[Fotoshoot] Iemand vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 397 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Als ik zo door het portrettentopic blader beginnen mijn handen te jeuken. Ik zou zo graag een paar leuke portretten willen schieten. Het is zo veel leuker dan een mensenmassa, gebouw, macro of dier fotograferen. Het straalt iets uit (wanneer je de juiste foto schiet).

Ik ken iemand (mijn klas) die er goed uitziet, niet alleen van buiten that is, schat van een meid. Ze is mooi maar daar gaat het mij hoofdzakelijk niet om. Ze heeft altijd een vreemde blik in dr ogen, apart. Ik vind het leuk om te zien en ik wil die blik vastleggen. Volgens mij zou het best leuke plaatjes opleveren wanneer ik een keer een fotoshoot met haar zou doen.

Ik heb alleen totaal geen ervaring met fotoshoots. Ik heb wel wat gezocht op GoT maar ik vond eigenlijk niet veel m.b.t. het vragen van iemand voor zoiets. Moet ik dr gewoon recht toe recht aan vragen of ze een keer voor de camera wil gaan staan want ze ziet dr zo goed uit? Het is niet dat ik het niet durf maar ik ben bang dat ze rare gedachtes erbij heeft, "Wat wil die gek? :?" Ik denk eerlijk gezegd niet dat ze het erg vreemd zou vinden maar dan moet ik dr wel uitleggen waarom ik het graag wil. Hoe zal ik dit aanpakken?

Ten tweede moeten het natuurlijk geen flutfoto's worden. Het kan nooit op 'n top worden. Ik heb nou eenmaal 'maar' een Canon A80 en 0,0 ervaring met photoshoots maar dat wil niet zeggen dat geen plaatjes kan schieten. Bovendien wil ik haar niet voor niets laten komen en haar met een paar stomme lelijke snapshots naar huis sturen.

Wat voor 'n scene zal ik creëren? Welke poses moet ik dr vragen om aan te nemen, ik heb dr wel een paar in mijn hoofd maar misschien hebben jullie leuke ideën. Ook niet onbelangrijk, welke omgeving? Zijn er belangrijke instellingen die ik niet moet vergeten (op me cam). Ik heb een statief.

Het lijkt me echt te gek om te doen en als er leuke foto's uitrollen gooi ik die meteen bij de AH postersite erop dan laat ik een paar leuke posters afdrukken voor dr. Daarvoor moeten ze wel leuk zijn. So help me out :P.

[ Voor 7% gewijzigd door Josh op 21-04-2005 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103538

Enkele ideetjes voor een locatie, een beetje sfeervolle achtergrond doet het in mijn ogen altijd goed:
  • De duinen (of het strand)
  • Het bos
  • Haar eigen kamer (voelt ze zich meer op haar gemak, spontanere foto's)
En er is maar één manier om er achter te komen - het gewoon vragen. Dat doe ik ook altijd als ik een paar foto's van een mooie dame wil maken. Aangezien de meisjes die ik ken wel weten dat ik 'fotograaf' ben (nou ja, beginnend dan) zoeken ze er ook niet iets achter dat er niet is ;)

Je zegt ook dat je denkt dat je camera een van de beperkende factoren zal zijn. Je moet echter altijd bedenken: Het is de fotograaf die de foto maakt, niet de camera :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44162

Anoniem: 103538 schreef op woensdag 20 april 2005 @ 23:29:

Je zegt ook dat je denkt dat je camera een van de beperkende factoren zal zijn. Je moet echter altijd bedenken: Het is de fotograaf die de foto maakt, niet de camera :)
Hmm... ik weet niet of zo recht op de man af hier "the way to go is". Je bent natuurlijk geen professionele fotograaf, en ik weet niet hoe goed je haar kent, maar ik denk dat de meeste vrouwen die worden uitgenodigd voor een shoot zowiezo al achterdochtig zijn. Als je dan nog met een a80 aankomt in het bos of in de duinen... Ik denk dat je vooral angst gaat vastleggen dan ;)

Als je haar erg goed kent dan kun je dat wel doen denk ik, maar anders zou ik het eerst eens een keer inleiden. Begin eens een gesprek over fotografie in het algemeen, laat merken dat je er serieus mee bezig bent, en kijk dan eens hoe ze reageert. Als dat positief is zou ik pas voorzichtigaan door laten schemeren dat je van haar ook wel eens een paar platen wilt schieten.

Succes ermee iig!

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 44162 op 21-04-2005 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:31

FaceDown

Storende factor.

Oefen eerst eens op je familie en laat het eens beoordelen door anderen zou ik zeggen. Niets ten nadele van jou of je cam, maar echt professioneel komt een A80 niet over natuurlijk en echt geschikt voor portretfotografie is deze ook niet. Ik krijg een beetje het idee dat je een mooie meid wilt fotograferen en verwacht dat de foto's dan vanzelf wel goed zullen worden.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Precies, oefen op vrienden. Als daar mooie resultaten uitkomen kan je die haar laten zien en haar dan vragen :) Omdat zij dan minder achterdochtig zal zijn, maar vooral omdat je dan wat ervarener bent en betere foto's zult schieten. Ik neem niet aan dat ze elke week voor je camera wil poseren ;)

[ Voor 46% gewijzigd door sdomburg op 21-04-2005 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39303

Leg gewoon eerst duidelijk uit waar je mee bezig bent, hoelang, wat je al gedaan hebt, dat je een nieuwe uitdaging zoekt. En vraag dan pas dat je haar hulp daar bij nodig hebt.

