Toon posts:

Systeem start niet op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn computer is stuk en ik begrijp niet meer waar het aan ligt. Als je de power knop indrukt, spint de ventilator op en na 0,5 seconde staat het weer stil. Ik heb een maand terug een nieuwe voeding gekocht en heb verschillende andere hardware, dus het moest volgens mij wel aan de moederbord/processor moeten liggen, dus ik heb een nieuwe moederbord/proc/koeler gehaald.

Precies hetzelfde probleem: ventilatoren (van voeding en koeler) draaien maar 0,5 seconde en dan valt het weer stil. Omdat ik van alles minimaal 2 onderdelen heb: 2 voedingskabels, 2 AMD CPU's (Athlon XP 2000+ en Sempron 2800+), 2 Socket A moederborden (Shuttle AK31 en Asus A7NX-X), 2 DDR geheugenreepjes (Kingston 512MB en Dane 256MB), 2 kwaliteits voedingen (AOpen 300W en Tagan 480W), 3 harde schijven (WD 200G, Samsung 80G, Maxtor 40G), 2 grafische kaarten (Asus V8420DeLuxe = GF4Ti4200 (AGP) en Ati Mach64 (PCI)), 2 kasten (AOpen HQ.. en een oudere), 2 beeldschermen, verschillende stopcontacten 230V getest etc. snap ik niet waarom in de verschillende configuraties steeds het systeem weigert aan te slaan.

In ieder geval heb ik beide moederbord/processor combinaties met elk een geheugenreepje en een grafische kaart en een voeding aangesloten, de ene in de kast en met de andere met een schroevendraaier de ATX power switch gesloten. In beide gevallen slaat het systeem niet aan, dus de voeding gaat na 0,5 seconde onmiddelijk weer uit na het inschakelen van de power knop.

Oh ja, op het moment dat het 1e (oude) systeem stuk ging, ging de power led ca. 20 keer herhaaldelijk knipperen op ca. 2Hz (ja, de groene power led ging knipperen, niet de oranje HDD-led), daarna was het 1e systeem dood. De reserve- en nieuwe onderdelen samen en verschillende combinaties hebben het daarna nog nooit gewerkt.

Om maar even bij het begin te beginnen:
- Welke oorzaken zijn er mogelijk waardoor een minimaal systeem na het indrukken van de power knop de voeding na 0,5 seconde weer uitgeschakeld wordt?

Verwijderd

Om het snelste de onrustverstoorder te vinden, moet je je pc uit elkaar halen. Alles los op een tafel leggen. Sluit alleen je voeding op het mb aan incl geheugen en proc. Kijk of je beeld krijgt. Zo ja, dan hang je de hdd eraan, en zo ga je verder. Effe wat werk maar dan weet je wel snel al meer. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik ook gedaan. Wat MOET er aangesloten zijn om minimaal de voeding ingeschakeld te houden? CPU+koeler, geheugen, fan voor koeler, verder toch niets? De switch schakel ik met een schroevendraaier in, de leds en grafische kaart hoeven toch niet aangesloten te zijn?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2005 @ 14:01:
Heb ik ook gedaan. Wat MOET er aangesloten zijn om minimaal de voeding ingeschakeld te houden? CPU+koeler, geheugen, fan voor koeler, verder toch niets? De switch schakel ik met een schroevendraaier in, de leds en grafische kaart hoeven toch niet aangesloten te zijn?
Sluit alleen je voeding op het mb aan incl geheugen en proc + fan natuurlijk. Kijk of je beeld krijgt
Dus ook de grafa. :P

Verwijderd

Hmm, heb ook probleem gehad dat fans en fan van voeding héél ff draaide, probleem lag dat mijn p4 stekker niet op het mobo zat, maar er een andere op me mobo had geplaatst :/

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-08 09:45
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2005 @ 14:01:
Voeding kun je al aanzetten door de groene draad met een zwarte te verbinden. Voeding testen kan dus zonder dat je andere hardware nodig hebt.

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
En je moederbord kan je starten door een schroevendraaier tegen de pinnetjes te houden waar normaal de on-off switch aan zit.

Heb je wel stand-offs gebruikt in je kast?

Afbeeldingslocatie: http://www.secomp.net/acatalog/STANDOFFM3.small.jpg

Verwijderd

@olof niet echt. Je test op die manier alleen of hij aan en/of uitgaat. Je test niet of hij de juiste voltages levert en tevens test je niet hoe hij zich onder belasting zal houden. Vrij waardeloze test dus..

@topicstarter:

pak eens alleen het nieuwe mobo, het nieuwe geheugen, de nieuwe CPU, de nieuwe voeding en de nieuwe grafische kaart.

Zet de CPU goed op het moederbord (let op dat de fan aansluiting op de juiste zit), steek de graka en de voeding erin, en kijk wat hij doet.

Heb je de beschikking over een multimeter?

Hoe ziet de omgeving eruit? Is er kans dat van beide setups het geheugen naar z'n grootje is?

Zitten de PC's op geaarde stopcontacten?

Hoe plaats jij een CPU? Hoeveel koelpasta gebruik je?

Verwijderd

Doe wat mensen hier zeggen.. Leg je mobo "naakt" (dus uit de kast) op een tafel, met daaronder óf karton óf dat isolatiespul wat bij mobo's is meegeleverd.. Dan dus zuiver met ram, cpu+koeler en graka proberen. Het vreemde is wel dat je het met bij de configs hebt; heb je je kast wel gecontroleerd, of je moederbord spacers wel goed zitten (goed aangeschroefd, de een niet hoger dan de ander, niet een spacer te veel die sluiting maakt aan de onderkant van het bord). Zoek anders binnen je kast naar metalen deeltjes die wel sluiting zouden kunnen maken met je bord.. Kijk ook bijvoorbeeld eens naar je i/o shield (backplate), of deze er daadwerkelijk helemaal goed ingedrukt zit. Als het je lukt om buiten de kast het aan de praat te krijgen en je weet zeker dat er niks is binnen de kast dat sluiting kan maken, probeer dan desnoods een andere kast..
Pagina: 1