Toon posts:

[ASP vbScript] Bepalen of datum en tijd zijn verstreken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben bezig met een webapplicatie waarbij documenten een bepaalde 'houdbaarheids datum' hebben. Na een bepaalde datum en tijd mogen deze documenten niet meer zichbaar zijn op de website.

Men vult in een database de datum en tijd apart in (in twee velden). Bepalen of de dag is afgelopen is vrij simpel.. probleem is om nu de tijd ook nog te bepalen.

De meest mooie methode lijkt me om zowel de DATUM als de TIJD in één functie te stoppen en die te vergelijken met de NOW() functie.

Heb ook al getest met DateDIFF maar die functie kan toch niet een gehele Datum én tijd functie vergelijken met NOW()? Of mis ik hier iets?
code:
1
2
3
4
5
6
7
<% 
datum = #19/4/2005#
tijd = #16:15:00#
ouderdom = (Datum-date())

IF ouderdom <= 0 then response.write("Object sluiten") 
%>

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2005 @ 17:27:
Men vult in een database de datum en tijd apart in (in twee velden). Bepalen of de dag is afgelopen is vrij simpel.. probleem is om nu de tijd ook nog te bepalen.
Waarom aparte velden? Wanneer je één veld hebt, kun je makkelijk een WHERE maken:
code:
1
WHERE veld >= NOW()

Je kan datum en tijd altijd in ASP nog uit elkaar trekken. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Verwijderd

Topicstarter
-NMe- schreef op woensdag 20 april 2005 @ 17:31:
[...]

Waarom aparte velden? Wanneer je één veld hebt, kun je makkelijk een WHERE maken:
code:
1
WHERE veld >= NOW()

Je kan datum en tijd altijd in ASP nog uit elkaar trekken. :)
Helemaal mee eens! Probleem is dat de database al helemaal gevuld is en dat het een groot karwei is om die samen te voegen!

Als ik de huidige datum en tijd nou uit de database trek en daar één functie van maak zou het super zijn!

code:
1
datumtijd = FormatDateTime(datum & " " & tijd)

Maarja, dat werkt natuurlijk niet :'(

• faabman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08-2024
het is in dit geval niet FormatDateTime(), maar CDate() zie reference voor het hoe en waarom...

FormatDateTime()

CDate()

Op zoek naar een baan als Coldfusion webdeveloper? Mail me!

Verwijderd

Samenvoegen is niet zoveel werk toch?

Maak een nieuwe kolom aan in je tabel die al Datum en Tijd vasthoud.

tblData => je tabel met datum & tijd
tblData.DatumVeld => je nieuwe kolom

Query runnen: UPDATE tblData SET tblData.DatumVeld = tblData.Datum & " " & tblData.Tijd;

Presto?

Edit: Ik heb 't ff getest op Microsoft Access 2000, waar Datum & Tijd tekstvelden zijn en Datumveld een date/time veld.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2005 18:36 ]