Northbridge koeler kt400

Pagina: 1
Acties:

• _Oldie_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09-2024

_Oldie_

Are you local?

Topicstarter
Ik heb een Abit at7-max 2 met een kt400 chipset. Ik heb de koeler van de northbridge vervangen omdat de fan van de originele koeler stuk was (veel lawaai). Er zit nu een Zalman nb-47 op.

Op dit moment vind ik de temperaturen echter veel te hoog, de chipset wordt @load wel 55 graden. De ariflow moet genoeg zijn: 2x8cm fan in een miditower. Overige temperaturen en voltages zijn in orde. Mijn computer kan prime95 niet stabiel draaien en daarvan verdenk ik dus de northbridge.

Ik denk dat het komt omdat de installatie nogal lastig was. De kt400 northbridge heeft namelijk een opstaande rand waardoor de northbridge waarschijnlijk geen goed contact maakt. Wie heeft ervaring met het monteren van andere koelers op de kt400 chipset?

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 11:46
Zet er eens een fannetje op en draai prime95 nog es... dan hoef je em niet te verdenken maar weet je het zeker.

Je kan ook met schuurpapier en een blokje je NB afvlakken :)

• _Oldie_

_Oldie_

Are you local?

Topicstarter
Vandread schreef op donderdag 21 april 2005 @ 09:17:
Zet er eens een fannetje op en draai prime95 nog es... dan hoef je em niet te verdenken maar weet je het zeker.

Je kan ook met schuurpapier en een blokje je NB afvlakken :)
Het is nogal lastig om een fan op een Zalman nb47j te plaatsen. Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die de koeler van de kt400 northbridge hebben vervangen. Die moeten er toch zijn? Google biedt trouwens ook geen uitkomst...

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:01

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De koeling zou echt genoeg moeten zijn. De Asus A7V8X-X wordt ook passief gekoeld en heeft dezelfde chipset.

Te veel koelpasta gebruikt misschien? Twee 'druppels' is echt genoeg.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• _Oldie_

_Oldie_

Are you local?

Topicstarter
Prutz0r schreef op donderdag 21 april 2005 @ 09:40:
De koeling zou echt genoeg moeten zijn. De Asus A7V8X-X wordt ook passief gekoeld en heeft dezelfde chipset.

Te veel koelpasta gebruikt misschien? Twee 'druppels' is echt genoeg.
Het probleem is dus dat er een rand rond de northbridge zit waardoor hij geen goed contact maakt. Zie de volgende afbeelding:
http://www.lostcircuits.c...ard/asus_a7v8x/kt4002.jpg

Het ronde metaalkleurige gedeelte in het midden ligt iets verzonken, waardoor ik geen goed contact krijg.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:25

sapphire

Die-hard pruts0r

dat word dus je NB vlakken ;)

Gabriël AM5

• Vandread
Jij verondersteld dat ik geen kt400 heb ? :P
Dat heb ik namelijk wel ^^ en daar zit gewoon een gouden zalman dingetje op met teveel koelprut eronder en ik heb nergens last van. Je kan em echter vlakken :)
En met een fannetje bedoel ik gewoon erboven hangen ofzo, hoe je het doet boeit niet, ductape, tieraps whatever ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Vandread op 21-04-2005 10:51 ]

• _Oldie_

_Oldie_

Are you local?

Topicstarter
Vandread schreef op donderdag 21 april 2005 @ 10:50:
Jij verondersteld dat ik geen kt400 heb ? :P
Dat heb ik namelijk wel ^^ en daar zit gewoon een gouden zalman dingetje op met teveel koelprut eronder en ik heb nergens last van. Je kan em echter vlakken :)
En met een fannetje bedoel ik gewoon erboven hangen ofzo, hoe je het doet boeit niet, ductape, tieraps whatever ;)
Niet goed gekeken. Wat voor temperatuur wordt jouw northbridge eigenlijk @load en met wat voor fsb? Ik heb een 166mhz fsb (x12).

• Vandread
Geen idee, vrij warm, maar dat boeit me geen ruk aangezin de sensor die dat meet (tis niet de NB die die meet) ergens naast een mosfet zit die foeking heet word.