[hk]
Vergeet natuurlijk niet te vertellen dat ze wel haar kleren aan mag houden, tenminste tijdens de fotoshoot ;)
[/hk]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130143

Volgens mij wil deze nerd gewoon het allergeilste br33zersletjuh uit z'n klas naakt voor z'n camera krijgen :7

Mocht het je lukken dan zie ik de foto's graag tegemoet komen :Y)

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 130143 op 21-04-2005 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-06 23:53

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Je hebt echt geen lekker wijf nodig om mooie en goede portretfotos te maken. Integendeel zelfs ik denk dat portretten van hele mooie mensen er vaak saaier uit zien dan iemand waarvan het duidelijk is dat die echt geleefd heeft :P
Ok maar je wil dus duidelijk een paar foto's van een mooi meisje maken die je heel leuk vind :D
Ik zou zoals hier boven al gezegd eens eerst eens beginnen om familie en zo te fotograferen zodat je al wat tips kan krijgen en je niet een groto flaterslaat als je foto;s van haar gaat maken.
Er komen namelijk een hoop dingen kijken bij het maken van een goede portretfoto. Omgeving, belichting en vooral heel belangrijk hoe laat je iemand goed reageren op de camera zodat je de "perfecte foto" krijgt.

Nou ik hoop dat je hier wat aan hebt en veel plezier met je meisje foto's maken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-06 17:24
Ik zit toevallig bijna in hetzelfde parket (vloerbedekking).

Ben ook net begonnen met fotografie en wil me richten op portretten.
Een tijdje geleden liet een vriendin van me een aantal foto's van zichzelf zien die door een 'professional' waren gemaakt en om eerlijk te zijn vond ik er niets aan. Dus toen zei ik dat ik het beter kon als ik de kans kreeg en dat was geen probleem.

Ik kan me voorstellen dat mensen negatief reageren als je op ze afstapt en vraagt of je een foto mag nemen. Speel het tactisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

"no guts no glory" geldt zeker in het geval van fotoshoots ;) Je moet zelf als fotograaf er een beetje lef en 'drive' in stoppen om in contact te komen met mensen die wel voor jouw camera willen staan, en dan afspraken maken.
Een tijdje geleden liet een vriendin van me een aantal foto's van zichzelf zien die door een 'professional' waren gemaakt en om eerlijk te zijn vond ik er niets aan. Dus toen zei ik dat ik het beter kon als ik de kans kreeg en dat was geen probleem.
Ik hoor jou nog wel als jij je eerste fotoshoot hebt en je probeert origineel en creatief bezig te gaan :) Het is echt makkelijker gezegd dan gedaan ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRpt3r55
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-06 15:20
Vraag haar gewoon mee uit..... dan kun je later altijd nog een fotoshoot doen, en dat nog hier op tweakers posten ook :).... met een a80 kom je denk ik niet echt ver als je je voor wilt doen als een pro |:( .. misschien moet je erst denken aan een nieuwe digitale camera?... bijv een EOS 350D ? of gewoon een 20D... die lijkt al een stuk beter. waarom eigenlijk zo moeilijk doen door je voor te doen wie je niet bent om indruk te maken op een meisje?

beetje vaag allemaal hoor.... vraag gewoon of ze met je uit wilt _/-\o_

Etuuuuuh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76405

Zo heb ik het gedaan:

Je begint met fotos te maken van een vriendin of 2 die je goed kent. Vervolgens kies je daar de beste uit. Zodat je iets hebt om voor te leggen. Eens je een beetje een rij fotos hebt, wrdt het overigens makkelijker om rechtuit aan iemand te vragen of ze al dan niet op de foto willen. Best is gewoon van er geen doekjes om te winden. Hoe meer je er rond lult, hoe "verdachter" het overkomt. Gewoon uitleggen dat het je hobby is, dat je nodig wil oefenen, en dat je uitbent op normale foto's, niet op naaktfoto's of dergelijke. Dat zullen ze wel begrijpen. Of ze al dan niet bijten, hangt af van hunzelf en van jouw charmes :). Om ze te bedanken kook ik ze meestal achteraf eens een spagetthi ofzo ;).

Locaties: parken, straatjes, omgeving van kerken, ... wees creatief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76405

Crypter schreef op donderdag 21 april 2005 @ 08:55:
.... met een a80 kom je denk ik niet echt ver als je je voor wilt doen als een pro |:( .. misschien moet je erst denken aan een nieuwe digitale camera?... bijv een EOS 350D ? of gewoon een 20D... die lijkt al een stuk beter.
Niet slecht opnemen, maar niet iedereen is in staat om de cash op tafel te gooien voor een 350D of een 20D. En je kan best fijne portretten maken met een A80. Je zal dan enkel moeilijk kunnen spelen met DOF. Ik maak overigens portretfoto's met de analog Nikon FG (spiegelreflex) van mijn pa. Dat ding is 20 jaar oud, maar nog steeds haarscherp. My point: je hebt niet altijd gloednieuw spul nodig om goeie foto's te maken. Let vooral op je compositie dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nander
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 10:46
Ik ben het helemaal eens met curaby, er omheen lullen werkt echt averechts! Geef aan dat je nog niet zo ervaren bent (hoef je je niet anders voor te doen, zorgt dat er geen onnodige druk op je staat en je zwaktes aangeven werkt altijd goed!) Bovendien is de beloning van een etentje altijd goed! Het meisje heeft geen hart als ze niet valt voor jou benadering en een etentje achteraf (huisgemaakt natuurlijk) hoeft niets te betekenen maar kan ook leuk aflopen...

