Toon posts:

[XP] Hoe Windows te "recoveren"*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kenissen van mij hebben een PC met daarop WinXP. Plots begaf de PC het min of meer: zodra Windows wilde starten verscheen er alleen een hoop derrie op het beeld (willekeurige witte pixels). Niet veel later is de videokaart overleden. Ok, nieuwe kaart erin, ding werkt weer, alleen windows geeft weer het rommelbeeld. Aangezien Linux vanaf een LiveCD etc wel gewoon werkt ligt het dus duidelijk aan Windows. Nu wil ik de Windows recovery console gebruiken, maar hier kom ik niet in omdat men het admin wachtwoord is vergeten.

Mijn vraag is dus: hoe ga ik dit fixxen? Veilige modus, VGA modus of wat dan ook werkt niet. ERD Commander 2002 kan het wachtwoord schijnbaar niet resetten (aangezien ik met de recoveryconsole er niet op kan inloggen met het nieuwe ww). Dussuh... ik zit met de handen in het haar.

Alvast bedankt!

• Ilya
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Hardeschijf eruit, in een andere pc, de data opslaan op andere schijf, format de brakke schijf..?!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Aan truckjes om het admin wachtwoord te kraken zal je hier niet komen, wie weet of het wel echt je eigen install is... Lijkt me toch het beste om met je Linux CD bestanden te backuppen en dan een nieuwe installatie te doen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Topicstarter
TheFrozen schreef op donderdag 21 april 2005 @ 23:36:
Hardeschijf eruit, in een andere pc, de data opslaan op andere schijf, format de brakke schijf..?!
Ja dat is natuurlijk een laatste redmiddel (kan ik ook wel via de LiveCD doen).. prob is echter dat het zo'n PC is die al een jaar in de running is en precies alles volgens de wensen van een stelletje digibeten is afgemeten.... en ik heb geen zin om daar uuuuuuren werk in te steken.

Verwijderd

Topicstarter
fsfikke schreef op donderdag 21 april 2005 @ 23:37:
Aan truckjes om het admin wachtwoord te kraken zal je hier niet komen, wie weet of het wel echt je eigen install is... Lijkt me toch het beste om met je Linux CD bestanden te backuppen en dan een nieuwe installatie te doen.
Nee, een complete herinstall is niet echt een optie, eerder een laatste redmiddel.

Ik zoek geen methode om het admin wachtwoord te kraken, de methoden ken ik wel (al heb ik de software niet). En nee het is niet mijn eigen install, zoals ik al aangaf. Als ik aan de bestanden op de PC wil komen doe ik dat wel via de LivePC, dus maak je niet druk erover of mijn goede bedoening wellicht in een kwaad daglicht gesteld kunnen worden.

Alles wat ik nodig heb is de recovery console, of een andere tool die soortgelijke mogelijkheden hebben (ik heb de stille hoop dat een scannow /sfc wonderen gaat doen).

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2005 23:43 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Misschien is het handig om eens goed naar de drivers te kijken als je klaar bent. Lees Problemen met booten, hoe kan je ze oplossen. eens door. Misschien staat daar wat nuttige info in. Hoe zo'n password te recoveren is makkelijk te vinden op internet, en hoeft hier niet besproken te worden :)

Wat heb je verder allemaal al geprobeerd om dit op te lossen? Ik zet nog even [XP] in de topictitel zodat deze voldoet aan de Windows Operating Systems - Policy. Probeer daar op te letten, en lees voordat je in een subforum post de stickies bovenaan :)

[ Voor 3% gewijzigd door sanfranjake op 21-04-2005 23:44 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op donderdag 21 april 2005 @ 23:43:
Misschien is het handig om eens goed naar de drivers te kijken als je klaar bent. Lees Problemen met booten, hoe kan je ze oplossen. eens door. Misschien staat daar wat nuttige info in. Hoe zo'n password te recoveren is makkelijk te vinden op internet, en hoeft hier niet besproken te worden :)

Wat heb je verder allemaal al geprobeerd om dit op te lossen? Ik zet nog even [XP] in de topictitel zodat deze voldoet aan de Windows Operating Systems - Policy. Probeer daar op te letten, en lees voordat je in een subforum post de stickies bovenaan :)
Het probleem doet zich voor op het moment dat Windows overschakelt naar de grafische modus (binnen een fractie van een seconde!). ik weet niet waar het aan heeft gelegen, maar het is duidelijk dat het flink mis is.

