geforce 4 mx440 vervangen door A9550--> geen prestatie winst

Pagina: 1
Acties:
  • 339 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Heey,

ik heb net m'n ASUS Geforce4 MX440 64MB vervangen door een ASUS A9550 128MB GamerEdition omdat de oude videokaart de spellen van nu (nfsu2 als voorbeeld) niet op hoge details aankan.
Dus als test voor de nieuwe videokaart nfsu2 op hoge details gezet met 1024*768-32bit. Merk ik meteen dat het spel (muis en menu) trager reageert, nog trager dan met m'n oude kaart.
Toen een quick race geprobeerd, is alles zwart! behalve de lampen van de auto's en omgeving! Zet ik de detail lager dan zie ik wel alles maar wegen en lucht zijn dan blokkerig. (blokkerigheid was met oude kaart ook)

Komt dit nu doordat mijn mobotje maar tot agp4x aankan?? of is er iets anders aan de hand?
Als het de AGP snelheid is, kan dit (zal denk ik wel niet) dan opgelost worden door een bios-update die ondersteuning heeft voor AGP 8x?

WindowsXP Prof met SP2
AMD Athlon XP 1800+
ECS K7S5A
512MB DDR
oude videokaart: ASUS Geforce 4 MX440 64MB
nieuwe videokaart: ASUS A9550 GamerEdition 128MB

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 05-01-2015 14:11 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-08 07:09

janklp

FortyTwo Capital

Ten eerste zou je processor de bottlenek kunnen zijn maar misschien moet je eens een andere driver proberen? Welke gebruik je nu uberhaupt?

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-06 08:34
Ik kan je alvast meedelen dat ook je nieuwe kaart allebehalve voldoende is om nieuwe games op full detail te spelen, samen met een niet al te snelle processor kun je dit dan ook nie verwachten als je het mij vraagt.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Januszjes schreef op donderdag 21 april 2005 @ 20:51:
Ten eerste zou je processor de bottlenek kunnen zijn maar misschien moet je eens een andere driver proberen? Welke gebruik je nu uberhaupt?
die er standaard bij zit, maar waar haal ik nieuwe vandaan? ik ben nvidia.com gewent

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 21-04-2005 20:53 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

download dan effe nieuwe drivers (chipset & videokaart) en als er een nieuwe bios update met 8x onderstuening is kan je die er altijd (als je weet waar je mee bezig bent) eroverheen gooien scheelt misschien wel weer beetje!

en verder van nvidia > ati met videokaart kan nog wel eens wat probleempjes opleveren geloof ik (door drivers).
Je hebt zo'n programmatje wat eerst je nvidiadrivers er helemaal afpleurt (iemand misschien de naam daarvan)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2005 20:54 ]

Verwijderd

Het kan kloppen dat je geen prestatie winst hebt geboekt. Jij hebt bijna dezelfde videokaart gekocht qua prestaties. Ik ben zelf van een Geforce 4 naar een 9800 pro overgestapt en dat merkt je wel :P. Je moet als je van Nvidia over stapt op Ati wel zorgen dat eerst alle nvidia drivers goed uninstalleert.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2005 @ 20:53:
download dan effe nieuwe drivers (chipset & videokaart) en als er een nieuwe bios update met 8x onderstuening is kan je die er altijd (als je weet waar je mee bezig bent) eroverheen gooien scheelt misschien wel weer beetje!
ligt agp8x ondersteuning dan aan de bios?? ik dacht heel even dat zoiets hardwarematigs is
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2005 @ 20:54:
Het kan kloppen dat je geen prestatie winst hebt geboekt. Jij hebt bijna dezelfde videokaart gekocht qua prestaties. Ik ben zelf van een Geforce 4 naar een 9800 pro overgestapt en dat merkt je wel :P. Je moet als je van Nvidia over stapt op Ati wel zorgen dat eerst alle nvidia drivers goed uninstalleert.
drivers zijn geuninstallt voordat ik de kaarten verwisselde

[ Voor 37% gewijzigd door Raven op 21-04-2005 20:54 ]

Oscar Wilde

Verwijderd

bartgrefte schreef op donderdag 21 april 2005 @ 20:54:
[...]

ligt agp8x ondersteuning dan aan de bios?? ik dacht heel even dat zoiets hardwarematigs is

[...]

drivers zijn geuninstallt voordat ik de kaarten verwisselde
weet ik niet of dat met bios update gaat, maar dat zei jij in de topicstart :p ik heb er nog nooit van gehoord maar ik dacht: als jij zegt dat het er is zou het wel zo zijn!

Je moet effe dat proggie erover heen gooien om te zorgen dat die nvidia drivers helemaal weg zijn (weet de naam niet :p.. staat vast wel ergens in de search)

En van 440mx naar 9550 zou je wel prestatiewinst moeten boeken, hoewel het echt geen wonderen zullen zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2005 20:56 ]

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Klinkt als Driver Vervuiling!

Soms werkt het her-installeren van windows pas echt. En de 9550 ..tja...4 pijplijnen ( wel DX9 maar... de 9550 is wat traag daarvoor ) en langzaam geheugen/gpu... het kan beter.

There is no place like ::1

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
swampy schreef op donderdag 21 april 2005 @ 20:57:

Soms werkt het her-installeren van windows pas echt. En de 9550 ..tja...4 pijplijnen ( wel DX9 maar... de 9550 is wat traag daarvoor ) en langzaam geheugen/gpu... het kan beter.
als het het is, hoe los ik driververvuiling op? windows herinstallen doe ik nie, staat der net paar weekjes op.

en, het kan beter zeg je. Maar met maar €100 heb je nie veel keus hé

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 21-04-2005 21:02 ]

Oscar Wilde

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
denk dat je toch opnieuw zal moeten installeren, dat doe ik iig wel altijd als ik van merk wissel, er kan altijd wat van de oude drivers achter blijven en er zo voor zorgen dat het niet goed wil lopen

en je cpu is ook zeker een bottleneck

het komt iig zeker niet door dat je maar een agp 4x poort hebt, er zit nauwelijks veschil in agp 4x of 8x

• wippo76
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 08:32
met 100 euro neit veel keus wat dacht je van een ati radeon 9600pro met 256 mb die is 2 keer sneller die kost 99 euro bij bv vobis

een agp 4X bordje word natuurlijk nooit geen 8X agp en ten 2de dat zou nog geen moer uitmaken

ik moet je ook teleur stellen wie heeft jouw vertelt dat de 9550 sneller is dan een mx440
het scheelt ook nog welke 9550 je hebt heb je een 64bits mem bus of een 128 bits

de 9550 valt in het zelfde segment als fx5200 enzo dus errug budget
daar kan je niet van verwachten dat hij spellen lekker draait

[ Voor 16% gewijzigd door wippo76 op 21-04-2005 21:09 ]

Ja zou ik ook zeggen

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

bartgrefte schreef op donderdag 21 april 2005 @ 21:01:
[...]

als het het is, hoe los ik driververvuiling op? windows herinstallen doe ik nie, staat der net paar weekjes op.

