Toon posts:

RAID-controller vraag: bepaalde uitbreidingsmogelijkheid?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Stel je ff voor:

Een RAID5 set van b.v. 3*100G disks (netto totaal 200G) wordt een voor een vervangen door disks van 200G. Na elke diskwissel wordt de RAID5 set herbouwd.
Uiteindelijk is er dan een RAID5 set van 3*200G disks (netto totaal in gebruik nog steeds 200G).
Er is verder nog netto 200G aan ongebruikte ruimte.

Welke controllers ondersteunen zo'n wissel zoals beschreven?
Met welke controller(s) kan ik die nieuwe ongebruikte ruimte zomaar benutten?
Dus toevoegen aan het bestaande filesysteem? Of beschikbaar voor een nieuw filesysteem?

Hoe herken ik deze eigenschap in de technische info?

Verwijderd

Bijna elke zichzelf respecterende RAID 5 controller kan wat je beschrijft. Je kunt dan op de overgebleven 200G een nieuwe partitie aanmaken.

Maar.. waarom zo omslachtig? 3 keer een RAID 5 set rebuilden duurt echt lang. Het is dan efficienter om je data 1 op 1 over te zetten door de 3 nieuwe disks apart aan te sluiten.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2005 @ 19:47:
Dat kunnen ze praktisch allemaal :)
Dus toevoegen aan het bestaande filesysteem? Of beschikbaar voor een nieuw filesysteem?
Dat is onafhankelijk van de controller. Je hebt 2 opties: 1) een nieuwe partitie creeëren op de onbenutte schijfruimte of 2) met tooltjes à la PartitionMagic de bestaande partitie vergroten.

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

Kleine toevoeging aan de opmerking van BalusC, bij gebruik van b.v. HP/Compaq RAID Controllers zal je na de diskwissel eerst op de controller de ARRAY moeten vergroten of een nieuwe erbij aanmaken. Dat doe je dus met de ACU van HP/Compaq Array Configeration Utility.

Daarna kan je inderdaad de in het OS ter beschikbaar gekomen ruimte met Partition Magic of nog beter Partition Manager van Paragon (ook servers) de ruimte uitbreiden.
Hoe herken ik deze eigenschap in de technische info?
De benaming hiervoor wil nog wel eens verschillen per fabrikant, maar over het algemeen wordt het "Online Capacity Expansion" genoemd.

[ Voor 20% gewijzigd door John2B op 21-04-2005 21:35 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

[b][message=23236353,noline]Maar.. waarom zo omslachtig? 3 keer een RAID 5 set rebuilden duurt echt lang. Het is dan efficienter om je data 1 op 1 over te zetten door de 3 nieuwe disks apart aan te sluiten.
Ik heb zelf een raid-5 set van 800GB, en rebuilden duurt echt niet lang hoor. Zo lang als het formatteren van een losse disk ongeveer. Bovendien kan je de disk gewoon gebruiken tijdens het rebuilden, dus je merkt er niks van.

Ik kan me trouwens niet erg goed wel voorstellen dat iemand op deze manier wil uitbreiden. Het is vaak prijzig om een raid set uit te breiden, omdat je in 1x 3 tot 12 nieuwe disks moet kopen. Maar als je elke 2 maanden een nieuwe disk koopt kan je pas na minimaal 6 maanden gebruik maken van de extra capaciteit. Gezien de dalende prijzen kan je beter geld apart zetten, en pas nieuwe hardware kopen als je 't echt nodig hebt.

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Varienaja schreef op donderdag 21 april 2005 @ 21:50:
Ik kan me trouwens niet erg goed wel voorstellen dat iemand op deze manier wil uitbreiden. Het is vaak prijzig om een raid set uit te breiden, omdat je in 1x 3 tot 12 nieuwe disks moet kopen. Maar als je elke 2 maanden een nieuwe disk koopt kan je pas na minimaal 6 maanden gebruik maken van de extra capaciteit. Gezien de dalende prijzen kan je beter geld apart zetten, en pas nieuwe hardware kopen als je 't echt nodig hebt.
'niet erg goed wel voorstellen'? Ik neem aan dat je bedoelt dat je het je voor kunt stellen.

Ik niet. Als je nu geen 3 nieuwe disks kunt betalen, maar wel 1 nieuwe disk per 2 maanden, dan ga je gewoon sparen. Op die manier trek je nog rente over je geld (niet dat dat veel is, maar toch).

Daarnaast.. zodra jij je array gaat laten rebuilden op een nieuwe schijf, loop je een risico. Je redundantie is tijdens het rebuilden weg.

Je gaat dus 2x een risico introduceren in je RAID-5 setup, zonder dat daar iets tegenover staat. Je vervangt werkende schijven en de extra schijfruimte kun je niet gebruiken.

Het is dan efficienter, slimmer en minder risicovol om gewoon 6 maanden te sparen oid, dan 3 schijven te kopen, deze los aan te sluiten, hier een container op te maken en dan in een keer je data over te zetten.

Bijkomend voordeel is dat je niet met partition magic (=risico) aan het klooien hoeft, en dat je ook niet opgescheept zit met 2 partities. Financieel is het ook nog eens gunstiger.
Pagina: 1