Toon posts:

[windows/linux] dubbelboot

Pagina: 1
Acties:
  • 70 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een tijdje windows 98 draaien. Alleen wil ik ook eens aan de gang met linux, om te kijken of dat wat is. Nou heb ik mandrake gedownload. En de enige documentatie gelezen. Maar ik snap het dubbelbooten nog niet echt. En ik wil echt niet dat die windows verwijderd. Daarom kan iemand mij beetje uitleggen hoe dat werkt.? Kan ik met partition magic een FAT partitie maken voor windows en dan een Swap partitie voor linux. Herkent mandrake tijdens de installatie dat swap stuk dan?? zodat hij geen windows overschrijft?

Alvast bedankt,

Stefan

[ Voor 189% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2005 19:57 ]

Verwijderd

Heb vandaag toevallig nog een handleiding over geschreven...

Ik neem aan dat je windows 98 geinstalleerd hebt onder de c: drive met FAT32...en dit is de enigste partitie?

Overigens raad ik het niet aan om partition magic te gebruiken, aangezien dan veel data verloren 'kan' gaan.

Hoe groot je harde schijf?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb inderdaad 1 partitie op me schijf. De grootte is 80 gig.

Verwijderd

Wanneer je op 80GB HD een partitie aanmaakt van 60GB (c:) voor windows endergelijke. Dus de standaard installatie en voor programmas. En vervolgens de 20 Gb wilt gebruiken voor Linux, dan is dit totaal geen probleem. Er wordt wel gevraagd wat je wilt doen, je hebt de keuze om de schijf te formatteren of als dual boot te installeren. (Geloof dat er zelf nog meer keuze mogelijkheden zijn). Linux gebruikt dan de 20GB die nog vrij is voor de installatie.

Persoonlijk zou ik zeggen, maak backups van je belangrijkste bestanden. Maak een uitdraai met software die je belangrijk vind en weer wilt installeren. En formatteer je harde schijf. Zodat je alles netjes op een rijtje hebt. :)

Veel succes

Verwijderd

maak maar meteen gebruik van de mogelijkheid anders moet ik een nieuw topic maken; ik heb 2 harde schijven van 80 gig en op 1 wil ik linux en op de ander windows. weet iemand hoe je dat goed voor elkaar krijgt en welke je eerst moet installeren enzo want ik heb er al veel ellende mee gehad in het verleden. |:(

Verwijderd

Topicstarter
dus als ik het goed begrijp, als 60 gig voor windows gebruik, en de rest 'leeg' laat, dan pakt linux standaard die 'lege' ruimte??

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2005 @ 20:17:
dus als ik het goed begrijp, als 60 gig voor windows gebruik, en de rest 'leeg' laat, dan pakt linux standaard die 'lege' ruimte??
Jup.
Daar is Mandrakeiva erg handig in; die biedt dat zelfs als standaard optie aan.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2005 @ 20:17:
Als je dit aangeeft in de installatie is dat inderdaad zo. Goed opletten bij het aangeven van de partities
Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2005 @ 20:16:
maak maar meteen gebruik van de mogelijkheid anders moet ik een nieuw topic maken; ik heb 2 harde schijven van 80 gig en op 1 wil ik linux en op de ander windows. weet iemand hoe je dat goed voor elkaar krijgt en welke je eerst moet installeren enzo want ik heb er al veel ellende mee gehad in het verleden. |:(
De ene harde schijf zet je op Master en de ander op slave. Je sluit bijde schijven aan in je PC. En vervolgens installeer je Windows eerst, en op andere schijf Linux ;)

Verwijderd

Topicstarter
ok dan... dat moet ik hebben. Ik ga van het weekend het proberen te installeren.
Stel dat hij de hele schijf pakt er 1 grote swap van maakt. Hoe kan ik dat dan weer veranderen naar dos??

Verwijderd

Linux kiest niet zozeer. Het is meestal nog de gebruiker die kiest. Het is namelijk mogelijk om tijdens de installatie van linux een partitie aan te maken.

Afhankelijk van welke linux distributie je kiest hangt het gemak hier van af. Er zijn meen ik pakketten die inderdaad je lege ruimte automagisch innemen voor linux.

Als je partitie's gaat maken, maak er dan minimaal twee, liefst drie...