9600 pro had wel gekund, volgens mij staat dat progje in de faq om alle drivers te verwijderen. Moet je even checken.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Januszjes schreef op donderdag 21 april 2005 @ 21:08:
[...]

9600 pro had wel gekund, volgens mij staat dat progje in de faq om alle drivers te verwijderen. Moet je even checken.
9600pro? heeft mediamarkt die toevallig voor zo'n €100??
wippo76 schreef op donderdag 21 april 2005 @ 21:07:
met 100 euro neit veel keus wat dacht je van een ati radeon 9600pro met 256 mb die is 2 keer sneller die kost 99 euro bij bv vobis
vobis hebben we hier nie meer. maar ff wat duidelijkheid. Ik heb erges gelezen dat een videokaart met 256MB niet altijd sneller is dan een met 128MB. Klopt dat?

Oscar Wilde

• PilatuS
  • Niet online
ja dat klopt, soms is een 256MB kaart zelfs langzamer dan een 128MB kaart

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Ja dat klopt, zo hoeft een videokaart van 128 mb ook niet sneller te zijn dan een kaart van 64 mb. Ligt een beetje aan het aantal mhz van de core en de memory.

Overigens zou je toch ook online die kaart kunnen kopen als bij de mediamarkt maar dat is nu even niet de vraag, jij wil je kaart sneller krijgen.

Heb je al in de faq gekeken, vertel het resultaat eens van het nieuwe drivers proberen, anders komen we natuurlijk niet verder.

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-08 16:59

FlyEragon

Alien Monkeys

Het klopt dat het niet altijd sneller is, maar in dit geval is een radeon 9600Pro wel veel sneller dan jou huidige kaart. Zelfs bij de mycom heb je een Sapphire 9600pro met 256mb voor 100 euro

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
van wat ik allemaal lees denk ik dat ik morge toch maar dan die 9600pro ga halen

[ Voor 75% gewijzigd door Raven op 21-04-2005 21:16 ]

Oscar Wilde

• wippo76
ja dat klopt wel een beetje maar jij zegt dat je een budget hebt van 100 euro nou dan is de 9600pro de idiale keus is echt een leuk kaartje

voor 80 euro heb je een 128 mb variant

http://www.cool-prices.nl...id--2,sgid--5,artId--1239

Ja zou ik ook zeggen

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
wippo76 schreef op donderdag 21 april 2005 @ 21:16:
ja dat klopt wel een beetje maar jij zegt dat je een budget hebt van 100 euro nou dan is de 9600pro de idiale keus is echt een leuk kaartje

voor 80 euro heb je een 128 mb variant

http://www.cool-prices.nl...id--2,sgid--5,artId--1239
is die 256MB beter dan? of kan ik het beste de 128MB nemen voor mijn systeempje

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 21-04-2005 21:18 ]

Oscar Wilde

• wippo76
nou dat durf ik niet zo 123 te zeggen ik denk niet dat het merkbaar is of je een 128mb hebt of een 256

maar dat het merkbaar is met een mx440 of 9550 dat weet ik wel zeker

Ja zou ik ook zeggen

• PilatuS
  • Niet online
er zijn maar weinig spellen die gebruik maken van die 256MB, eigenlijk alleen doom 3, maar die kan je helaas niet spelen met een 9600PRO en een 1800+

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

bartgrefte schreef op donderdag 21 april 2005 @ 21:16:
[...]

is die 256MB beter dan? of kan ik het beste de 128MB nemen voor mijn systeempje
Als je voor die 20 euro een 256 mb variant kan halen zou ik dat zeker overwegen.

• Frigolamptje
  • Laatst online: 14-06 08:34
Voor dergelijke kaarten is 256 Mb warelijk overkill, meestal zijn ze nog slomer ook dan de 128 Mb versie.

• wippo76
ja die 20 euro is het niet waard denk ik

Ja zou ik ook zeggen

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Januszjes schreef op donderdag 21 april 2005 @ 21:19:
[...]

Als je voor die 20 euro een 256 mb variant kan halen zou ik dat zeker overwegen.
Frigolamptje schreef op donderdag 21 april 2005 @ 21:19:
Voor dergelijke kaarten is 256 Mb warelijk overkill, meestal zijn ze nog slomer ook dan de 128 Mb versie.
wippo76 schreef op donderdag 21 april 2005 @ 21:22:
ja die 20 euro is het niet waard denk ik
nu wee'k het dus echt nie meer, wel of geen 256MB?

Oscar Wilde

• Herby
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Zet light trails is ff uit in NFSU2. Verder is je CPU prima ! Wat een onzin dat het een bottleneck is! Ik speelde nfsu2 met mijn 1200 duron :p en een mx440! En nu met een 9600se duss gaat prima!

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

bartgrefte schreef op donderdag 21 april 2005 @ 21:01:
[...]

Er zijn driver cleaners... zoals Deze

Dan moet je natuurlijk ook je ati drivers opnieuw installeren ..en misschien om zeker te zijn... Directx 9!

Dan zou het al een stuk beter moeten werken!

There is no place like ::1

• PilatuS
  • Niet online
als ik jou was zou ik gewoon lekker de 128MB versie halen scheel je weer 20 euro en je gaat het echt niet merken als je 256MB hebt met de spellen die er mee kan spelen

• Herby

Herby

Stalknecht

Meer MB is leuk op hoge resoluties

• Dracoplasm
  • Laatst online: 18-03 16:28
PilatuS schreef op donderdag 21 april 2005 @ 21:19:
[...]

er zijn maar weinig spellen die gebruik maken van die 256MB, eigenlijk alleen doom 3, maar die kan je helaas niet spelen met een 9600PRO en een 1800+
Hier kan je toch echt wel doom 3 mee spelen, het is niet mooi, het laat niet snel, maar je kan het wel dergelijk spelen, het vriendje van me zusje speelt ook doom 3, op een xp2800+ en een mx440.
Dus wat betreft idee bijna gelijk...

