Tekening op schaal printen

Pagina: 1
Acties:
  • 542 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• J_Davelaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 13:41
Ik weet niet helemaal of ik op de juiste plek zit maar we zien wel....

Ik heb hier een berg met tekeningen in Tiff formaat. Deze wil ik graag printen alleen moeten ze op schaal geprint worden omdat er weer wat maten afgehaald moeten worden. Het zijn hele oude tekeningen (meest handgemaakt) die later gescand zijn. Ik zie dus ook geen mogelijkheid ze weer in vector om te zetten (kwaliteit is ook niet echt best).

Nu ben ik al bezig met Photoshop en daar kan ik keurig op schaal printen. Alleen moet ik dan steeds een nieuwe A4 selectie maken om die dan te printen. Dit moet handiger kunnen :7 alleen weet ik niet hoe (ik ben ook geen Photoshop held :? ), het gaat namelijk om ca. 300 tekeningen.

Was ik maar een punt dan was ik het einde

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:16

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Als het bij iedere foto de zelfde handelingen zijn kun je dat toch met Photoshop doen, ff automatiseren. Ik geloof dat dat iets is van 'record action' ofzo, moet je ff zoeken in de help. Als je eenmaal die handelingen hebt vastgelegd, kun je ze daarna loslaten op bijvoorbeeld alle bestanden in een directory, of op een selectie.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• J_Davelaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 13:41
Hmm dat zou bij een deel kunnen werken.
Niet alle tekeningen hebben namelijk dezelfde afmetingen.

Was ik maar een punt dan was ik het einde

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

J_Davelaar schreef op donderdag 21 april 2005 @ 09:59:
Hmm dat zou bij een deel kunnen werken.
Niet alle tekeningen hebben namelijk dezelfde afmetingen.
Ik heb recentelijk een zelfde probleem aangepakt, maar dan met +/- 750 foto's van verschillende afmetingen die allemaal naar PAL resolutie moesten (foto-DVD ;) ).
Ik heb met een combinatie van IrfanView (gratis progje met erg handige batch-functie) en de batch-functie van Photoshop (eerst action opnemen inderdaad en dan op alle bestanden loslaten) alles automatisch kunnen omzetten.

- IrfanView: heeft alles omgezet naar vooraf bepaalde afmeting met behoud van aspect ratio. In mijn geval wilde ik PAL hebben, dus 720x576. "landscape" foto's zijn teruggebracht naar 720xA met A een getal kleiner dan 576, en "portrait" foto's naar Bx576, met B kleiner dan 720. In jouw geval zou dit dus de correcte resolutie en papierformaat kunnen zijn.
- Vervolgens met Photoshop een batch gedaan om de canvas size uit te breiden naar 720x576. Deze stap heb je dan misschien niet eens nodig, behalve als je je canvas wil bijsnijden om papierformaat niet te overschrijden o.i.d.

Het is een ander probleem, maar de combinatie van deze 2 programma's kan voor jouw probleem misschien ook wel de oplossing zijn.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:57
Het is me niet helemaal duidelijk of je elke tekening nu gewoon zo groot mogelijk op een vel wil printen of de tekeningen op ware grootte wil printen over meer vellen?
Voor het eerste kan je gemakkelijk iets als Irfanview gebruiken, maar let wel op de resolutie van de oorspronkelijke tekening. Het heeft geen nut om een A0-tekening gescand op 300dpi op A4 met dezelfde resolutie te printen, dit duurt nogal even. Beter kan je dan de resolutie terugbrengen, dat kan ook makkelijk met Irfanview. (Zie JanPedaal)
Wil ge'tiled' printen, dan zul je denk ik moeten uitwijken naar bv. Illustrator of zo. Photoshop heeft voor zover ik weet geen mogelijkheid voor Tiled printing.

[ Voor 3% gewijzigd door Savantas op 21-04-2005 10:49 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)