Is dit nog te repareren?

Pagina: 1
Acties:

• WubboZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-12-2025

WubboZ

Evil Inside

Topicstarter
Ik heb hier een redelijk dood tft-scherm liggen en ik vroeg me af of ik dan nog kon fixen. Ik wàs bezig met zo'n project om met een oude tft en een overhead projector een beamer te bouwen (na aanleiding van een stukkie van ome Tom). Ik had al een tft'tje gekocht: 80 euro (nec 1510+), met wat gebreken aan het scherm, zodat het niet helemaal zonde van het geld is dat ik hem verkl***.
Nu heb ik gister een overhead projector gekregen van mn school en was het eigelijk een questie van tijd dat het geheel werkend was. Alleen is er nu één klein probleempje...
Ik heb namelijk een van de flatcables die het scherm met de controller card verbinden gescheurd :( (zie foto's)

Nu heb ik zelf al zitte denken en ben met een paar oplossingen gekomen:
  • Ik soldeer het gewoon met draajes aan elkaar
  • Ik fabriceer (of bemachtig op een andere manier) net zo'n flat cable
  • Ik koop gewoon een nieuwe monitor en zorg dan dat ie uit het lijstje van ome Tom komt
Maar natuurlijk hebben alle drie de punten zo hun pro's en con's:
  • De punten waar je het moet solderen zijn zo verschrikkelijk klein, en het zijn zo veel draadjes dat ik dan niet zelf kan solderen (of iemand anders het kan is ook nog maar de vraag).
  • Bemachtigen wordt moeilijk, aangezien het al een oude monitor is en ze dit soort onderdelen niet als spares leveren. Zelf maken lijkt me de oplossing, ik weet wel dat je zelf printplaten kan maken (deed m'n pa vroeger), maar hoe je deze dingen maakt :?
  • Een nieuwe kopen is wel zonde van het geld, aangezien die monitor het eigelijk nog gewoon doet. Een tweede probleem is dat ik niet genoeg geld heb voor een nieuwe :'(
Heeft iemand hier een oplossing voor of kan iemand uitleggen hoe ik zelf (of iemand anders) zo'n flatcable kan fabriceren?

(\__/)
(='.'=)
This is Bunny. Copy and paste bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je een goede vaste hand hebt blijken die dingen nog wel te solderen, maar het valt gigantisch tegen in de meeste gevallen

Verwijderd

Pas maar op met kortsluiting als je het besluit te solderen, dan verneuk je dalijk ook nog hardware.

Ik zit me net te bedenken dat je een printplaatje zou kunnen maken, theoretisch, door de kabel als masker te gebruiken, maar dan zit je met het probleem dat de connectors niet gaan passen.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2005 22:15 ]

• WubboZ

WubboZ

Evil Inside

Topicstarter
Het is ook echt heel klein ;)
Maar weet niemand hoe je zelf zo'n flat cable maakt, of een bedrijf die op request een zo'n kabletje te maakt?

(\__/)
(='.'=)

Verwijderd

kijk hoeveel sporen er kapot zijn, en tracht gewoon met telefoondraad, of draad uit een oude flatcable/ide een nieuw spoor aan te leggen en dan niet te solderen op de plaats van de scheur, maar op de plaats vlak achter de brede contactplaatjes aan het eind of begin van de kabel zoals je op de foto duidelijk kunt zien.
repareer de scheur gewoon met plakband, en laat de nieuwe draadjes (als het kan) langs de platte kabel lopen, evt vastzetten met een stukje plakband.

zelf maken? ik weet niet of er flexibele "printdragers" zijn, anders kan dat heel makkelijk, fotokopie maken van cable in spiegelbeeld (transparant/zwart) en deze tesamen met flexibele print op uvtafel belichten, daarna etsen, uitknippen en klaar is kees. (kort door de bocht)

suc6 :)