Wat ik verder heb gedaan? Weinig, want ik kan niet veel :(
1. Starten met een alternatieve opstartmethode (bootdisk, LiveCD etc) om te verifieren dat alle hardware goed werkt
2. Proberen het wachtwoord te wijzigen middels ERD Commander 2002
3. Internetten....

Verwijderd

Heb je al gewoon een leeg wachtwoord geprobeert voor recovery console? 90% van de gevallen is deze gewoon leeggelaten. Ik snap trouwens niet echt wat je in de recovery console wil doen, het geeft niet echt veel opties om windows problemen op te lossen, meer vervangen van bestanden vanaf alternatieve bron e.d. bv bootcfg en chksk commando's.

Veilige modus voor complete driver reinstall, sfc /scannow commando, system recovery? (veilige modus met command prompt werken sfc /scannow en mstrui.exe geloof ik ook gewoon).

Anders, moet je even kijken of je een windows CD met de repair optie hebt, dus na het opstarten van de setup niet de recovery console in maar overnieuw installeren. Setup controleert dan voor al geinstalleerde windows versies en zal op een gegeven moment verschillende opties aangeven. Een van die opties is om windows te herstellen (andere zijn wissen en ernaast zetten), dat zal windows verwijderen, herinstalleren met compleet behoudt van data.

Die optie zit niet op iedere CD, naar mijn weten zit die meestal wel op officiele CD's en een stuk minder vaak (dus meestal niet) op OEM CD's.

Als dat ook niet beschikbaar is kun je altijd nog proberen windows ernaast te zetten met een dualboot en bv kijken wat je nog kan redden d.m.v. van bestanden vervangen etc, maar dat is eigenlijk meer gokwerk met een goede kans dat je meer stukmaakt dan dat je hersteld (ie verschillende versies van bestanden).

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2005 @ 23:32:
Mijn vraag is dus: hoe ga ik dit fixxen? Veilige modus, VGA modus of wat dan ook werkt niet. ERD Commander 2002 kan het wachtwoord schijnbaar niet resetten (aangezien ik met de recoveryconsole er niet op kan inloggen met het nieuwe ww). Dussuh... ik zit met de handen in het haar.
Wat werkt er dan niet aan VGA modus ? Normaal schakelt die dan in standaard VGA. Als ook dat al flipt dan is er veel meer aan de hand vrees ik. Ik zou dan ook eerst de data proberen copieren voor je verder pogingen doet om windows te recoveren...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2005 @ 23:58:
Heb je al gewoon een leeg wachtwoord geprobeert voor recovery console? 90% van de gevallen is deze gewoon leeggelaten. Ik snap trouwens niet echt wat je in de recovery console wil doen, het geeft niet echt veel opties om windows problemen op te lossen, meer vervangen van bestanden vanaf alternatieve bron e.d. bv bootcfg en chksk commando's.

Veilige modus voor complete driver reinstall, sfc /scannow commando, system recovery? (veilige modus met command prompt werken sfc /scannow en mstrui.exe geloof ik ook gewoon).

Anders, moet je even kijken of je een windows CD met de repair optie hebt, dus na het opstarten van de setup niet de recovery console in maar overnieuw installeren. Setup controleert dan voor al geinstalleerde windows versies en zal op een gegeven moment verschillende opties aangeven. Een van die opties is om windows te herstellen (andere zijn wissen en ernaast zetten), dat zal windows verwijderen, herinstalleren met compleet behoudt van data.

Die optie zit niet op iedere CD, naar mijn weten zit die meestal wel op officiele CD's en een stuk minder vaak (dus meestal niet) op OEM CD's.

Als dat ook niet beschikbaar is kun je altijd nog proberen windows ernaast te zetten met een dualboot en bv kijken wat je nog kan redden d.m.v. van bestanden vervangen etc, maar dat is eigenlijk meer gokwerk met een goede kans dat je meer stukmaakt dan dat je hersteld (ie verschillende versies van bestanden).
Jep, het lege wachtwoord is het helaas niet!

