Toon posts:

hdd' s tikken allemaal en starten niet op

Pagina: 1
Acties:
  • 27 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hoi
hier n raar probleem
mijn HDD's tikken bij opstarten, ik heb t volgende geprobeert als ie toevallig niet opstart (is heel wisselvallig)

mn hdd' s tikken allemaal en starten niet op, als ik dan de voedingkabels omwissel van HDD C naar HDD D en andersom, dan start ie wel op, maar als ik dan de pc afsluiten weer opstart dan moet ik de voedingkabels van D op C zetten en die van C op D.

Het zijn 2 oude HDD's
een Western Digital 6.4 GB en een 10,2 GB, ik denk nu ongeveer 5 jaar oud
Het systeem is een PII 350 MHZ

Het tikken is pas n paar maanden zo

Heel lang geleden heb ik de IDE kabels vervangen dus ik neem aan dat daar niet aan ligt

De voedingskabel op mn CDROM doet t goed ook als ik er 1 van de C of D HDD opaansluit werkt de CDROM goed.

Zijn mn HDD's naar de tering?

dank je

mvg reezer

• Morre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07-2025
Misschien kan je voeding het niet aan. Ik heb dat pobleem in ieder geval gehad. Nieuwe Tagan voeding gekocht en probleem was weg.

HDD's zijn erg gevoelig voor inzakkende voltages.

[ Voor 18% gewijzigd door Morre op 21-04-2005 10:50 ]

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:00

Nik

En je voeding? Die al eens nagekeken? Lijkt me meer dat het een voeding probleem is dan een HDD probleem... Controleer je voltages enzo eens, of hang er een andere testvoeding in.

morre is te snel :Y)

[ Voor 11% gewijzigd door Nik op 21-04-2005 10:50 ]

Verwijderd

OM FAQ / Beleid
Tikkende schijven: wanneer de leeskop na een verkeerde seekactie boven de verkeerde track staat, dan zal de leeskop zich moeten herpositioneren. De leeskop wordt dan naar de nul-stand teruggeklapt: tik! Hierna wordt een nieuwe poging gedaan om de juiste track te vinden. Wanneer de leeskop herhaaldelijk verkeerd wordt gepositioneerd, dan krijg je opeenvolgende tikgeluiden: tik! tik! tik! etc. De oorzaken kunnen zijn: slechte voeding, slechte kabels, slijtage van leeskop, slechte I/O controller en in zeldzame gevallen ook gare BIOS/drivers.

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2005 10:52 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Werk éérst het probleem uit met behulp van o.a. de FAQ van dit subforum. Dat wordt hier op GoT wel van je verwacht :) Count_Grishnackh heeft het juiste linkje reeds gegeven ;)

Dit topic is gesloten.