Toon posts:

[html] Archors werken niet in Opera in scrolling DIV

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Probleem: Ik heb in mijn website een scrolling DIV met een aantal links (bovenin de DIV) die verwijzen naar de teksten eronder. Deze heb ik gekoppeld met anchors en dit werkt prima in Explorer 6 en Mozilla FF, alleen in Opera werkt het dus niet.

Ik heb al gezocht met Google en hier op t GoT, maar kan dus geen oplossing vinden hoe ik het wel werkend kan krijgen. Ze hadden het wel ergens over een I-frame, maar daar wil ik dus niet in werken. (Mijn hele site is frame/ tabelloos en dat wil ik graag zo houden)
Het vreemde is dat als ik de DIV niet laat scrollen (dus geen overflow: auto) het wel werkt in Opera, maar de tekst is veel te lang om het op die manier te doen.

Weet iemand een manier, zodat het wel gaat werken?

• faabman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08-2024
Kun je misschien een case online zetten? Want nu is het gissen... Enige wat ik me nu kan bedenken is dat je iets over je anchors gepositioneerd hebt...

ziet er idd uit als een bug in Opera...

[ Voor 15% gewijzigd door faabman op 22-04-2005 13:02 ]

Op zoek naar een baan als Coldfusion webdeveloper? Mail me!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Bug reporten bij Opera? :? Lijkt me dan toch echt een Opera-probleem, aangekomen dat je verder correcte HTML hebt gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Hier is een online voorbeeld:
link

Het werkt dus wel in andere browsers en ik heb voor (zover) ik weet correcte html gebruikt.

Tja, als het echt een Opera-bug is, zal ik dat ook wel doen. Ik vind het alleen zo vreemd dat het niet werkt?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2005 12:37 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 12:36:
link

Het werkt dus wel in andere browsers en ik heb voor (zover) ik weet correcte html gebruikt.

Tja, als het echt een Opera-bug is, zal ik dat ook wel doen. Ik vind het alleen zo vreemd dat het niet werkt?
Ik heb dit exacte probleem ook gehad een paar weken terug, werkt in alles behalve in Opera de ene keer wel en de andere keer niet. Lijkt me inderdaad een bug. Echter heb ik vandaag Opera naar versie 8 final gebracht en in jouw linkje heb ik geen problemen, in mijn project nog wel. Raarrr.

Het probleem schijnt ook in Safari voor te komen, waarvoor hier een (javascript) oplossing wordt gegeven: http://blog.deconcept.com...in-overflow-auto-content/

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2005 13:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor het scriptje, ik heb het even getest op een Mac met Safari, alleen zet die ze halverwege neer ipv netjes bovenaan. (Naja, das al iets beter dan ervoor, want toen deed Safari idd ook niks) Toen heb ik het per ongeluk ook nog getest in een oude gare Explorer voor de Mac, maar dat moest ik dus niet doen... Ik dacht echt dat die anchors vrij basic waren, maar blijkbaar toch niet?

Verwijderd

Ja dat dacht ik ook... helaas pindakaas: +1 uur op de rekening ;)

Verwijderd

Topicstarter
Updatetje, Ik heb in dat Safari script voor de grap ook even Opera ertussen gezet en nu behandeld Opera hem precies zoals Safari (goh). Dus hij doet wel iets, maar plaatst hem in t midden.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 12:36:
link

geen idee of Opera het wat uitmaakt, maar je HTML is niet geheel correct:

HTML:
1
2
<a id="workshop3"><h1><strong class="bigger">3</strong> De kunst van het vertellen <strong class="medium">met 
        Sotigui Kouyat&eacute;</strong></h1></a>

die h1 mag _niet_ in een a tag staan, dus dat sowieso omdraaien :)
Daarnaast heb je in principe die a niet eens nodig als je het id aan die h1 hangt.

