[XP] Adi Soundmax haperend geluid op XP SP2

Pagina: 1
Acties:

• Jofel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 16:14
Ik heb gisteren een schone installatie gedaan van Windows XP Pro SP2 op een HP nc8000 laptop. De drivers heb ik van de HP site gehaald:
http://h18007.www1.hp.com...nk/us/locate/64_5838.html

Voor de audio heb ik in eerste instantie niet de nieuwste driver gebruikt vanwege de voorwaarde dat ik dan hotfix 892559 van Microsoft geïnstalleerd moet hebben welke alleen via betaalde support te verkrijgen is.

Sindsdien heb ik problemen met mijn geluid. Soms werkt het, meestal niet.
Bijvoorbeeld als ik een mp3 start dan speelt deze wel, maar valt vervolgens weg. Af en toe komt het geluid dan weer terug, maar soms ook niet. En het maakt niet uit of ik nu Foobar, Windows Media Player of Media Player Classic gebruikt.
Hetzelfde euvel doet zich bij films. Geluid gaat weg, geluid komt weer terug, geluid valt weer weg. Meestal blijft het stil maar heel soms komt er toch enkele minuten geluid uit.

Ik heb de volgende mogelijke oplossingen geprobeerd:
* Bios updaten
* Bios terugrollen naar de vorige versie
* Herinstalleren van de ADI drivers. Ik heb de 2 voorgaande versies geprobeerd.
* De nieuwe driver installeren van HP ondanks de vereiste installatie van hotfix 892559 (welke ik niet heb)
* ADI Soundmax deïnstalleren en vervolgens rebooten en de originele Windows drivers laden.
* De tips op deze pagina, incl. tip 39a en 39b: http://forms.analog.com/F...x/soundMaxSupportFAQ.html
* Geluid gecontroleerd onder Linux (Ubuntu) en dat werkt prima.
* Herstart in Windows XP safe mode en op deze manier de Soundmax driver verwijdert. Na het opnieuw starten herkent Windows de Soundmax chip en installeert de standaard Windows drivers. Zonder resultaat.

Het vreemde is dat op de vorige installatie van Windows XP Pro het wel werkte. Maar dit was een bijgewerkte versie van Windows XP Pro SP1a naar SP2.

Mijn laatste redmiddel is dan ook om SP1a te installeren en van daaruit te upgraden naar SP2.

Zoeken op GoT heeft me ook geen oplossingen gebracht en Google is ook niet echt meewerkend. Blijkbaar ben ik uniek met dit probleem op deze specifieke laptop en besturingssysteem.

Of toch niet? Heeft iemand een mogelijke oplossing?

PS Ik heb ADI al ge-emaild met mijn probleem. Maar dat was een uur geleden dus ik verwacht nog geen antwoord terug. :)

Edit:
De zoektocht gaat verder en ik heb ondertussen dit gevonden:
http://forum.inmatrix.com/index.php?showtopic=1035&st=20

Wijst er op dat mijn vermoeden wellicht juist is.

Ik ga nu eens portcls.sys vervangen met die van Sp1a. Dit doe ik zoals hier beschreven:
http://www.thegreenbutton...rumID=50&MessageID=100548

[ Voor 13% gewijzigd door Jofel op 21-04-2005 18:26 ]

• Jofel
Helaas. Ik heb gisteren de mogelijke oplossing uitgeprobeerd om de portcls.sys te vervangen met de versie van SP1a (wat overigens prima werkte) maar dit is niet de oplossing. Het geluid vertoont nog dezelfde kuren alhoewel het wat langer lijkt te duren voor het geluid wegvalt.

Ik kan niet zo goed geloven dat SP2 (wat al meer dan 6 maanden uit is) nog steeds niet afdoende ondersteunt wordt door HP (leveren een brakke driver) en Microsoft (levert geen vrije hotfix voor dit probleem).

Aannemende dat het inderdaad iets van SP2 is.

