Toon posts:

DIY advies

Pagina: 1
Acties:
  • 223 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers :)

Het was eigenlijk onvermijdelijk en nu ben ik er ook serieus mee bezig. Ik ga mijn DIY-speakers verbouwen/vervangen.
Ondanks dat ze toch behoorlijk succesvol waren/zijn voor de eerste keer, spoken er toch weer genoeg leuke ideeën in mijn hoofd rond. :P

Wat wil ik:
- De tweeter ben ik al uit, dat wordt de Seas KT27F.
- Deze subs ga ik gebruiken en inbouwen in iedere box. Hiervoor is 70 liter nodig, op die manier kunnen ze tot 19 Hz komen en ik wil ze tot maximaal een Hz of 60-80 mee laten doen. Hoe ik deze wil aansturen weet ik nog niet. Waarschijnlijk met een aparte versterker.
- De sub komt aan de zijkant.
- Het moet wel redelijk belastbaar zijn, ik moet af en toe de volumeknop flink open kunnen zetten.

Nu kom ik bij mijn probleem en heb ik jullie advies nodig. :)
Wat wil ik combineren met de bovenstaande drivers? En zal ik 2 of 3-weg gaan?
Over het algemeen ben ik zeer gecharmeerd van 3-weg, het heeft iets 'openers' dan 2-weg voor mijn idee. Maar ik sta overal voor open en sluit 2-weg zeker niet uit.

Ik kan natuurlijk de Visaton W130s speakers die ik heb als mid-range blijven gebruiken, maar eerlijk gezegd ben ik niet echt tevreden over hun geluid. Het is niet slecht, maar ook niet echt geweldig, maar dat kan ook komen doordat ik de W130s tot behoorlijk hoog laat doorwerken (4000 hz).

Dus mijn vraag is: Wat denken jullie? Zal ik een 3-weg systeem maken met de KT27, de W130s en een 3de onbekende, of zal ik de W130s weglaten en voor een 2-weg in combinatie met de KT27 gaan?

En als laatst, welke midrange/laag-driver raden jullie aan in deze combinaties? Mijn idee is om eigenlijk niet meer dan een €70 uit te geven voor die driver. Verder zou ik natuurlijk een bestaande combinatie kunnen opzoeken waard de KT27 al toegepast is.

Ik weet dat het een erg globale vraag is, maar ik zou niet weten welke drivers ik nou het beste zou kunnen combineren.

Alvast bedankt!

Verwijderd

Ik zou lekker voor een beproefd 2-weg concept gaan met die tweeter en een 17cm Seas driver (deze bijvoorbeeld, filter kun je dan van Indoubt (serie) of Clofis/intertechniek (parallel) afkijken.) Als laag extensie gebruik je dan die subs die je (mits je genoeg poen hebt) dan aanstuurd met een sub-module per kant. Op die manier kun je lekker blijven tweaken aan het laag zodat je dat altijd achteraf kan aanpassen.

Ook een mogelijkheid is om een volledig 3-weg systeem te maken, wharfedale als laag, maar dat is wel behoorlijk ingewikkeld.

In elk geval zou ik die Visaton vergeten aangezien je die niet zo lekker vindt klinken. Ik weet niet of je die nu gesloten gebruikt, maar dat kan wel een verschil maken. Dus het is maar hoe je het filtertechnisch wilt aanpakken, maar ik zou zeker geen 3-weg + wharfedale maken. Hoe "open" het geluid klinkt is niet te wijden aan 2 of 3-weg, maar enkel aan het ontwerp, drivers en filter. :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2005 @ 13:38:
Ik zou lekker voor een beproefd 2-weg concept gaan met die tweeter en een 17cm Seas driver (deze bijvoorbeeld, filter kun je dan van Indoubt (serie) of Clofis/intertechniek (parallel) afkijken.) Als laag extensie gebruik je dan die subs die je (mits je genoeg poen hebt) dan aanstuurd met een sub-module per kant. Op die manier kun je lekker blijven tweaken aan het laag zodat je dat altijd achteraf kan aanpassen.

