[DIY] Party speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 328 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30012

Topicstarter
Goedendag,

Ik ben bezig met de leer van "Zelfbouwspeakers" en ben er achter gekomen dat het nogal ingewikkeld is. Het doel is dan ook een zo zuiver mogelijke geluidskwaliteit. Maar daar ben ik niet zozeer naar op zoek, meer naar speakers voor op feesten met veel vermogen. Ik heb flink gezocht op het forum maar kom niks tegen wat me op weg helpt voor grote speakers waar de geluidskwaliteit niet voorop staat. Ik heb daarom ook de volgende vragen:

Wat voor kast zou ik moeten maken: Basreflex/gesloten?
Moet ik opletten met de scheingsfilters vanwege het hoge vermogen?
Zijn er nog andere essentiele punten waarop te letten?

Ik zat zelf te denken aan een 3-weg stereo systeem met een totaal vermogen van 1500 watt (750 per kanaal).

Bij voorbaat veel dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-05 16:29
is dit niks voor je??

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/744835///

en hier een bijpassend 2 weg systeem bij. Zo heb je veel bas vermogen, wat denk ik je hoofddoel is.

Deze set heeft alleen het budget mee, de rest valt vrijwel af. Vermeld eens hoe groot de zaal is, hoeveel mensen je verwacht etc...
Met 1500 Watt kun je ook een Sound Project systeem kopen, dan weet je echter wel wat je kwijt bent.

Vermeld eens je budget trouwens, ik kan wel een leuk setje voor je opstellen maar dit zal waarschijnlijk buiten je budget vallen.

Denk trouwens ook aan je versterker, deze zal iets krachtiger moeten zijn als een huis/tuin/keuken versterker wil je echt op feesten draaien.

[ Voor 96% gewijzigd door _sepulnation_ op 20-04-2005 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:01

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat is je budget?

1500 Watt is zinloos hoor. Met je juiste speakers kun je met 100W al tering veel herrie maken ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb een budget van z'on 1000 euro voor de twee speakers. versterker komt later wel. De speakers zijn bedoelt voor thuis >:) en het belangrijkste voor feestjes! ze moeten redelijk road proof worden en mogen tot 2 x1 x1 m worden. Er zal in verschillende zaaltjes mee worden gedraaid dus daar valt weinig over te zeggen

edit zaaltjes voor z'on 200 a 300 man

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 30012 op 20-04-2005 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
deepspace schreef op woensdag 20 april 2005 @ 14:28:
Wat is je budget?

1500 Watt is zinloos hoor. Met je juiste speakers kun je met 100W al tering veel herrie maken ;)
Ik heb het over peak vermogen dus 500 watt rms per kanaal ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 30012 schreef op woensdag 20 april 2005 @ 14:41:
Ik heb het over peak vermogen dus 500 watt rms per kanaal ofzo
Ook zinloos... Denk dat je met de helft daarvan al een heel eind gaat komen. Als je een los subje hebt, dan kun je daar eventueel wat meer in pompen, maar meestal kunnen de speakers dat thermisch toch niet aan.

Ik de K+T of HH stond een tijdje terug een party speaker met een efficientie van 100 dB. Ik denk dat dat wel wat voor je is. Eventueel kun je daar nog een subje bij maken, als het budget het toelaat. Ik zal eens opzoeken wat het precies was.

[ Voor 12% gewijzigd door voodooless op 20-04-2005 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

hmm, als je echt 200 - 300 man aanwil, is die 500 watt rms niet zinloos, hangt er net af wat voor volume het moet zijn (gewoon als feest, of op disco volume).
Maar waarom wil je bouwen? heb je namelijk speciale eisen? (transport bijvoorbeeld)

