[ASP.NET] Antivirus-scan uitvoeren op bestand vanuit app

Pagina: 1
Acties:

• Coyote
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08-04-2021
Ik ben voor een CMS aan het kijken in hoeverre het mogelijk is om vanuit een ASP.NET webapplicatie een virus-scan te triggeren op een bestand wat op de harde schijf staat van de server. Deze bestanden kunnen bijvoorbeeld door een gebruiker geplaatst zijn in pagina's van het CMS.

Nou is het natuurlijk mogelijk om via de server een scan uit te laten voeren op de map waar alle bestanden worden opgeslagen, maar omdat er in de database ook nog wat verwijzingen staan naar de bestanden op de server wil ik dit vanuit de applicatie zelf regelen om bij een eventueel virus ook de juiste stappen uit te kunnen voeren om referenties naar het bestand netjes te verwijderen uit de database en eventueel logging te kunnen uitvoeren in de applicatie-logs van het CMS.

Het lijkt met dat dit door middel van een soort command-line scan wel moet kunnen, maar ik kan me ook voorstellen dat de grote spelers op de antivirus-martkt een wat nettere oplossing bieden voor dit soort zaken via een SDK o.i.d.

Heeft iemand ervaring met het aanspreken van bijvoorbeeld Norton en/of McAfee vanuit .NET applicaties of aanverwante technieken en me (en anderen die hierin geinteresseerd zijn natuurlijk) hierdoor wellicht een eind het goede pad op kan sturen.

• stp_4
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-04 19:47
Kun je geen filewatcher maken op de server die Norton / McAfee aanroept zodra er een bestand is geupload/gewijzigd? Ik neem aan dat Norton / McAfee wel aan te roepen zijn met parameters.

voorbeeld Norton

had je stukje over commandline-scan niet gezien, maar waarom zou je het zo niet doen? (nog gratis ook)

[ Voor 36% gewijzigd door stp_4 op 20-04-2005 15:50 ]

stp - PSN ID: stp_4

• Coyote
Zoals ik inderdaad al zei is een command-line scanner inderdaad een optie, maar liever zou ik het op een nettere manier oplossen.

Ik kwam net dit tegen op het web. Lijkt erop alsof dit pakket kan wat ik zoek:

http://www.opswat.com/antivirussdk.shtml

Is er iemand die toevallig ervaring heeft met dit product?

[ Voor 22% gewijzigd door Coyote op 20-04-2005 17:01 ]

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:29

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Ik vraag me af of je een realtime scan wilt uitvoeren; zeker bij grotere bestanden kan dit traag worden. Waarom maak je niet een aparte thread aan welke verantwoordelijk is voor het scannen van bestanden, op basis van een Timer?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• stp_4
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-04 19:47
Die kwam ik inderdaad vanmiddag ook tegen. Ik zou zeggen, vraag de trial ff aan. Alleen jammer dat ik nergens kan vinden wat het moet gaan kosten.

stp - PSN ID: stp_4

• Coyote
gorgi_19 schreef op woensdag 20 april 2005 @ 17:04:
Ik vraag me af of je een realtime scan wilt uitvoeren; zeker bij grotere bestanden kan dit traag worden. Waarom maak je niet een aparte thread aan welke verantwoordelijk is voor het scannen van bestanden, op basis van een Timer?
Een real-time scan is niet echt een optie inderdaad, zeker omdat het om een CMS gaat waarbij performance zeer hoge prioriteit heeft. Blijft echter het feit dat ik op een of andere manier moet connecten met een Antivirus vanuit die thread.
stp_4 schreef op woensdag 20 april 2005 @ 17:09:
Die kwam ik inderdaad vanmiddag ook tegen. Ik zou zeggen, vraag de trial ff aan. Alleen jammer dat ik nergens kan vinden wat het moet gaan kosten.
Ik ga hem morgen even proberen aan te vragen inderdaad. Bij het aanvraagformulier zag ik iets staan met betrekking tot het opvragen van een prijs. Zullen we spoedig weten dus.

• Coyote
Nou, inmiddels heb ik het programma gedownload en ben ik even met hun 'Testing Harnass' aan het stoeien geweest.

Tot zo ver zonder erg veel succes.
Op mijn vaste pc heb ik McAfee SecurityCenter draaien (zat standaard bij deze Dell-machine). Alle functies in de testing-harnass lijken prima te werken.. behalve het scannen van files, daar krijg ik een not implemented melding

Ook op mijn laptop heb ik hetzelfde probleem, maar dan met Symantec Antivirus (is een of andere client-server versie, maar het is blijkbaar engine versie 9. Ook deze wordt dus niet ondersteund.

Net kwam ik de compatibility-lijst nog tegen van Opswat waarin inderdaad deze producten op het scannen van files niet implemented zijn. Beetje rare gang van zaken vind ik persoonlijk, een antivirus waar je niet mee kunt scannen. Wellicht dat ik binnenkort nog kans zie om een andere scanner uit te proberen, maar voorlopig is het weer back to the Google-board voor het zoeken naar een andere SDK
Pagina: 1