[PHP] Probleem met mail

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

KneoK

Not in a million lightyears

Topicstarter
Ik heb een mail scriptje in elkaar gedraait dat een tekst bestandje uitleest met email adressen. Dit leek mij de makkelijkste manier omdat ik nog geen database tot mijn beschikking heb.

Nu check ik of de client grafische (MIME) emails kan ontvangen of niet en stuur aan de hand daarvan een HTML of TEKST email.

Nu lees ik het tekstbestand uit dat bestaat uit een rij email adressen, op elke regel een.
Ik vervang elke enter door een komma teken zodat er 1 lange rij komma gescheiden email adressen in een variabele komen te staan.
De mail functie geef ik nu als eerste argument de variabele met de adressen mee. Het eerste argument verzorgt het TO gedeelte en ondersteunt dus meerdere email adressen die komma gescheiden zijn.

Het probleem dat ik nu heb is dat de mailer bij Vuurwerk al sinds het versturen van de eerste officiele mailing continu blijft mailen naar iedereen in het bestand (ik heb uiteraard het script uitvoerig getest met persoonlijke email adressen en bogus adressen).

Ik zal even de code voor het versturen hier neerzetten (opmaak voor email enzo lijkt me niet nodig, maar op aanvraag post ik het hele script wel):

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
<snip>

// Read users.dat, fill $to with recipients and send message with $to as first argument
// which is a variable filled with comma separated email addresses

$fileName = "users.dat";
$aryLines = file($fileName);
foreach ($aryLines as $line)
{
    $to .= $line . ",";
}

$to = preg_replace('/\s\s+/', '', $to);
mail($to, "[wil niet spammen] nieuwsbrief", "", $headers);

header( "Location: [geen zin om te spammen]/submitted.html" );
?>

Het is heel vervelend dat de mailserver bij Vuurwerk nu blijft versturen omdat daar niemand te bereiken is. Ik hoop dat ze mijn email morgen snel lezen.

Mijn vraag is nu aan jullie of er met deze code iets fout kan gaan. Wat mij betreft namelijk niet. De mail functie wordt keurig 1 maal aangeroepen en staat niet in een loop waardoor er misschien onvoorziene problemen kunnen ontstaan.

Ik heb al gekeken of de email adressen toevallig niet mooi in $to worden gestopt maar als ik een simpel testscriptje gebruik om het bestand uit te lezen en de enters vervang door komma's (met ongeveer dezelfde code als boven, alleen verstuur ik geen mail maar echo ik $to gewoon naar het scherm) dan krijg ik keurig een lange regel komma gescheiden email adressen die allemaal maar 1 maal voor komen.

Wat kan er nu voor zorgen dat de mailer bij Vuurwerk mail blijft versturen naar iedereen die in het bestand staat ? Het lijkt nu wel of ik een email bom verstuur naar een heleboel mensen...

[ Voor 13% gewijzigd door KneoK op 20-04-2005 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Afgezien van dat ik de volgende regels aan zou passen, zou ik niet weten wat je fout doet. :o
PHP:
1
2
3
4
{
    $to .= $line . ",";
}

kan korter als:
PHP:
1
$line = implode(',', $aryLines);

Verder zie ik echt niet hoe hij vaker zou kunnen mailen, tenzij dit in een loop staat? :?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-09 01:17
Ik zou iig niet alle adress in 1 $to zetten. Zo ziet iedereen in de lijst elkaar adres.
Wat er voor de rest fout kan zijn weet ik niet.
Misschien heb je teveel adressen in 1 en flipt de mailserver daardoor (nog een punt om het niet te doen).
Een andere reden is dat je gewoon die code steeds opvraagt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Nu online

KneoK

Topicstarter
-NMe- schreef op woensdag 20 april 2005 @ 21:51:
Afgezien van dat ik de volgende regels aan zou passen, zou ik niet weten wat je fout doet. :o
PHP:
1
2
3
4
{
    $to .= $line . ",";
}

kan korter als:
PHP:
1
$line = implode(',', $aryLines);

Verder zie ik echt niet hoe hij vaker zou kunnen mailen, tenzij dit in een loop staat? :?
Dit is de code die ik rechtstreeks uit het script heb gekopieerd. Zoals je ziet inderdaad nergens een loop behalve voor het vullen van $to.

