Toon posts:

Random freezes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb tijd geleden me pc geupgrate, maar helaas krijg ik het systeem met geen mogelijkheid stabiel. Heb regelmatig last dat het beeld at random freezed, zodat ik helemaal niets meer kan doen met het systeem.

Systeem bestaat uit:

Athlon XP 3000
Asus a7v8x-x moederbord
Corsair 512 MB (333) intern geheugen
Zalman 400 Watt voeding
Club 3d G-force MX 4000
Creative live soundblaster
2 harde schijven
cd brander
dvd speler

Al geprobeerd:
Virus scan, verscheidene biosen, nieuwste drivers van alles, systeem geformateerd en overgestapt op windows 2000 ipv xp, mem test gedraaid (geheugen ok), hot CPU tester pro gedraaid (zegt dat systeem oke is).

Verder:
Keer van videokaart gewisseld (ATI Radeon).
Keer van voeding gewisseld
1 Harde schijf afgekoppeld
Geluidskaart afgekoppeld

Maar helaas heb ik het probleem tot nu toe nog niet weten te tackelen. Hoop dat iemand me verder kan helpen en misschien nog een goed idee heeft.
Voordat ik me moederbord eruit moet schroeven en om moet wisselen voor een ander, in de hoop dat die het beter gaat doen.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:07

Thandor

SilverStreak

Als je de upgrade weer ongedaan maakt, werkt het dan wel :?
Wat gebeurd er als je de FSB lager zet :? (Zet 'm eens op 133MHz :))

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op woensdag 20 april 2005 @ 23:29:
Als je de upgrade weer ongedaan maakt, werkt het dan wel :?
Wat gebeurd er als je de FSB lager zet :? (Zet 'm eens op 133MHz :))
Upgrade ongedaan maken kan niet meer, aangezien ik de oude onderdelen niet meer heb.....

Verder nog wat extra gegevens uit de bios:

CPU speed 2167 MHZ
CPU Frequency multiple 13.0x (is niet te veranderen, denk gelocked)
CPU External frequency [166/33] (is niet te veranderen, denk gelocked)
CPU V-core [1.650V]
CPU temp 43.5 C

Vcore volt 1.63 V
+3.3V Voltage 3.31 V
+ 5 V Voltage 4.91 V
+ 12V Voltage 12.09 V

Weet eigenlijk niet hoe ik die FSB lager moet zetten..... (bloos... hahahaha). Dus als je me dat kan uitleggen graag.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:07

Thandor

SilverStreak

Dat kan op verschillende manieren. Het varieert nl. per moederbord.

Tegenwoordig is de meest voorkomende via het BIOS. Daar kun je de FSB meestal verlagen.
Kan het niet in het BIOS, zoek dan naar een jumper op het moederbord. Hiervoor kun je het beste de handleiding van jouw moederbord raadplegen :)

offtopic:
No pain, no gain!!!
Shadow warrior :P

[ Voor 10% gewijzigd door Thandor op 21-04-2005 00:29 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ikzelf heb dat ook gehad na het verhogen van de fsb (van 100/100 naar 133/133), het bleek dat 1 van de 2 sdr-ram modules die 133MHz fsb niet aan kon terwijl beide modules dat horen te kunnen volgens de specs. Toen ik verder keek zag ik dat een van de 2 modules "merk onbekend" was.
Na beide modules vervangen waren door een ddr-module was alles goed.

Mischien dat dit je verder helpt.

mzzls
Bart.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Loogie
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-08 07:10
Mag ik vragen welke onderdelen je precies vervangen hebt?:)

Ik heb namelijk een soortgelijk probleem (met een bijna identieke computer) waarbij mijn nieuwe Athlon XP 3000+ niet op 166MHz FSB wil draaien (uiteraard wel in combinatie met het juiste geheugen ;) ). Terwijl ik daarvoor nooit problemen had.

[ Voor 70% gewijzigd door Loogie op 22-04-2005 11:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Loogie schreef op donderdag 21 april 2005 @ 17:44:
Mag ik vragen welke onderdelen je precies vervangen hebt?:)

Ik heb namelijk een soortgelijk probleem (met een bijna identieke computer) waarbij mijn nieuwe Athlon XP 3000+ niet op 166MHz FSB wil draaien (uiteraard wel in combinatie met het juiste geheugen ;) ). Terwijl ik daarvoor nooit problemen had.
Tuurlijk mag je dat weten, heb eigelijk bijna alles in de computer vervangen behalve me hardeschijven en dvd speler en cd brander. Dus kast gehouden en het lijstje onderdelen er ingebouwd. Maar heb jij precies hetzelfde moederbord???