9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120 - Victron MP 5000 GX 15kWh Eel

• PilatuS
  • Niet online
DracoplasM64 schreef op donderdag 21 april 2005 @ 21:28:
[...]

Hier kan je toch echt wel doom 3 mee spelen, het is niet mooi, het laat niet snel, maar je kan het wel dergelijk spelen, het vriendje van me zusje speelt ook doom 3, op een xp2800+ en een mx440.
Dus wat betreft idee bijna gelijk...
die 2800+ doet het em wel, ik ben er achter gekomen dat doom 3 op een 2000+ met een 9600PRO niet wil lopen, dus ik upgraden naar een 6800LE, volledig unlocked en over geclocked, doom 3 wou nog niet lopen, dus ik van een 2000+ naar een 3000+ en loopt nu echt perfect :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
HerbyNL schreef op donderdag 21 april 2005 @ 21:27:
Meer MB is leuk op hoge resoluties
hoge, zoals 1600*1200 of zo?? ik draai altijd 1024*768, vanwege me oude 14inch (minder zelfs zie ik bij aida) tulip monitor. anders wordt alles te klein........

Monitor Eigenschappen
Monitor Naam Plug en Play-monitor [NoDB]
Monitor ID TCI0707
Fabricagedatum Week 11 / 1996
Serienummer 61132958
Maximaal zichtbaar schermformaat 26 cm x 20 cm (12.9")
Beeld Puntraster 4:3
Gamma 2.25
DPMS Mode ondersteuning Suspend, Active-Off

[ Voor 50% gewijzigd door Raven op 21-04-2005 21:33 ]

Oscar Wilde

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Voordat je een andere kaart gaat halen (ik beveel trouwens de Club3d Radeon 9600pro van Informatique aan - dit is een echte pro 128mb DDR voor €99,-), heb ik nog wel wat tips voor je:

- Je hebt dus de drivers van je mx440 goed eraf gehaald --> haal de laatste drivers van www.ati.com
(dan is dat zwarte beeld op high detail vast wel weg).
- Het probleem van die blokkerigheid is normaal --> dit is een bug in NSFU2. Je setting ff op low en
daarna op medium zetten, om vervolgens het spel opnieuw op te starten, verhelpt dit probleem.
- Je kaart is niet de snelste, maar voor je systeem voldoet deze wel (je hebt namelijk de GE versie,
en niet de SE). Je moet echter niet verwachten dat je alles opeens op high detail kunt zetten.
Dat NFSU2 misschien op het zelfde detail nog met dezelfde framerate gaat, komt omdat er nu dx9
effecten worden gebruikt ipv dx7. Het ziet er dan iig wel een stuk beter uit.
- Ow ja, APG 8x maakt niets tov 4x, in 3dMark max. 10%, en in games nog niet eens 5%.

Suc6 ermee!

[ Voor 5% gewijzigd door AntonH op 21-04-2005 21:43 ]

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ja met hoge resoluties worden 1600x1200 (+) bedoeld.
De videokaart moet dan meer pixels berekenen --> meer geheugen nodig.

Ik draai zelf ook nog op 1024x768 en hoef nog geen hogere resolutie!

256mb is vaak lager geklokt dan 128mb (je kan het niet naar de zelfde snelheden overklokken geloof ik). Dit doen ze om kosten te besparen.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Misschien ook een leuke tip... je kan eens rondkijken voor een tweedehands ATi Radeon 9500Pro of een Radeon 9700 (op bijvoorbeeld de Vraag & Aanbod-sectie op www.tweakers.net). Maakt in elk spel gebakken gehakt van de 9600-reeks, dus het zou wat kunnen zijn.

Maar als je in de Radeon 9600-series wilt blijven, ga dan voor de 128MB-versie... Ook al ga je op hoge resoluties spelen, dan zal het niet veel verschil maken met een 256MB-9600Pro, want daar is die kaart gewoon te zwak voor. Dus koop eentje met 128MB, bespaar wat geld, en leg dat bij een écht nieuwe kaart. :*)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
anton121 schreef op donderdag 21 april 2005 @ 21:38:
Voordat je een andere kaart gaat halen (ik beveel trouwens de Club3d Radeon 9600pro van Informatique aan - dit is een echte pro 128mb DDR voor €99,-), heb ik nog wel wat tips voor je:

- Je hebt dus de drivers van je mx440 goed eraf gehaald --> haal de laatste drivers van www.ati.com
(dan is dat zwarte beeld op high detail vast wel weg).
- Het probleem van die blokkerigheid is normaal --> dit is een bug in NSFU2. Je setting ff op low en
daarna op medium zetten, om vervolgens het spel opnieuw op te starten, verhelpt dit probleem.
- Je kaart is niet de snelste, maar voor je systeem voldoet deze wel (je hebt namelijk de GE versie,
en niet de SE). Je moet echter niet verwachten dat je alles opeens op high detail kunt zetten.
Dat NFSU2 misschien op het zelfde detail nog met dezelfde framerate gaat, komt omdat er nu dx9
effecten worden gebruikt ipv dx7. Het ziet er dan iig wel een stuk beter uit.
- Ow ja, APG 8x maakt niets tov 4x, in 3dMark max. 10%, en in games nog niet eens 5%.

Suc6 ermee!
die bug in nfsu2, die oplossing heb ik al geprobeerd. Werkt wel. Maar zodra ik nfsu2 wéér opnieuw opstart dan kan ik die oplossing weer opnieuw doen.
Maar ff voor de duidelijkheid. Kan ik met die andere, die 9600pro (128 of 256mb), WEL nfsu2 op hoge details zetten zonder lagere framerate te krijgen? als dat zo is, dan ruil ik die 9550 wel in.

ff offtopic, mijn oude kaart, die geforce4, kan ik die op een P6B40-A4X zetten met een P2-400MHz?