Zet hem op jongen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57228

Anoniem: 44162 schreef op woensdag 20 april 2005 @ 23:59:
[...]

Hmm... ik weet niet of zo recht op de man af hier "the way to go is". Je bent natuurlijk geen professionele fotograaf, en ik weet niet hoe goed je haar kent, maar ik denk dat de meeste vrouwen die worden uitgenodigd voor een shoot zowiezo al achterdochtig zijn. Als je dan nog met een a80 aankomt in het bos of in de duinen... Ik denk dat je vooral angst gaat vastleggen dan ;)
Whahaha, :D :D Ik zie het al. Heb je haar eindelijk overtuigd om wat foto's van haar te maken, ga je helemaal naar zandvoort, zij vol verwachting.... haal je een powershot a80 uit je broekzak _/-\o_ Kan je geen foto maken van haar gezicht als je dat ding dan tevoorschijn haalt? heel snel! die moet ik zien! 8)7

Btw, ik sliep toevallig naast iemand afgelopen week O-) (écht alleen slapen :P) en had toen toevallig een Dimage XT (zo'n klein ding waar je geen fuck op kan instellen) bij me. Pakt ze dat ding van me af... gaat ze allemaal plaatjes schieten. Ik er, als beginnend fotograaf, natuurlijk bovenop (op de situatie dan he) gesprongen en wat plaatjes geschoten.

Afbeeldingslocatie: http://www.yex.nl/uploads/fotos/BACK_HOL/gerdine.jpg

Ze vond het overigens goed dat ik haar hier neer zet hoor ;)

Hiermee geef ik eigenlijk aan dat je meisje er wél een beetje voor in moet zijn en je een beetje geluk wilt hebben. Ik ken ook heel veel meiden die het maar niks vinden om te poseren. Good luck mate!

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 57228 op 21-04-2005 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:56

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Wat het belangrijkste is bij een shoot is de voorbereiding. En wel het volgende: Denk eens goed na wat je wilt fotograferen, en doe dat dan, en dat alleen! De gedachte 'hmm, dit is ook leuk' moet je zoveel mogelijk vermijden. Als je je op 1 ding richt, dan kun je daar het maximale uithalen, en eventueel weer van leren dat je iets de volgende keer niet zo moet doen. Ga je je halverwege aanpassen en allerlei dingen wijzigen dan wordt het over het algemeen niet beter. Oftewel: Reverse engineeren: Richt je op het beeld wat je wilt maken, en ga daar vandaan kijken wat je moet doen. Doe dat en dat alleen, dan weet iedereen waar 'ie aan toe is. Klinkt lastig, want alles is leuk, maar dat werkt wel het beste!

Verder moet je niet bang zijn om op die griet af te stappen. Ga nou niet zeggen dat je haar op de plaat wil zetten omdat het zo'n lekkertje is, maar zet eerst je hersens even aan voordat je je bakkes opentrekt. ;)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Bedankt voor de vele en goede reacties. Ik denk ook dat mijn A80 ietswat 'goedkoop' oogt. Maar misschien gaat het daar helemaal niet om. Alleen de pixels vind ik een minpunt aangezien ik er wat leuke postertjes uit wil slepen. Ik kan misschien een EOS 300D lenen van een vriend maar dan zal ik dat toestel toch een stuk beter moeten leren kennen voordat ik met haar een shoot doe. Ik heb eigenlijk geen geld voor een spectaculaire camera maar ik wil toch een beetje leren schieten. Wellicht als ik later wat meer geld heb heb ik tenminste een beetje ervaring.

Om even te reageren op deze trieste reactie, hij sprong er wel erg uit vond ik, ik weet niet of het sarcastisch was ofzo?:
Anoniem: 130143 schreef op donderdag 21 april 2005 @ 01:39:
Volgens mij wil deze nerd gewoon het allergeilste br33zersletjuh uit z'n klas naakt voor z'n camera krijgen :7

Mocht het je lukken dan zie ik de foto's graag tegemoet komen :Y)
Ik vind dit een belediging, niet alleen mijn kant op maar ook haar kant op. Ze is mooi, anders zou ik haar niet willen vragen. Nee, ik ben niet verliefd op haar en dat zal ik ook nooit worden. Ik ben geen nerd die op deze manier bij haar of bij wie dan ook probeert te scoren bovendien zou dat nogal zielig zijn want ze heeft een vriend. Ik zit al een jaar of 3 met dr in de klas en we kunnen best goed praten. Waarom dan haar? Ze straalt iets fantastisch uit, iets vreemds, onbeschrijfelijk en ik wil er graag wat foto's van maken.

Ik merk dat mijn idee van deze fotoshoot door sommigen van jullie verkeerd opgevat wordt ;).
Dit is geen date!

Ik kon verder niet bedenken wie ik zou moeten vragen. Ik ben niet bang om het haar te vragen, ik wil voordat ik het haar vraag wat tips want ik heb dit nog nooit gedaan. Een jongen vind ik niet interessant (misschien omdat ik daar gewoon geen mooie foto's van weet te maken) en ik wil liever een vrouw. Van mijn leeftijd omdat dat gewoon gezellig is en het praat makkelijker. Ik doe het, nogmaals, dus niet omdat ze zo mooi is maar omdat ze een aparte uitstraling heeft.