Zou het misschien nog aan mijn headers kunnen liggen ? Ik denk het zelf niet, want ik geef wat Content types mee, ik geef het bericht van de email zelf mee in de headers (zodat ik dus die scheiding tussen text en HTML kan maken).

Het vreemde is dat ik inmiddels het script en het user bestand allebei een andere naam heb gegeven maar het mailen blijft doorgaan. Het lijkt er dus echt op dat de mailserver in de stress zit bij Vuurwerk. En natuurlijk gebeuren dit soort dingen pas als de helpdesk niet meer is te bereiken.

Bedankt overigens voor de verkortings-tip :)

Ik post overigens toch maar even het hele script:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
<?php
$message = $_REQUEST['message']; // Gets contents of textarea in HTML page with name message
$boundary = uniqid("AvBMail");
$headers = "From: AVB Nederland <info@avbnederland.nl>\n";

// Use MIME encoded messages on clients that support it
$headers .= "MIME-Version: 1.0\n";
$headers .= "Content-Type: multipart/alternative" . "; boundary = $boundary\n\n";
$headers .= "This is a MIME encoded message.\n\n";

// Plain text version of message
$headers .= "--$boundary\n" .
   "Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-1\n" .
   "Content-Transfer-Encoding: text/plain\n\n";
$headers .= $message . "\n\n";

// HTML version of message
$message = str_replace("\n", "<br />", $message);
   "Content-Type: text/html; charset=ISO-8859-1\n" .
$headers .= '
<html>
<body>
<div align=center>
<table cellpadding=0 cellspacing=0 border=0 width=780>
 <tr>
  <td height=110 width=780 background=http://jaja/images/header.gif>
  </td>
 </tr>
 <tr>
  <td width=780 height=75 background=http://neenee/images/subheader.gif align=center>
 </tr>
 <tr>
  <td width=780 height=110 background=http://ohoh/images/background.gif align=center>
   <table cellpadding=0 cellspacing=0 border=0><tr><td width=750><font face=arial>' .
    $message
  . '<br /><br /><br /><a href="mailto:info@poepoe">Klik hier</a> om ons te mailen voor vragen over onze producten of diensten.<br /><a href="http://hehe" target="_blank">Klik hier</a> om onze website, hetiswat.nl, te bezoeken.<br /><br /></font></td></tr></table>
  </td>
 </tr>
 <tr>
  <td height=47 width=780 background=http://nounou/images/footer.gif>

</table>
</div>
' . "\n\n";

// Read users.dat, fill $to with recipients and send message with $to as first argument
// which is a variable filled with comma separated email addresses

$fileName = "users.dat";
$aryLines = file($fileName);
{
    $to .= $line . ",";
}

mail($to, "Wiwawappie nieuwsbrief", "", $headers);

header( "Location: http://schnischnaschnappie/submitted.html" );
?>

Inderdaad nog niet helemaal efficient en opmaak met tabellen en deels gebruik van XHTML en HTML is natuurlijk verre van ideaal, maar dit zou z'n werk nu moeten doen waardoor ik ruimte heb om alles te gaan optimaliseren.

De code is deels gebaseerd op een script dat ik ergens op internet heb gevonden maar grotendeels aangepast om het oa. geschikt te maken voor clients als Outlook enzo.
chielsen schreef op woensdag 20 april 2005 @ 21:55:
Ik zou iig niet alle adress in 1 $to zetten. Zo ziet iedereen in de lijst elkaar adres.
Wat er voor de rest fout kan zijn weet ik niet.
Misschien heb je teveel adressen in 1 en flipt de mailserver daardoor (nog een punt om het niet te doen).
Een andere reden is dat je gewoon die code steeds opvraagt...
Code steeds opvragen lijkt me sterk. Ik roep eenmaal via een HTML form het sendmail script aan en heb daarna de browser afgesloten en zelfs meerdere malen de computer opnieuw opgestart.