• WubboZ

WubboZ

Evil Inside

Topicstarter
@tbpot: kijk dat bedoel ik :D, een fotokopie maken en dan etsen. Zou dat kunnen net als een gewone printplaat (als je daar dat plastic voor zou kunnen vinden)? Nu ben ik niet zo into printplaat business en ik heb geen flauw idee waar ik uberhaupt zou kunnen zoeken naar dat spul :/

(\__/)
(='.'=)

Verwijderd

WubboZ schreef op donderdag 21 april 2005 @ 22:30:
@tbpot: kijk dat bedoel ik :D, een fotokopie maken en dan etsen. Zou dat kunnen net als een gewone printplaat (als je daar dat plastic voor zou kunnen vinden)? Nu ben ik niet zo into printplaat business en ik heb geen flauw idee waar ik uberhaupt zou kunnen zoeken naar dat spul :/
Ik vind zijn eerste optie toch een veel makkelijker/goedkoper realiseerbare, niet?

• MMach
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:40
Ik heb zelf zo'n beamer met een tft scherm en een overheadprojector. Die flatcables zijn echt niet zelf te solderen en zijn nagenoeg niet te verkrijgen. Ik heb één bekomen door een aankoopactie van DIY-projectors. ik was er 10€ voor kwijt.
Een paar foto's zijn te vinden op: http://users.telenet.be/VersavelProductions/
-edit-
Let vooral op met het verlengen van zulke flatcables (als je dat al zou kunnen met uber-soldeerskills) want een draad gebruiken met andere weerstand resulteert in een afname van beeldkwaliteit. Dus beter ergens een inkoopactie proberen te vinden. Ik heb mezelf rotgezocht naar electronicawinkels (in Belgie) die deze draden konden leveren, en ik heb er geen gevonden...

[ Voor 41% gewijzigd door MMach op 22-04-2005 00:10 ]

• WubboZ

WubboZ

Evil Inside

Topicstarter
@Count_Grishnackh: Helaas is dat zelf solderen onmogelijk, het is veel te klein.
@MMach: Doen ze dat vaker van DIY-projectors, zo'n inkoopactie, ik heb er namelijk wel 10 euro voor over, goedkoper dan een nieuw scherm ;) Nu kan het aan mij liggen, maar ik kan geen site van diy-projectors vinden. Ik heb wel gezocht en ben er achter gekomen dat het http://www.diyprojectors.com/ zou moeten zijn, maar deze site is plat, of weg :(
Ik heb nu denk ik de site gevonden die je bedoelt hebt, of iets wat in de buurt komt: http://www.diyprojector.nl

[ Voor 13% gewijzigd door WubboZ op 22-04-2005 11:30 . Reden: site gevonden? ]

(\__/)
(='.'=)

• MMach
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:40
Helaas weet ik het adres van die site niet meer, ik heb mijn pc afgelopen weekend geformatteerd, en daarmee ben ik het adres van die site kwijt. Maar het was een nederlandse site en je moet je eerst inschrijven om toegang te krijgen tot het forum. Ik geloof dat ze wel af en toe van die inkoopacties houden, maar dat kan nog lang duren eig. Mijn achterbuur heeft ook zo'n kabeltje nodig en hij zoekt er ook al een hele tijd achter.

-edit-
het is inderdaad jouw 2 de link. Je moet je inschrijven en eens gaan kijken naar de inkoop/verkoop fora's

[ Voor 13% gewijzigd door MMach op 22-04-2005 14:27 ]

• WubboZ

WubboZ

Evil Inside

Topicstarter
Heel leuk inderdaad die inkoop acties, maar ze doen alleen van die standaard flatcables (duh!), dat werkt dus niet voor mij.
Ook al NEC en Hitachi gemailed, maar die kunnen het me ook niet leveren :(
Iemand nog intresse in onderdelen van een NEC 1510+ scherm :P

(\__/)
(='.'=)

Pagina: 1