Dit zijn een aantal portetten die ik gewoon 'zomaar' geschoten heb. Ook met mijn A80

Irriterende voorwerpen op de voorgrond, vooral dat piramide geval. Hele droevige gelaatstrekking (erg mooi vind ik) terwijl ze niet droevig is daar.
Afbeeldingslocatie: http://www.tgroen.nl/temp/GoT/IMG_44582_resize.jpg

Had dichterbij gemogen, weerspiegeling in de bril is jammer, moeilijk!
Afbeeldingslocatie: http://www.tgroen.nl/temp/GoT/IMG_4463_resize.jpg

Leuk perspectief! Leuke uitstraling. Leuke gelaatstrekking. Leuke kleuren. Maar helaas, overbelicht en die balk rechts stoort enorm.
Afbeeldingslocatie: http://www.tgroen.nl/temp/GoT/IMG_4466_resize.jpg

[ Voor 53% gewijzigd door Josh op 21-04-2005 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-06 17:24
GsJosh schreef op donderdag 21 april 2005 @ 14:54:
Om even te reageren op deze trieste reactie, hij sprong er wel erg uit vond ik:
[...]

Ik vind dit een belediging, niet alleen mijn kant op maar ook haar kant op. Ze is mooi, anders zou ik haar niet willen vragen. Nee, ik ben niet verliefd op haar en dat zal ik ook nooit worden. Ik ben geen nerd die op deze manier bij haar of bij wie dan ook probeert te scoren bovendien zou dat nogal zielig zijn want ze heeft een vriend. Ik zit al een jaar of 3 met dr in de klas en we kunnen best goed praten. Waarom dan haar? Ze straalt iets fantastisch uit, iets vreemds, onbeschrijfelijk en ik wil er graag wat foto's van maken.
Dude, rustig aan. Kijk even naar de smiles die erbij staan. Er wordt dus een grap mee bedoelt.

Maar als je die camera kan lenen, waarom doe je dat dan niet. Haal die camera en leer hem kennen. Oefen op je moeder, je kat, de buurman, iedereen!!
Als je een aantal foto's hebt waar je trots op bent dan kun je naar haar toe stappen. Gewoon vragen, niet er omheen praten en duidelijk maken dat je serieus bent over de foto's.

Wat ze dan zegt, weet je niet van te voren.

Enne over de andere reacties: Zij zijn gewoon jaloers dat ze moeten betalen om een knappe vrouw voor de camera te krijgen.. ;)
Remy schreef op donderdag 21 april 2005 @ 08:45:
[...]
Ik hoor jou nog wel als jij je eerste fotoshoot hebt en je probeert origineel en creatief bezig te gaan :) Het is echt makkelijker gezegd dan gedaan ;)
Ik denk dat ik zeker een stuk creatiever te werk kan gaan dan die foto's. Als ik resultaat heb, zijn jullie de 4e die het weten...

[Edit:]
Ik vindt die laatste foto nog niet zo slecht. Die balk kan je eraf halen, dat is geen probleem.
En die overbelichting vindt ik bij deze foto nog helemaal niet zo een slecht effect. Jammer alleen dat je zijn haar op zijn hoofd zo fel ziet.
Goed bezig!
Anoniem: 57228 schreef op donderdag 21 april 2005 @ 12:01:
[...]
Whahaha, :D :D Ik zie het al. Heb je haar eindelijk overtuigd om wat foto's van haar te maken, ga je helemaal naar zandvoort, zij vol verwachting.... haal je een powershot a80 uit je broekzak _/-\o_ Kan je geen foto maken van haar gezicht als je dat ding dan tevoorschijn haalt? heel snel! die moet ik zien! 8)7

Btw, ik sliep toevallig naast iemand afgelopen week O-) (écht alleen slapen :P) en had toen toevallig een Dimage XT (zo'n klein ding waar je geen fuck op kan instellen) bij me. Pakt ze dat ding van me af... gaat ze allemaal plaatjes schieten. Ik er, als beginnend fotograaf, natuurlijk bovenop (op de situatie dan he) gesprongen en wat plaatjes geschoten.

[afbeelding]

Ze vond het overigens goed dat ik haar hier neer zet hoor ;)

Hiermee geef ik eigenlijk aan dat je meisje er wél een beetje voor in moet zijn en je een beetje geluk wilt hebben. Ik ken ook heel veel meiden die het maar niks vinden om te poseren. Good luck mate!
En waar zijn de andere foto's!? .... >:)

[ Voor 32% gewijzigd door MuddyMagical op 21-04-2005 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
bol.com koop daar een goed boek over portretfotografie, geef de factuur aan je pa of ma en zeg erbij dat het een studieboek. In deze boeken staan vaak tips over compositie, kleurgebruik en verschillende standaardposes van een model.
dat was stap 1.
nu ga je dat boek eens goed doornemen en wat foto's van mensen maken. vrienden/familie.
niet te veel foto's maken. en vantevoren nadenken over welke foto's je wil maken.
dat was 2... nou 3
die foto's ga je daarna eens flink kritisch bekijken en pak dat boek erbij. kijk of je foto's voldoen aan de regeltjes die men voor portretten hanteert. kijk dus welke foto's wel en ook welke juist niet goed zijn.
Doe dit elke keer!
2 en 3 een paar keer herhalen. vervolgens die mooie foto's een keer afdrukken en in een albumpje doen.

als het meisje tegen die tijd nog geen ander vriendje heeft ga je met dat album naar haar toe en vraag je of ze de moeder van je kinderen wil zijn of ze voor je wil poseren :)

edit:
nog een laatste tip, koop eens wat modeblaadjes, of zoek wat van die sites op internet. zoek daar eens 5 tot 10 foto's uit die je écht mooi vind. schrijf erbij wat je eraan mooi vindt. (dus qua camerastandpunt, compositie, houding van model, kleurgebruik enz.) probeer op die manier er achter te komen wat een foto mooi maakt.