Zo heb ik laatst voor de lokale oranje vereniging een nieuwe speakerset gekocht , voor 1000€ met versterking ben je denk ik al klaar, hangt er vanaf of je actief of passief werkt.
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp?FotoAlbumID=56397&format=full&ext=.jpg
Hierbij gaat het om de bovenste 2 speakers, elk iets van 190€ uit me hoofd, check de site van feedb*ck maar :)
Als je daar dan nog een leuk en niet te duur versterkertje bij doet, zoals die van behringer, ben je klaar, en voor de meerprijs TO zelfbouw hoef je het niet te doen, want als je zelfbouw netjes af wilt werken kom je waarschijnlijk net zo duur uit.
Mocht je het niet hard genoeg vinden kun je dus overgaan op actief, dan kost het je nog een versterker, en een crossover (400-500€ samen). Dan trek je er een stuk meer power uit. Zoals de set op de foto, heb ik alleen nog buiten kunnen testen, maar vergeleken met de set passief op een 2x 350watt versterker gaat het heel veel harder, die 300 man zal vast wel te doen zijn. Dat gaan we volgende maand als het goed is horen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

_ferry_ schreef op woensdag 20 april 2005 @ 15:32:
hmm, als je echt 200 - 300 man aanwil, is die 500 watt rms niet zinloos, hangt er net af wat voor volume het moet zijn (gewoon als feest, of op disco volume).
IMHO is het voor 200-300 man zinloos om maar twee speakers te hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

deepspace schreef op woensdag 20 april 2005 @ 15:34:
[...]

IMHO is het voor 200-300 man zinloos om maar twee speakers te hebben ;)
Ook zinloos... Denk dat je met de helft daarvan al een heel eind gaat komen.
En daar zeg je dat je zelfs met minder al een heel eind komt ;)

Maar IDD, vuistregel is 5w per persoon, dus om het even makkelijk te houden minimaal 700-1000w per kanaal RMS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:03

TheBorg

Resistance is futile.

Kijk eens naar de speakers van Beyma:
http://profesional.beyma.com/ENGLISH/producto.php

Bijvoorbeeld de 15MI100, een 350 Watt speaker met een rendement van 101 dB. Of de 15G450-N, een 750 Watt speaker met een rendement van 98 dB. Beyma is mijn favoriete "budget" merk. Natuurlijk is het geen Electro Voice, maar de prijs is ook een stuk gunstiger. Ik heb ze regelmatig gebruikt als replacement in "disco" setjes en kleine PA installaties. Vaak ging de geluidskwaliteit er significant op vooruit.

Je kunt één (om binnen je budget te blijven) of twee (om aan je gewenste vermogen te komen) van deze speakers plaatsen in een basreflex behuizing. Laat ze lekker hun werk doen tot 5kHz en maak het geheel af met bijv. een compression tweeter met horn. Als je budget het toelaat is het verstandig om een midrange speaker toe te voegen, bijv. de 6MI100. Voor kant en klare scheidingsfilters kun je ook bij Beyma terecht.

Ik denk dat je op deze manier veel waar voor je geld hebt. Je zal ook genoeg geluidsdruk hebben voor 200 man. Wil je die 200 man echter met een keiharde bass in de buik beuken dan heb je wel wat meer spullen nodig en ga je het met 1000 Euro lang niet redden.

-edit-
Je hebt dan die twee bovenste boxen zoals op de foto van _ferry_ (eventueel met nog een midrange) van een behoorlijk goede kwaliteit. Ben het er wel mee eens dat het in deze situatie niet eens zo gek is een tweedehands setje op de kop te tikken.

[ Voor 11% gewijzigd door TheBorg op 20-04-2005 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor alle reply's maar ik wil toch echt zelf gaan bouwen omdat ik dat leuker vind en mijn speakers qua afwerking ook wat van mezelf kan meegeven! ik ben enkel op zoek naar informatie voor zelfbouw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat je eens zou kunnen doen is het forum op www.new-line.nl bezoeken.
Daar is ook een DIY subforum, waar een hoop plannen en info instaat.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als je echt zelf wilt bouwen, dan kun je ook op http://www.speakerstore.nl/ kijken, die verkopen drivers, en er staan veel bouwvoorbeelden.
Waar ik zelf nogal fan van ben is de punisher de driver zelf is niet zo duur, echter gaat er wel een flinke bak power in (1000watt @ 4 ohm) en daar moet je dan dus weer meer voor neerleggen. Maar daar kun je ook wel een 500 man aan als de zaal niet al te groot is.
Alleen voor thuis zijn ze niet echt geschikt. Dat het prototype, wat dus al van zwaar MDF, met daarop nog een top (dus bij elkaar zo'n 100kg) over beton tegels begon te schuiven zegt wel genoeg ;)

Maar je kunt het natuurlijk eerst met wat minder versterker power af. Of gewoon een andere speaker bouwen, een standaard bass reflex OID. Zet er vervolgens een goeie top of 2 simpele topjes op, en je bent klaar :)

[ Voor 17% gewijzigd door _ferry_ op 20-04-2005 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 30012 schreef op woensdag 20 april 2005 @ 16:04:
Bedankt voor alle reply's maar ik wil toch echt zelf gaan bouwen omdat ik dat leuker vind en mijn speakers qua afwerking ook wat van mezelf kan meegeven! ik ben enkel op zoek naar informatie voor zelfbouw!
Juist, zo hoort het!

Btw, de 100 dB speaker is hier te vinden: http://www.lautsprechershop.de/hifi/trimon.htm

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 20-04-2005 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
Bijzonder veel kabaal uit weinig watts schijn je te kunnen maken met de ontwerpen van Bill Fitzmaurice (http://www.billfitzmaurice.com). Ontwerpen te bestellen voor +- $10 per stuk. Er is op zijn website een aktief forum met veel goeie tips en snel antwoord op vragen. Bovendien gebruikt Bill bewust relatief goedkope drivers en slimme kasten om toch goede kwaliteit en hoog rendement te halen. Je hebt er ff werk aan, maar dan schijnt het ook donders hard te gaan.

Een setje DR250a geeft al veel kabaal, als je er nog een stel Tuba 24 als subs onder zet, kunnen de broekspijpen mee wapperen. Je noemt 1x1x2m, dan kun je haast naar een setje Tuba 36 gaan (enige assistentie wenselijk bij vervoer). Maar voor de herrie die je dan kan maken heb je waarschijnlijk een hinderwetvergunning nodig, dat is absoluut mega heftige overkill voor thuis gebruik :)

De Tuba's zijn met relatief eenvoudig gereedschap goed zelf te bouwen (wel een beetje bewerkelijker dan een standaard gesloten of basreflex doosje). De DR modellen zijn complexer en kosten vooral veel tijd, ook is wat meer ervaring in houtbewerking wenselijk. Als je dat er voor over hebt, maak je wel iets unieks. Eén (passieve x-over) of twee (aktieve x-over) Behringer eindversterkers er bij voor wènag, en feesten maar.

Zodra ik weer wat meer tijd heb (verbouwen en verhuizen heeft even hogere prioriteit), wil ik met een paar ontwerpen van hem aan de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 16:20
Is deze niet wat voor jou: http://lautsprechershop.de/pa/d2544_k12.htm ? 400W / 98dB / 249 EUR

Om 200 man te bedienen ga je dr wel nog 2 flinke subs bij moeten hebben... met die 18" ravelands waar sepulnation naar verwees in de eerste reply ga je er iig niet komen (ik kan het weten, kheb ze zelf :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Antonius schreef op woensdag 20 april 2005 @ 18:45:
Bijzonder veel kabaal uit weinig watts schijn je te kunnen maken met de ontwerpen van Bill Fitzmaurice (http://www.billfitzmaurice.com). Ontwerpen te bestellen voor +- $10 per stuk. Er is op zijn website een aktief forum met veel goeie tips en snel antwoord op vragen. Bovendien gebruikt Bill bewust relatief goedkope drivers en slimme kasten om toch goede kwaliteit en hoog rendement te halen. Je hebt er ff werk aan, maar dan schijnt het ook donders hard te gaan.

Een setje DR250a geeft al veel kabaal, als je er nog een stel Tuba 24 als subs onder zet, kunnen de broekspijpen mee wapperen. Je noemt 1x1x2m, dan kun je haast naar een setje Tuba 36 gaan (enige assistentie wenselijk bij vervoer). Maar voor de herrie die je dan kan maken heb je waarschijnlijk een hinderwetvergunning nodig, dat is absoluut mega heftige overkill voor thuis gebruik :)

De Tuba's zijn met relatief eenvoudig gereedschap goed zelf te bouwen (wel een beetje bewerkelijker dan een standaard gesloten of basreflex doosje). De DR modellen zijn complexer en kosten vooral veel tijd, ook is wat meer ervaring in houtbewerking wenselijk. Als je dat er voor over hebt, maak je wel iets unieks. Eén (passieve x-over) of twee (aktieve x-over) Behringer eindversterkers er bij voor wènag, en feesten maar.

Zodra ik weer wat meer tijd heb (verbouwen en verhuizen heeft even hogere prioriteit), wil ik met een paar ontwerpen van hem aan de gang.
RELAXED hier kan ik wat mee hardstikke bedankt man ik heb gelijk een aantal ontwerpjes besteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
Anoniem: 30012 schreef op woensdag 20 april 2005 @ 19:50:
[...]

RELAXED hier kan ik wat mee hardstikke bedankt man ik heb gelijk een aantal ontwerpjes besteld!
8) Leuk, ik heb nog niet gehoord van Nederlanders die DR's of Tuba's gebouwd hebben. Welke modellen heb je op het oog? En hou je ons een beetje op de hoogte van de vorderingen als je ze inderdaad gaat bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Antonius schreef op woensdag 20 april 2005 @ 22:08:
8) Leuk, ik heb nog niet gehoord van Nederlanders die DR's of Tuba's gebouwd hebben. Welke modellen heb je op het oog? En hou je ons een beetje op de hoogte van de vorderingen als je ze inderdaad gaat bouwen?
Ik zie niet echt wat er zo speciaal is... Het zijn gewoon redelijk standaard hoorn ontwepen die zich in de practijk bewezen hebben. Kun je zo ook wel hier en daar vinden op iNet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
Maar het is toch wel heel wat anders dan een gewone dichte doos of basreflex, en dat is wat er hierboven eerder voorbij kwam. En ze schijnen ook voor folded horns relatief compact te zijn voor het geluid wat er uitkomt. De Tuba's zien er inderdaad redelijk rechttoe rechtaan uit, maar die DR's vind ik erg fraaie constructies. Alleen al vanwege de gekke manier waarop daar de hoorn opgevouwen is, lijkt het me een leuke uitdaging om zo'n ding eens te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Antonius schreef op woensdag 20 april 2005 @ 22:45:
Alleen al vanwege de gekke manier waarop daar de hoorn opgevouwen is, lijkt het me een leuke uitdaging om zo'n ding eens te bouwen.
Ow, dat zeker, alleen zou ik er zelf geen toepassing voor hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
deepspace schreef op woensdag 20 april 2005 @ 23:05:
[...]

Ow, dat zeker, alleen zou ik er zelf geen toepassing voor hebben ;)
Ikke wel, zou er heel graag eens een aan mijn basversterker hangen, liefst samen met een Tuba 24 als sub :9~ En een keertje gamen met zo'n ding eraan lijkt me ook wel lachen. Dat heb ik met de "gewone" basversterker ook al eens gedaan en dat was gewoon eng. Alleen zal de rest van de straat verontrust uit het raam kijken als ze wel donder horen maar geen bliksem zien B)

Beschrijving van dat forum over de eerste ervaringen van iemand met zijn Tuba 36's:
HOLY CRAP!!!
Ok now that that is out in the open lets proceed.
My friend drove up from Corpus last night. His cargo included
1 Carvin ProBass500 bass head
1 Carvin DCM2500 power amp
1 Carvin LB76bass guitar
1 Carvin “redeye” 4 x 10 cabinet
Assorted cables
Evil intentions
Ok, I expected the cabinets the Tuba36’s to sound good, that is just a given. But DAMN did they go loud! We ran the rig (which looks utterly ridiculous by the way) full tilt with no low cut engaged. It was quite frustrating trying to get the Magnum15LF woofers to distort or cause throat distortion in the cabinets. The output from the Magnum15LF drivers was MUCH higher than I had anticipated.
Now I am not joking around saying we went to extremes. The low B string on the bass guitar was repeatedly de-tuned way WAY lower till you could easily count the cycles as it swung back and forth over the pickups. With the amp bridged dumping all 2500 watts into the cabinets ridiculous amounts of air was moved. Hitting the bass guitar body with palm of your hand (a favorite effect of ours that routinely bottoms out 18’s) proceeded to knock over beer bottles dumped crap off of a shelf in my pantry (a jar of mayonnaise took a dive and made a horrible mess) and caused my roof to flex. I am not kidding, I stood out side and could here the beams flexing and strange groaning emanating from my roof. My house is only two years old.
The amp was eventually able to get some distortion from the cabinets, throat or driver I could not tell as I was not about to put my head in the horn mouth to do any critical listening. At that level of output you get dizzy being near the cabinets (probably from your inner ear fluid getting moved around) and your vision blurs. So we engaged the low cut on the amp on started on the ultimate volume stomp. Thus far with the low cut engaged the cabinets will not distort in any fashion.
My friend got possessed and went on a freakishly low de tuned bass solo for around half an hour. It was cool to watch the world disappear to him and the sick look come across his face as he put out tones most bass players can’t even dream of. No low-end bass boost was used on the bass head, just some modest compression and the tone knobs on the guitar. The tuba36’s belted out every low tone put to them without breaking up, no matter how hard we tried, and trust me WE TRIED! We turned off the stack around midnight utterly amazed the cops did not show up. We will beat on the rig more today and probe for weaknesses.

A related side note:
My friend happens to live right across the street from a liquor store (how cool is that!). According to the people that work there, when the band practices in a converted garage the low bass notes going through the tuba30 “rattle every damn bottle in the store.
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _sepulnation_
subsonik schreef op woensdag 20 april 2005 @ 19:13:
Om 200 man te bedienen ga je dr wel nog 2 flinke subs bij moeten hebben... met die 18" ravelands waar sepulnation naar verwees in de eerste reply ga je er iig niet komen (ik kan het weten, kheb ze zelf :P )
offtopic, maar ik bedoelde de sound Project SP3-15 serie. Deze gaan zo hard dat ruiten in de hele omgeving springen. Ja, ik heb er ervaring mee, we hadde enkele van deze sets op de carnavals wagen, mensen die 50 meter verder stonde grepen nog naar de oren.

- Max. SPL continuous: 132dB@1m
- Calculated peak/longterm: 135dB@1m
- Freq. response: 30-80Hz

De sub gaat dus echt diep, wat alles in de omgeving mee laat trillen.
ben echt helemaal kapot van deze set, alleen al omdat ik zelden zwaardere sets tege ben gekomen die toch een zeer goede geluidskwaliteit hadden, in de discotheken hier in de buurt gebruiken ze zelf de kleine versie hiervan, dus het geluidsniveau van deze sets kun je je wel inbeelden :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door _sepulnation_ op 21-04-2005 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Fact: hoornspeakers zijn de shit als je volume wil.
Fact: hoe lager je ze wil gebruiken, hoe groter.
Fact: ontzettend simpel te ontwerpen.
Fact: contour van de bass-hoorn is itt vele claims echt niet zo heel belangrijk bij lage tonen.
Fact: wil je knallen, ontwerp op ~60Hz!

