Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CCFL] Wat is dit voor defect onderdeel?

Pagina: 1
Acties:

• The Milkman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 21:41

The Milkman

█████░░░░░ 50%

Topicstarter
Dag mensen,

mijn uv buisje doet het niet meer.
Ik alles even doormeten, zag ik opeens dat er een stukje electronica 'ontploft' is.
Nouja, het is flink opengebarst. ( Er staat volgens mij op: 473K)
Is dit onderdeeltje overal wel verkrijgbaar? En hoe heeft dit kunnen gebeuren?

Alvast dank,
Bert

Plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://bertezz.cjb.net/IMG_5080.JPG

[ Voor 7% gewijzigd door The Milkman op 21-04-2005 18:29 . Reden: toevoeging opschrift ]

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

• Necrite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-11 14:57
Het ziet eruit als een condensator, maar waar die hebben meestal niet zo'n grote waarde. Zou die K ook een u of een p kunnen zijn?

[ Voor 36% gewijzigd door Necrite op 21-04-2005 18:38 ]

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 11:00
Kan haast niet ander zijn dan een condensator, maat staat er verder niks op? Iets van een getal met een ..F? Het .. is een ander teken, welke kan ik zo niet zeggen.

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
(jarig!)
dacht dat het meestal vanaf pico werd weer gegeven dus 473nF = 473KpF (beetje rare waarde ja zal wel 47nF zijn).

Je kon trouwens aan het opschrift op de printplaat zien dat het een condensator was.
Er staat namelijk C2 bij (2 is gewoon het nummer ;)).

[ Voor 66% gewijzigd door Steefph op 21-04-2005 20:25 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

• The Milkman

The Milkman

█████░░░░░ 50%

Topicstarter
Het is echt een K.
Maar dan vraag ik het morgen wel aan de electroboer...

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 11:00
Welke fanmate is het precies? MIsschien dat er ergens een elektrisch schema te vinden is waar je de correcte waarde uit kunt halen.

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-11 22:20
Dat is geen fanmate hij heeft het over zijn CCFL lampje....

Verwijderd

473k staat denk ik voor 47 met 3 nullen, dus 47000 (de k staat dus eigenlijk voor 1000). Zal wel een condensator van 47nF zijn of zo denk ik dan.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2005 19:05 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:38

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

het is een hoogspannings condensator. Een beetje electronica onderdelen boer heeft ze wel.
473nF is een beetje rare waarde, het zou wel 47nF kunnen zijn (bij de meeste condensators met een opdruk van 3 cijfers is het laatste cijfer bijna altijd het aantal nullen geteld vanaf 1 pF, in dit geval dus 3, wat 1000pF (1nF) maakt. Vervolgens vermeendigvuldig je het met de eerste 2 cijfers en je hebt de waarde (in dit geval dus 47nF).
Gezien de grootte van de condensator lijkt mij dit ook de correcte waarde.

Als je een condensator voor 1000 Volt, 47nF haalt, krijg je heel waarschijnlijk dezelfde. Echter hou er wel rekening mee dat een condensator zelden zonder reden zomaar openbarst. Waarschijnlijk is er nog is anders (onzichtbaar) defect, waarschijnlijk een tor of spoel.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• The Milkman

The Milkman

█████░░░░░ 50%

Topicstarter
Rddr schreef op donderdag 21 april 2005 @ 19:03:
Dat is geen fanmate hij heeft het over zijn CCFL lampje....
Inderdaad.
Sorry, verkeerde titel gegeven :X

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-11 15:54

AcouSE

Swedish Chef

Titelfix :)

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Heb hetzelfde gehad, had hier een condensator die in zo'n geel blokje was gegoten. Wandjes waren bruin uitgeslagen. Dat glazen ding daarachter is dacht ik een zekering, die was bij mij tenminste door. Heeft trouwens ook wel wat weg van een glazen diode. Dus als na vervangen vd condensator de boel nog niet werkt, check deze dan ff.

Heb die van mij nog niet gerepareerd, dus 't is nog wat donker in mijn kast. Sharkoon was 't merk van mijn inverter, ook een blauw kastje dat stevig dichtgelijmd was.
Er kunnen op de versie die ik heb zelfs twee CCFL's, maar heb er altijd maar een op aangesloten. Denk dat ze hun design weer 's op de ontwerptafel moeten leggen :).

[ Voor 29% gewijzigd door _XipHiaS_ op 21-04-2005 19:44 ]

• The Milkman

The Milkman

█████░░░░░ 50%

Topicstarter
Dit is een sunbeam...
Niet echt een A-merk, maar toch raar.
De zekering is nog wel intact.

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

Pagina: 1