Wellicht zal ik later vandaag of morgen Windows opnieuw installeren met SP1a en kijken of het geluid werkt en dan upgraden en wederom kijken of het geluid werkt.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Jofel schreef op donderdag 21 april 2005 @ 14:25:
Voor de audio heb ik in eerste instantie niet de nieuwste driver gebruikt vanwege de voorwaarde dat ik dan hotfix 892559 van Microsoft geïnstalleerd moet hebben welke alleen via betaalde support te verkrijgen is.
Ook de note gelezen bij dat kb article?
Note In special cases, charges that are ordinarily incurred for support calls may be canceled if a Microsoft Support Professional determines that a specific update will resolve your problem. The usual support costs will apply to additional support questions and issues that do not qualify for the specific update in question.
Als jij die supportdesk medewerker ervan weet te overtuigen met linkje voor HP driver dat dat echt niet zonder hotfix kan krijg jij 'm kostenloos hoor :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Jofel
Ik heb de note gelezen maar ik heb mijn twijfels of Microsoft vindt dat mijn probleem ook beschreven wordt in het kb 892559 artikel. Aangezien ik er last van heb als ik niet uit hibernation terug kom. Een normale reboot lost mijn probleem niet op namelijk.

En ik ben onbekend met de manier waarop Microsoft omgaat met (normaliter) betaalde support vragen. Vandaar dat ik huiverig ben om zo maar een vraag te stellen als ik daar mee het risico loop om een rekening te ontvangen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Nogmaals: ik zie echt je angst niet.

HP quote zelf dit al:
http://h18007.www1.hp.com...nk/us/download/22542.html
Enhancements

* This driver is qualified with Windows XP Service Pack 2 (SP2). It also requires Microsoft QFE 892559, due to an issue in the Portcls driver of Windows XP SP2.

Prerequisites

* Requires installation of Microsoft QFE 892559.
Oftewel:

Jij belt naar MS, geeft de URL door van de audio driver, en zij sturen je die hotfix op.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Jofel
Je had gelijk. :) Het was geen probleem. Nog bedankt voor het duwtje in de rug.

Maar helaas, ook de hotfix werkt niet. Ik blijf haperend geluid behouden.

Ondertussen ben ik weer 1 dag testen verder. Ik heb nu mijn Windows partitie geformatteerd en er opnieuw Windows XP SP1a opgezet met de drivers zoals ik de laptop heb gekocht. En het geluid is nog steeds brak.

Ik begrijp er niets meer van. Mijn systeem is nu precies zoals toen ik hem net had en toen werkte het geluid wel goed. Het enige wat nog verschilt is dat er nu op een andere partitite Ubuntu erbij staat. Maar ik kan niet bedenken hoe dit de prestatities van de geluidskaart zou beïnvloeden als ik in Windows boot.

Mijn laatste thesis ga ik vanmiddag testen: de hele laptop formatteren, alle partities verwijderen, en weer Windows opnieuw installeren.

Update (29-04-2005):
Helaas pindakaas, blijkbaar is mijn geluidskaart op een of andere wijze beschadigd dat hij niet meer onder Windows normaal te gebruiken is. Onder Linux werkt het allemaal wel.

Ik heb gisteren de hele harde schijf geformatteerd, Windows XP SP1a er opnieuw opgezet incl. de drivers zoals deze laptop werd geleverd bij aankoop en het werkt nog steeds niet. Het geluid hapert nog steeds en is meestal afwezig.
Ook na updates van de Windows Update site werkt het niet en ik heb ook al nieuwe drivers geprobeerd van de HP site op mijn nieuwe verse installatie maar het euvel blijft exact hetzelfde.

Bijzonder jammer, aangezien de laptop voor een groot deel gebruikt werd als multimediamachine.

Ik weet het niet meer maar het ziet ernaar uit dat ik een nieuwe laptop moet aanschaffen. :( Balen...

[ Voor 34% gewijzigd door Jofel op 29-04-2005 08:15 ]

• Jofel
Ik heb nu Windows 2000 SP4 er op geïnstalleerd en Suse 9.2.

Onder Windows 2000 heb ik exact dezelfde problemen als onder Windows XP. Suse 9.2 werkt het geluid prima, net als onder Ubuntu.

Dus Windows heeft problemen, waar deze eerst niet bestonden, en Linux ervaart geen enkel probleem.

Iemand nog suggesties?

• Jofel
Nog een laatste keer een kickje en anders ga ik binnenkort een externe geluidskaart aanschaffen voor mijn laptop.
Pagina: 1