Toon posts:

Promise Ultra 133 TX2 bios?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand toevallig hoe ik de bios inkom van de Promise Ultra 133 TX2?
In het boekje staat niks, maar op de doos staat wel dat die over een bios bescikt. Op internet ook niks kunnen vinden. Alvast bedankt.

Verwijderd

Misschien een gekke vraag hoor, maar wat moet je in de BIOS van een ATA-controller doen dan :?

Verwijderd

Met bios wordt hier niet een bios bedoeld waar je allemaal instellingen in kunt doen, maar interne functies om metbehulp van deze kaart je harde schijven te kunnen aansturen. BIOS staat eigenlijk voor Basic Input/Output System

Verwijderd

Hij beschikt wel over een bios (die zie je langslopen tijdens het opstarten), maar je kan verder niets instellen op die kaart. Geen opstartvolgorde, niets.

/me heeft zelf 2 van die kaarten in zijn fileserver zitten.
De aansluitingen op het moederbord zijn al vol.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Inderdaad. Als het goed is zie je bij het opstarten wel het een en ander langskomen van je ATA controller. Hier wordt naar disken gecheckt waardoor het mogelijk is van de disken te booten. Je hoeft eigenlijk weinig in te stellen bij deze kaart, het meeste kan je in Windows zelf doen (apparaatbeheer). :)

Verwijderd

Topicstarter
De kaart is niet het probleem zie ik net.
Alhoewel ik me wel afvraag hoe ik dan kan instellen dat ik RAID 1 wil gebruiken!?
Wil er trouwens geen Windows maar FreeBSD 5.3 op gooien.

Maar de kaart net even in een andere pc gezet en die ziet 'm inderdaad. De bak waar die in moet lijkt helemaal geen PCI op te werken. Ik heb er 3 pci-sloten inzitten maar op geen van alle reageert die. Bios (van pc) reset gedaan, nog niet. Even geprobeerd of die wel een netwerkkaartje zag maar die zag die ook niet. Ik kan in de bios niks vinden waar ik PCI zou kunnen enablen?!

Iemand een idee? Het is een Gigabyte 8S651M.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2005 14:46 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2005 @ 14:45:
Alhoewel ik me wel afvraag hoe ik dan kan instellen dat ik RAID 1 wil gebruiken!?
Iemand een idee? Het is een Gigabyte 8S651M.
het is een ATA-controller, geen ATA-RAID-controller :)

edit
BIOS al opnieuw geflasht?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2005 14:56 ]

Verwijderd

Idd, Mobo BIOS Flash uitvoeren + CMOS reset. Als het dan nog niet werkt een ATA firmware update, mischien maakt dat wel verschil.

Ik heb zelf wel vaak ruzie met die kaartjes, ze werken niet goed samen met SCSI kaarten (hij wil dan absolut niet booten, is een bekend probleem -> dure server ide kaarten kopen dan maar).

offtopic:
Aikeleer: Blijft een cool icoon ;)

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2005 @ 14:45:
Wil er trouwens geen Windows maar FreeBSD 5.3 op gooien.
De 133 TX2 is geen raid kaart, maar gewoon een ATA133-controller. Echte hardware matige raid is erg prijzig, ook als het om ATA gaat (goedkopere ATA-raid kaarten zijn nog altijd deels software matig). Maar dat is met FreeBSD 4 en 5 geen enkel probleem, onder FreeBSD heb je namelijk Vinum, een uitstekend functionerende software oplossing. Kijk hiervoor in het FreeBSD handbook, daar staat het wel in, en op GoT zijn er ook topics over te vinden.

Ik heb zelf ook een raid-opstelling met een 133 TX2 en FreeBSD.
Pagina: 1