Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

smart ups-1400 torenhoge Hz op accu

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
omdat ik een nieuw multimetertje binnenheb (voltcraft vc-860) ben ik een beetje kijken hoe die werkt en aan het testen.

nu zit hier ook een Hz functie op,als ik in een gewoon stopcontact gaat meten dan meet ik 50,02Hz,ook uit de ups als die op netspanning aan het draaien is.

maar als ik de stekker eruit trek en hij op accu gaat lopen dan schomeld hij tussen de 0,70 en 1 kHz,oftewel tussen de 700 en 1000 Hz

mn multimeter lijkt goed,hij meet immers ook die 50Hz op gewone netspanning.
is hier een logische verklaring voor?

• The_Ghost
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

uit die accu komt gelijk spanning; door heel snel te schakelen wordt deze spanning verhoogd..
wat je op je multimeter zit is waarschijnlijk de rimpel van het schakelen die over de 50 hz wisselspanning loopt.

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02
Dat ligt een beetje aan je UPS, er zijn er waar een PWM gemoduleerde sinus uit komt, en daar van raakt je multimeter wel vanstreek

Repareren doe je zo.

Verwijderd

rimpel op een accu???? golft nog een beetje na ofwat ;) lijkt me raar...
mja k weet niet, nog niet getest maar als hij op accu draait en niet aan t net hangt dan is er ook geen rimpel.

EDIT: beetje te snel gelezen. die spanningsverhogende elecronica kan dat mss wel veroorzaken, daar ken ik niks van

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2005 23:19 ]

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-11 17:54

McFizban

Hackito ergo sum.

Is je UPS belast of onbelast als je die test doet?
Als je dit meet zonder aangesloten apparatuur, dan moet je het ook eens met belasting proberen en dan kijken of je nog steeds zo'n hoge frequentie krijgt.

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 22:39

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Sine schreef op woensdag 20 april 2005 @ 23:14:
Dat ligt een beetje aan je UPS, er zijn er waar een PWM gemoduleerde sinus uit komt, en daar van raakt je multimeter wel vanstreek
Idd hang die ups maar es aan een spectrum analyser, dan zal je zien dat je tot een fors aantal hogere harmonische van de 50 hz zal vinden en wie weet wat voor crap nog meer. Je multimeter probeert de sterkst voorkomende frequentie er uit te filteren, maar dat zal niet altijd goed lukken. Zeker omdat er ook stap responsies op het signaal zitten, dus plotselinge spannings toenamen. Als je de uitgang van je ups met een scoop bekijkt zal je zien dat het helemaal geen mooie sinus is maar een die erg gehakkelt verloopt. Maak maar eens een fourier transformatie van een stapresponsie en je eindigt met oneindig veel sinussen :)

blabla

Verwijderd

MidiMaze schreef op donderdag 21 april 2005 @ 11:21:
[...]

Idd hang die ups maar es aan een spectrum analyser, dan zal je zien dat je tot een fors aantal hogere harmonische van de 50 hz zal vinden en wie weet wat voor crap nog meer. Je multimeter probeert de sterkst voorkomende frequentie er uit te filteren, maar dat zal niet altijd goed lukken. Zeker omdat er ook stap responsies op het signaal zitten, dus plotselinge spannings toenamen. Als je de uitgang van je ups met een scoop bekijkt zal je zien dat het helemaal geen mooie sinus is maar een die erg gehakkelt verloopt. Maak maar eens een fourier transformatie van een stapresponsie en je eindigt met oneindig veel sinussen :)
tuurlijk joh, in hoe zeg je dat in normaal nederlands? :P

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-11 19:34

Bergie

Lekker belangrijk...

Komt erop neer dat de UPS geen mooie sinus afgeeft, maar hij deze probeert te benaderen. Het gevolg daarvan is dat het uitgangssignaal ipv 1 frequentie van 50Hz ook een hele verzameling aan andere frequenties bezit. Die gooien je multimeter een beetje in de war blijkbaar.

Yamaha MT-09

Pagina: 1