[ Voor 17% gewijzigd door abrakadaver op 21-04-2005 20:18 ]

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Nee, ik ben niet verliefd op haar en dat zal ik ook nooit worden.
Waarom dan haar? Ze straalt iets fantastisch uit, iets vreemds, onbeschrijfelijk
sorry dat ik je quote zo uit z'n verband ruk, maar dit vond ik iets te leuk om zo te laten schieten >:)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-06 15:54

Brothar

meester

Inderdaad een boek, dacht ik ook aan, zo benik ook begonnen met fotograferen als hobby.
Maar dan wel via de uitleen van de bibliotheek :)

Als ik de foto's zie die je hebt geplaatst, heb ik 2 opmerkingen:
- goeie kwaliteit qua beeld;
- geen slechte foto's;.

Met het maken van portretten leef ik me altijd uit op feestjes, dan zijn mensen ook meer ongedwongen, en zich de camera niet bewust.

eagle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
abrakadaver schreef op donderdag 21 april 2005 @ 20:15:
[...]

[...]

sorry dat ik je quote zo uit z'n verband ruk, maar dit vond ik iets te leuk om zo te laten schieten >:)
Laat dit nou alsjeblieft de laatste keer offtopic zijn want het begint vervelend te worden. Als je zo overtuigt ben dat ik haar leuk vind dan moet je dat zelf weten. Ik ben al stapel op iemand anders, ik zou niet verliefd op haar kunnen worden. Heb je nooit dat een persoon, een blik, je aan het denken zet? Dat je er naar kunt kijken gewoon omdat het iets aparts heeft? Ookal is dat een oerlelijke 80 jarige opa, die kan dat ook hebben.

Wel kan ik zeggen dat je me tot nu toe het beste advies gegeven hebt ;). Bedankt!
abrakadaver schreef op donderdag 21 april 2005 @ 20:12:
bol.com koop daar een goed boek over portretfotografie, geef de factuur aan je pa of ma en zeg erbij dat het een studieboek. In deze boeken staan vaak tips over compositie, kleurgebruik en verschillende standaardposes van een model.
dat was stap 1.
nu ga je dat boek eens goed doornemen en wat foto's van mensen maken. vrienden/familie.
niet te veel foto's maken. en vantevoren nadenken over welke foto's je wil maken.
dat was 2... nou 3
die foto's ga je daarna eens flink kritisch bekijken en pak dat boek erbij. kijk of je foto's voldoen aan de regeltjes die men voor portretten hanteert. kijk dus welke foto's wel en ook welke juist niet goed zijn.
Doe dit elke keer!
2 en 3 een paar keer herhalen. vervolgens die mooie foto's een keer afdrukken en in een albumpje doen.

als het meisje tegen die tijd nog geen ander vriendje heeft ga je met dat album naar haar toe en vraag je of ze de moeder van je kinderen wil zijn of ze voor je wil poseren :)

edit:
nog een laatste tip, koop eens wat modeblaadjes, of zoek wat van die sites op internet. zoek daar eens 5 tot 10 foto's uit die je écht mooi vind. schrijf erbij wat je eraan mooi vindt. (dus qua camerastandpunt, compositie, houding van model, kleurgebruik enz.) probeer op die manier er achter te komen wat een foto mooi maakt.
Ik ga eens op zoek naar een boek inderdaad. Ik duik wel ff de bieb in (kost geen geld :P) en dan maar friemelen aan mijn A80. Ik heb vanmiddag een G6 in mijn handen gehad, was van een school. Ik heb er even mee mogen pielen maar god. Wat kon ik daarmee uit de voeten zeg, wat is dat ding super. Met zoiets kan ik gewoon veel mooiere dingen maken. Nog steeds maakt de fotograaf voor 80% de foto en de camera de andere 20% maar toch...
Brothar schreef op donderdag 21 april 2005 @ 20:23:
Inderdaad een boek, dacht ik ook aan, zo benik ook begonnen met fotograferen als hobby.
Maar dan wel via de uitleen van de bibliotheek :)

Als ik de foto's zie die je hebt geplaatst, heb ik 2 opmerkingen:
- goeie kwaliteit qua beeld;
- geen slechte foto's;.

Met het maken van portretten leef ik me altijd uit op feestjes, dan zijn mensen ook meer ongedwongen, en zich de camera niet bewust.
Even over die feestjes. Dat zijn dus portretten van mensen die onverwachte dingen doen. Bij een fotoshoot kan je degene voor de lens zeggen wat hij/zij moet doen. Ik vind het heel anders. Bovendien zijn de belichtingsomstandigheden enzo verre van goed bij feestjes ;).

[ Voor 75% gewijzigd door Josh op 21-04-2005 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Oh joh! Ze heeft al een vriend?

Mijn advies: Zorg gewoon dat haar vriend dan meegaat. :*) 2 grote voordelen:

1) Je hebt geen gezeur van:
"Ja ik wil wel maar mag niet van mijn vriendje"
of
"Alleen mijn vriend mag foto's van mij maken".
Dit zijn situaties die ik helaas heb meegemaakt :(.