En met welke instellingen draaid ie bij jou wel stabiel?

CPU speed ???
CPU Frequency multiple ???
CPU External frequency ???

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2005 20:16 ]

• Loogie
Ja ik heb precies hetzelfde bord (rev. 1.01),zelfde processor en het zelfde geheugen (ook Corsair).

Ik draai hem nu op 133*13=1733MHz, dan is hij wel stabiel. Als ik een andere FSB waarde neem (onder de 164MHz) dan kom ik wel in Windows, maar dan kan ik alleen maar Patience spelen, de rest is hem te veel ;(.

edit:
@ Count_Grishnackh: UIteraard heb ik eerst alle FAQ's (ed) doorgenomen, Google gebruikt, ASUS gemailed, de AMD forums doorgenomen en de GoT search geraadpleegd. Ik neem eigenlijk als vanzelfsprekend aan dat dit ook voor de TS geldt. :)

[ Voor 34% gewijzigd door Loogie op 22-04-2005 13:19 ]

Verwijderd

check deze geweldige troubleshooter: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Loogie schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 11:24:
edit:
@ Count_Grishnackh: UIteraard heb ik eerst alle FAQ's (ed) doorgenomen, Google gebruikt, ASUS gemailed, de AMD forums doorgenomen en de GoT search geraadpleegd. Ik neem eigenlijk als vanzelfsprekend aan dat dit ook voor de TS geldt. :)
Uit die troubleshooter:
Eventueel FSB nóg lager zetten bij instabiliteit (bijv. 100MHz in plaats van 133MHz). Als het probleem hiermee wordt opgelost, dan is er vaak sprake van een koeling/airflowprobleem, een ontoereikend cq half kapotte voeding, gaar geheugen of veel te strakke geheugentimings. Soms is het moederbord de schuldige. Zeer zelden ligt het aan de CPU.
Ben je dat ook nagegaan? Wat zijn de resultaten/conclusies? ;)

• Loogie
BalusC schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 13:28:
[...]

Uit die troubleshooter:
[...]
Ben je dat ook nagegaan? Wat zijn de resultaten/conclusies? ;)
Dan (op 100MHz FSB) draait het allemaal keurig op 1300MHz. Ik zal dan meteen even nog wat aanvullen: ik heb ook verschillende geheugenmodules (en instellingen) gebruikt. En dankzij de handige kabel bij mijn CM Stacker (:))heb ik een tweede PSU alleen het moederbord van stoom laten voorzien (de andere PSU de rest). Maar helaas geen resultaat... nouja wel resultaat (@1300/1733 MHz werkt het prima), maar niet echt het gewenste resultaat ;).

edit:
@ BalusC hieronder: Juist, daarom volgde ik dit topic (bijna dezelfde setup) ook en stond ik al op het punt een nieuw bord te halen :). Had het namelijk ook al geprobeerd met zonder :P L2 Cache en had ook al met het voltage geexperimenteerd.

[ Voor 20% gewijzigd door Loogie op 22-04-2005 13:46 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dan blijven dus het mobo en de CPU over ;)

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 13:39:
Dan blijven dus het mobo en de CPU over ;)
En hoe kom ik erachter welke het is?? ;) Aangezien ik geen tweede cpu heb en geen tweede moederbord om te testen of het probleem hierdoor wordt veroorzaakt?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Da's niet eenvoudig mogelijk. Uit de troubleshooter blijkt iig dat het mobo verdachte #1 is :)

Verwijderd

ik denk namenlijk dat het de mobo is

ik heb meerdere draadjes gevonden met bevriezingen en hangups in windows en allemaal zijn ze van asus met hetzelfde moederbord
ik heb helaas die mobo ook en ik heb het dus ook
binnenkort ga ik dus een nieuwe moederbord kopen (nu ff geen geld :( )

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:45
Verwijderd schreef op maandag 25 april 2005 @ 08:37:
ik denk namenlijk dat het de mobo is

ik heb meerdere draadjes gevonden met bevriezingen en hangups in windows en allemaal zijn ze van asus met hetzelfde moederbord
ik heb helaas die mobo ook en ik heb het dus ook
binnenkort ga ik dus een nieuwe moederbord kopen (nu ff geen geld :( )
Mijn vriendin had ook last van random freezes op hetzelfde moederbord. Bij haar lag het aan de CPU. Daar is eigenlijk alleen achter te komen als je of het moederbord of de processor vervangt....
Pagina: 1