SATA-II HD's voor RAID-setup ?

Pagina: 1
Acties:
  • 385 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een server aan het bouwen voor gemiddeld thuisgebruik; Waarbij ik in de toekomst de wens heb om hem ook te gaan gebruiken als de server voor een website en/of forum. Ik ben al een behoorlijk end op dreef (Specs: zie in mijn sig “illuvatar” / pics: zie hier), maar bij mij ontbreekt nog de RAID-opstelling.

Qua controller ben ik daar al wel uit: Ik heb mijn oog al een lange tijd geleden laten vallen op één van de beste controllers die momenteel op de markt zijn; De Areca SATA-II RAID-Adapter voor PCI-X 64/133. Voor mezelf heb ik niet meer nodig dan de 4-poorts versie (je kan alles overdrijven :P).

Deze controller zal inmiddels welbekend zijn, maar voor de volledigheid:
-> Klik voor info over deze controller <-, of kijk op de -> Review van T.net (Femme himself ;) <-

Nu ben ik nog op zoek naar HD’s om te combineren met deze controller; waarbij ik de volgende overwegingen heb meegenomen. Overigens komen de HD's in RAID 5 te draaien in mijn server / op de controller;

1) Natuurlijk de standaardeisen:
- Betrouwbare HD's / Hoge MTBF (Mean Time before Failure)
- Goede garantieregeling.
- Niet te warm
- Stil
- Snelheid, hoewel ik denk dat de “rauwe HD-transfer-rate” iets minder belang is: Ten eerste omdat ik voor thuisgebruik/eigen website e.d. niet de hoogste belasting verwacht, en omdat met RAID-5/RAID-6 de controller volgens mij eerder de bottelnek is dan de 4 HD's parallel. En bovendien is een RAID-opstelling zowiezo vééél sneller dan een netwerk ;)

Vooral de betrouwbaarheid en de stilte vind ik de belangrijkste eisen.

Maar naast de bovengenoemde voorkeuren/eisen heb ik ook nog eens de extra voorkeur voor schijven die Sata-II doen.

Na wat zoekwerk naar HD's die eventueel in aanmerking komen zie ik in de pricewatch dat alleen Hitachi en Samsung opgeven dat hun HD’s native Sata-II hebben.

Van de Hitachi’s zijn voldoende BenchDB resultaten te vinden, ook qua snelheid, maar van betrouwbaarheid / geluidsproductie / warmte ed. kan ik niet veel definitieve oordelen vinden. En het woord “deskstar” (aka Deathstar) doet ook nog een bel rinkelen, ondanks dat Hitachi zijn imago toch behoorlijk heeft opgepoetst. En aangezien ook betrouwbaarheid één van de vereisten is . . . (ik kan op de site van Hitachi de MTBF ook niet vinden)

Wat me vooral opvalt, is dat er van de Samsung Spinpoint SP2004C/SP2504C zo verdacht weinig is te vinden. Maar de specs van die schijven zien er behoorlijk goed uit: Ze hebben een MTBF van 600.000 uur; en dat komt overeen met een verbazingwekkend aantal jaar op 24 / 7 (:o). Daarnaast hebben ze een garantie van 5 jaar, i.p.v. de “officiële” 3 jaar. En ik heb hier,- en daar meldingen gezien dat deze schijven behoorlijk stil zijn. Maar aan de andere kant zijn ze wel ca 20% duurder dan de Hitachi's

Naast de schijven waarvan officieel wordt gespecificeerd dat ze “SATA-II zijn”, heb ik ook naar andere schijven gekeken, o.a. in de BenchDB. Ik heb bijvoorbeeld naar de Seagates gekeken, en uit diverse reviews komt naar voren dat de prestaties van de Seagates met SATA achterblijft bij vergelijkbare andere merken. Overigens schijnt dat ook zo te zijn met de Hitachi's met een capaciteit < 250 Gb.

En qua warmte hebben ook Maxtors niet mijn voorkeur; want er zijn legio meldingen dat die dingen behoorlijk warm worden (op GoT bijvoorbeeld). En ook de betrouwbaarheid van Maxtors laten nogal eens te wensen over (zelf ééntje al stuk zien gaan binnen één maand).

Maar mss hebben jullie meer alternatieven / kanten waarnaar ik nog niet heb gekeken; deel die dan met mij. Overigens zou ik ook blij zijn met ervaringen met de Spinpoint, want daar kan ik niet al te veel over vinden . . .