Het probleem van iedereen elkaar zien is een van de dingen die ik dus in de toekomst wil gaan optimaliseren, maar als dit bij Vuurwerk zo doorgaat dan hoeft er niets meer te worden geoptimaliseerd :7

[ Voor 43% gewijzigd door KneoK op 21-04-2005 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Headers horen volgens de standaard gescheiden te worden door \r\n, en niet door \n karakters AFAIK. Misschien dat de mailserver daarvan over zijn nek gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Nu online

KneoK

Topicstarter
-NMe- schreef op woensdag 20 april 2005 @ 21:58:
Headers horen volgens de standaard gescheiden te worden door \r\n, en niet door \n karakters AFAIK. Misschien dat de mailserver daarvan over zijn nek gaat?
Ik heb inderdaad de \r weggehaald om compatibiliteit met oa. Outlook te bereiken. Als ik de headers met \r\n scheidt dan krijg ik in Outlook (en bij bijvoorbeeld mijn webmail van GMail) alleen de tekstversie van de email.
En voor zover ik begrepen heb is dit ook OS gebonden. Het draait allemaal op een Linux server met Apache bij Vuurwerk en *nix OS'en zouden het met \n alleen moeten doen.

Alles staat trouwens in een .htaccess en .htpasswd beveiligde map op de webserver, dus misbruik is bijna uitgesloten.

Het rare overigens is dat ik uiteraard getest heb met een user.dat met persoonlijke email adressen. Elk mailtje dat ik verstuurde kwam mooi aan. Het is puur de laatste mail die ik heb verstuurd (de officiele dus) die telkens opnieuw wordt verstuurd.

[ Voor 39% gewijzigd door KneoK op 20-04-2005 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Normaal zijn newlines inderdaad OS-gebonden, maar voor zover ik weet is het volgens de email standaard zo dat je \r\n moet gebruiken voor een nieuwe header. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Nu online

KneoK

Topicstarter
-NMe- schreef op woensdag 20 april 2005 @ 22:07:
Normaal zijn newlines inderdaad OS-gebonden, maar voor zover ik weet is het volgens de email standaard zo dat je \r\n moet gebruiken voor een nieuwe header. :)
Maar ja, buiten dat. Denk je dat ik de eerste ben die het alleen met \n probeert ? Het lijkt me dat een mailserver niet bepaald stabiel is als er al door het vergeten van \r al zoveel problemen ontstaan.
Dat ding is niet meer te stoppen :(

Het verwijderen van \r is trouwens ook naar aanleiding van een tip die ik op internet ergens tegenkwam. Toen ik namelijk alleen maar tekst mailtjes kreeg ben ik gaan zoeken naar de oorzaak en heb toen ergens gevonden dat de \r weleens de boosdoener zou kunnen zijn.
Diegene gebruikt het op dezelfde manier.

Zou er een manier zijn om via SSH het mail process op te zoeken en te killen ? Of heb ik daar niet voldoende rechten voor (vermoed van niet).

[ Voor 33% gewijzigd door KneoK op 20-04-2005 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Gewoon even een vraagje, maar om hoeveel emailadressen gaat het??? Volgens mij heb je in een header een bepaalde regellengte, maar deze was nog wel vrij groot, maar als je 2000 mailadressen in 1 to-header stopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Nu online

KneoK

Topicstarter
Gomez12 schreef op woensdag 20 april 2005 @ 22:33:
Gewoon even een vraagje, maar om hoeveel emailadressen gaat het??? Volgens mij heb je in een header een bepaalde regellengte, maar deze was nog wel vrij groot, maar als je 2000 mailadressen in 1 to-header stopt...
Zo'n 200. Aan een limit heb ik absoluut gedacht, maar ging er toch wel vanuit dat een limiet van minimaal 255 wel zou moeten bestaan.

Maar dit is allemaal toch zo foutgevoelig als de pest als het daar aan zou liggen ? Ik zal vast de eerste niet zijn die 200 mensen via het To argument een mailtje probeert te sturen. Sterker nog, ik ben het veel vaker tegengekomen op internet op diverse PHP fora en andere sites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
200 zou makkelijk moeten kunnen, kijk maar eens naar sns bank / bill emailtjes, redden ze er makkelijk 500...