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:24
_Oldie_ schreef op donderdag 21 april 2005 @ 08:53:
Ik heb een Abit at7-max 2 met een kt400 chipset. Ik heb de koeler van de northbridge vervangen omdat de fan van de originele koeler stuk was (veel lawaai). Er zit nu een Zalman nb-47 op.

Op dit moment vind ik de temperaturen echter veel te hoog, de chipset wordt @load wel 55 graden. De ariflow moet genoeg zijn: 2x8cm fan in een miditower. Overige temperaturen en voltages zijn in orde. Mijn computer kan prime95 niet stabiel draaien en daarvan verdenk ik dus de northbridge.

Ik denk dat het komt omdat de installatie nogal lastig was. De kt400 northbridge heeft namelijk een opstaande rand waardoor de northbridge waarschijnlijk geen goed contact maakt. Wie heeft ervaring met het monteren van andere koelers op de kt400 chipset?
Boeit niks die temp, voor een chipset is 55c stressed helemaal niet erg. ik denk dat je het probleem echt ergens anders moet zoeken.

Ik had een Nforce2 die met dit blokkie gekoeld werdt (ook zo'n holle chip) en dat ging perfect. de Nforce 2 is een van de heetste chipsets aanwezig. op de zalman site staat ook nog eens dat de koeler voor elke chipset genoeg zou moeten zijn , behalve als er een videokaart geintregeerd zit in de chip.

Ik zou het dus ergens anders zoeken :)

• _Oldie_

_Oldie_

Are you local?

Topicstarter
Visgek24 schreef op donderdag 21 april 2005 @ 18:48:
[...]

Boeit niks die temp, voor een chipset is 55c stressed helemaal niet erg. ik denk dat je het probleem echt ergens anders moet zoeken.

Ik had een Nforce2 die met dit blokkie gekoeld werdt (ook zo'n holle chip) en dat ging perfect. de Nforce 2 is een van de heetste chipsets aanwezig. op de zalman site staat ook nog eens dat de koeler voor elke chipset genoeg zou moeten zijn , behalve als er een videokaart geintregeerd zit in de chip.

Ik zou het dus ergens anders zoeken :)
Ik lees juist op andere plaatsen dat meer dan 50 graden juist niet goed is voor de chipset.

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Ik lees juist op andere plaatsen dat meer dan 50 graden juist niet goed is voor de chipset.
Niet meer daar lezen, op GoT blijven ;)
Op dit moment vind ik de temperaturen echter veel te hoog, de chipset wordt @load wel 55 graden.
55 graden? Waar maak je je druk om? Casetemp?
De ariflow moet genoeg zijn: 2x8cm fan in een miditower.
Uhhm, het aantal fans zegt weinig, hoe staan ze bijv?

• _Oldie_

_Oldie_

Are you local?

Topicstarter
SH4D3H schreef op donderdag 21 april 2005 @ 21:53:
[...]

Niet meer daar lezen, op GoT blijven ;)

[...]

55 graden? Waar maak je je druk om? Casetemp?

[...]

Uhhm, het aantal fans zegt weinig, hoe staan ze bijv?
ik heb oa hiet op GoT gelezen dat een chipsettemp hoger dan 50 graden crashes kan veroorzaken. Die 50 graden is de systemtemp, volgens mij is dat de chipset.

Ik heb een Antec slk2600amb kast met 2x8cm fan. Voor laag intake, achter hoog outtake.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:01

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Houd het blokje eens vast wanneer in het BIOS/Speedfan/progsel 50/55C aangeeft. Vanaf 45C houdt je blokje echt geen paar seconden vast. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• _Oldie_

_Oldie_

Are you local?

Topicstarter
Prutz0r schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 08:38:
Houd het blokje eens vast wanneer in het BIOS/Speedfan/progsel 50/55C aangeeft. Vanaf 45C houdt je blokje echt geen paar seconden vast. :)
Ik kan het blokje dus vasthouden. Het is warm maar niet heel heet.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
55 graden is een veilige temperatuur. Elektronica moet over het algemeen tot zo'n 125 graden goed blijven werken. Nou is die 125 graden wel de temperatuur binnen in de behuizing, dus aan de buitenkant is dat nog wel een stukje minder..
Maar dan nog mag dat geen probleem zijn.

