waar het hele ram geheugen wordt ingeplaatst bij hibernate, ook wel slaapstand genoemd. Dat bestand is net zo groot als het ram geheugen (anders zou het er wel eens niet in kunnen passen), daarom geeft windows ook een waarschuwing dat dit erg veel ruimte kan kosten als je hibernate inschakelt.
Je hebt verkeerd gequote.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2005 20:18 ]

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:13

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik heb het aangepast.
Ik denk dat het kwam doordat ik Motrax had gequote. Dat heb ik weer handmatig moeten aanpassen omdat de quotes niet meer duidelijk waren. Ik heb per ongeluk de namen omgewisseld.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Pagina: 1