Ook een mogelijkheid is om een volledig 3-weg systeem te maken, wharfedale als laag, maar dat is wel behoorlijk ingewikkeld.

In elk geval zou ik die Visaton vergeten aangezien je die niet zo lekker vindt klinken. Ik weet niet of je die nu gesloten gebruikt, maar dat kan wel een verschil maken. Dus het is maar hoe je het filtertechnisch wilt aanpakken, maar ik zou zeker geen 3-weg + wharfedale maken. Hoe "open" het geluid klinkt is niet te wijden aan 2 of 3-weg, maar enkel aan het ontwerp, drivers en filter. :)
Tnx voor de snelle reactie. ;)

De subs hebben idd een ondersteunende functie. En de planning is om ze idd op termijn een eigen submodule te geven. Ze worden dan geheel buiten het filter gelaten.
Om ze nou in het 3-weg te integreren dat denk ik ook niet dat dat gaat werken. Het zijn echt dedicated sub-drivers.

Mijn box nu is idd geheel gesloten. Maar ik vind de visaton op dit moment te schel klinken, veel te 's'-erig en schreeuwerig if you know what i mean. :)

Ik ben zelf natuurlijk ook aan het oriënteren en 2-weg begint idd steeds meer mijn aandacht te krijgen.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:45

voodooless

Sound is no voodoo!

Leuk project! Die mooi ontworpen subjes die je eerst in gedachten had gaan dus niet door?

Hoe wil je een 2-weg system maken met een sub die tot 60 Hz gaat en een tweeter die maar vanaf 2~2.5 Khz inzetbaar is :+

Wat dacht je van de Monacor 135-KEP? Niet te duur, en wordt door velen geprezen als een van de beste kevlar units out there op dit moment. Als mid zullen die het erg goed doen. Cross echter niet te hoog, want ik ben van mening dat je een tweeter zo veel mogelijk moet laten dan, omdat dat ie door de bank genomen beter kan (afhankelijk van resonanties, curve, vervorming enz.. natuurlijk). Ik zou je bassen dan wel wat hoger X-en, want anders heb je nog een extra kickbass nodig. De KEP is gesloten prima te gebruiken vanaf 100 Hz denk ik. Moet geen probleem zijn voor die mooie bassje van je!

Andere optie is misschien een TB breedbander, of de Visaton AL 130 (die bij BMM voor onder de 74 euro te krijgen is).
Mijn box nu is idd geheel gesloten. Maar ik vind de visaton op dit moment te schel klinken, veel te 's'-erig en schreeuwerig if you know what i mean. :)
Dat is meer de tweeter dan je mid denk ik.