Hmm, staat zoiets als dit ook niet in een FAQ ? :?

Verwijderd

in de eerste plaats zou ik de partities oets kleiner maken dan 80 GB, 20 GB is zat voor windows en dan een backup partitie ernaast.

On-topic :

eerst windows installeren , op de (in jouw geval 2e schijf ongepartitioneerde ruimte laten.
Dan booten vanaf de install cd, er zal iig een / (root) partitie aangemaakt worden voor het linux OS, een swap partitie en eventueel een /home partitie voor je eigen bestanden.

Zelf heb ik mandrake al lang niet meer geinstalleerd, maar normaal zal er in de installatie een partitiehelper zitten. kijk altijd even goed of die het goed heeft.

Als linux geinstalleerd is wordt er een bootloaders geinstalleerd, normaal in de MBR van de hdd.
Ik heb zelf betere ervaringen met grub dan met lilo, als je kan kiezen zou ik voor grub kiezen.

En ik zou altijd een ghost maken voor die tijd, ben zelf ook eens al mijn partities kwijtgeraakt met zoiets en dan is een ghost wel handig :-)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2005 @ 20:23:
Linux kiest niet zozeer. Het is meestal nog de gebruiker die kiest. Het is namelijk mogelijk om tijdens de installatie van linux een partitie aan te maken.

Afhankelijk van welke linux distributie je kiest hangt het gemak hier van af. Er zijn meen ik pakketten die inderdaad je lege ruimte automagisch innemen voor linux.

Als je partitie's gaat maken, maak er dan minimaal twee, liefst drie...
Dus die 60 gig is voor windows, maakt mandrake zelf meerdere partities aan, of moet dat zelf doen?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2005 @ 20:29:
Dus die 60 gig is voor windows, maakt mandrake zelf meerdere partities aan, of moet dat zelf doen?
Mandriva maakt dan vervolgens tijdens de installatie in de overige vrije ruimte zelf de / , swap en /home partities aan.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
dan had ik nog een vraag. Als linux gaat partioneren. Staat de windows partitie er ook bij?? of word hij niet herkent? Ik heb iets gelezen over hdk1, hdk2 enz. Maar hoe herken ik de windows partitie?

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Oww als je de mandrake install draaid helpt ie je daar perfect bij in het nederlands! Partitie's worden perfect uitgelgd hij verteld je wat wat is (c, d enz.) en je kunt een bootloader kiezen (Lilo, grub enz.)

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Verwijderd

Topicstarter
HerbyNL schreef op woensdag 20 april 2005 @ 20:40:
Oww als je de mandrake install draaid helpt ie je daar perfect bij in het nederlands! Partitie's worden perfect uitgelgd hij verteld je wat wat is (c, d enz.) en je kunt een bootloader kiezen (Lilo, grub enz.)
ok dan kom ik er hopelijk wel uit. Maar stel dat hij toch de 80 gig voor linux aanziet, en alles in swap structuur zet, hoe krijg ik dan terug in DOS? een windowsopstartdiskette?? :/

Verwijderd

Hier heb je screenshot van hoe het er bij Gentoo ongeveer uit (gaat) zien:
Afbeeldingslocatie: http://dev.gentoo.org/~agaffney/gli/screenshots/gtk_partition.png

hda6 is hier dus een ntfs partitie, dus op deze manier krijg je je windows schijf te zien (hda en dan een nummertje). Bij Mandriva zal het ongetwijfeld vergelijkbaar gaan.

Verwijderd

Topicstarter
het is al wat duidelijker, alleen lag ik ergens dat je geen hda1 mag maken als je een windows partitie hebt. (overschrijving). Moet je alle partities zelf een naam geven of doet mandriva dat zelf?? dat hij zeg maar fat op hda1 zet?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Kijk even goed in de FAQ van Non-Windows Operating Systems. Daar staat het haarfijn uitgelegd. Met de tips hierboven erbij moet je er wel prima uit gaan komen.

Het eigen onderzoek wat we op GoT erg belangrijk vinden mis ik in je topicstart. Wat je allemaal al hebt onderzocht, gelezen, geprobeerd en gevonden vermelden is een absolute must hier. Lees daarover Algemene gedragsregels (Netiquette) even na :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.