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 21-04-2005 21:58 ]

Oscar Wilde

• PilatuS
  • Niet online
bartgrefte schreef op donderdag 21 april 2005 @ 21:52:
[...]

die bug in nfsu2, die oplossing heb ik al geprobeerd. Werkt wel. Maar zodra ik nfsu2 wéér opnieuw opstart dan kan ik die oplossing weer opnieuw doen.
Maar ff voor de duidelijkheid. Kan ik met die andere, die 9600pro (128 of 256mb), WEL nfsu2 op hoge details zetten zonder lagere framerate te krijgen? als dat zo is, dan ruil ik die 9550 wel in.

ff offtopic, mijn oude kaart, die geforce4, kan ik die op een P6B40-A4X zetten met een P2-400MHz?
met die kaart kan je em zeker prima spelen, ik had eerst ook die kaart en een 1800+ en daar ging het prima mee

• AntonH
Op high detail kan ik je niet garanderen, maar toch zeker met een combinatie van medium en high (1024x768), aangezien het bij mij (xp2400+, 9600xt, 1gb ram) makkelijk op high detail werkt in 1024x768.
Er zal zeker verschil tussen die 9550GE en een 9600PRO zitten. Ik zou dan die Club3d ATI Radeon 9600PRO 128mb DDR van Informatique kopen á €99,-. Dit is echt een topkaartje (heb ik zelf gehad). Deze loopt wel op 400/300(600DDR), terwijl de 128/256mb versies van bv. Sapphire op 400/200(400DDR) lopen (die op dit moment te koop zijn dan, want Sapphire heeft de "echte" wel gehad).

In 3DMark 2003 scheelt dit bijna 1000 punten (echte: 3400; prolite: 2500).

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

bartgrefte schreef op donderdag 21 april 2005 @ 21:52:
[...]

Bart, vraag me nou de volgende keer ff vóórdat je iets koopt ;)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
ok dan! dan ga ik morge over op de 9600pro. ik zeg het wel als het lukt.

maar nu ff iets anders, die vorige kaart, die geforce4, kan die op een P6B40-A4X draaien met een P2-400MHz derbij?
KillerAce_NL schreef op donderdag 21 april 2005 @ 22:02:
[...]

Bart, vraag me nou de volgende keer ff vóórdat je iets koopt ;)
ik vroeg ook welke kaart het beste was, maar mijn topic werd op slot gezet. zoals het steeds vaker gebeurt.....

[ Voor 46% gewijzigd door Raven op 21-04-2005 22:05 ]

Oscar Wilde

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-08 00:38
bartgrefte schreef op donderdag 21 april 2005 @ 22:03:
[...]

ik vroeg ook welke kaart het beste was, maar mijn topic werd op slot gezet. zoals het steeds vaker gebeurt.....
Sorry, maar dat is redelijk bullshit. Ik keek net even in het topic dat gesloten is, en daar staat, behalve veel tips over een 2e hands kaart, het volgende:
Een leuke kaartje voor rond de 100 euro nieuwprijs is waarschijnlijk een ati 9600xt, t'is niet echt een nieuw model te noemen maar voor die prijs zul je misschien wel wat "jongere" gpu's kunnen aanschaffen maar die dan weer slechter presteren (zie ati 9500 of nvidia 5500 of 6200).
Als je je topic dus nog even doorgelezen had nadat het gesloten werd, dan had je nu wél in 1 keer de juiste keus kunnen maken.

Verder zie ik geen problemen in de combinatie van de MX-kaart en het BX-moederbord dat je noemt.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
ESteg schreef op donderdag 21 april 2005 @ 22:14:
Als je je topic dus nog even doorgelezen had nadat het gesloten werd, dan had je nu wél in 1 keer de juiste keus kunnen maken.

Verder zie ik geen problemen in de combinatie van de MX-kaart en het BX-moederbord dat je noemt.
was me nog nie opgevallen, sorry.

Geen problemen zeg je, ik kan me vergissen maar dat mobo ondersteund tot agp 2x. Kan ik dan wel fatsoenlijk tuxracer enzo spelen? ik heb er namelijk nu een 16MB agp-kaartje inzitten die het perfect doet op hoge resoluties. Maar zodra ik tuxracer start is het beeld vervormt, alsof de beeldfrequentie te hoog staat..... die kaart laat trouwens windows vastlopen (freeze), 2 sec nadat pc is gestart. Onder linux (suse 8.2), wat er nu op staat, doet het oude kaartje het best goed, afgezien die tuxracer dan.

[ Voor 13% gewijzigd door Raven op 21-04-2005 22:21 ]

Oscar Wilde

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dat je beeld donker is komt door de anti-aliasing, die moet je volledig uitschakelen bij de beeldopties (Full Screen Anti-aliasing). Als je die aanzet bij ATI-kaarten wordt het beeld veel te donker (of zelfs zwart). En het voordeel is dat je het niet elke keer opnieuw moet doen wanneer je NFSU2 opstart :)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• AntonH
<offtopic> Ik had die 9600pro gekocht, toen de 9600pro nog maar een maand uit was. Ik was toen echt gigantisch tevreden met deze kaart, maar helaas ging de kaart dood na een jaar :'(. Gelukkig kreeg ik vanuit de RMA van Alternate een Club3d 9600XT 128 mb DDR. </offtopic>

Maar goed, to the point. Als je iets meer hebt te besteden (€130), dan zou ik je de 9600XT aanbevelen. Deze loopt net iets harder dan de 9600PRO: 500/340(680DDR), wat toch net ff 5fps in doom3 en 600 punten in 3dmark03 scheelt. En dan met name de Club3d 9600XT 128mb, want deze heeft dus hogere kloksnelheden dan een normale 9600XT. Een standaard 9600XT heeft nl 500/300(600DDR). Deze heeft http://www.informatique.nl tevens te koop.

budget:
€100: Club3d ATI Radeon 9600PRO 128mb DDR
€130: Club3d ATI Radeon 9600XT 128mb DDR
€170-200: ATI Radeon 9800PRO of Geforce 6600GT

Nu moet je je keus vast wel kunnen maken :P

EDIT:
@Borromini:
Het klopt, dat je met high detail (standaard van NFSU2, dus niet custom) al FSAA inschakelt. Daarom ging het vast zo langzaam.

[ Voor 9% gewijzigd door AntonH op 21-04-2005 22:34 ]

• Herby

Herby

Stalknecht

Voor je met die kaart begint controleer je even je agp voltages?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
HerbyNL schreef op donderdag 21 april 2005 @ 22:49:
Voor je met die kaart begint controleer je even je agp voltages?
waar staat die?

Oscar Wilde

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Januszjes schreef op donderdag 21 april 2005 @ 21:15:
Ja dat klopt, zo hoeft een videokaart van 128 mb ook niet sneller te zijn dan een kaart van 64 mb. Ligt een beetje aan het aantal mhz van de core en de memory.
De uiteindelijke prestaties van een grafische kaart hangen niet alleen af van de kloksnelheden van het geheugen en de core. Die hebben er wel mee te maken maar de breedte van de geheugenbus, het aantal pixel pipelines, vertex en pixel shaders hebben er minstens evenveel mee te maken.

