Acer laptop start niet op

Pagina: 1
Acties:
  • 200 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb sinds een tijdje een Acer Travelmate 4000 series.
Alles werkt perfect, op 1 ding na.

Ik heb een externe harde schijf aangesloten op de usb poort, maar zodra ik mijn laptop aanzet wil hij niet opstarten.
Hij komt dan niet voorbij het opstartscherm van Acer, waar je met F2 het bios in kan.

Zodra ik de usb stekker dr uit haal, en na dat scherm er weer in doe, gaat het gewoon goed.
Maar dat is natuurlijk niet handig :P

Dus heeft iemand hier een oplossing voor?

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Kan het niet zo zijn dat hij op een of andere manier van de externe hdd probeert te booten? Weet niet of dit in het bios ergens in te stellen is? Doet een andere computer/laptop het ook niet met de externe hdd aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:49
Heb hetzelfde met mijn USB stick, zelfs daar doet die dat mee (Acer 1357LMI)

Zal denk ik idd een boot optie zijn in de bios, zelf nog niet naar gekeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online
Klopt, heb hetzelfde met een usb stick.
In het bios kon ik er helaas niks over vinden.
Je kunt wel de bootvolgorde bepalen, maar daar staat mn interne hdd boven mijn externe hdd; dat zou dus geen problemen mogen geven.

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Breaker schreef op donderdag 21 april 2005 @ 22:41:
Heb hetzelfde met mijn USB stick, zelfs daar doet die dat mee (Acer 1357LMI)
Zal denk ik idd een boot optie zijn in de bios, zelf nog niet naar gekeken
Hallo,
ik heb een 1357LMi met externe HDD op USB geeft geen problemen. Daarintegen heb ik weer andere problemen met dit 'ding'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Heeft die externe hardeschijf een eigen voeding of pakt hij de voeding via de USB poort?
Sommge notebooks vinden het niet leuk dat de externe schijf ruim 900mA bij het booten van de USB poort pakt terwijl eigenlijk maar 500mA is toegestaan. :)
Een extern gevoedde USB hub is dan mogelijk een oplossing. Je kan zo'n hub altijd misschien eerst even van iemand lenen om te kijken of daar het probleem mee opgelost wordt.

Als het kan zou je ook eens kunnen proberen de bootsector leeg te maken (vroegah was da FDisk /MBR maar hoe je dat met een USB drive doet weet ik niet).
mogelijk kijkt ie toch even naar de bootsector en gaat het daarop fout.
Wel netjes een backup van je data maken als die erop staat. :)

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online
Nee het is gewoon eentje met een externe voeding.

Zal dat wel is proberen met Fdisk /mbr :)

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik las deze thread pas toen ik gisteren een oplossing zocht voor een zelfde probleem met mijn desktop pc, vandaar de late reactie.
Ik heb een gedeeltijke oplossing gevonden (in ieder geval voor mijn systeem).

Sinds jaar en dag had ik op mijn pc een Iomega zipdisk (100 Mb) op de usb poort zitten; station X. Ongeveer 2 jaar geleden kocht ik er ook nog een Maxtor externe schijf bij, ook op usb (120 Gb, station W). Werkte prima, beide stations kon ik steeds ingeplugd laten bij het starten van de computer.
Toen ik de Iomega wilde afdanken en had losgekoppeld van het systeem, bleek de pc opeens niet meer te willen starten als de Maxtor was verbonden. Na opstarten zonder de Maxtor lukte het wel. In Windows XP kon ik de schijf alsnog inpluggen en normaal gebruiken als station W. Maar het was natuurlijk lastig om iedere keer de usb stekker erin en eruit te moeten halen bij een herstart.
Omdat ik toevallig na het loskoppelen van de Iomega drive ook het Bios had geflasht en de pc open had gemaakt en een andere plaats had gegeven, dacht ik in eerste intantie dat het probleem daardoor was veroorzaakt. Pc weer opengemaakt, alles zat vast en leek ok. Bios weer in de oorspronkelijke setting teruggezet, maar veranderde niets aan het opstartprobleem. Met allerlei instellingen in het Bios geëxperimenteerd, hielp niet.
Ik kon op internet geen oplossingen vinden, behalve de suggestie dat een usb apparaat steeds op dezelfde poort zou moeten zitten als waarop oorspronkelijk geinstalleerd. Ook dat geprobeerd, maar maakte niets uit.

Uiteindelijk merkte ik dat de Maxtor bij starten van de pc er wel gewoon in kon blijven zitten als ik ook de oude Iomega drive weer aansloot.
Dit is een gedeeltelijke oplossing, want ik heb die Iomega niet meer nodig. Ik heb natuurlijk de Iomega drive gedeinstalleerd in Windows, apparaat verwijderd etc. Zelfs in de registry alle sleutels onder 'Mounted Devices' verwijderd, maar ook dat veranderde niets.
Weet iemand hier een oplossing voor zonder de hele harde schijf te hoeven leegmaken, formatteren en alles opnieuw te installeren?
Pagina: 1