[ Voor 11% gewijzigd door voodooless op 20-04-2005 14:05 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op woensdag 20 april 2005 @ 13:54:
Leuk project! Die mooi ontworpen subjes die je eerst in gedachten had gaan dus niet door?
Idd, de subs gaan niet door. Daar zou ik toch geen ruimte voor hebben. :P
Hoe wil je een 2-weg system maken met een sub die tot 60 Hz gaat en een tweeter die maar vanaf 2~2.5 Khz inzetbaar is :+
De sub is echt als ondersteunende bedoelt. Niet als volledige bass tot 1000 hz ofzo.
Wat dacht je van de Monacor 135-KEP? Niet te duur, en wordt door velen geprezen als een van de beste kevlar units out there op dit moment. Als mid zullen die het erg goed doen. Cross echter niet te hoog, want ik ben van mening dat je een tweeter zo veel mogelijk moet laten dan, omdat dat ie door de bank genomen beter kan (afhankelijk van resonanties, curve, vervorming enz.. natuurlijk). Ik zou je bassen dan wel wat hoger X-en, want anders heb je nog een extra kickbass nodig. De KEP is gesloten prima te gebruiken vanaf 100 Hz denk ik. Moet geen probleem zijn voor die mooie bassje van je!
En de sub komt aan de zijkant, om hem dan tot 100 Hz te laten gaan vind ik al best veel denk je niet?
En je tweede punt was mijn reden om dit topic te openen, ik zat er ook mee dat je best een redelijke driver erbij moet hebben om toch nog een redelijke bass te hebben. Daarom had ik ook 3-weg in mijn hoofd met de visaton driver (zonder de wharfedale-sub)
Andere optie is misschien een TB breedbander, of de Visaton AL 130 (die bij BMM voor onder de 74 euro te krijgen is).
Ik ben wel gecharmeerd van die Tangband's, maar zijn die niet behoorlijk onder de maat. Gezien dat je ook nog wat bass moet produceren.
Dat is meer de tweeter dan je mid denk ik.
Daar ben ik niet zo zeker van. Als ik iets over de mid-driver heen leg dan is het een stuk minder erg.... MAar zoals ik al zei kan dat komen doordat ik die dingen zo ver door laat spelen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Met de bass op de zijkant is 100 Hz misschien nog wel goed. Dan liever een 6" woofertje dat redelijk laag komt in een kleine gesloten kast, of twee 5" units (zoals in de Visaton VOX serie bijvoorbeeld, die volgens mij hij 150 Hz filtert). 50 Hz zal een moeilijke opgave worden denk ik, omdat je daar vaak nogal wat volume voor nodig zult hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door voodooless op 20-04-2005 14:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op woensdag 20 april 2005 @ 14:20:
Met de bass op de zijkant is 100 Hz misschien nog wel goed. Dan liever een 6" woofertje dat redelijk laag komt in een kleine gesloten kast, of twee 5" units (zoals in de Visaton VOX serie bijvoorbeeld, die volgens mij hij 150 Hz filtert). 50 Hz zal een moeilijke opgave worden denk ik, omdat je daar vaak nogal wat volume voor nodig zult hebben.
Daarom zat ik oo kaan 3-weg te denken. Omdat ik dan de Visaton als mid kan toepassen en er een wat potigere bass bij kan zetten. Maar dat maakt het filter ook weer ingewikkelder en duurder natuurlijk. Dan is 2-weg aantrekkelijker. Maar dan moet je wel iets hebben wat nog mee kan kan komen tot onder de 100 Hz.

Hier passen ze een iets grotere Seas toe. Misschien dat die te gebruiken is in comb. met de KT27.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2005 14:30 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2005 @ 14:23:
Hier passen ze een iets grotere Seas toe. Misschien dat die te gebruiken is in comb. met de KT27.
Tja, die zit zo te zien in een best grote kast... Dat is ook meteen het grote probleem met een grotere driver: Die heeft meer plaats nodig. En aangezien je woofer al 70 liter slikt, moet je daar toch wel een beetje op letten lijkt me zo. In de laatste HH staat een vergelijkbaar project, echter met je oude tweeter, de W170S, en een W250S. Kastje voor de kick/mid was daar best klein gehouden. Misschien is dat wel een optie (al gok ik dat ze ook hoger X-en, waardoor de Q van de kick/mid ook weer minder uitmaakt).

Let er btw wel op, dat als je je woofer zo laag laat doorlopen, dat je voldoende MaxSPL over hebt (ik bedoel dan je subjes tot 19 Hz) ;)

[ Voor 13% gewijzigd door voodooless op 20-04-2005 14:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op woensdag 20 april 2005 @ 14:39:
[...]

Tja, die zit zo te zien in een best grote kast... Dat is ook meteen het grote probleem met een grotere driver: Die heeft meer plaats nodig. En aangezien je woofer al 70 liter slikt, moet je daar toch wel een beetje op letten lijkt me zo. In de laatste HH staat een vergelijkbaar project, echter met je oude tweeter, de W170S, en een W250S. Kastje voor de kick/mid was daar best klein gehouden. Misschien is dat wel een optie (al gok ik dat ze ook hoger X-en, waardoor de Q van de kick/mid ook weer minder uitmaakt).

