VGA naar S-vhs-kabel, kan dat uberhaupt rechtstreeks?

Pagina: 1
Acties:

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Lieden,

Ik wist niet hoe ik het beter moest omschrijven, dus vergeef me als de topic-titel enigszins noob overkomt. Maar wat ik hier heb zie je ook niet dagelijks voorbij fietsen volgens mij ;) Zoekacties leverde niks concreets op iig, zowel op GoT als Google.

Nou ben ik redelijk op de hoogte van alle discussies die hier lopen mbt VGA naar RGB-scart, de TV-out FAQ en andere zaken. Mijn TV-out heb ik al lang aan de praat, dus daar zal het niet aan liggen.

Punt is het volgende: ik heb hier een kabel liggen met een female 15-pins sub-d (VGA contra zou je zeggen) naar een, voor zover ik kan zien, male s-video aansluiting (4 pins plus zo'n leuk plastic deeltje onderaan, kan bijna niet missen en past ook in mijn TV). Het ding is voor zover ik weet ooit bijgeleverd bij een beamer die we op mijn werk hadden, maar bij een Mac zou ook zomaar kunnen. Er zit ook zo'n (ferriet, ontstoring?) kern omheen aan de 15 pins kant. En d'r zit een labeltje op, waar "ADB" op staat B) That's it.

Als ik kijk op http://www.pinouts.ru/data/svideo_7pin_pinout.shtml dan zie ik de pinout van de s-video connector. Kijk ik op http://www.pinouts.ru/data/VGA15_pinout.shtml dan zie ik daar de pinout van een VGA connector. Ik zou alleen niet weten hoe dat 1 op 1 doorgekoppeld zou moeten zijn :? Of kan dat toch gebeuren als er bijvoorbeeld condensators gebruikt worden :?

Ander probleem: ik heb weliswaar de apparatuur staan om e.e.a. aan te kunnen sluiten, alleen voel ik er weinig voor om mijn 3/4 jaar oude Philips 32PW8609 82cm flat breedbeeld en/of mijn 9800 pro op te offeren aan mijn gepruts. Als ik al verhalen lees over potentiaalverschillen van 100v of meer rijzen de haren me te berge. Het moet wel leuk blijven, zeg maar ;)

Kan iemand mij zeggen of deze kabel idd is wat ik denk dat het is? Of kan ik toch beter zelf aan het solderen gaan? Ik heb zoals gezegd weinig zin om mijn TV naar de gort te helpen. 59 kilo de deur uit slepen voor een reparatie zie ik niet echt zitten namelijk ;)

Edit: Als het ding idd van die beamer kwam, is het een InFocus X1 geweest. Dus wellicht dat mensen met dat ding me ook kunnen helpen. Mac durf ik niks over te zeggen.

[ Voor 7% gewijzigd door The Eagle op 20-04-2005 19:41 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Wat jij wil kan niet..
Nouja je kan natuurlijk prima zo'n kabel solderen, het zal alleen niet gaan werken.

Een monitor werkt met een rgb signaal. (rood groen blauw)
Een svideo signaal werkt met Y/C.
Twee signalen die niet compatible zijn.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
job schreef op woensdag 20 april 2005 @ 19:41:
Wat jij wil kan niet..
Nouja je kan natuurlijk prima zo'n kabel solderen, het zal alleen niet gaan werken.

Een monitor werkt met een rgb signaal. (rood groen blauw)
Een svideo signaal werkt met Y/C.
Twee signalen die niet compatible zijn.
Maar hij heeft wel zo'n kabel, dus iemand heeft dat ding gemaakt en vast niet voor niets

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

ja oke.. maar het is niet te gebruiken tussen een tv en een pc.

edit: oeh verrek..
ik draai de boel om..
je wilt het net andersom aansluiten dan ik dacht.
Dus de vga kant aan je pc, en de svideo aan je tv.

Dat kan je veel anders doen. dan moet je een vga stekker aan je videokaart hangen, wat condensatoren en diodes ertussen hangen.. en de andere kant aansluiten op de scart.
Genoeg topics over te vinden.