Dit maar ter extra informatie :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
anton121 schreef op donderdag 21 april 2005 @ 22:31:
Maar goed, to the point. Als je iets meer hebt te besteden (€130), dan zou ik je de 9600XT aanbevelen. Deze loopt net iets harder dan de 9600PRO: 500/340(680DDR), wat toch net ff 5fps in doom3 en 600 punten in 3dmark03 scheelt. En dan met name de Club3d 9600XT 128mb, want deze heeft dus hogere kloksnelheden dan een normale 9600XT. Een standaard 9600XT heeft nl 500/300(600DDR). Deze heeft http://www.informatique.nl tevens te koop.

budget:
€100: Club3d ATI Radeon 9600PRO 128mb DDR
€130: Club3d ATI Radeon 9600XT 128mb DDR
€170-200: ATI Radeon 9800PRO of Geforce 6600GT

Nu moet je je keus vast wel kunnen maken :P
Club3d ATI Radeon 9600XT 128mb DDR is €140 bij http://www.informatique.nl. maar ik wil die kaart wel bij een gewone winkel halen. Maar ik ken der geen in enschede die club3d verkoopt.

Oscar Wilde

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
Als je budget iets verder rijkt dan 100 euro, kan je ook kijken naar een een geforce 6600 non-GT deze heb je al vanaf ongeveer 120 euro, en het is een kaar van de aller nieuwste generatie, weet niet exact hoe snel deze kaart is, maar denk toch wel sneller dan een 9600 pro/xt

edit/
ik zie net dat je zegt dat je de kaart in een "Echte winkel" wil halen. Ik zat nog even te kijken en de 6600 non-GT is voor 121 euro te krijgen bij azerty in raalte, wat volgens routenet iets van 60 KM van enschede vandaan is.

[ Voor 31% gewijzigd door y2kbug op 21-04-2005 23:28 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
y2kbug schreef op donderdag 21 april 2005 @ 23:23:
ik zie net dat je zegt dat je de kaart in een "Echte winkel" wil halen. Ik zat nog even te kijken en de 6600 non-GT is voor 121 euro te krijgen bij azerty in raalte, wat volgens routenet iets van 60 KM van enschede vandaan is.
dan mag ik blij zijn dat ik een ov-kaart heb, nu maar wachten totdat ik vakantie heb zodat ik tjid heb om naar raalte te gaan :P
EDIT, die 6600 non-gt, de goedkoopste in enschede is €140....

nu ga ik denk ik maar die 9600XT halen, maar hier zijn dacht ik geen club3d dealers.....

[ Voor 20% gewijzigd door Raven op 22-04-2005 06:27 ]

Oscar Wilde

• Spitie
  • Niet online

Spitie

Ondertitel

of koop gewoon een 2dhands 9800pro voor ongeveer 125 euro (je mag die van mij dr ook voor hebben)

Signature

• AntonH
Computerland is trouwens ook een club3d dealer. Zij hebben de 9600XT voor €135. Je moet er wel een uurtje (of minder, ligt aan jezelf :P) voor reizen (Enschede - Apeldoorn = 70km; Enschede - Arnhem = 80km).

EDIT:
Salland heeft m ook voor zo'n €130, en is iets dichterbij (66km --> Raalte). Die 2ehands 9800PRO is natuurlijk ook een optie.

Ah, de beste optie: Perfect Systems in Oldenzaal, ligt 12km vanaf Enschede. Heeft m btw voor €135,-

[ Voor 42% gewijzigd door AntonH op 22-04-2005 11:12 ]

Verwijderd

als je in nfsu2 details op hoog zet, doet ie antialiasing ook aan op hoogste stand.
dit vertraagt als de nete.
dus voordat je je kaart het raam uitschiet..........

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
wegens geldgebrek moet die 9600 maar ff wachten. Maar stond net wel ff raar te kijken.
http://www.perfect-systems.nl heeft zowel asus 9600xt als club3d 9600xt en der zit blijkbaar snelheidsverschil tussen:

• Merk: ASUS
• Type: A9600XT/TD
• Grafische engine: ATi Radeon 9600 XT
• Geheugen: 128 MB
• Type geheugen: DDR
• Engine kloksnelheid: 500 MHz
• Geheugen kloksnelheid: 600 MHz
• RAMDAC: 400 MHz

• Bus standaard: AGP 8X
• VGA-output: 15-pin D-sub
• TV-output: S-video en composiet
• DVI-output: Ja
• 2e VGA-output: Ja, met bijgeleverde adapter
• Uitvoering: Retail

• Merk: Club3D
• Type: CGA-X968TVD
• Grafische engine: ATI Radeon 9600 XT
• Chip: RV360
• Bus standaard: AGP 8X
• Geheugen kloksnelheid: 325 MHz

• Geheugen: 128 MB
• Geheugen bandbreedte: 128 bit
• Type geheugen: BGA DDR
• DVI-output: ja
• TV-output: ja

heeft asus of club3d die kaart soms iets aangepast of zo??

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 22-04-2005 21:56 ]

Oscar Wilde

• Satch
  • Niet online
bartgrefte schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 21:14:
wegens geldgebrek moet die 9600 maar ff wachten. Maar stond net wel ff raar te kijken.
http://www.perfect-systems.nl heeft zowel asus 9600xt als club3d 9600xt en der zit blijkbaar snelheidsverschil tussen:

[b]• Engine kloksnelheid: 500 MHz
• Geheugen kloksnelheid: 600 MHz

• Geheugen kloksnelheid: 325 MHz

heeft asus of club3d die kaart soms iets aangepast of zo??
ik denk dat club 3d het geheugen 50 mhz hoger heeft geclocked. 2x 325 is namelijk 650. het kunnen overigens ook fouten van de site zijn. gebeurt nogal vaak.

• AntonH
Het klopt deels: de definitie van 9600XT is namelijk 500GPU/300MEM(600DDR). Dit doet de ASUS dan ook, alleen is het Samsung (2,8ns - 1000/2,8 = ~350MHz) geheugen van een 9600XT in staat om standaard al op 350MHz (700DDR) te draaien (niet 100% gegarandeerd door het ontbreken van enkele componenten die zorgen voor stabiliteit). Asus heeft dus wel een echte 9600XT.