Ook in veilige modus kan ik niet starten: zodra de PC gaat starten (ik kan dus wel het bootmenu van Windows op het beeld halen, maar het bevestigen van letterlijk iedere optie doet het zaakje crashen) gaat het mis. Ik heb de hoop dat de recovery console met scannow /sfc het defect oplost (is ook maar en gok, maar lijkt me momenteel de beste gok).

De reparatie optie van de installatiedisk had ik ook al in gedachte, maar deze vraagt om de restore disks... en laat ik die nu eens niet hebben!

Het ernaast zetten van Windows zal idd wel niet werken... dat is me eerder ook nog niet gelukt nl :)

Bedankt voor je tijd!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 00:04:
[...]

Wat werkt er dan niet aan VGA modus ? Normaal schakelt die dan in standaard VGA. Als ook dat al flipt dan is er veel meer aan de hand vrees ik. Ik zou dan ook eerst de data proberen copieren voor je verder pogingen doet om windows te recoveren...
Ik denk (maargoed, dat is dus weer een schamele aanname die ik doe) dat Windows een beetje erg naar de mallemoer is. Dit is zo'n typische familie PC vol met spyware en wellicht ook virussen. Computer uitzetten? Oh dat doe je met die schakelaar op de stekkerdoos. Je kent het wel.... kans op corrupte gegevens is erg groot (wat natuurlijk nog steeds niet die kapotte VGA kaart verklaart). Het zou me niet verbazen als gewoon de NTloader gaar is ofzow....

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Klinkt als een gevalletje van brakke videodrivers. Wat voor oude videokaart zal er in, en wat voor nieuwe? Als het ATI vs Nvidia is, heb je sowiso eigenlijk het beste drivercleaner nodig, maar ik gok dat je dat zelf ook weet als ik je zo hoor :) Zelfs van de ene nvidia naar de andere nvidia wil het nog wel eens helpen drivercleaner aan te slingeren.
Als dat het niet oplost, heb ik ook nog een andere mogelijke oplossing voor je: de standaard windows videodrivers. Deze worden soms zijdelings aangesproken, bijvoorbeeld in VGA modus. Ook dat varieert echter weer per kaart, ik weet zo niet welke kaart wat doet.

Wnes je iig veel suc6 :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
The_Eagle schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 00:11:
Klinkt als een gevalletje van brakke videodrivers. Wat voor oude videokaart zal er in, en wat voor nieuwe? Als het ATI vs Nvidia is, heb je sowiso eigenlijk het beste drivercleaner nodig, maar ik gok dat je dat zelf ook weet als ik je zo hoor :) Zelfs van de ene nvidia naar de andere nvidia wil het nog wel eens helpen drivercleaner aan te slingeren.
Als dat het niet oplost, heb ik ook nog een andere mogelijke oplossing voor je: de standaard windows videodrivers. Deze worden soms zijdelings aangesproken, bijvoorbeeld in VGA modus. Ook dat varieert echter weer per kaart, ik weet zo niet welke kaart wat doet.

Wnes je iig veel suc6 :)
Dankje voor die mooie wensen :p

De oude kaart is een 9250SE (ATi dus), terwijl de nieuwe kaart een 440MX van NVidia is. VGA modus werkt idd niet... ik vraag me echter af of dat punt waar het systeem op crasht al videodrivers geladen worden... ik denk haast van niet (aangezien het drukken op de enter toets in het Windows startmenu ongeveer gelijkertijd gepaard gaat met de crash). Het lijkt me eeerder dat een startbestand gewoon gaar is en zodoende de boel crasht..!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 00:05:
Ook in veilige modus kan ik niet starten: zodra de PC gaat starten (ik kan dus wel het bootmenu van Windows op het beeld halen, maar het bevestigen van letterlijk iedere optie doet het zaakje crashen) gaat het mis. Ik heb de hoop dat de recovery console met scannow /sfc het defect oplost (is ook maar en gok, maar lijkt me momenteel de beste gok).
Ik weet vrijwel zeker dat sfc /scannow niet ondersteund wordt in het herstelconsole omdat het gewoon een win32 programma is en dus niet uitvoerbaar in het herstelconsole.

Ik zou zelf gaan voor een chkdsk /r en bootcfg /rebuild of fixboot oid.

