[FC3]Ati mobility drivers

Pagina: 1
Acties:

• DaneV
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-02 11:01
Beste tweakers,
Ik heb een laptop met een ATI mobility 9700 (m11?)
Nou is de nieuwste mobility die gekozen kan worden bij het installeren van fedora de 9600.
Als ik deze installeer, gaan alle hardware-accelerated spellen supertraag.
Ik neem aan dat het ook bij de linux drivers zo is dat de standaard drivers niet op de mobility werken zonder patch.

Weten jullie hoe dit oplos?

• Da Fox
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-01 18:01
de 'standaard' drivers werken (afgezien van de bekende problemen) prima met laptop kaarten. Ik heb een IBM T42 met ATi Radeon 9600 en gebruik gewoon de drivers van ATi.com.
Enkele tips:
Als je zelf je kernel hebt gecompiled moet je ook de ATi driver zelf compilen. Hierbij kan het zijn dat je even moet google'n naar een patch om de drivers te kunnen compilen.
Als je graag hibernate, wees dan bereid om daar vanaf nu van af te zien. Er zit (nog steeds...) een bug in de ATi drivers die je systeem trashen bij het de-hibernaten. Er is een programmaatje dat de staat van je gfx-kaart opslaat voor de hibernate en weer restored nadien, maar dit werkt nog slechts 50% van de tijd :(
Verder moet je de RPM instaleren met '--force' om een bestand van de Mesa library te overschrijven, maar dit staat ook in de Readme van de drivers :)

"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire." - Rei Ayanami

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:53

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Mijn laptop (met ATi Mobile Radeon 9600) werkt perfect onder Linux met de ATi drivers. Linux ziet hem min of meer als een gewone Radeon.
Als ik jou was zou ik eerst een checken met welke opengl implementatie je werkt (glxinfo). Ik vermoed namelijk dat het de MESA implementatie is. Als dat het geval is, kan je als eerste proberen de ATi opengl implementatie te kiezen:
code:
1
opengl-update ati

Dit moet je uiteraard als root doen. Daarna moet je X even opnieuw opstarten. Als de drivers verder goed zijn geïnstalleerd, zal je nu opengl ondersteuning hebben via de ATi drivers. Werkt dit niet, kijk dan even op de ATi site. Daar staat (in mijn ogen) heel helder uitgelegd hoe je de drivers moet installeren. Installeer dan ook gelijk de extra's, dan krijg je namelijk een vergelijkbaar controle paneel als onder windows erbij, waarin je wat makkelijker je driver instellingen kan controleren.

Nog even een laatste puntje, bij mij wouden de ATi drivers pas goed werken nadat ik mijn kernel had aangepast. Ik had namelijk de AGP ondersteuning in de kernel gebouwd, maar de ATi drivers willen die juist als module hebben (dit staat niet in de documentatie).
(Device drivers -> Character devices -> /dev/agpgart (AGP Support) = M)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier