Toon posts:

Welke hd + sata en/of raid controller kopen ?

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Raid.........

Hallo, ik ben al zeker 3 dagen dit forum door aan het spitten en heb al heel wat info gevonden over Raid. Maar niet altijd precies de antwoorden die ik zocht.
Mijn hd is namelijk gecrached, dit is een maxtor diamond 9 200 gb. Ik mag nu een andere uitzoeken omdat die niet meer leverbaar is. Wat ik nu overweeg is zowie zo een SATA disc. Een SATA controller ga ik kopen in de vorm van een pci kaartje. Een raid controller heb ik ook nog niet. Dus waarschijnlijk word het een SATA raid controller van sweex, lekker goedkoop enzo. Als ik Riad wil gaan gebruiken ga ik die gebruiken als Raid 0.

Ik vraag me alleen af, heb ik er iets aan raid als standaard pc gebruiker. Ik wil graag dat alles een stukkie vlotter gaat en doe voornamelijk internetten, games, en werken met grafische programma's op mijn pc.

Mijn vraag is, heb ik als normale gebruiker iets aan raid 0 ?? zo ja ? welke moet ik nemen ?

a) een Sata raid controller van sweex (werkt op de processor van de pc)
b) een duure raid controller (is het beste weet ik, maja zoveel geld heb ik niet)
c) ik hoorde dat je zonder raidcontroller ook via software matige raid kon werken in windows ??

mijn tweede vraag:

Welke schijf zal ik nemen Als ik met raid wil gaan werken?

a) 2 Western Digital Caviar Special Edition 120 GB, 7200 Rpm, 8 MB, Serial ATA/150 (2 x 79 euries)
b) 2 Western Digital Caviar RAID Edition 120 GB, 7200 Rpm, 8 MB, Serial ATA/150 (2x 90 euries)

wat is uberhaupt het verschil ?? optie a kun je toch ook op raid aansluiten?

Als ik alleen met SATA wil gaan werken welke schijf zal ik dan nemen ?

a) Maxtor MaXLine III 250 GB, 7200 Rpm, 16 MB, Serial ATA/150 € 140,00
b) Western Digital Caviar Special Edition 250 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA/150, 35 dB(A) € 129,00

welke maakt het minste geluid aangezien mijn dode schijf ratelde als een gek, zou ik dit ook graag veranderd willen zien.
Optie b maakt een geluid van 35 db, kan nergen vinden wat optie a voor geluidsreducite heeft. Daarbij is het al de 4e maxtor schijf die dood is gegaan....ik begin mijn twijfesl te krijgen bij dit merk.

Verwijderd

Als HDD: Kies een Wraptor versie van WD (keuze 36GB of 74GB) >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2005 14:12 ]

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
vermeld er dan wel ff bij dat die een stuk duurder zijn en maar 36 of 72 gig bevatte ;)

Verwijderd

DutchTSE schreef op woensdag 20 april 2005 @ 14:19:
vermeld er dan wel ff bij dat die een stuk duurder zijn en maar 36 of 72 gig bevatte ;)
Daar hebben we de Pricewatch "rubriek" voor.........en dat laatste heb ik toch gedaan 8)7

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2005 @ 14:12:
Als HDD: Kies een Wraptor versie van WD (keuze 36GB of 74GB) >:)
Lekker gefundamenteerd ook die opmerking :/

Sowieso zou ik me als ik TS was eens in RAID FAQ en de Serial ATA FAQ verdiepen. Denk dat je dat heel wat meer inzicht geeft.

Een Sweex-kaart op CPU-power zou ik nooit kopen. Liever wat duurder uit dan mijn data kwijt door een sweex, die kaartjes staan niet echt als heel goed bekend. Dan nog liever software RAID 0, dit kan idd in XP en staat als ik me niet vergis beschreven in de normale RAID FAQ. Zal elkaar qua performance niet eens zoveel uitmaken; aansturing door een kaartje via de CPU of door XP via de CPU lijkt me nou niet heel veel verschil maken.
Als je toch een SATA-controller nodig hebt, zou ik voor het kleine beetje meer gewoon een goede kopen. Hoeft niet eens zo duur te zijn meer tegenwoordig :)

verder: je zegt dat je nu een 200gb HDD in je systeem hebt had B) hangen. Dan heb je neem ik aan ook een redelijk systeem staan met een recent moederbord. Ondersteunt je mobo niet zelf al SATA-schijven? Dan heb je misschien niet eens zo'n kaartje nodig :)

[ Voor 3% gewijzigd door The Eagle op 20-04-2005 14:25 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-02 00:11

Gutteguttegut

CEO of TFD

Als je echt stille schijven wilt kom je niet om Samsung heen, daarnaast worden ze ook nog eens niet echt warm.
Ik heb er nu 3 draaien (160GB 7200tpm 8mb, 2x SATA en 1x ATA) en wil niets anders meer, niet de snelste maar snel zat!

[ Voor 5% gewijzigd door Gutteguttegut op 20-04-2005 14:31 ]

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Verwijderd

Topicstarter
helaas heb ik een asus A7N8X-X zonder raid of sata controller...had ik de deluxe versie maar gekocht :'(

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2005 @ 14:10:
Mijn vraag is, heb ik als normale gebruiker iets aan raid 0 ??
Ik denk het ;) Game en grafische prestaties zullen erop vooruit gaan.
welke moet ik nemen ?
a) een Sata raid controller van sweex (werkt op de processor van de pc)
b) een duure raid controller (is het beste weet ik, maja zoveel geld heb ik niet)
c) ik hoorde dat je zonder raidcontroller ook via software matige raid kon werken in windows ??
De keuze is aan jou: OM FAQ - Welke moet ik nemen?
En wat betreft softwareRAID: RAID FAQ.
Welke schijf zal ik nemen Als ik met raid wil gaan werken?
a) 2 Western Digital Caviar Special Edition 120 GB, 7200 Rpm, 8 MB, Serial ATA/150 (2 x 79 euries)
b) 2 Western Digital Caviar RAID Edition 120 GB, 7200 Rpm, 8 MB, Serial ATA/150 (2x 90 euries)

wat is uberhaupt het verschil ?? optie a kun je toch ook op raid aansluiten?
De keuze is aan jou. Het verschil is eenvoudig te opgooglen. En je kunt in feite elk denkbaar harddisk op een RAID controller aansluiten. Kijk maar naar al die RAID configuraties van anderen.
Als ik alleen met SATA wil gaan werken welke schijf zal ik dan nemen ?

a) Maxtor MaXLine III 250 GB, 7200 Rpm, 16 MB, Serial ATA/150 € 140,00
b) Western Digital Caviar Special Edition 250 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA/150, 35 dB(A) € 129,00
De keuze is aan jou.
Daarbij is het al de 4e maxtor schijf die dood is gegaan....ik begin mijn twijfesl te krijgen bij dit merk.
Als de schijven bij jou bij bosjes uitvallen, dan zou ik maar iets anders verdenken: OM FAQ - Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de harddisk?

Jouw uitgebreide topicstart ten spijt, maar alle vragen had je met enig inzicht en research zélf kunnen beantwoorden. En dat wordt hier op GoT wel van je verwacht :)

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 20-04-2005 14:41 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.