Let er btw wel op, dat als je je woofer zo laag laat doorlopen, dat je voldoende MaxSPL over hebt (ik bedoel dan je subjes tot 19 Hz) ;)
Ja dat is zeker lastig, om met een vrij kleine kast toch wat bass te produceren. Maar ik ben best flexibel met de grootte hoor, aangezien de sub ervoor zorgt dat de speaker al 40 cm diep moet zijn gaat de inhoud al hard omhoog. Maar een speaker van zo'n 1.20m hoog vind ik geen ramp. Die ik nu heb zijn ook al 1.40m.

Als ik aanhou dat de diepte 40cm is en die breedte 30, dan kom ik op een hoogte van 58 cm om ong. 70 L. te halen. Dus als ik dan doortel tot zeg maar 1m. Dan kom ik op, 1m - 0.58 = 0.42.m En 30cm.*40cm.*42cm= ong. 50 L.

Dan heb ik du s50 liter om een bass tot zo'n 60 Hz te halen dacht ik zo even snel gerekend.

Dat die 'subjes' het wel aankunnen twijfel ik geen seconde aan. Ze komen namelijk orgineel uit een 70L. behuizing waarbij ze tot 19 Hz gingen. En heel hard zonder adem te verliezen. Dus daar maak ik me geen zorgen over. :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

50 Liter mag geen probleem zijn idd :) Maar let wel op, het gaat echt groot worden, een speaker van 120 Liter :P Ik vond je oude speakers al best goot, en zelfs die ik nu heb (50 Liter), vind ik al aan de ruime kant ;)

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op woensdag 20 april 2005 @ 15:27:
50 Liter mag geen probleem zijn idd :) Maar let wel op, het gaat echt groot worden, een speaker van 120 Liter :P Ik vond je oude speakers al best goot, en zelfs die ik nu heb (50 Liter), vind ik al aan de ruime kant ;)
De definitie van groot is persoonlijk denk ik. ;)
Maar om een beeld te geven, de basskast van mijn oude speaker is 120 liter, en 45 cm breed. Dus hij word dan ong. dat formaat. Dus mijn oude speakers, maar dan zonder dat kunstige stuk erop met de mid en tweet. :)

Maar die 50 L. zou misschien kleiner kunnen, msschn in combinatie met BR ofzo.
Zijn er ideeën van drivers die goed samenkunnen in 50L en met de KT27?

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op woensdag 20 april 2005 @ 13:54:Wat dacht je van de Monacor 135-KEP? Niet te duur, en wordt door velen geprezen als een van de beste kevlar units out there op dit moment. Als mid zullen die het erg goed doen.
Ik heb ff gekeken naar die speakertjes. En idd ze zien er goed uit. Zowel in Winlsd als qua uiterlijk. :)

check dit
Afbeeldingslocatie: http://img184.echo.cx/img184/2541/monacor165kep4tr.th.jpg

Als ik nou de Monacor SPH-165KEP ipv de 135KEP neem dan kan ik in zo'n 16 Liter toch nog een 45Hz halen. Niet slecht dacht ik zo. En dan op 2500 Hz de Seas KT27f inleiden. :)

Interessant speakertje dit.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2005 19:14 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:35

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

joh... dat ziet er helemaal niet slecht uit :) Ik had al wel eens iets gelezen over die units, maar nog nooit iets mee gesimuleerd....

En als ik nou eens "2,5 weg samen met die seas tweet" zeg? ?

en als ondersteuning je sub?

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
teacher schreef op woensdag 20 april 2005 @ 19:16:
joh... dat ziet er helemaal niet slecht uit :) Ik had al wel eens iets gelezen over die units, maar nog nooit iets mee gesimuleerd....