Als je gewoon vooraf erbij vertelt: "Als je dat zou willen, dan kan je vriendje ook gewoon mee hoor, dan kan hij meteen zien waar ik foto's van maak en hoe het in z'n werk gaat", dan is ze meteen veel minder achterdochtig (als ze dat zou zijn) en is ze meestal ook sneller bereid om voor de camera te staan.

2) Als ze je nog niet goed kent, dan zal ze zich meteen veel meer op haar gemak voelen als een goede bekende aanwezig is. Dat zorgt voor een veel meer ontspannen sfeer en ook voor spontanere foto's.

Aangezien je niet verliefd bent op het meisje zal je ook geen problemen hebben met haar vriendje? Of het moet een ongelofelijke lul zijn waar je zowiezo ruzie mee hebt, want dan is het meenemen van de vriend geen optie.

Als de vriend geen optie is, vraag dan of ze misschien een vriendin van haar zou willen meenemen? Zorgt voor hetzelfde voordeel van de meer ontspannen sfeer als ze jou niet goed kent. Meer mensen, meer vreugd :) en misschien dat ze later samen op de foto willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Ik ga eens op zoek naar een boek inderdaad. Ik duik wel ff de bieb in (kost geen geld ) en dan maar friemelen aan mijn A80. Ik heb vanmiddag een G6 in mijn handen gehad, was van een school. Ik heb er even mee mogen pielen maar god. Wat kon ik daarmee uit de voeten zeg, wat is dat ding super.
Zo, en wat kon je daarmee dan meer dan je A80?

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130143

Om even te reageren op deze trieste reactie, hij sprong er wel erg uit vond ik, ik weet niet of het sarcastisch was ofzo?:
[...]

Ik zal niet uitgebreid meer ingaan op het beledigingsverhaal, het is je waarschijnlijk al duidelijk dat het gewoon een grap was, ik gebruik niet voor niets de overdreeeeven cliché tegenstelling nerd en br33zersletjuh, trek het je niet aan!

Heb het zelf ook altijd leuk gevonden om foto's te maken, nooit ook maar geprobeerd iets bijzonders te schieten, maar gewoon leuk om op vakantie van van alles en nog wat foto's te maken. Ben een beetje de huisfotograaf zeg maar...

Anywayz, wat ik herken bij jou, is je fascinatie voor iets dat niet te verwoorden is. Iets of iemand heeft gewoon iets. Een bepaalde uitstraling die enorm aanspreekt. Hoe, waarom in godsnaam, trekt dat je aan? Interessante vraag die ik zelf nooit kan beantwoorden als iemand mij die stelt. Ik snap heel goed dat je deze uitstraling mooi wilt vastleggen op foto's, het ultieme doel van elke fotograaf om de mooiheid die hij er zelf in ziet over te brengen op een plat fotootje, om het met de rest van de wereld te delen. Zou het leuk vinden om straks enkele van je foto's (met uitleg, interpreteren van een beginnend fotograaf is vaak moeilijk) op het forum terug te zien.

Wat betreft je nummer één prooi: ze heeft een vriend en dat is altijd oppassen geblazen. Hoe zou jij het vinden als je vriendin wordt vastgelegd door de camera van iemand anders? Als man/mannetje/jongetje loopt je ego daar een flinke deuk mee op. Daarom zou ik je willen adviseren om dr vriend ook uit te nodigen voor de al dan niet toekomstige fotoshoot.

Ik zou zeggen: veel succes, breng het subtiel, als goede vriendin zal ze het dan heus goed oppakken.

Edit: wil nog even kwijt dat ik met mijn A85 ook goed foto's kan maken. Een camera moet je vooral liggen, je moet hem aanvoelen. Misschien zijn de foto's dan kwalitatief nog niet zo goed als met een über-professionele camera, maar de essentie, het gevoel, zal dan alsnog uit je foto's spreken. Nogmaals succes!

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 130143 op 22-04-2005 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Stereotomy schreef op donderdag 21 april 2005 @ 22:19:
[...]

Zo, en wat kon je daarmee dan meer dan je A80?
Ik zei dat ik daarmee goed uit de voeten kon, oftewel dat ik er erg goed mee op kon schieten. 2 Keer zo groot scherm, grotere diafragma mogelijk, macro beter, scherpstellen sneller, meer megapixels. Moet ik doorgaan?
Ik zal niet uitgebreid meer ingaan op het beledigingsverhaal, het is je waarschijnlijk al duidelijk dat het gewoon een grap was, ik gebruik niet voor niets de overdreeeeven cliché tegenstelling nerd en br33zersletjuh, trek het je niet aan!
Je hebt gelijk, sorry.

[ Voor 27% gewijzigd door Josh op 22-04-2005 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Even twee tips voor het geval ze daadwerkelijk "ja" zegt >:)

Weet van tevoren wat je precies wilt fotograferen. Je bent geen Anton Corbijn, dus improviseren doe je maar als je U2 een paar keer voor je camera hebt gehad :+ Ga van tevoren naar de locatie en bepaal op welk tijdstip het licht het mooist is (en ik kan je verzekeren dat dat niet om 2 uur 's middags is). Bepaal vanuit welke standpunten je wilt fotograferen en onthoudt dat! Vraag die vriend mee om een stuk wit/ goud karton vast te houden om eventueel wat aan het licht te kunnen veranderren. Wijk niet af van het oorspronkelijke idee, tenzij je echt iets moois ziet. Doe dat dan wel als je alle foto's hebt genomen die je hebben wilt.

