A8N Deluxe onboard nVidia NIC is enorm traag

Pagina: 1
Acties:
  • 511 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiegl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-09 10:09
Ik heb sinds kort het volgende probleem met mij Asus A8N-deluxe mobo. De snelheid van mijn onboard nVidia netwerk adapter zakt op internet tot 1300 Kb/s, mijn ADSL verbinding is 2400 Kb/s. Nu blijkt mijn netwerk adapter de boosdoener, de onboard Marvell Yukon adapter werkt wel correct.
nVidia firewall is niet geinstalleerd, ik gebruik de nForce 6.53 drivers. Tot voorkort heb ik nooit problemen gehad met deze netwerk adapter. De snelheid op mijm eigen netwerk is wel normaal.

Heb reeds de nForce 6.39 drivers geprobeerd en een reinstall van de 6.53 drivers. Zonder resultaat.

Iemand hetzelfde probleem met oplossing?

Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiegl
Schopje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:02
Er zijn veel mensen die problemen hebben met de Nvidia(marvell) onboard-lan. Ik heb een MSI K8N NEO2 (Nforce3) bord en heb deze problemen ook. Eerst zakt je snelheid en vervolgens klapt je hele onboard-lan eruit. Bij MSI-support raadde ze mij aan om de onboard realtek gigabit-lan te gebruiken ipv de Nvidia-lan. Echter heeft deze lan veel meer cpu-usage en heb ik er dus een 3COM netwerkkaart ingeprikt. Beide onboard lan's uitgeschakeld en heb totaal geen problemen meer met mijn netwerk/internet verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiegl
Ik heb er nu maar een knakenkaartje van Realtek ingezet. Deze presteert met internetten zowel beter dan de Marvel Yukon als de onboard nVidia NIC.
Nu blijf ik mij toch afvragen waardoor dit probleem wordt veroorzaakt. Is er iets mis met de hardware? Het heeft zo'n 3 maanden goed gewerkt, of is het toch software? BIOS/drivers?
Het kan toch niet zo zijn dat een in een moderne chipset een slechtere netwerk interface zit dan in een kaartje van een paar euro van ongeveer 4 jaar oud?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Onboard of niet, NIC == NIC. Zie ook PMG FAQ - Welkom :)
Het doornemen van de FAQ's vóór het openen van een topic wordt hier op GoT echt wel van je verwacht :/

Processors, Mobo's & Geheugen > Network Troubleshooting + titelverduidelijking dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Cheese schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 09:30:
Ik heb er nu maar een knakenkaartje van Realtek ingezet. Deze presteert met internetten zowel beter dan de Marvel Yukon als de onboard nVidia NIC.
Nu blijf ik mij toch afvragen waardoor dit probleem wordt veroorzaakt. Is er iets mis met de hardware? Het heeft zo'n 3 maanden goed gewerkt, of is het toch software? BIOS/drivers?
Het kan toch niet zo zijn dat een in een moderne chipset een slechtere netwerk interface zit dan in een kaartje van een paar euro van ongeveer 4 jaar oud?!?
dat is het juist, de drivers zijn misschien beter doorontwikkeld en presteert misschien daarom beter dan de nieuwere yukon, hoewel je verwacht dat iets wat nieuw is beter presteert dan iets wat oud is.

ik gebruik op de a8n sli deluxe ook gewoon de nforce lan poort, die presteert gewoon goed. maar bewezen is dat bepaalde nics `s (3com ,intel) minder cpu verbruiken dan de goedkopere (realtek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiegl
Excuus als het topic verkeerd geplaatst is. Het is echter volgens mij een probleem dat zich typisch voordoet in nForce chipsets, en daarom aangemerkt als mobo probleem. Ik kan op internet meer forum posts vinden met gelijksoortige problemen, helaas niemand met een werkende oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 11:27

FCA

Vandaag klapte mijn netwerk eruit, geen verbinding meer met internet.
nforce 4 SLI, gigabit nVidia NIC. Met geen enkele mogelijkheid krijg ik het aan de praat. Dat wordt dus een aparte kaart kopen, best vervelend. Het is zeker geen driver probleem, Windows XP en Linux geven allebei dezelfde problemen.

Verandert z'n sig te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiegl
Volgens mij heeft nVidia geen gigabit NIC, maar ik kan mij vergissen. Wat de drivers betreft, de laatste update van Marvel Yukon heeft niet gebaat, noch de 1007 BIOS van Asus. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 11:27

FCA

Inderdaad, is een Marvel geval.

Maar goed, na het volledig uitschakelen van de computer (dus stekker eruit) doet ie het weer. Op volle snelheid wel te verstaan. Blijft vreemd, maar dit scheelt me weer wat euro's.