Heb zelf een hornloaded shiva, nu is de shiva een hele lage rendaments speaker ten opzichte van de concurentie, maar hij draait echt gewoon mee met de instapmodellen PA en reikt daarbij lager :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _sepulnation_
Atgast schreef op donderdag 21 april 2005 @ 12:44:
Fact: hoornspeakers zijn de shit als je volume wil.
Fact: hoe lager je ze wil gebruiken, hoe groter.
Fact: ontzettend simpel te ontwerpen.
Fact: contour van de bass-hoorn is itt vele claims echt niet zo heel belangrijk bij lage tonen.
Fact: wil je knallen, ontwerp op ~60Hz!

Heb zelf een hornloaded shiva, nu is de shiva een hele lage rendaments speaker ten opzichte van de concurentie, maar hij draait echt gewoon mee met de instapmodellen PA en reikt daarbij lager :)
en de hoorn speakers zijn ook nog eens goedkoop! ik zie ff zo snel dat ze beginne vanaf een 3 euro.
De hoornspeakers van een 5 euro hebbe geen filter nodig, omdat de weerstand bij lage frequenties zo hoog is dat ze niet hoorbaar zijn. Met een gevoeligheid van 96 Db zijn ze ook nog wel aardig.

De kwaliteit zal natuurlijk lang niet zo goed zijn als die van een 150 euro, maar dit is maar om duidelijk te maken dat je niet eens veel geld kwijt bent.

[ Voor 9% gewijzigd door _sepulnation_ op 21-04-2005 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

_sepulnation_ schreef op donderdag 21 april 2005 @ 13:39:
en de hoorn speakers zijn ook nog eens goedkoop! ik zie ff zo snel dat ze beginne vanaf een 3 euro.
De hoornspeakers van een 5 euro hebbe geen filter nodig, omdat de weerstand bij lage frequenties zo hoog is dat ze niet hoorbaar zijn. Met een gevoeligheid van 96 Db zijn ze ook nog wel aardig.

De kwaliteit zal natuurlijk lang niet zo goed zijn als die van een 150 euro, maar dit is maar om duidelijk te maken dat je niet eens veel geld kwijt bent.
Voor 3 euro krijg je ook een gewoone speaker hoor ;) Is dan net zo waardeloos als je piezo hoorn (want daar zul je wel op doelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
mm laat ik nou dezelfde vraag hebben.

Al mijn DIY projecten liggen ff stil vanwege geld en tijd. (vooral et eerste). Maar nu willen we hier voor in de huiskamer (studentenhuis) ook wat 'partyboxen hebben' voor feesten/huisfeesten.

Opzich is dit geen moeilijk karwei, wél als je een budget net van rond de 100 euro hebt. Hoog is vrij makkelijk gewoon een leuk hoorntje klaar, kosten ook niet zoveel. Alleen laag/midden is war prijziger, ik zelf zat te denken aan een niet-pa woofer.
Alleen de vraag is of deze dat uithouden. (van visaton ofzo)

Kwaliteit is niet echt prioriteit, het gaat vooral om flink hard te gaan, hoewel een rommel moet et ook weer niet worden. Maar ikzelf twijfel of je (volledig PA) wel binnen de 100 euro kan blijven.

offtopic:
wat enorm fout om zoiets te bouwen eigenlijk, maargoed voor feesten is de keus niet anders :P

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 16:20
B_FORCE niet netjes van hier een topic te kapen, maar ik geef je lekker toch een tip: http://lautsprechershop.de/pa/bau_pa25.htm ;)

Echt diep gaan die dingetjes niet (Fs 60Hz), maar wel behoorlijk hard :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
subsonik schreef op donderdag 21 april 2005 @ 17:01:
B_FORCE niet netjes van hier een topic te kapen, maar ik geef je lekker toch een tip: http://lautsprechershop.de/pa/bau_pa25.htm ;)

Echt diep gaan die dingetjes niet (Fs 60Hz), maar wel behoorlijk hard :P
haha ,nouja ok, bedankt iig, et was niet de bedoeling om je topic te kapen, :P, veel plezier iig met je speakers (en ben erg benieuwd naar et resultaat natuurlijk :) )

edit:
mmm, ik had het over 100 euro voor een paar, maargoed we neuzen verder :)

[ Voor 9% gewijzigd door B_FORCE op 21-04-2005 21:23 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17288

B_FORCE schreef op donderdag 21 april 2005 @ 14:17:
mm laat ik nou dezelfde vraag hebben.