Tip 2. Jij bent de fotograaf en jij hebt uitgedacht hoe je haar gaat fotograferen. Dat betekent dat jij de regie hebt en hoewel ik uit dit topic opmaak dat je niet zo'n prater bent :P zul je dit toch moeten gaan doen op de fotoshoot. Jij bepaalt namelijk precies hoe die ene lok valt en jij vertelt haar om dat bandje van haar BH die lok opzij te schuiven. Voorkom dat je in de situatie komt waarin je niet meer weet wat je moet doen en zij de regie overneemt. Tijdens het fotograferen blijven praten en gewoon onzin dingen zeggen, waardoor iedereen geconcentreerd blijft en er geen pijnlijke stiltes vallen. Bedenk jezelf ook goed dat je waarschijnlijk de mooiste portretten maakt op het moment dat ze niet (krampachtig) lacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP
  • Laatst online: 02-11-2024

JHMvP

Veritas logica est

...en wat voor camera je gebruikt maakt háár écht geen donder uit hoor! Dat is nou typisch weer een mannelijk denkbeeld dat het apparaat ertoe zou doen. :+

Ik heb met mijn dImage Xt en HP prul al de nódige mooie plaatjes geschoten (wél vanaf statief) zonder dat óóit met afkeurende blikken naar de apparatuur werd gekeken. Het resultaat telt! 8)

AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55165

Ik zou het gewoon vragen. Zo doe ik het tenminste wel altijd haha.

Meeste meisjes die ik fotografeer zijn gewoon vriendinnen/kennissen van me en meestal vinden ze het ook nog leuk ook nog. In nabewerken ben ik geen expert dus heb er ook niks aan gedaan verder maar hier paar foto's:

Afbeeldingslocatie: http://www.deurmat.net/fotoalbum/albums/5%20modellen/normal_PICT0010.JPG
Erg leuke foto al zeg ik het zelf. Ze kijkt een beetje ondeugend maar toch liev. haar gezicht had iets rechter gemogen zodat haar linker oog er helemaal opstond.

Afbeeldingslocatie: http://www.deurmat.net/fotoalbum/albums/5%20modellen/normal_PICT0012.JPG
Dit vind ik ook een leuke foto maar het haar had iets meer uit haar gezicht gemogen. en haar hand had er of wel of niet op gemogen maar niet half :+

Afbeeldingslocatie: http://www.deurmat.net/fotoalbum/albums/5%20modellen/normal_PICT0081.JPG
Ook een leuke foto.. mischien een beetje te donker maar het was bewolkt haha.

Deze eerste dame had ik gewoon gevraagd en ze heeft zelf een paar vriendinnen meegenomen ( wat overigens veel bekijks trok in het park ). Mond op Mond reclame doet het ook best goed want heb nog wat afspraken staan en heb nu 3 foto shoots gehouden met verschillende groepjes.

Gewoon vragen .. nee heb je Ja kun je krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:54
Anoniem: 55165 schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 10:52:

Meeste meisjes die ik fotografeer zijn gewoon vriendinnen/kennissen van me en meestal vinden ze het ook nog leuk ook nog. In nabewerken ben ik geen expert dus heb er ook niks aan gedaan verder maar hier paar foto's:

[afbeelding]
Erg leuke foto al zeg ik het zelf. Ze kijkt een beetje ondeugend maar toch liev. haar gezicht had iets rechter gemogen zodat haar linker oog er helemaal opstond.

[afbeelding]
Dit vind ik ook een leuke foto maar het haar had iets meer uit haar gezicht gemogen. en haar hand had er of wel of niet op gemogen maar niet half :+

[afbeelding]
Ook een leuke foto.. mischien een beetje te donker maar het was bewolkt haha.

Deze eerste dame had ik gewoon gevraagd en ze heeft zelf een paar vriendinnen meegenomen ( wat overigens veel bekijks trok in het park ). Mond op Mond reclame doet het ook best goed want heb nog wat afspraken staan en heb nu 3 foto shoots gehouden met verschillende groepjes.

Gewoon vragen .. nee heb je Ja kun je krijgen
Mooie kruisjes :O :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bij mij werkt het gewoon hoor .. zit je niet op stage ofzo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Hier werken ze ook normaal, leuke shots Deurmat, zeker die 2e, ook al leidt de graffiti @ achtergrond wel wat af :)

Verder aan de TS:
Ik heb alleen totaal geen ervaring met fotoshoots. Ik heb wel wat gezocht op GoT maar ik vond eigenlijk niet veel m.b.t. het vragen van iemand voor zoiets. Moet ik dr gewoon recht toe recht aan vragen of ze een keer voor de camera wil gaan staan want ze ziet dr zo goed uit? Het is niet dat ik het niet durf maar ik ben bang dat ze rare gedachtes erbij heeft, "Wat wil die gek? :?" Ik denk eerlijk gezegd niet dat ze het erg vreemd zou vinden maar dan moet ik dr wel uitleggen waarom ik het graag wil. Hoe zal ik dit aanpakken?
Gewoon laten weten dat het je serieus is, simpelweg :) Als je nee krijgt te horen, heb je iig duidelijk gemaakt dat het je om een fotoshoot gaat en niet om iets anders. Verder kan je es rondkijken op het interweb naar sites met modellen, zoals hier.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
Anoniem: 55165 schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 11:23:
[...]

