Oude 80GB 3 jaar garantie, nieuwere 120GB maar 1 jaar?

Pagina: 1
Acties:

• Fudgem
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-08-2024

Fudgem

Fudge the system!

Topicstarter
Ik heb een raar probleem:
Ik heb twee kapotte schijven, de een is een maxtor Diamondmax Plus 9 120mb (7200rpm) en de andere is hetzelfde, alleen is die 80gb. Nou zijn ze allebei kapot, die van 120gb geeft al smart failure aan, die van 80gb zit nog in smart status bad. Waarschijnlijk komt dit door ruwe behandeling door mijzelf, de compu liep ook vast als ik naar die 120gb schreef, die 80gb doet het voorlopig nog. Dus ik op de maxtor site checken met de serienummers:

op de oude 80gb schijf heb ik nog wel garantie (3 jaar, tot nov 2005), maar op de nieuwe niet meer (in 2003 gekocht, vorig jaar maart verlopen), hoe zit dit? dat slaat toch nergens op?
in de computerwinkel geven ze sowieso maar 1 jaar, het gaat hier om fabrieksgarantie. In de winkel keken ze me ook raar aan toen ik zei dat die oude 3 jaar garantie had, dat was volgens hun een fout, maar ik heb 3 keer dat serienummer ingevoerd. dus.. Maar als ik op de maxtor site bij de lijst met garantieperioden kijk staat daar dit: "Maxtor Fireball®, DiamondMax® ATA/SATA and DiamondMax Plus ATA /SATA drives will carry a Standard Warranty Period of 3 years.", dus dat zou dan moeten betekenen, dat ik op die 120gb ook nou garantie zou moreten hebben, toch???

weet hier iemand iets meer van of heeft ook zoiets meegemaakt?

AMD Atlon 64 X2 3800 - Asrock ALIVENF4G-DVI - 2GB PC6400 DDR2 - Seagate Barracuda 320 GB SataII HD - Geforce GT520 1GB

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Klopt waarschijnlijk wel. Lengte van de garantie op HDs is "recentelijk" een beetje vaak veranderd. Dat wil zeggen: eerst hadden Maxtor HDs 3 jaar (jouw oude), later gekochte nog maar 1 jaar (jouw nieuwe) en nu gekochte weer drie jaar (will carry..). Bij diverse andere merken is het niet veel anders.

De HD fabrikanten wilden die garantie kennelijk graag terugschroeven maar hebben daar van markt en politiek voor op hun kop gekregen (en terecht). Zo heeft de EU een uitspraak gedaan die er op neer komt dat een consument bij zijn leverancier (de winkel) zo'n beetje altijd twee jaar garantie op een harde schijf kan claimen (heb jij dan net niets meer aan daar je schijf die twee jaar kennelijk net voorbij is).

Overigens geldt garantie in principe niet als je ze zelf incorrect behandeld hebt. In hoeverre Maxtor daar in de praktijk naar kijkt weet ik niet, doch bij mijn weten hebben deze schijven bijvoorbeeld wel een val-sensor. D.w.z. Maxtor kan het zien / uitlezen wanneer ze een extreme knal hebben gehad en of na zo'n lange tijd het dan nog aannemlijk wordt geacht dat dit "transportschade" is bijtwijfel ik.

Verwijderd

Birdie schreef op donderdag 21 april 2005 @ 05:05:
Klopt waarschijnlijk wel. Lengte van de garantie op HDs is "recentelijk" een beetje vaak veranderd. Dat wil zeggen: eerst hadden Maxtor HDs 3 jaar (jouw oude), later gekochte nog maar 1 jaar (jouw nieuwe) en nu gekochte weer drie jaar (will carry..). Bij diverse andere merken is het niet veel anders.

De HD fabrikanten wilden die garantie kennelijk graag terugschroeven maar hebben daar van markt en politiek voor op hun kop gekregen (en terecht). Zo heeft de EU een uitspraak gedaan die er op neer komt dat een consument bij zijn leverancier (de winkel) zo'n beetje altijd twee jaar garantie op een harde schijf kan claimen (heb jij dan net niets meer aan daar je schijf die twee jaar kennelijk net voorbij is).

Overigens geldt garantie in principe niet als je ze zelf incorrect behandeld hebt. In hoeverre Maxtor daar in de praktijk naar kijkt weet ik niet, doch bij mijn weten hebben deze schijven bijvoorbeeld wel een val-sensor. D.w.z. Maxtor kan het zien / uitlezen wanneer ze een extreme knal hebben gehad en of na zo'n lange tijd het dan nog aannemlijk wordt geacht dat dit "transportschade" is bijtwijfel ik.
Het eventueel uitlezen van een val-sensor door Maxtor valt tegen, ik heb verschillende Maxtor schijven die 't niet helemaal lekker meer deden(o.a. steeds terugkomende bad sectors die door PowerMax steeds werden hersteld) zodanig "behandeld" dat ze echt niet meer werken.
Zolang er geen optische schade aan de buitenkant van de schijf te zien is krijg je in de regel of een nieuwe of een refurbished drive terug.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Je krijgt bijna altijd een refurbished schijf terug. :)
Ik heb nog nooit iemand gehoord die z'n schijf terug kreeg onder de vermelding dat hij er niet goed mee omgegaan is.
Zolang er maar op de website aangegeven staat dat je nog garantie hebt, dan is het eigenlijk nooit een probleem.

Senile! Senile Oekaki

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

nieuws: Garantiebeperking Maxtor, Seagate en WD valt mee
Schijven die via de grijze kanalen zijn binnengekomen hebben maar een jaar garantie (oppassen bij de aankoop dus (!)).