En als ik nou eens "2,5 weg samen met die seas tweet" zeg? ?

en als ondersteuning je sub?
Maak me gek. :+
Alleen de prijs........ check hier. Dan ben ik €270 kwijt aan drivers, dan moeten de tweets en het filter +het bouwen er nog bij... :X

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Als mid is de 135 KEP echt beter denk ik, en als je een beetje wil opschuiven met je X-over frequentie moet dat wel lukken denk ik. Ik gebruik er zelf 2 in zo'n 12 liter BR in mijn center. Ze lopen op dit moment nog steeds (ja nog steeds, schaam :( ) full range te spelen, en ze doen het gewoon heel erg goed.

Maar als je wat meer kick will en zo laag wil X-en , dan is een 6" toch wat prettiger. De 165KEP ken ik zelf niet, dus daar kan ik niks over zeggen. Misschien is deze ook wel wat: http://www.bmm-shop.nl/Product.asp?Product_ID=3347 (of iets uit de nieuwere HDS serie). Die Seas van Play ziet er btw ook erg mooi uit :)

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 20-04-2005 19:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op woensdag 20 april 2005 @ 19:47:
Als mid is de 135 KEP echt beter denk ik, en als je een beetje wil opschuiven met je X-over frequentie moet dat wel lukken denk ik. Ik gebruik er zelf 2 in zo'n 12 liter BR in mijn center. Ze lopen op dit moment nog steeds (ja nog steeds, schaam :( ) full range te spelen, en ze doen het gewoon heel erg goed.

Maar als je wat meer kick will en zo laag wil X-en , dan is een 6" toch wat prettiger. De 165KEP ken ik zelf niet, dus daar kan ik niks over zeggen. Misschien is deze ook wel wat: http://www.bmm-shop.nl/Product.asp?Product_ID=3347 (of iets uit de nieuwere HDS serie). Die Seas van Play ziet er btw ook erg mooi uit :)
Met de 135KEP ligt de minimum grens op 68 Hz, beetje op de rand denk ik......

En de site van Peerless is vaag, het serienummer komt niet overeen met het typenummer op de site. Heel vaag.

En bij die Seas heb ik eerst weer moeten zoeken hoe veel namen die heeft, maar het is dus G17REX/P en H 648. Gesimuleerd ook wel zo:
Afbeeldingslocatie: http://img8.echo.cx/img8/5409/seash6489xh.th.jpg
Niet veel anders dan de Monacor SPH-135KEP dus.

Verwijderd

Topicstarter
Wel apart, ik had die bovenste gegevens met de hand ingevoerd bij Winlsd. Nu kom ik erachter dat ze al standaard in Winisd zaten... 8)7

Nu zit het met de Winisd instellingen er minder rooskleurig uit....
Afbeeldingslocatie: http://img15.echo.cx/img15/9289/monacor165kepb2vd.th.jpg
60Hz -3dB punt ipv 46.... :'(

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2005 20:30 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

De Monacor TSP kloppen over het algemeen wel aardig eigenlijk (in ieder geval bij de 135 KEP). BTw, upgrade eens naar WinISP pro, de oude winISD is onderhand toch wel outdated, en de nieuwe modellen zijn een stuk realistischer!

Daarnaast denk ik dat je niet voor een BR midbass moet gaan met een bijkomende hoge group delay, je je dan aansluit op een mooie strakke low groupdelay sub. IMHO is dat zonde. Dan kun je beter een gesloten midbass nemen en toch wat hoger X-en. Zal trakker klinken, en meer conus hoger in de bass zal je zeker ook wel ten goede komen (hiet te vergeten je MaxSPL).