Club3d heeft daarentegen het geheugen zelf al wat omhooggeclockt naar 340MHz(680DDR). Daardoor heb je dus al een iets "overgeclockte" 9600XT. Wat er dus op de site staat, klopt dus niet 100%, want zij zeggen dat het geheugen op 325MHz(650DDR) loopt.

Kijk maar ff op de site van Club3d.

[ Voor 7% gewijzigd door AntonH op 22-04-2005 22:53 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
anton121 schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 22:49:
Het klopt deels: de definitie van 9600XT is namelijk 500GPU/300MEM(600DDR). Dit doet de ASUS dan ook, alleen is het Samsung (2,8ns - 1000/2,8 = ~350MHz) geheugen van een 9600XT in staat om standaard al op 350MHz (700DDR) te draaien (niet 100% gegarandeerd door het ontbreken van enkele componenten die zorgen voor stabiliteit). Asus heeft dus wel een echte 9600XT.

Club3d heeft daarentegen het geheugen zelf al wat omhooggeclockt naar 340MHz(680DDR). Daardoor heb je dus al een iets "overgeclockte" 9600XT. Wat er dus op de site staat, klopt dus niet 100%, want zij zeggen dat het geheugen op 325MHz(650DDR) loopt.

Kijk maar ff op de site van Club3d.
zal straks ff op site kijke.
Maar welke is nu (in de praktijk) sneller dan, die asus of die club3d?
als er haast geen verschil is te merken, dan haal ik de asus wel, die is tenmiste hier in enschede te krijge

Oscar Wilde

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
bartgrefte schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 09:21:
[...]

zal straks ff op site kijke.
Maar welke is nu (in de praktijk) sneller dan, die asus of die club3d?
als er haast geen verschil is te merken, dan haal ik de asus wel, die is tenmiste hier in enschede te krijge
Die van Club3D zal waarschijnlijk iets sneller geheugen op de kaart hebben. Standaard loopt zijn geheugen net iets sneller dan de ASUS kaart dus hij zal ook iets beter presteren. Aan de andere kant kun je waarschijnlijk de ASUS kaart ook wel zelf overclocken naar die snelheid.

• AntonH
De club3d is idd daardoor net iets sneller, maar ik vind persoonlijk dat op de Asus nogal een pruts koelertje zit. De koeler op de Club3d is daarentegen een stuk groter. Zelfs het geheugen op de achterkant van de kaart is gekoeld met kleine koelblokjes. Ook zit er een leuke rode LED in :P.

De Asus vind ik ook een leuke kaart, maar toch vind ik de Club3d net iets mooier. Zoals amour021 zegt, kun je de Asus vast wel overclocken tot die Club3d snelheden. Als de prijs verder niets uitmaakt, kun je de Asus natuurlijk ook ophalen. Bovendien krijg je volgens mij wel wat meer software bij de Asus. Bij de Club3d krijg je bijna nix (DVI naar DSUB converter, drivers en een cd met wat ATI demo's).

Wel moet je voor de 128mb versie gaan, want deze heeft sneller en beter geheugen dan de 256mb!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
anton121 schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 10:54:
Wel moet je voor de 128mb versie gaan, want deze heeft sneller en beter geheugen dan de 256mb!
dat wist ik ondertussen al :P
Maar ik kan nog steeds geen computerzaak in enschede vinden die de club-3d versie heeft.......

Oscar Wilde

• AntonH
Is 12km reizen dan zo'n probleem? Met 40min fietsen ben je er al.
Maar zoals eerder gezegd, kun je bij Perfect Systems in Oldenzaal terecht voor Club3d.

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-07 12:29

gakkethijs

niks

niet lullig bedoelt maar ook al koop je de 9600 pro nfsu2 op high details gaat je dan nog niet lukken. ik heb zelf een 2500+ 1 gig geheugen en een 9600pro. nfsu2 draait perfect hoor maar op high detail schokt het toch wel een beetje zeker met mp3 aan.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:16
Beter spaar je door ipv van deze kaart. Je kunt beter een paar maanden w88 en een goede kopen.
Zo blijf je na een half jaar kopen, koop gewoon meteen een goede, dan kan je voorloper vooruit :)

• tweak_freak
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

tweak_freak

#######->

PilatuS schreef op donderdag 21 april 2005 @ 21:19:
[...]
Hehe das niet waar dat je doom 3 niet kan spelen met een 1800+ en een gforce mx 440 en ecs 7s5a maarja dat lag wel weer aan mij ofsow dat ie gewoon lekker liep op 1024x768 :*)

Verwijderd

Je cpu is zoiezo niet snel genoeg undeground 2 full detail te draaien dit haal ik uit hetvolgende:
Ik heb een AMD Athlon XP 2600+
1 GYG Kingston DDR 400
En een Radeon 9800pro.
Na van een FX 5700 naar een 9800pro heb ik een format gedaan.
Alles installed leuk aardig en grappig.
Ik underground 2 installen, alles op full (anti aliassen enzo dus ook) en zelfs ik heb dattie op drukke momenten, af en toe eens schokt..
Dus full setting kan je wel naar fluiten helaas :(
Underground 2 is gewoon redelijk zwaar....zwaarder dan hl2 volgens mij want hl2 gaat nagenoeg perfect.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
met andere woorden, ik kan beter sparen voor een nieuwe pc?

[ Voor 76% gewijzigd door Raven op 07-05-2005 12:33 ]

Oscar Wilde

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
met andere woorden, ik kan beter sparen voor een nieuwe pc?

edit: oops!! :P

ik heb trouwens een club3d dealer gevonden die wat dichter bij de deur is: www.knol-it.nl --> (halverwege glanerbrug)
Zelfs club-3d wist niet dat ze daar club3d kaartjes verkopen :P

[ Voor 72% gewijzigd door Raven op 07-05-2005 12:36 ]

Oscar Wilde

• AntonH
Ik underground 2 installen, alles op full (anti aliassen enzo dus ook) en zelfs ik heb dattie op drukke momenten, af en toe eens schokt..
Jah, wat wil je ook met AA op 4x. Je hebt daarvoor minimaal een X800 nodig. De full detail setting van NFSU2 is gewoon brak; je moet custom detail level selecteren en vervolgens alles handmatig op high/on zetten, reken maar dat het dan wel goed werkt! AA moet je met minder dan een ATI X800/NV 6800 van afblijven (kijk maar ff in de search of FAQ wat AA en AF precies inhouden).

