zooo, dat was een lekkere discussie, even samenvatten. De reden dat ik er zo op door ging is dat ik even alle documenten op tafel willen hebben.
• de
html spec verwijst naar
rfc1766
• de
x(ht)ml spec verwijst naar rfc1766
of zijn opvolger
• de opvolger van rfc1766 is te vinden in
std1 (zie "status of this memo" in rfc
1766).
• in std1 komt rfc 1766 niet eens (meer) voor, alleen
rfc3066
• ook de
rfc index laat ons weten dat rfc3066 de opvolger is van rfc1766 (als het gaat om language tags)
• in rfc1766 zijn alleen 2 letterige primary language codes toegestaan (die zijn gespecificeerd in
iso639-1) en "i" en "x"
• in rfc3066 naast deze ook de 3 letterige code uit iso639-2
• ook staat in rfc3066 dat als er een 2 letterige variant bestaat die gebruik moet worden in favor of de 3 letterige code
dus om op de TS terug te komen:
xml:lang="dut" is niet goed, want er is een 2 letterige code voor (nl), verder is een 3 letterige code in html in mijn opinie (Anne denkt hier anders over) in principe ook niet correct omdat dit niet kan volgens rfc1766. Feit is wel dat je dan een heel hoop talen gewoon niet kan toepassen in html.
Ook levert het over het algemeen geen problemen op als je stiekum toch 3 letterige codes gebruikt (alleen als er geen 2 letterige voorhanden is dus), dus ik zou het gewoon doen. Ook weet Anne te melden dat voor html5 dit wel correct in de planning staat (waar dus naar 3066 (en eventueel diens opvolger) verwezen wordt.
Ten overvloede nog even dat het wijzigen van //EN in de doctype declaration natuurlijk compleet uit den boze is, zie bijvoorbeeld
puntje 4 van dit document voor xhtml heb je dus uit die 3 doctypes te kiezen. Het eerste gedeelte (de Formal Public Identifier) is een unieke identifier voor de DTD, vandaar. De DTD is ook in het engels en dat blijft ie, ongeacht de taal van je html document.
Zie ook de link die Anne al gaf:
http://hsivonen.iki.fi/wannabe/ (en lees voor de gein de andere puntjes ook nog even door

)
en wat schiet de mens er mee op
• zoekmachines indexeren op taal
• speech synthesizer kiezen een bepaalde taal
• als je de taal niet kent is het handig als erbij staat wat het is om het juiste woordenboek te pakken
• je zou automatische taalkeuze selectie kunnen maken
[
Voor 7% gewijzigd door
Verwijderd op 23-04-2005 17:28
]