Ik heb nog eens gekeken naar wat speakers met sidebassen:

- HH van 3/2005: 150 Hz
- Visaton Vox 200: 200 Hz
- Visaton Vox 301: 210 Hz
- HH 2/2004: 140 Hz

[ Voor 16% gewijzigd door voodooless op 20-04-2005 21:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op woensdag 20 april 2005 @ 21:02:
De Monacor TSP kloppen over het algemeen wel aardig eigenlijk (in ieder geval bij de 135 KEP). BTw, upgrade eens naar WinISP pro, de oude winISD is onderhand toch wel outdated, en de nieuwe modellen zijn een stuk realistischer!
Bedoel je nou dat de handinvoer wel goed is of de gegevens in Winisd zelf?
Daarnaast denk ik dat je niet voor een BR midbass moet gaan met een bijkomende hoge group delay, je je dan aansluit op een mooie strakke low groupdelay sub. IMHO is dat zonde. Dan kun je beter een gesloten midbass nemen en toch wat hoger X-en. Zal trakker klinken, en meer conus hoger in de bass zal je zeker ook wel ten goede komen (hiet te vergeten je MaxSPL).
Gesloten is idd meestal strakker. Maar ik vraag me af of er dan nog wel wat kick in de bass zit als je zo'n kleine driver gelsoten maakt. De Wharfedale subs wil ik eigenlijk zo laag mogelijk. Want als ik ze naar 150-200 hz zou laten werken en hij zit aan de zijkant dan gaat het vreemd klinken lijkt mij?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2005 @ 21:10:
[...]
Bedoel je nou dat de handinvoer wel goed is of de gegevens in Winisd zelf?
Handinvoer (wel pro versie gebruiken!)
Gesloten is idd meestal strakker. Maar ik vraag me af of er dan nog wel wat kick in de bass zit als je zo'n kleine driver gelsoten maakt. De Wharfedale subs wil ik eigenlijk zo laag mogelijk. Want als ik ze naar 150-200 hz zou laten werken en hij zit aan de zijkant dan gaat het vreemd klinken lijkt mij?
Zie mijn kort lijstje van sidebassen...

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op woensdag 20 april 2005 @ 21:11:
Handinvoer (wel pro versie gebruiken!)
Bij de handinvoer bij de Pro wilt ie het niet accepteren. En als ik de minimalen invoer (Alleen Qts, Qms Qec enz.) dan krijg ik vreemde waarden als uitkomst.
Zie mijn kort lijstje van sidebassen...
Ehm..... wtf?

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-02 08:59

Blamm

Niet meer Smart

Ik heb hier de combinatie staan die Play voorstelde, de KT27F met de G17RE/XP (W171EXGF)
Ik heb deze gemaakt naar het ontwerp dat indoubt ook gebruikt heeft, en het is een prachtige luidspreker geworden. Erg warm van klank. Verkijk je echter niet op de kosten van een goed filter! Met de units alleen ben je er nog niet, maar dat weet je waarschijnlijk wel van je huidige luidsprekers ;)

plaatje
link naar topic van indoubt

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2005 @ 21:19:
Bij de handinvoer bij de Pro wilt ie het niet accepteren. En als ik de minimalen invoer (Alleen Qts, Qms Qec enz.) dan krijg ik vreemde waarden als uitkomst.
Tja, handinvoer is een beetje tricky, maar zo werkt het meestal wel prima:

Vul alleen zoveel mogelijk van het volgende in: Qes,Qms,Fa,Vas en Mms, Re, Le, Xmax en PE. De rest laat je WinISD zelf uitrekenen. Je zult zien dat het maar een beetje zal afwijken van wat gespect is, maar dat is geen probleem. Wijkt het veel af, dan kun je je afvragen of het gespecte wel juist is (aangezien dan de natuurkundige regels herscheven zijn voor die woofer ;) ).
Ehm..... wtf?
Dit lijstje:
deepspace schreef op woensdag 20 april 2005 @ 21:02:
Ik heb nog eens gekeken naar wat speakers met sidebassen:

- HH van 3/2005: 150 Hz
- Visaton Vox 200: 200 Hz
- Visaton Vox 301: 210 Hz
- HH 2/2004: 140 Hz