bij mij werkt het gewoon hoor .. zit je niet op stage ofzo ?
Vreemd, ik kan alle andere foto's wel bekijken , vandaar mijn reactie.
Ik zit wel op mijn werk :+ :X , daar zal het wel aan liggen.
Remy schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 11:31:
Hier werken ze ook normaal, leuke shots Deurmat, zeker die 2e, ook al leidt de graffiti @ achtergrond wel wat af :)

Verder aan de TS:
[...]
Er loopt ook en topic in het fotografie forum: [rml][ verzamel] Mensen / portretten[/rml]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mjaaa eens maar ik heb ze daar express niet neer gezet omdat ik ze niet zo geweldig vond .. zeker omdat dit mijn eerste fotoshoot was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
Anoniem: 55165 schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 13:31:
Mjaaa eens maar ik heb ze daar express niet neer gezet omdat ik ze niet zo geweldig vond .. zeker omdat dit mijn eerste fotoshoot was
Nou ja, ik bedoelde voor de TS dat hij daar ook wat inspriratie kan uithalen.
En als Remy ze goed vindt, dan kunnen deze foto's daar wel geplaatst worden lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Ja man, posten die hap :) Dit forum heet niet voor niets Fotografie :P Foto's in dit topic mogen natuurlijk ook, ter voorbeeld en/of inspiratie, maar je kan ze zo in dat portretten topic zetten.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Anoniem: 55165 schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 10:52:

[afbeelding]
Leuke foto, leuk snoetje en de kleuren op de muur komen terug 'in' het meisje, (d'r haar, ketting, huid) dat is goed gelukt hoor. Jammer van die halve hand ja, maar goed dat je ruimte aan de linkerkant hebt vrijgelaten zodat je een idee hebt van waar ze naar kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04 23:23

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

Mijn ervaring is dat een fotoshoot geheel gebasseerd is op vertrouwen. Is dat er niet, dan kan ik je garanderen dat ook de meest dure apparatuur niet gaat werken.Ik moest even kijken hoe zo'n a80 er nu uitziet, moest ook even een glimlach onderdrukken, maar waarom niet ?

Voor mij is goed fotograferen niet een profi camera, maar het oog dat ziet wat een ander niet ziet. Beetje moeilijk uit te leggen, maar denk dat de meeste het wel begrijpen.

Kijk eens wat bij haar past, welke situatie past bij haar karakter & leeftijd, haar interesses. Een mooi uiterlijk is niet echt belangrijk!!, Een mens kan mooi zijn om te zien, maar niets "doen" op een foto. Daarentegen, een minder mooi mens kan op foto een topper zijn!

Zelf heb ik een paar keer mogen meemaken dat ik door de lens een "tik" kreeg toen ik bezig was. De camera houd van je of niet....

M'n eerste shoot was met een Canon Eos 1000Fn, niet digitaal dus. De situatie, op haar slaap kamer en een spontane gedachte. Gevraagd of ik wat foto's mocht maken, had m'n camera in de auto. Zaten welgeteld nog een stuk of 6 foto's op de film. De laatste was de beste! Ze had een bakelieten telefoon. Ze is op haar rug gaan liggen half op bed, hoofd over de rand en deed alsof ze druk in gesprek was. Heb toen wel de brutale vraag gesteld of ze haar shirt wilde uit doen en dus afgezien van de jeans, alleen een BH aan had. De witte werd op mijn verzoek verwisseld voor een zwarte.

Die foto heb ik eigelijk niet meer overtroffen.....

Zo zie je, its al in the moment.... ;)

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kidfunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-06-2015

kidfunk

none

Anoniem: 22659 schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 09:25:
Even twee tips voor het geval ze daadwerkelijk "ja" zegt >:)

Weet van tevoren wat je precies wilt fotograferen. Je bent geen Anton Corbijn, dus improviseren doe je maar als je U2 een paar keer voor je camera hebt gehad :+ Ga van tevoren naar de locatie en bepaal op welk tijdstip het licht het mooist is (en ik kan je verzekeren dat dat niet om 2 uur 's middags is). Bepaal vanuit welke standpunten je wilt fotograferen en onthoudt dat! Vraag die vriend mee om een stuk wit/ goud karton vast te houden om eventueel wat aan het licht te kunnen veranderren. Wijk niet af van het oorspronkelijke idee, tenzij je echt iets moois ziet. Doe dat dan wel als je alle foto's hebt genomen die je hebben wilt.

Tip 2. Jij bent de fotograaf en jij hebt uitgedacht hoe je haar gaat fotograferen. Dat betekent dat jij de regie hebt en hoewel ik uit dit topic opmaak dat je niet zo'n prater bent :P zul je dit toch moeten gaan doen op de fotoshoot. Jij bepaalt namelijk precies hoe die ene lok valt en jij vertelt haar om dat bandje van haar BH die lok opzij te schuiven. Voorkom dat je in de situatie komt waarin je niet meer weet wat je moet doen en zij de regie overneemt. Tijdens het fotograferen blijven praten en gewoon onzin dingen zeggen, waardoor iedereen geconcentreerd blijft en er geen pijnlijke stiltes vallen. Bedenk jezelf ook goed dat je waarschijnlijk de mooiste portretten maakt op het moment dat ze niet (krampachtig) lacht.
Hier sluit ik me helemaal bij aan.

(en als het even kan laat die vriend van het meisje thuis ,ik denk dat het alleen maar afleid en/of voor ongemakelijke situaties zorgt)

none

Pagina: 1