Tjah, voor een nieuwe pc sparen? Zou je kunnen doen, maar ik denk dat je zeker wel een performance boost krijgt met een nieuwe videokaart. Misschien als je nog 40 euro over hebt, kun je nog ff 512mb DDR bijplaatsen. Dan kun je HL2 / Doom3 / Battlefield 2 vast nog wel goed spelen, welliswaar niet op het allerhoogste detail, maar toch minimaal op medium (HL2 moet zelfs wel lukken op high, hoewel je pc met 512mb in het begin wel flink moet swappen; dit kun je dan oplossen door op medium te spelen of 512mb bij te plaatsen).

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
anton121 schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 16:13:
maar ik denk dat je zeker wel een performance boost krijgt met een nieuwe videokaart.
in hoeverre zorgt een nieuwere videokaart (radeon 9600xt denk ik dat het gaat worden) dan voor een performance boost? reageert de pc dan beter tijdens 3d games?
hoewel je pc met 512mb in het begin wel flink moet swappen; dit kun je dan oplossen door op medium te spelen of 512mb bij te plaatsen).
naast de aanwezige 512 nog een 512 MB module?? wat heeft dat voor zin, 512 is toch meer dan voldoende, of niet.......

maar nog iets, er zei er een dat ik met mijn pctje nfsu2 nooit op hoge details kan zetten omdat de cpu dat ook niet aankan. Ik speel niet op 1600/1200 hoor, ik doe altijd 1024/768. Das toch laag genoeg?? mijn scherm kan niet hoger dan 1024/768 aan :P

Oscar Wilde

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
[...]

Jah, wat wil je ook met AA op 4x. Je hebt daarvoor minimaal een X800 nodig. De full detail setting van NFSU2 is gewoon brak; je moet custom detail level selecteren en vervolgens alles handmatig op high/on zetten, reken maar dat het dan wel goed werkt! AA moet je met minder dan een ATI X800/NV 6800 van afblijven (kijk maar ff in de search of FAQ wat AA en AF precies inhouden).

Tjah, voor een nieuwe pc sparen? Zou je kunnen doen, maar ik denk dat je zeker wel een performance boost krijgt met een nieuwe videokaart. Misschien als je nog 40 euro over hebt, kun je nog ff 512mb DDR bijplaatsen. Dan kun je HL2 / Doom3 / Battlefield 2 vast nog wel goed spelen, welliswaar niet op het allerhoogste detail, maar toch minimaal op medium (HL2 moet zelfs wel lukken op high, hoewel je pc met 512mb in het begin wel flink moet swappen; dit kun je dan oplossen door op medium te spelen of 512mb bij te plaatsen).
er zei er een dat ik met mijn pctje nfsu2 toch niet op hoge details kan spelen ondanks een nieuwere videokaart. Maar als ik (zoals ik altijd doe) op 1024/768 speel dan moet mijn pctje het toch wel aankunnen?? of vergis ik me nu......

en, waarom RAM verhogen tot 1GB? 512mb is toch meer dan genoeg?

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 07-05-2005 18:55 ]

Oscar Wilde

• AntonH
Waarom 512mb? Ik had zelf eerst hier in mijn systeempje (xp2400 / 9600xt) ook 512mb ram. Hiermee kon ik NFSU2 en Half-Life 2 prima op high detail spelen. Alleen merkte ik dat Half-Life 2 vooral in het begin gigantisch schokte. Dit komt doordat alle textures (de bekleding van alle objecten) in het geheugen moeten worden geladen en deze zijn groter dan 512mb (bij HL2 dan). Daarom moet er ook een deel op je hardeschijf in de pagefile worden gezet. Dan gaat je hardeschijf erg ratelen, waardoor het spel gaat schokken, totdat alles in het geheugen is geladen. Ook bij het betreden van nieuwe ruimtes moet je schijf weer bezig, waardoor het dan ook even weer schokt. Als je dan op medium detail ipv high gaat spelen, zijn de textures minder groot, waardoor ze wel goed in het geheugen passen. Gevolg: nu gaat het spel wel soepel.
Nadat ik mijn geheugen had uitgebreid tot 1024mb ging Half-Life 2 direct in het begin prima op high detail. Nieuwe spellen, zoals Battlefield 2, hebben baat bij heel veel geheugen, omdat de textures steeds groter worden. Bovendien worden de laadtijden met 1024mb veel korter.

Echter kun je NFSU2 prima doen met 512mb hoor, dus je hoeft je geheugen niet direct uit te breiden, maar mocht je last krijgen van een stotterende gameplay, dan weet je waar dat aan ligt.

Ik heb zelf btw ook een XP1800+ met 256mb RAM en die Club3d Radeon 9600PRO gehad. Hiermee kon ik NFSU1 prima spelen op high detail in 1024*768.
Nu kan ik NFSU2 met een XP2400+/9600XT/1gig ram makkelijk op high detail spelen in 1024*768, want het verschil qua graphics tussen deel 1 en 2 is niet zo heel erg groot. Je zult iig op je 1800+ dan met een resolutie van 1024*768 op een combinatie van medium en high een goed speelbare framerate kunnen halen. De toekomstige games, zoals Battlefield 2 / FEAR / Stalker, zal je helaas niet meer op high detail kunnen spelen. Je zult deze spellen, schat ik, op 1024*768 (of 800*600) op medium detail kunnen doen.

Sommigen hier denken dus dat je NFSU2 niet acceptabel zal kunnen spelen, maar dit komt omdat zij het spel op de standaard high detail instellingen zetten. Hierbij wordt dan meteen Anti Aliasing en Anastrophic Filtering ingeschakeld. Dit zijn normaal gesproken geen standaard opties, die alleen geschikt zijn voor de allernieuwste kaarten die op dat moment zijn te krijgen (nu dus een X800 of 6800). Je moet dan even, zoals in mijn vorige post staat, alles handmatig (custom) op high zetten. Je moet alleen met je fikken >:) van AA en AF blijven, en je zal zien dat het spel dan wel goed te spelen is, terwijl wanneer je AA en AF wel inschakeld, je zal zien dat het een soort van slideshow is geworden.

Als je in de toekomstige spellen niet tevreden bent met 800*600 of 1024*768 op medium detail, dan moet je toch maar overwegen om binnenkort een volledig nieuwe pc aan te schaffen (á la amd64 3200+ / 1024mb ram / ATI Radeon X800 of Geforce 6800).

Ik hoop dat je nu eindelijk een keus kunt maken :P...

