Nieuwe platte tv: TFT of Plasma,en welke ivm komst HDTV?

Pagina: 1
Acties:

• holycow
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik wil op termijn een platte tv kopen ter aflossing van mijn huidige beeldbuis. Maar wat is nu precies wijsheid. Ik kijk graag films en doe dat op dit moment voornamelijk vanaf dvd. Programma's via de tuner zijn af en toe erbarmelijk slecht. Dit gebeurt op dit moment via de kabel, maar ik wil daar zo snel mogelijk afscheid van nemen. Er moet daar dan een digitaal alternatief voor in de plaats komen. Welke ben ik ook nog niet uit, maar op de wat langere termijn zou daar HDTV (of iDTV?) een goeie kandidaat voor zijn. Toch is er niet echt veel info over te vinden. HDTV zou een native resolutie van 1920x1080 ondersteunen. Welke tv's hebben dat bijvoorbeeld en wat zijn de voor- en nadelen van deze dingen? Is het uberhaupt verstandig nu al uit te kijken naar dergelijke televisies of duurt dit nog te lang? En buiten dat HDTV, wat is nu het advies voor een tv van tussen 80 en 107cm: tft of plasma?

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-02 21:12

TMC

HDTV is nog lang niet doorgebroken in Europa, maar als je films in HD formaat download is het natuurlijk wel stoer.

Als je moet kiezen tussen een LCD- of plasma-TV zou ik altijd voor een LCD gaan. Mooier beeld (scherper) en zuiniger :+.

• holycow
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-12-2025
TMC schreef op woensdag 20 april 2005 @ 19:32:
HDTV is nog lang niet doorgebroken in Europa, maar als je films in HD formaat download is het natuurlijk wel stoer.

Als je moet kiezen tussen een LCD- of plasma-TV zou ik altijd voor een LCD gaan. Mooier beeld (scherper) en zuiniger :+.
Thx 4 da info
Dat downloaden is geen probleem, doe het nu ook af en toe om ze te bekijken op mijn monitor@1920x1200. En dat is eigenlijk de reden dat ik het liefst een hdtv heb, want de kwaliteit is echt waanzinnig. Maar welke tv's komen nu in aanmerking? En ik heb GEEN budget van Euro10.000.......een beetje schappelijk prijs bedoel ik dus...;)

[ Voor 5% gewijzigd door holycow op 20-04-2005 19:49 ]

Verwijderd

Ik heb ooit eens een filmpje gezien over HDTV, meer specifiek over de juiste werking ervan. Het kwam er op neer dat er geen nieuwe toestellen moeten gekocht worden. Maar zoals steeds met van die verkoopspraatjes moet je er niet teveel van geloven. Zoek gewoon dat de specs van het lcd panel bv 1280x720 of 1080 zijn. Zoals steeds met LCD's, als de resolutie niet degene is waarvoor het scherm gemaakt is kan het beeld wat onscherp overkomen.

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-02 09:50
Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2005 @ 20:22:
... Zoals steeds met LCD's, als de resolutie niet degene is waarvoor het scherm gemaakt is kan het beeld wat onscherp overkomen.
En daarom geeft plasma momenteel dan ook een beter beeld.

Ik heb zelf ook een lcd-tv (sharp). Maar als ik Plasma er naast zie is dat absoluut mooier op dit moment. Dit komt doordat PAL helaas niet de native resolutie van mijn LCD is, dus komt het wat blurry over.
Het is voor mij strak genoeg, zeker bij DVD. Maar als je het vergelijkt met plasma... roelt plasma absoluut. Je ziet dat zwart op een plasma echt zwart is, bij lcd niet. Bij pasma klopt de resolutie ook precies.
Voor mij was het gewicht, stroomverbruik, en evt hdtv de reden om toch voor lcd te kiezen.

Verwijderd

rinkel schreef op woensdag 20 april 2005 @ 20:30:
[...]

En daarom geeft plasma momenteel dan ook een beter beeld.

Ik heb zelf ook een lcd-tv (sharp). Maar als ik Plasma er naast zie is dat absoluut mooier op dit moment. Dit komt doordat PAL helaas niet de native resolutie van mijn LCD is, dus komt het wat blurry over.
Het is voor mij strak genoeg, zeker bij DVD. Maar als je het vergelijkt met plasma... roelt plasma absoluut. Je ziet dat zwart op een plasma echt zwart is, bij lcd niet. Bij pasma klopt de resolutie ook precies.
Voor mij was het gewicht, stroomverbruik, en evt hdtv de reden om toch voor lcd te kiezen.
Ook eindelijk iemand die het begrijpt :)

Verwijderd

rinkel schreef op woensdag 20 april 2005 @ 20:30:
[...]Dit komt doordat PAL helaas niet de native resolutie van mijn LCD is, dus komt het wat blurry over.
Tsja, dat heb je met al die standaarden. Het merendeel zal op de Amerikaanse en Aziatische markt afgestemd worden. Althans, dat veronderstel ik.

• bogaards
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je al eens naar deze tv gekeken:

Afbeeldingslocatie: http://scr3.golem.de/screenshots/0502/Samsung/20050208_slimfit_life_01.jpg

link naar de site van Samsung: http://av.samsung.de/arti...0-C2E45BC78A7D&show=feats

Ik zat in eerste instantie ook te denken aan een lcd-televisie, maar de 26"uitvoeringen vond ik te klein en de 32"net te prijzig. Conventionele 32" televisies zijn veel te diep voor m'n tvmeubel en dus ook geen optie.

Deze tv is voor mij "the best of both worlds":

* Zeer scherpe prijs (€ 869 bij http://www.pick2pay.nl)
* Component ingang om m'n huidige dvd-speler met de beste kwaliteit aan te sluiten
* HDTV compatible over de component ingang (okee, DVI was nog beter geweest :*) )
* 40 cm diep in vergelijking met 32" conventionele breedbeelds met zo'n 55cm en meer
* Erg mooi design, veel budget TFT-tv's zien er niet bijzonder hip uit
* Flinke berg technologische snufjes voor de echte gadgetfreak (je bent tweaker, of je bent 't niet ;) )

Nu nog even de vakantiegeldboot afwachten, zodra die binnen is ga ik 'm halen en zal gelijk een review hier op tweakers zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door bogaards op 21-04-2005 17:28 ]

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-12-2025
TMC schreef op woensdag 20 april 2005 @ 19:32:

Wat een onzin, enige wat waar is dat ie zuiniger is.

• shootguy2
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-12-2025
Heb hier een Panasonic 42" plasma scherm 6 jaar oud aan de muur hangen, en een nieuw (2 weken) 32" Sony Wega LCD scherm. Als je het geld hebt. . duidelijk voor plasma gaan.
Veel scherper, fellere kleuren, geen "ghost" effecten etc. Plasma mag dan 6 jaar oud zijn. . het beeld is gewoon niet te vergelijken.
En ander punt dat al is aangedragen. . als het niet in de native resolutie wordt getoond is het beeld ECHT bagger. Met onze nieuwe Paus bijvoorbeeld. . op LCD scherm in 16/9 formaat (en de uitzending was 4/3) was de mensenmassa op het Sint Pieterplein 1 grote vage vlek, maar met 16/9 op het plasma scherm. . .super scherp en levendig...
Echt voor plasma gaan. . je hebt tegenwoordig al een goede 42" plasma voor 2200 euro, is zelfde prijs als voor Sony LCD 32". duss 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door shootguy2 op 24-04-2005 21:41 ]

Asrock 775DualVSTA-C2D6600-1GB-1,2TB-X800AIW

Pagina: 1