Maar waarschijnlijk gewoon foutje bij vuurwerk. Morgen even bellen naar ze, verstuur anders via dit script ook gelijk een excuus-email aan alle ontvangers, want ik zou persoonlijk iemand die mij ff 200 mails stuurt gelijk blacklisten in spamlijst.

En btw, die limit ligt niet op aantal emailadressen, maar gewoon op aantal tekens.
En je submitted.html is toch niet je script ( / roept het script aan??? ) want dan heb je een mooie header loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Nu online

KneoK

Topicstarter
Gomez12 schreef op woensdag 20 april 2005 @ 22:45:
200 zou makkelijk moeten kunnen, kijk maar eens naar sns bank / bill emailtjes, redden ze er makkelijk 500...

Maar waarschijnlijk gewoon foutje bij vuurwerk. Morgen even bellen naar ze, verstuur anders via dit script ook gelijk een excuus-email aan alle ontvangers, want ik zou persoonlijk iemand die mij ff 200 mails stuurt gelijk blacklisten in spamlijst.

En btw, die limit ligt niet op aantal emailadressen, maar gewoon op aantal tekens.
En je submitted.html is toch niet je script ( / roept het script aan??? ) want dan heb je een mooie header loop.
Nee, het script roept via header( "Location: http://www.avbnederland.nl/submitted.html" ); een nieuwe pagina op.
In de map mail op de server staat een index.html waar alle gegevens op kunnen worden ingevuld in een formulier dat sendmail.php aanroept. Als alle mail is verzonden roep ik via de header functie submitted.html op die alleen een klein beetje HTML bevat om een bevestigingsbericht te tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Ok, was alleen maar even check. Maar dan is het gewoon een probleem met vuurwerk ( en waarschijnlijk iets in je mailtje... ) Want jouw script hoort maar 1 mail te versturen, het mail commando komt maar 1x voor. Of je hebt een paar x op F5 gedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Nu online

KneoK

Topicstarter
Het enige wat er in het mailtje "fout" was is dat er 2 maal een dubbel aanhalingsteken voorkwam ( " dus ).
Die werden dan ook heel mooi geescaped met een \ ervoor in de mail weergegeven na het versturen.

Wat er nou voor heeft gezorgd dat die arme mailer nu nog steeds die arme mensen mails stuurt, er is niets meer wat ik aan mijn kant kan bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

-NMe- schreef op woensdag 20 april 2005 @ 22:07:
Exim4 (een veelgebruikte MTA), die geeft gezeur bij \r\n. Die worden als twee newlines opgemerkt door exim, waardoor de rest van de headers in de body floept :)

Dus als je server exim gebruikt moet je \n gebruiken en geen \r\n :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Nu online

KneoK

Topicstarter
eamelink schreef op donderdag 21 april 2005 @ 00:44:
[...]

Exim4 (een veelgebruikte MTA), die geeft gezeur bij \r\n. Die worden als twee newlines opgemerkt door exim, waardoor de rest van de headers in de body floept :)

Dus als je server exim gebruikt moet je \n gebruiken en geen \r\n :)
Ah, ik vatte dit probleem iets anders op. Omdat ik de inhoud van de headers in de body kreeg te zien ben ik naar een oplossing gaan zoeken.
Toen heb ik ergens gevonden dat sommige clients problemen hebben met de \r\n en heb het daarom zoals uitgelegd daar veranderd naar \n.

