hoi,
Binnen nu en 3 weken ga ik m'n nieuwe privé netwerk implementeren.
Er komt een nieuwe server, de routers blijven de bestaande.
Hier een overzicht

Server:
Win2003 enterprise
Sempron 2800+
Asus a7v880
2x 256 ddr 400
2x 300 GB Maxtor Sata 16mb (RAID1)
HP Surestore 24/6 + Lite-On DVD+-RW voor backup
Modem/Routers
Alcatel speedtouch510 analoog
Linksys befw11s4
Clients
WinXP SP2
aardig snel
beide 100mbit
Er liggen 3 cat5 kabels naar de garage toe waar de server komt te staan.
1 of 2 x gigabit is geen optie omdat de kabels al getrokken zijn, dus 2x 100mbit is een goed alternatief.
De 3e kabel gebruik ik voor verkeer van buitenaf (mail, web, ftp, terminal enz. enz.)
Deze beveilig ik dan met een firewall. De 2 100 mbit kabels gebruik ik voor het interne verkeer.
De clients krijgen een 100mbit verbinding.
vraagjes:
- Is de switch waar de server en de clients op verbonden zijn wel snel genoeg (is een 100mbit switch). Dus als client pc1 en pc2 tegelijk gaan kopieren, heeft ieder dan de snelheid van 5mb/s of beide van 10mb/s?
- is de indeling zo wel verstandig van de switches en verbindingen of zou iemand het anders doen?
Ik weet dat 200mbit overkill is en die ene kabel direct naar het modem ook, maar ik wil er gewoon wat mee klooien. En ach ja, als het goed werkt heb je er wel wat profijt van!?
Wie zou wat en hoe anders doen in de hardware/software en netwerk?
Groeten René
Binnen nu en 3 weken ga ik m'n nieuwe privé netwerk implementeren.
Er komt een nieuwe server, de routers blijven de bestaande.
Hier een overzicht
Server:
Win2003 enterprise
Sempron 2800+
Asus a7v880
2x 256 ddr 400
2x 300 GB Maxtor Sata 16mb (RAID1)
HP Surestore 24/6 + Lite-On DVD+-RW voor backup
Modem/Routers
Alcatel speedtouch510 analoog
Linksys befw11s4
Clients
WinXP SP2
aardig snel
beide 100mbit
Er liggen 3 cat5 kabels naar de garage toe waar de server komt te staan.
1 of 2 x gigabit is geen optie omdat de kabels al getrokken zijn, dus 2x 100mbit is een goed alternatief.
De 3e kabel gebruik ik voor verkeer van buitenaf (mail, web, ftp, terminal enz. enz.)
Deze beveilig ik dan met een firewall. De 2 100 mbit kabels gebruik ik voor het interne verkeer.
De clients krijgen een 100mbit verbinding.
vraagjes:
- Is de switch waar de server en de clients op verbonden zijn wel snel genoeg (is een 100mbit switch). Dus als client pc1 en pc2 tegelijk gaan kopieren, heeft ieder dan de snelheid van 5mb/s of beide van 10mb/s?
- is de indeling zo wel verstandig van de switches en verbindingen of zou iemand het anders doen?
Ik weet dat 200mbit overkill is en die ene kabel direct naar het modem ook, maar ik wil er gewoon wat mee klooien. En ach ja, als het goed werkt heb je er wel wat profijt van!?
Wie zou wat en hoe anders doen in de hardware/software en netwerk?
Groeten René
[ Voor 6% gewijzigd door DDemolition op 20-04-2005 22:16 ]
Specs: Server, WS boven, WS beneden