[ Voor 69% gewijzigd door job op 20-04-2005 19:49 ]

Verwijderd

Ik vind het ook een vreemde kabel en denk dat 1 van de connectors niet als standaard is gebruikt (zodat de pinout niet overeenkomt). Je zou de pinnetjes even kunnen doormeten met een meter om te kijken hoe ze zijn verbonden.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:21

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

job schreef op woensdag 20 april 2005 @ 19:44:
ja oke.. maar het is niet te gebruiken tussen een tv en een pc.

edit: oeh verrek..
ik draai de boel om..
je wilt het net andersom aansluiten dan ik dacht.
Dus de vga kant aan je pc, en de svideo aan je tv.

Dat kan je veel anders doen. dan moet je een vga stekker aan je videokaart hangen, wat condensatoren en diodes ertussen hangen.. en de andere kant aansluiten op de scart.
Genoeg topics over te vinden.
En als je dan nog eeen keer goed leest zie je dat ie dat allemaal al lang weet en puur nieuwsgierig is naar het hoe en waarom van deze kabel ;)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• ATR
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-10-2025

ATR

Ik heb ook een dergelijke kabel, alleen dan naar scart in plaats van S-Video (wel op de S-Video pennetjes en niet op de RGB-pennetjes).

Deze wekt inderdaar niet tussen PC en TV. Er zijn adapters voor die het signaal kunnen omzetten. Ik heb zelf een Trust Televiewer.

ps. als je belang hebt bij die Televiewer, ik wil hem wel kwijt.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Als zo'n kabel niet werkt met een tv wat heb je er dan aan? Als je sowieso een omvormer nodig hebt dan kan je toch net zo goed een vga kabel in die omvormer stoppen?

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Verwijderd

VGA > S-video of VGA > Composiet Video
Je kunt zo'n kabel zonder actieve componenten alleen gebruiken als de conversiefunctionaliteit in je videokaart zit (zoals bij Matrox en sommige ATI en Nvidia videokaarten).

VGA > Scart Component (RGBS / YPrPb)
Zie Component (RGBS / YPrPb) links in de De grote tv-out FAQ
Of kan dat toch gebeuren als er bijvoorbeeld condensators gebruikt worden
Maak daar maar een videoconversie IC en nog wat filtercomponenten van ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2005 19:58 ]

Verwijderd

Het is echt niet zo dat alleen videokaarten of monitoren gebruik maken van een monitor aansluiting. Hetzelfde geld voor een svhs aansluiting. Ik heb bijvoorbeeld een logitech speakerset, waar ook een monitoraansluiting aan zit (sub25?). Ik denk dan ook dat deze kabel een heel ander doel heeft.

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Onder met motto "Meten is weten" heb ik zojuist even de multimeter er bij gepakt. Die gaf het volgende:
Volgens mijn bronnen:

Female s-vhs:
Afbeeldingslocatie: http://www.pinouts.ru/connectors/minidin4f.gif

Female d-sub:
Afbeeldingslocatie: http://www.pinouts.ru/connectors/dsubhi15f.gif

Voor de male S-video heb ik de pinnen gespiegeld en dus goed gemeten B)

Aldus levert mij dit het volgende als ik het goed zie:

code:
1
2
3
4
5
6
7
male svideo  -------->  female d-sub
pin:                    pin:
3 (Y/intensity) ----->  9 (key / no pin???)
1 (gnd)         ----->  3 (blue video)
4 (C/color)     ----->  7 (green ground)
                \----> 10 (sync ground) 
mantel       -------->  mantel

Pin 4 van de s-video loopt dus naar 2 pinnen van de d-sub 8)7
Oftewel: nou snap ik er dus helemaal niks meer van :?
Die kabel is aan het meten te zien dus idd niet voor video geschikt....maar waar is ie dan wel voor :?

Zegt iemand anders die aanduiding "ADB" iets, misschien icm Mac's :?

[ Voor 11% gewijzigd door The Eagle op 20-04-2005 21:10 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
8)7 8)7 8)7 Damn wat voel ik me stom!

Toch voor de gein nog maar eens de losse term "ADB connector" door google heen gegooid. Blijkt dus een "Apple Data Bus" te zijn, gebruikt om apple keyboards aan te sluiten. Daar kan ik dus icm mijn TV vrij weinig mee :(

Maar die 15 pins d-sub, waar zou je die dan naar laten verlopen? Wil het nou eigenlijk wel weten ook, al is het maar voor het nageslacht :P Anyone?

Pagina: 1