Al mijn DIY projecten liggen ff stil vanwege geld en tijd. (vooral et eerste). Maar nu willen we hier voor in de huiskamer (studentenhuis) ook wat 'partyboxen hebben' voor feesten/huisfeesten.

Opzich is dit geen moeilijk karwei, wél als je een budget net van rond de 100 euro hebt. Hoog is vrij makkelijk gewoon een leuk hoorntje klaar, kosten ook niet zoveel. Alleen laag/midden is war prijziger, ik zelf zat te denken aan een niet-pa woofer.
Alleen de vraag is of deze dat uithouden. (van visaton ofzo)

Kwaliteit is niet echt prioriteit, het gaat vooral om flink hard te gaan, hoewel een rommel moet et ook weer niet worden. Maar ikzelf twijfel of je (volledig PA) wel binnen de 100 euro kan blijven.

offtopic:
wat enorm fout om zoiets te bouwen eigenlijk, maargoed voor feesten is de keus niet anders :P
Je kan beter naar een stel hifi boxen zoeken met hoog rendement. Enkele voorbeelden zijn de infinity sm serie of de iets duurdere reference serie van enige jaren geleden (mk 61i ofzo).

Wat zelfbouw PA betreft ... wil je redelijk spul moet je er ook geld voor neerleggen. De luidspreker units zijn veelal duurder dan hifi.

En merken zoals conrad verkoopt zoals raveland, Conrad Proaudio kan je beter links laten liggen aangezien ze hun specificaties niet waar "kunnen" maken. Oh en koop ook geen piezo hoorns, als je begrijpt hoe een hoorn werkt weet je dat dit oplichterij is. En zoals eerder al was vermeld is beyma wel een redelijke optie.

Voor een zaal van 300 a 400 man heb je echt wel wat serieus spul nodig en zeker als je ook geluid onder de 90 hz wil produceren met acceptabel volume. En afhankelijk van de efficientie heb je ook het bijbehorende vermogen nodig. Voor fatsoenlijk geluid (met sub)zit je ergens rond de 3 kW per kant en dan heb je iets van 18" , 12" 6" en 2" aan units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Misschien is dit wel wat voor een compact topje bij een hoorn sub: http://www.bmm-shop.nl/Product.asp?Product_ID=3611 . Ben je in een keer klaar en is niet te duur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
sja jullie moeten wel bedenken dat ik het niet echt over een grote zaal heb, maar een ruimte voor maximaal 70 man ofzo. Maybe is PA zelfs dan wel overkill, maar ik ben bang dat normale speakers het ruige studenten leven niet overleven, als jullie begrijpen wat ik bedoel :)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-05 12:34
_sepulnation_ schreef op donderdag 21 april 2005 @ 12:35:
[...]

offtopic, maar ik bedoelde de sound Project SP3-15 serie. Deze gaan zo hard dat ruiten in de hele omgeving springen. Ja, ik heb er ervaring mee, we hadde enkele van deze sets op de carnavals wagen, mensen die 50 meter verder stonde grepen nog naar de oren.