Je zou ook wel ff de Toms VGA Charts deel 4 kunnen doorlezen. Dan kun je ongeveer zien wat je van een 9600pro/xt kunt verwachten. Een goed speelbare framerate is 30 á 40. Wel moet je er rekening mee houden dat het systeem die zij gebruikten een P4 3,2 GHz is.

[ Voor 4% gewijzigd door AntonH op 07-05-2005 20:13 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
anton121 schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 20:08:
Waarom 512mb? Ik had zelf eerst hier in mijn systeempje (xp2400 / 9600xt) ook 512mb ram. Hiermee kon ik NFSU2 en Half-Life 2 prima op high detail spelen. Alleen merkte ik dat Half-Life 2 vooral in het begin gigantisch schokte. Dit komt doordat alle textures (de bekleding van alle objecten) in het geheugen moeten worden geladen en deze zijn groter dan 512mb (bij HL2 dan). Daarom moet er ook een deel op je hardeschijf in de pagefile worden gezet. Dan gaat je hardeschijf erg ratelen, waardoor het spel gaat schokken, totdat alles in het geheugen is geladen. Ook bij het betreden van nieuwe ruimtes moet je schijf weer bezig, waardoor het dan ook even weer schokt. Als je dan op medium detail ipv high gaat spelen, zijn de textures minder groot, waardoor ze wel goed in het geheugen passen. Gevolg: nu gaat het spel wel soepel.
Nadat ik mijn geheugen had uitgebreid tot 1024mb ging Half-Life 2 direct in het begin prima op high detail. Nieuwe spellen, zoals Battlefield 2, hebben baat bij heel veel geheugen, omdat de textures steeds groter worden. Bovendien worden de laadtijden met 1024mb veel korter.

Echter kun je NFSU2 prima doen met 512mb hoor, dus je hoeft je geheugen niet direct uit te breiden, maar mocht je last krijgen van een stotterende gameplay, dan weet je waar dat aan ligt.

Ik heb zelf btw ook een XP1800+ met 256mb RAM en die Club3d Radeon 9600PRO gehad. Hiermee kon ik NFSU1 prima spelen op high detail in 1024*768.
Nu kan ik NFSU2 met een XP2400+/9600XT/1gig ram makkelijk op high detail spelen in 1024*768, want het verschil qua graphics tussen deel 1 en 2 is niet zo heel erg groot. Je zult iig op je 1800+ dan met een resolutie van 1024*768 op een combinatie van medium en high een goed speelbare framerate kunnen halen. De toekomstige games, zoals Battlefield 2 / FEAR / Stalker, zal je helaas niet meer op high detail kunnen spelen. Je zult deze spellen, schat ik, op 1024*768 (of 800*600) op medium detail kunnen doen.

Sommigen hier denken dus dat je NFSU2 niet acceptabel zal kunnen spelen, maar dit komt omdat zij het spel op de standaard high detail instellingen zetten. Hierbij wordt dan meteen Anti Aliasing en Anastrophic Filtering ingeschakeld. Dit zijn normaal gesproken geen standaard opties, die alleen geschikt zijn voor de allernieuwste kaarten die op dat moment zijn te krijgen (nu dus een X800 of 6800). Je moet dan even, zoals in mijn vorige post staat, alles handmatig (custom) op high zetten. Je moet alleen met je fikken >:) van AA en AF blijven, en je zal zien dat het spel dan wel goed te spelen is, terwijl wanneer je AA en AF wel inschakeld, je zal zien dat het een soort van slideshow is geworden.

Als je in de toekomstige spellen niet tevreden bent met 800*600 of 1024*768 op medium detail, dan moet je toch maar overwegen om binnenkort een volledig nieuwe pc aan te schaffen (á la amd64 3200+ / 1024mb ram / ATI Radeon X800 of Geforce 6800).

Ik hoop dat je nu eindelijk een keus kunt maken :P...

Je zou ook wel ff de Toms VGA Charts deel 4 kunnen doorlezen. Dan kun je ongeveer zien wat je van een 9600pro/xt kunt verwachten. Een goed speelbare framerate is 30 á 40. Wel moet je er rekening mee houden dat het systeem die zij gebruikten een P4 3,2 GHz is.
zo! nu is het al een heeel stuk duidelijker geworden!
nu nog een computerboer vinden die club3d verkoopt, nog steeds mee bezig........
hg verkocht ze wel, maar nu niet meer, en dat was dus volgens mij de enige club3d dealer hier in enschede:(

Oscar Wilde

• Peter_italia
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-11-2024
swampy schreef op donderdag 21 april 2005 @ 20:57:

Het programma drivercleaner verwijdert alle soorten drivers

http://www.drivercleaner....=2&file=DCProSetup_11.zip

• AntonH
Is Perfect Systems dan echt geen optie (12km kun je zelfs fietsen ;))?. Ik heb zelf geen ervaring met deze winkel, maar als je in de shopsurvey kijkt, zie je dat de ervaringen best goed zijn. Waarom moet je de kaart eigenlijk persé in Enschede kopen?

Verwijderd

perfect system vind ik een hele goede winkel, ik ben vaste klant :), perfecte service hebben ze daar. Ze zijn dan misschien iets duurder, maar dat maken ze goed met service.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
anton121 schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 22:21:
Is Perfect Systems dan echt geen optie (12km kun je zelfs fietsen ;))?. Ik heb zelf geen ervaring met deze winkel, maar als je in de shopsurvey kijkt, zie je dat de ervaringen best goed zijn. Waarom moet je de kaart eigenlijk persé in Enschede kopen?
het is handig wegens garantie, stel dat het ding niet doet, heb ik geen vrije middag nodig om dat ding om te ruilen :P .
Perfect Systems, naam doet me een belletje rinkelen (ring ring) maar ik heb geen idee waar het zit. es ff kijke met google..........
Ahh, die winkel. Die had ik al een keer gevonden, maar die heeft die 9600xt niet meer ;(
Alleen die 9550 die ik al een keertje heb geprobeerd, dat was dus niet wat.....
Maar ik denk dat ik het maar gelijk goed doe, ik haal alles, maar dan ook echt alles nieuw. moet dan nog wel ff jaartje sparen, maar dan heb ik een gloednieuw kastje met inhoud met flink wat "recente" componenten..... Aangezien upgraden van de cpu ook niet echt wat wordt omdat snelste cpu voor mijn mobo maar 2GHz is. Ik wil sneller!!!!!!!!! :P

na jah, in ider geval bedankt voor de antwoorden!

Oscar Wilde

Pagina: 1