[XP] ICS - aanzetten geeft error 1722 - RPC unavailable*

Pagina: 1
Acties:

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Ik internet al jaren door de XP machine van m'n pa heen, welke een ADSL verbinding deelt mv. ICS (Internet Connection Sharing - het is een USB modem helaas, geen ethernet).

Sinds gisteren (dus na de XP-updates van maandag (?)) werkt ICS echter opeens niet meer. Als ik zelf in het 'advanced' tabblad van de ADSL verbinding het delen ervan aanzet, en ik kies in de waarschuwingsschermen (over IP-adressen die gaan veranderen en over dat het delen pas gaat werken als de verbinging opnieuw is gemaakt) steeds 'OK', dan eindig ik bij deze foutmelding:

Cannot enable shared access.
Error 1722: The RPC server is unavailable.

Als ik ICS probeer te activeren via de 'network setup assistant' (in het configuratie scherm), eindigt 't met deze melding:

''Cannot Complete the Network Setup Wizard. An error occurred during configuration of the network on this computer. You can configure your network manually, or you can run the wizard again with different settings."

Dat schiet dus niet op. Als ik de netwerkkaart bekijk van het interne netwerk,staat die standaard op dynamisch IP-adres ingesteld. Als ik dat handmatig alvast op 192.168.0.1 zet (dat moet immers voor ICS) en een van de twee eerder genoemde actie om ICS te activeren onderneem, wordt deze kaart weer teruggezet op dynamisch IP-adres.

Ik heb via een-of-andere omgevings variabele en een configuratie-scherm achtige tool (van MS, zit al bij XP) al de oude netwerkkaart (die al jaren niet meer in dit systeem zit) er uitgehaald, om geen conflicten met niet-aanwezig hardware te krijgen.

Ik ook gekeken of de RPC server draait, en die werkt prima. (de RPC Locator draaide niet, maar het maakt niet uit of die aan- of uit staat, heb ik gemerk).

Enige andere relevante software is volgens mij enkel AVG (volledig up-to-date trouwens), maar ook het uitschakelen daarvan maakt geen verschil. Overigens ligt het niet aan de hardware: op het systeem staat ook Ubuntu Linux, en als ik daar FireStarter 'internet delen' activeer, werkt het perfect. permanent naar Ubuntu switchen is voor m'n pa (nog) geen optie helaas.

Heeft iemand nog ideeen hoe ik ICS weer kan laten werken?

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Even een titel edit - hte OS ontbreekt, en met enkel 'ICS problemen' kunnen we niet zoveel :)

• ajvdvegt
Ok, bedankt voor de titel-wijziging.

En het loopt nog niet echt storm... Niemand een idee hoe ik dit op kan lossen? (behalve dan opnieuw installeren) Of waar ik meer info kan vinden?

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

begin eens met kijken of je de rpc port ook echt geopend is:

netstat -an|findstr ":135" (moet op listening staan)
en telnet ip 135 >> geen timeout krijgen.

• ajvdvegt
Ok, kijken of RPC echt draait is een goed idee. En hij blijkt ook te draaien: (wle ene iets andere findstr gebruikt
code:
1
2
3
TCP    0.0.0.0:135            0.0.0.0:0              LISTENING
TCP    [::]:135               [::]:0                 LISTENING       0
TCP    [::1]:1025             [::1]:135              TIME_WAIT       0

(Ik heb geen idee of die onderste twee goed zin, maar die bovenste lijkt prima).

Ook telnetten naar poort 135 gaat 'goed': ik krijg verbinding.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Zo te zien heb je ipv6 geinstalleerd staat - misschien dat ICS daar niet lekker mee werkt - of werkte dit vroeger altijd al wel met ipv6 geinstalleerd? :)

• ajvdvegt
Ik heb geen idee wara dat ipv6 vandaan komt, misschien heb ik het ooit wel eens er bij gezet. (het stond trouwen alleen in het protocollen lijstje bij de interne kaart, maar dan ook nog eens NIET gactiveerd :?).

Nu gebruik ik het in ieder geval niet, dus ik heb ipv6 er maar uit gegooid. netstat geeft nu (zoals verwacht) maar 1 regel terug op poort 135; dat lijkt me dus normaal. Helaas heeft dit geen gevolgen voor ICS: zowel de 'wizard' als de handmatige procedure geven nog steeds dezelfde fout.

• ajvdvegt
Ik merkte gisteren nog op dat het instellen van ICS wel goed werkt als ik de stekker uit de interne netwerkkaart trek. Wanneer ik dan echter alsnog de netwerkstekker er in prik, werkt het toch niet: ik krijg nog steeds geen adres via DHCP, en nogmaals de wizard uitvoeren geeft weer de eerder genoemde foutmelding. :(

• ajvdvegt
Zo te zien ga ik dit niet oplossen, en ik heb geen zin en tijd om Windows hiervoor opnieuw te installeren. Kent iemand nog (gratis-voor-prive-gebruik) alternatieven?

Ik bedacht me trouwens dat er nog wel 1 ding was veranderd: er is 512MB geheugen bij geprikt bij de 256MB die er al in zat. Ik ga daar binnenkort nog memtest86 op los laten (wat heel handig in het Ubuntu boot-menu staat), maar het is wel vreemd dat alleen ICS last zou hebben van dit extra geheugen.

• ajvdvegt
Ik heb dit helaas nog steeds niet echt opgelost, wel heb ik nu een work-around aan de praat mvb een draadloos routertje 8). Tijdens het configureren daarvan liep ik weer tegen een probleem aan: DHCP werkt niet meer. In explorer blijft de netwerkkaart maar staan op 'acquiring network address', maar die krijgt-ie om de een of andere manier niet. Als ik in een cmd-box 'ipconfig /renew' doe, krijg ik tenminste nog een foutmelding waarom het niet werkt: 'The RPC service is not available'. Hmm, verdacht, weer RPC. Na wat gegoogle bleek dat het misschien wel NetMeeting zou kunnen zijn die in de weg zat. Dat is alleen niet even 1-2-3 te verwijderen, maar is nu eindelijk weg. Het verhielp alleen het DHCP probleem niet, maar nu weet ik het niet meer.

Ik heb het 'opgelost' door maar een fixed IP-adres te gebruiken, de router als gateway in te stellen, en de adressen van de DNS servers zelf in te tikken. Zeker niet optimaal, maar ik heb het weer helemaal gehad met XP. (maar ik vermeld toch nog graag even dat het in Ubuntu allemaal aanzienlijk makkelijker werkt.....)

Pagina: 1