Verandert z'n sig te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 15:09
Hij _kan_ het inderdaad echt wel :)..
Packet size 1k bytes: 85689 KByte/s Tx, 114353 KByte/s Rx.
Packet size 2k bytes: 101536 KByte/s Tx, 115485 KByte/s Rx.
Packet size 4k bytes: 115448 KByte/s Tx, 115239 KByte/s Rx.
Packet size 8k bytes: 115059 KByte/s Tx, 115270 KByte/s Rx.
Packet size 16k bytes: 115085 KByte/s Tx, 115355 KByte/s Rx.
Packet size 32k bytes: 115782 KByte/s Tx, 115119 KByte/s Rx.

Tussen Nvidia gigabit en Intel Pro/1000MT.
Ik durf te wedden dat de Intel hier de bottleneck is bij de kleinere pakketgroottes.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiegl
Dat is ook een van de vreemde dingen, op het locale netwerk lijkt er niets aan de hand, maar zo gauw ik ga internetten presteert de NIC niet. Heeft misschien problemen met kleine packages ofzo :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 09:36
sorry voor de schop maar wil ff vragen ofdat er iets meer bekend is over de NIC poblemen;

Ik gebruikte de Nvidia lan poort, alles werkte perfect, snelheid top, vnc'en ging relaxed, alleen DU-meter registreert niks :? Naja toen maar de MArvell poort gepakt en alles leek top, internet goed, snelheid goed e.d.

Nu laat echter alleen VNC het afweten! Ik gebruik realvnc 4.0 (al tijden, op alle systemen thuis).

Als ik vanaf stage een vpn verbinding naar thuis opzet, dan kan ik wel verbinden met VNC, maar na plm 5~10 seconden word ik eruitgeknikkerd (connection reset bij peer). Doe ik naa rmijn server verbinden is alles goed, open ik vanaf die server weer een vnc verbinding naar die pc, gaat alles goed! het ligt niet aan de verbindingen, puur aan de marvell controller, weet iemand of dat er iets aan te doen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmz weer een schopje, ik heb nu hetzelfde probleem.
Asus A8N-SLI Deluxe bord waarvan de nForce 4 Gigabit Networking Controller er van het ene op het andere moment mee ophoudt. Bios 1007 / nForce 4 driver 6.53
Het wijzigen van bios settings m.b.t. de kaart helpt niet (aan/uit/aan, cable testing etc)

Vervelend, om nou het hele bord ervoor terug te sturen :s krijg ik er eentje terug en waarschijnlijk na een paar weken weer hetzelfde probleem. Gbit kaartjes zijn helaas nog best aan de prijs :(.
Als iemand een oplossing/workaround vindt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiegl
Heb je de laatste drivers van Marvell al geprobeerd?
http://www.marvell.com/drivers/upload/yk51x86_v825.zip
Niet dat het bij mij wat uitmaakte, maar misschien dat het jouw probleem oplost. Op de nVidia forums staan trouwens nogal wat klachten over de nForce NIC's.
:( Ik hoop maar dat het met een driverupdate kan worden verholpen, want ik heb ook niet veel zin om mijn mobo terug te sturen.
Bios 1007 zorgde bij mij trouwens voor een performance dip, en geen verbeteringen in de NIC problemen.

* Stiegl draait nu weer op 1006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiegl
OPGELOST!

Ik denk niet dat het andere mensen in dit topic helpt, maar mijn probleem lag bij mijn Linksys WAG54G router. Op den duur werden alle verbindingen hiermee steeds trager. Ook FTP upload werkte ineens niet meer. Apparaat resetten en het gaat weer goed, ook met de onboard NIC's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Het probleem ligt heel vaak bij de switch denk ik. Ik heb het gehad met een onboard Realtek adaptertje die maar op 10mb op een gigabyte switch van Sweex wilde werken. Sinds ik nu een 24 poort Asus 19 inch rack switch heb 10/100mb heb ik nooit meer deze problemen. Alles wat ik erop prik gaat nu zonder problemen. Jammer dat die switchen altijd heel veel problemen geven. Je kan beter wat investeren dan goedkope apparatuur. Ik heb ook een keer gehad met een 10/100 mb switch dat alle lichtjes bleven branden dus alle poorten waren bezet en niets was aangesloten.

Mijn snelheid qua netwerk is zichtbaar verandert door mijn gigabyte switch te vervangen door een Asus 10/100mb switch. En ook niet zo'n klein beetje. Ik had namelijk ook heel veel problemen met mijn onboard 3Com NIC kaart en dat gold ook voor een Asus P4R800-VM.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Pagina: 1