Dit is een lijst van ondersteunde commando's in het herstelconsole:

http://www.microsoft.com/...ecovery_console_cmds.mspx

Misschien zit er iets bij waarmee je je voordeel eruit kan halen, maar ik ben bang dat dit gaat lijken op je data erafhalen en formateren die handel of je moet natuurlijk bepaalde methodes willen hanteren om het wachtwoord uit te lezen.

Verwijderd

Topicstarter
Even een update: ik heb ondertussentijd een hele rammel XP paswoord resetters geprobeerd maar allen hebben geen resultaat.... waarom weet ik niet, maar erg bemoedigend is het niet.

Ff vraag tussendoor: waarom wordt dit trouwens als illegaal beschouwd? Aangezien het gewoon open source linux tooltjes zijn verwacht ik toch zo min of meer dat hier weinig illegaals aan is..?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 00:31:
Even een update: ik heb ondertussentijd een hele rammel XP paswoord resetters geprobeerd maar allen hebben geen resultaat.... waarom weet ik niet, maar erg bemoedigend is het niet.

Ff vraag tussendoor: waarom wordt dit trouwens als illegaal beschouwd? Aangezien het gewoon open source linux tooltjes zijn verwacht ik toch zo min of meer dat hier weinig illegaals aan is..?
Als jij een passwoord probeert te achterhalen met goede bedoeling is dat op zich ook zo erg niet.

Voor hetzelfde geld probeer je nu het passwoord te achterhalen van de pc van je buren ofzo zonder dat ze dat weten...

Verwijderd

met video drivers is het altijd ellende. dit omdat het in de kernel geladen wordt itt andere drivers.
voordeel is natuurlijk een betere performance, maar een nadeel is dat het heel de kernel kan verneuken...

ben bang dat een reinstall toch de snelste oplossing wordt (en waarschijnlijk wel nodig bij zo'n digibeten pc :)).

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:08
Al deze password recovery-tool 'ns geprobeerd: http://home.eunet.no/~pnordahl/ntpasswd/ ?
Samen met een usb-stickje en ntfsdos lijkt me dit best doenbaar..

(Ik ga er nu wel van uit dat die laptop booten vanaf een usb-stickje ondersteund... anders even een cd-rw'tje branden..)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 16:53:
[...]

Als jij een passwoord probeert te achterhalen met goede bedoeling is dat op zich ook zo erg niet.

Voor hetzelfde geld probeer je nu het passwoord te achterhalen van de pc van je buren ofzo zonder dat ze dat weten...
Euh nee... ik weet de weg naar Google wel, en ik ben bekend met tools als Lophtcrack etc (heb eens zo'n studie genaamd "security" gedaan ;))

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 17:03:
met video drivers is het altijd ellende. dit omdat het in de kernel geladen wordt itt andere drivers.
voordeel is natuurlijk een betere performance, maar een nadeel is dat het heel de kernel kan verneuken...

ben bang dat een reinstall toch de snelste oplossing wordt (en waarschijnlijk wel nodig bij zo'n digibeten pc :)).
Ik heb ze inmiddels weten te overtuigen dat het de beste optie is. De Xp installatie loopt weer, de radeon is terug naar Taiwan :)

Verwijderd

Topicstarter
CyberThijs schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 17:12:
Al deze password recovery-tool 'ns geprobeerd: http://home.eunet.no/~pnordahl/ntpasswd/ ?
Samen met een usb-stickje en ntfsdos lijkt me dit best doenbaar..

(Ik ga er nu wel van uit dat die laptop booten vanaf een usb-stickje ondersteund... anders even een cd-rw'tje branden..)
Ja... die gaf aan dattie niet op de schijf kon schrijven :)

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:08
Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 19:11:
[...]

Ja... die gaf aan dattie niet op de schijf kon schrijven :)
Hmm, NTFSDOS kan inderdaad enkel lezen..
NTFSDOS v3.02
Access NTFS drives for read-only access from DOS.
Maar als je kijkt naar z'n grote (betalende :() broer, moet het wel lukken. Misschien ken je iemand waardoor je aan de ERD Commander Pack 2003 kan raken (waar die tool inzit..)
NTFSDOS Professional v4.01
Full read/write access to NTFS drives from DOS!
Een omslachtige manier helaas :'(
Pagina: 1