Verwijderd

Topicstarter
Mmmm... ga dat wel weer even wijzigen dan... Ik had het eerst anders staan (wel op een geaccepteerde manier) maar toen weigerde Explorer weer... |:(

Nah...heb het gewijzigd, maar alles komt nog steeds in het midden. Ik moet eens even in dat Javascriptje gaan neuzen en kijken of ik iets kan veranderen zodat het wel goed gaat. (wordt nog een opgave, want ik ben niet bepaald goed in programmeertaal)

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2005 14:54 ]

Verwijderd

Hier nog een testpage http://tcw2.ppsw.rug.nl/~arg/test/test.html

Werkt dus wel met Opera 8 maar niet met overflow: hidden. Ik krijg het met dat JS ook niet aan de gang.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2005 15:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Iig mooi om te horen dat de bug in Opera 8 dus is opgelost. Alleen een beetje jammer voor de mensen die niet elke dag kijken of er een nieuwe versie uit is. Die geven gelijk de schuld aan de webbouwer (in dit geval dus ikke :'( )

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 15:29:
Iig mooi om te horen dat de bug in Opera 8 dus is opgelost. Alleen een beetje jammer voor de mensen die niet elke dag kijken of er een nieuwe versie uit is. Die geven gelijk de schuld aan de webbouwer (in dit geval dus ikke :'( )
Daar zou ik niet echt wakker om liggen, Opera wordt marginaal gebruikt. Safari zou ik me dan weer meer zorgen om maken. Maargoed, ik moet toegeven dat ik het ook niet kan hebben als er iets niet goed werkt, bug of geen bug.

• Sappie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-04 07:10

Sappie

De Parasitaire Capaciteit!

Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 15:10:
Hier nog een testpage http://tcw2.ppsw.rug.nl/~arg/test/test.html

Werkt dus wel met Opera 8 maar niet met overflow: hidden. Ik krijg het met dat JS ook niet aan de gang.
Een geinige bijkomstigheid die ik net ontdekte in deze testcase met betrekking tot Firefox is het feit dat je, na klikken op een van de anchors, kan scrollen in de div met overflow mbv je scrollwiel, terwijl dat volgens mij normaliter niet mogelijk is / werkt in FF. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Sappie op 22-04-2005 15:40 ]

Specs | Audioscrobbler

Verwijderd

Normaal ligt de focus op de parent, als je in de child een click geeft dan gaat de focus naar de child. Dat zou de reden kunnen zijn dat je kan scrollen. Maar misschien klets ik hier, ik beredeneer slechts.

Edit: ik klets, de links zitten buiten de child.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2005 15:45 ]

• Sappie

Sappie

mjah ik weet niet exact hoe dit kan, maar volgens mij is het wel een redelijk bekende bug van Firefox dat het scrollwieltje niet werkt in een container met overflow. Misschien is er op deze manier wel een leuke workaround voor te vinden, al zou ik nog niet weten hoe :)

Edit: je kletst ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Sappie op 22-04-2005 15:46 ]

Specs | Audioscrobbler

Verwijderd

offtopic:
hmm.. met een body onload en dan een anker aanroepen dat je bovenin je overflow zet, volg je 'm?

• Sappie

Sappie

offtopic:
ik volg je ja :) Toch vind ik dat nog niet echt een nette oplossing (niet dat ik zelf iets beters kan verzinnen) aangezien er javascript aan te pas komt.

Specs | Audioscrobbler

Verwijderd

Zoals Erkens zei, zet het ID attribuut gewoon op het header element.

Verwijderd

Anders gezegd: http://validator.w3.org/c.../pass001-nlworkshops.html

(Ik dacht eigenlijk dat het vanzelfsprekend was dat iedereen valideerde voor er vragen werden gesteld...)

(Ik heb overigens nog niet getest of het dan wel werkt, maar het is sowieso correcter.)

Verwijderd

Topicstarter
Oeps... tja dat had ik ofline dus al verbeterd... |:( (Voel me een beetje stom nu) Maarja uploaden gaat maandag pas weer. En ja normaal Valideer ik die dingen dus wel :)

Er zitten nu geen fouten meer in, maar het maakt voor de werking van die anchors verder weinig uit.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2005 11:59 ]

Pagina: 1