Dan kan ik mijn éérste RAID-setup op een manier aanschaffen dat ik er nog jaren plezier van kan hebben :)

[AANVULLING:]
Samsung Spinpoint info: klik

Hitachi Deskstar info:klik

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2005 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

De T7K250 staan niet in de Benchdb. Ik kan tenminste alleen de 7K250 vinden welke een andere schijf is.

Ik heb onlangs gelezen op een forum dat de T7K250 verschrikkelijk lawaaiig is. Geen idee over performance.

De Samsung zal ongetwijfeld een stuk stiller zijn.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:18

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wat betreft de Maxtor schijven op GOT, gaat dit voor namelijk over de DaimondMAX 10 serie. Deze serie heeft ook enige problemen met bepaalde RAID controllers wat opgelost zou moeten zijn met een firmware update.

In plaats van de DM10 serie zou je ook beter naar de Maxtor Maxline (III) serie kunnen kijken, deze schijven zijn er ook op gebouwd om 24/7 te draaien in tegenstelling tot de DM10 schijven.

Zelf draai ik overigens met 4 DM10 schijven van elk 200GB op een RAIDcore BC4852 S-ATA RAID controller. De betreffende firmware staat ook o pdeze schijven. Dit draait nu bijna twee weken zonder enig problemen.

Bij de installatie heb ik wel enige problemen gehad, één van de schijven bleek steeds "weg te vallen", maa rna de firmware update en de schijven opnieuw aangsloten te hebben op de RAIDcore controller is dat probleem ook verholpen.

Ik moet wel bekennen als ik vooraf van de problemen met de DM10 schijven had geweten dan was ik waarschijnlijk voor de Maxline gegaan of de Western Digital RAID edition. (De DM10 schijven waren eind vorig jaar al in mijn bezit, toen er nog niet veel bekend was over de betreffende problemen.)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-07 08:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

Samsung staat bekent om hun stille niet al te warme schijven.
Ze zijn over het algemeen ietsje langzamer en duurder.
De meeste mensen gaan toch voor de snelheid, vandaar dat ze niet zo populair zijn behalve bij mensen die van stilte houden.
Ze zijn zeer betrouwbaar en samsung heeft goede garantie en service.
Ik denk dat deze schijven prima aan jouw eisen voldoen.

Ik neem nooit meer anders :)

[ Voor 9% gewijzigd door Mud.Starrr op 21-04-2005 14:36 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

_Dune_ schreef op donderdag 21 april 2005 @ 14:12:
Wat betreft de Maxtor schijven op GOT, gaat dit voor namelijk over de DaimondMAX 10 serie. Deze serie heeft ook enige problemen met bepaalde RAID controllers wat opgelost zou moeten zijn met een firmware update.
De DM10 is alleen niet echt een SATAII drive. Het is een SATA150 met NCQ model. Of dit veel gaat uitmaken voor de performance weet ik niet.

Dan zullen we toch op reviews van bv. de Hitachi en de Samsung moeten wachten.

En wat vind ik op google http://www.hardcoreware.net/reviews/review-277-1.htm

Een review van de laatste Maxtor, Seagate, Hitachi en een WD Raptor. Getest op een Promise PDC20579 welke SATA150 met NCQ is.

Drives zijn niet in raid getest. Helaas ook geen data over geluidsproductie.

[ Voor 9% gewijzigd door Shuriken op 21-04-2005 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties tot zover.

Inderdaad verschijnen de Sata-2 drives pas net op de markt, en wat dat betreft zal het aantal benchesdat op het i-net te vinden is, in de toekomst wel toemnemen.

Alleen jammer dat er niet al wat grotere sites zijn (t.net / Anandtech e.d.) die een scoop hebben, zodat er mss nu al een keuze gemaakt kan worden.

Wel is er hier en daar wat summiere info/kleine stukjes te vinden over de Samsungs en de Hitachi's. De laatsten schijnen redelijk snel te zijn tov de ML10, maar ze worden redelijk warm en zijn behoorlijk luidruchtig.

Van de Samsungs heb ik geen snelheden kunnen zien, maar de ervaring met Samsungs is dat ze tot de stilste en koelste HD's behoren en qua snelheid meestal vlak onder de koplopers zitten.

Ik blijf verder zoeken, en mocht ik meer info / gegevens vinden post ik ze gewoon hier ter referentie voor iedereen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2005 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Op de duitse site chip stond de samsung getest. Die kreeg een score van 100 voor de transfer snelheid. Maar goed er stond verder weinig in de test.

Pagina: 1