Verder zou ik eerst even kijken of de gemeten temperatuur ook echt de chipset-temperatuur is, en vervolgens of dat ook de temperatuur van het blokje is. (wel of geen goed contact). Vervolgens kun je inderdaad zoals Vandread al ergens aangaf even een fan erop zetten/plakken/whatever. 't hoeft niet vast te zitten, maar je moet wat meer airflow forceren op die manier. Dan weet je of daar je instabiliteit vandaan komt (wat ik overigens niet verwacht) :)

• _Oldie_

_Oldie_

Are you local?

Topicstarter
Ik heb onderstaand mailtje van de support afdeling van Zalman gehad. Zij zeggen dat door de "rand" ik niet een dun laagje maar een flinke kwak koelpasta op de northbridge moet doen. Wat vinden jullie daarvan?

"Original interface material must be removed clearly. If not, it may prevent a new cooler from performing optimal heat transfer. After the surface of the northbridge chip is cleared off, a generous amount of thermal grease must be applied and spread evenly. While doing so, just thinly applying should not be done due to following fact.

Not all northbridge chips have flat surfaces, except core exposed chips. The fact that their surface conditions are concave, convex, nearly flat or a little flat doesn't seem to be acknowledged by people. Even if people think the thermal grease is well applied, the most important thing is that at least the center portion of the northbridge chip MUST be pressed by a new cooler directly or through thermal grease."

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02:42
Er stond iets over vlak schuren gepost door iemand... Lijkt mij de beste oplossing (niet teveel eraf schuren he ;))

Verwijderd

en dat ding gewoon erop lijmen en niet gaan hannesen met die klipjes. Die lijm vult ook oneffenheden op en heeft bij altijd nog het beste resultaat gehad :)

Ik zit al aan mijn 4de Zalman NB koeler (op 4 mobo's dan he :P )

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
_Oldie_ schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 08:48:
Ik heb onderstaand mailtje van de support afdeling van Zalman gehad. Zij zeggen dat door de "rand" ik niet een dun laagje maar een flinke kwak koelpasta op de northbridge moet doen. Wat vinden jullie daarvan?
Dat kan wel kloppen. Die koelpasta is simpelweg om ervoor te zorgen dat de warmte getransporteerd wordt. Indien er niet genoeg koelpasta op zit is er geen contact tussen koeler en chip. Hoe wil je dan de warmte afvoeren? ;)

Overigens geld dit inderdaad niet voor processoren. Koelpasta geleid de hitte nog altijd veel slechter dan metaal. En aangezien de warmteontwikkeling van een chipset niet zo groot is kan het allemaal wel :)

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
_Oldie_ schreef op donderdag 21 april 2005 @ 09:22:
[...]

Het is nogal lastig om een fan op een Zalman nb47j te plaatsen. Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die de koeler van de kt400 northbridge hebben vervangen. Die moeten er toch zijn? Google biedt trouwens ook geen uitkomst...
Mijn northbridge (kt400 @ gigaijt k7va) is inmiddels ook fanloos maar ik heb geen problemen met overclocken.hij doet 170- zonder bokken, daarboven wil ie weleens ietswat tegen stribbelen dus heb ik um maar op 170mhz laten staan :P Ja, hij word wat heet, maar heeft geen negatieve invloed denk ik, de ga k7va(x) range is gewoon een slecht mobo om mee over te clocken....

Ook nooit prime95 langgedraait overigens :P

Syeem vind ik iig stabiel zat, nog geen bsod gehad sinds mijn laatste install in november...

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• _Oldie_

_Oldie_

Are you local?

Topicstarter
Rey Nemaattori schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 09:34:
[...]

Mijn northbridge (kt400 @ gigaijt k7va) is inmiddels ook fanloos maar ik heb geen problemen met overclocken.hij doet 170- zonder bokken, daarboven wil ie weleens ietswat tegen stribbelen dus heb ik um maar op 170mhz laten staan :P Ja, hij word wat heet, maar heeft geen negatieve invloed denk ik, de ga k7va(x) range is gewoon een slecht mobo om mee over te clocken....

Ook nooit prime95 langgedraait overigens :P

Syeem vind ik iig stabiel zat, nog geen bsod gehad sinds mijn laatste install in november...
Wat is jouw system temp en waar wordt die eigenlijk gemeten?
Pagina: 1