- Max. SPL continuous: 132dB@1m
- Calculated peak/longterm: 135dB@1m
- Freq. response: 30-80Hz

De sub gaat dus echt diep, wat alles in de omgeving mee laat trillen.
ben echt helemaal kapot van deze set, alleen al omdat ik zelden zwaardere sets tege ben gekomen die toch een zeer goede geluidskwaliteit hadden, in de discotheken hier in de buurt gebruiken ze zelf de kleine versie hiervan, dus het geluidsniveau van deze sets kun je je wel inbeelden :Y)
Ik heb erg veel met Sound Projects gewerkt, best leuk hoor, maar je betaalt er grof geld voor, en zo goed klinkt het nou ook weer niet. Daarnaast zou ik nooit een SP315 kopen, neem dan een 415, kost iets meer, maar is hetzelfde als de 315 op de kast na. Deze is wat groter waardoor die aanzienlijk dieper gaat. In SP subs mis ik de kick en definitie van het laag.
Ook erg vervelend, je draait het in no-time in de protect. Het kan gewoon niet hard voor het formaat. SP hoor je ook liever niet te hard, klinkt gewoon niet echt zo als het hoort dan, zeker in het hoog. De diepte in 600Hz-4Khz is er ook niet.
Daarnaast ben ik ook niet meer zo'n fan van actieve systemen, je wordt gewoon vastgebonden omdat alles al in de kast geregeld is, maar dat hangt dan ook wel weer van de situatie af.
Linex heb ik nog steeds niet gehoord, dus daar kan ik niet over oordelen.

Ik zou lekker zelf aan de slag gaan, neem een leuke B&C driver en gaan, met wat tijd en geduld kan je best leuke dingen maken voor weinig geld.
Mocht je er nou financieel niet uitkomen, denk dan ook eens aan de optie om amprackjes te huren in plaats van zelf low budget materialen aan te schaffen. Steek wat meer geld in je driver en je kast. Op deze manier krijg je een veel beter systeem voor relatief weinig geld. Het is het echt waard! Versterkertje huren kost niet zoveel, en geloof mij: je wilt echt geen berhinger amp of iets wat daar op lijkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17288

jappo112 schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 01:14:
[...]

Steek wat meer geld in je driver en je kast. Op deze manier krijg je een veel beter systeem voor relatief weinig geld. Het is het echt waard! Versterkertje huren kost niet zoveel, en geloof mij: je wilt echt geen berhinger amp of iets wat daar op lijkt...
Driver en kast haal je inderdaad je rendement mee. Behringer amps ... ik lees vaak goede verhalen over de behringer amp omdat de euro power serie een goedkope kopie van qsc schijntte zijn. Het is inderdaad geen Kind amp maar ach een goede middenklasse amp (crest, la gruppen, etc) zijn ook niet goedkoop en je moet ergens beginnen. Zelf prefereer ik trouwens ook geen behringer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-05 12:34
Anoniem: 17288 schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 05:30:
[...]

Driver en kast haal je inderdaad je rendement mee. Behringer amps ... ik lees vaak goede verhalen over de behringer amp omdat de euro power serie een goedkope kopie van qsc schijntte zijn. Het is inderdaad geen Kind amp maar ach een goede middenklasse amp (crest, la gruppen, etc) zijn ook niet goedkoop en je moet ergens beginnen. Zelf prefereer ik trouwens ook geen behringer.
Momenteel werk ik veel met MC2 versterkers. Ik ben echt verliefd op deze dingen:
  • Klinken als een konijn, beter dan de QSC PL'en
  • Wegen echt helemaal niks, minder dan een PL
  • Ze zijn goedkoper dan QSC
  • Zijn gewoon super :)
Moet er wel bij zeggen dat ik het idee heb dat je ze wel een beetje open moet zetten voordat ze gaan (in het laag dan). Dat gebeurt over het algemeen snel genoeg, dus daar heb in principe geen last van.

Eerlijk gezegd heb ik niet zo veel ervaring met low-budget amp, het interesseert me ook niet zo. Het enige dat ik weet is dat er een fabriek in België zit die OEM ampjes maakt en iedereen daar zijn naar op plakt. Sound Projects doet dit bijvoorbeeld ook.
Mijn ervaring zegt gewoon: niet doen. Maar wie ben ik :Y)

http://www.mc2audio.co.uk/
Pagina: 1