Maar of het nu de client of de server is, de oplossing waar ik naar heb gegrepen is de juiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linksnl
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
BioWEB schreef op woensdag 20 april 2005 @ 21:57:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
<?php
$message = $_REQUEST['message']; // Gets contents of textarea in HTML page with name message
$boundary = uniqid("AvBMail");
$headers = "From: AVB Nederland <info@avbnederland.nl>\n";

// Use MIME encoded messages on clients that support it
$headers .= "MIME-Version: 1.0\n";
$headers .= "Content-Type: multipart/alternative" . "; boundary = $boundary\n\n";
$headers .= "This is a MIME encoded message.\n\n";

// Plain text version of message
   "Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-1\n" .
$headers .= $message . "\n\n";

[..]

mail($to, "AvB Nederland nieuwsbrief", "", $headers);

?>
Waarom gooi jij je hele bericht in de headers in plaats van dat op te splitsen in een $headers en een $body?
PHP:
1
mail($to, $subject, $body, $headers);

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 08:05
<kan niet lezen>

Ik sluit me aan bij bovenstaande reactie.

[ Voor 95% gewijzigd door stekkel op 21-04-2005 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Wat zei vuurwerk trouwens???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Nu online

KneoK

Topicstarter
Zo, vandaag de hele dag bezig geweest met Vuurwerk en ze gaan me morgen als het goed is vertellen wat er fout is gegaan.

Ze houden het er nu op dat er in mijn lijst een aantal email adressen stonden die niet hebben bestaan en dus zijn gebounced. Die hebben mijn mailbox doen laten vollopen en daarom is mijn mailbox ook gaa bouncen.

Het leuke is is dat we een pakket bij Vuurwerk hebben met 30MB webspace. De site die ik in elkaar heb gedraaid is in totaal max een halve meg groot dus dat zou theoreticsch moeten betekenen dat ik nog 29,5MB vrij heb voor de mail.
Ik heb een bestand gehad met ~250 adressen. Zelfs als de helft daarvan vals zou zijn geweest zou mijn mailbox bij lange na niet vol zijn gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Webspace is bij de meeste hosters die ik ken wat anders dan mailboxgrootte. ;) Ik heb bijvoorbeeld 50MB webspace, en 5MB per mailbox. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Nu online

KneoK

Topicstarter
-NMe- schreef op donderdag 21 april 2005 @ 22:05:
Webspace is bij de meeste hosters die ik ken wat anders dan mailboxgrootte. ;) Ik heb bijvoorbeeld 50MB webspace, en 5MB per mailbox. :)
Ik kan het ook fout hebben en dat dit het geval is geweest bij een andere provider (heb vroeger iets met Dutch Webhosting of iets gehad).
Maar zelfs als ik maar een inbox van 1MB zou hebben gehad had dat ruim voldoende geweest. Ik heb expres al geen attachments meegestuurd en dus alle afbeeldingen laten inladen vanaf de website, dus de mail is hooguit echt maar enkele KB's geweest.
En ik heb het nu nog over mijn eigen schatting van de helft van de email adressen die fout zouden zijn geweest terwijl dit natuurlijk veel lager ligt. Ik denk dat er in de hele lijst misschien 2 of 3 niet-bestaande adressen hebben gestaan.

Maar goed, ik hoop morgen wat meer van ze te horen.

Heb overigens nog even alle bedrijfsnamen weggehaald uit mijn stukken. Het was uiteraard niet mijn bedoeling om te spammen...

ithryn >>> De reden dat ik die scheiding niet heb gemaakt zo is omdat ik op mijn manier dus een multipart bericht kon sturen die dus zowel de tekstversie als de HTML versie bevat. De client kan dan zelf uitmaken of deze geschikt is voor mooie mailtjes of niet en geeft dan weer wat het beste werkt.

[ Voor 39% gewijzigd door KneoK op 21-04-2005 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Nu online

KneoK

Topicstarter
stom...

[ Voor 95% gewijzigd door KneoK op 22-04-2005 02:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 08:05
BioWEB schreef op donderdag 21 april 2005 @ 22:08:
[...]

ithryn >>> De reden dat ik die scheiding niet heb gemaakt zo is omdat ik op mijn manier dus een multipart bericht kon sturen die dus zowel de tekstversie als de HTML versie bevat. De client kan dan zelf uitmaken of deze geschikt is voor mooie mailtjes of niet en geeft dan weer wat het beste werkt.
Dat bepaald de client dus door de body van de mail te processen met behulp van de content-header en de opgegeven boundary.

Dus de mime headers horen in de body. Niet in the rfc822 header.
Pagina: 1