Verwijderd

Topicstarter
Razorfist schreef op woensdag 20 april 2005 @ 21:23:
Ik heb hier de combinatie staan die Play voorstelde, de KT27F met de G17RE/XP (W171EXGF)
Ik heb deze gemaakt naar het ontwerp dat indoubt ook gebruikt heeft, en het is een prachtige luidspreker geworden. Erg warm van klank. Verkijk je echter niet op de kosten van een goed filter! Met de units alleen ben je er nog niet, maar dat weet je waarschijnlijk wel van je huidige luidsprekers ;)

plaatje
link naar topic van indoubt
Dat weet ik maar al te goed idd, daarom wil ik niet al mijn geld in de drivers stoppen. Er moet ook wat overblijven voor het filter. :)

En hij klinkt warm, is de bass ook goed? Kan ie goed meekomen?
deepspace schreef op woensdag 20 april 2005 @ 21:26:
[...]

Tja, handinvoer is een beetje tricky, maar zo werkt het meestal wel prima:

Vul alleen zoveel mogelijk van het volgende in: Qes,Qms,Fa,Vas en Mms, Re, Le, Xmax en PE. De rest laat je WinISD zelf uitrekenen. Je zult zien dat het maar een beetje zal afwijken van wat gespect is, maar dat is geen probleem. Wijkt het veel af, dan kun je je afvragen of het gespecte wel juist is (aangezien dan de natuurkundige regels herscheven zijn voor die woofer ;) ).

[...]

Dit lijstje:

[...]
8)7 Lijstje niet gezien. srry. Maar die gaan tot de 150 Hz zo'n beetje idd.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2005 @ 21:43:
En hij klinkt warm, is de bass ook goed? Kan ie goed meekomen?
Maar 3 mm Xmax.. Misschien wat aan de krappe kant om zo laat te laten meespelen, maar BR is dat misschien nog wel te doen (al zou ik BR echt afraden in jou geval

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op woensdag 20 april 2005 @ 21:48:
[...]

Maar 3 mm Xmax.. Misschien wat aan de krappe kant om zo laat te laten meespelen, maar BR is dat misschien nog wel te doen (al zou ik BR echt afraden in jou geval
Idd, het valt me vies tegen iets te vinden wat goed te combineren is. :'(

Verwijderd

Topicstarter
Zo, ik heb met Deepspace ff rondgekeken en hebben al een lijst op kunnen stelllen.

Peerless (niet meer te krijgen) CSX-2127 H
Mivoc WPP-180 --> Leuk ding, wel het liefst twee per speaker gebruiken.
Mivoc XAW 210 HC --> Leuk op papier, helaas een beetje lelijk uiterlijk. :W
Seas W 210 NP --> Leuk op papier, helaas 'doorzichtig'.
Visaton TIW200SC --> Erg leuk, ook erg lage gevoeligheid helaas
Tangband W6-1139SC --> Apart, weet niet wat ervan moet zeggen
Monacor SPH-135KEP
Monacor SPH-165KEP

Dat was het zo'n beetje wel. Hoe denken jullie erover? Ik wil wel in 3-weg met de Visaton W130s8 en de Seas KT27f gaan werken. :) leuk ding: klik

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2005 00:04 ]

Verwijderd

Veel modellen die je voorstelt kunnen prima in een 2-weg combinatie met de Seas. Dat zou ik je dan ook zeker aanraden. Veel eenvoudiger een filter ontwerpen.

Daarnaast moet het toch wel lukken met een 165KEP? Een 18cm seas driver zorgt hier in elk geval wel voor behoorlijke kick-bassen. :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2005 @ 00:03:
Veel modellen die je voorstelt kunnen prima in een 2-weg combinatie met de Seas. Dat zou ik je dan ook zeker aanraden. Veel eenvoudiger een filter ontwerpen.

Daarnaast moet het toch wel lukken met een 165KEP? Een 18cm seas driver zorgt hier in elk geval wel voor behoorlijke kick-bassen. :)
Maar met de KEP wil ik eigenlijk 2-weg gaan dan. Ik wil de kosten ook in de hand houden.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2005 00:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Een subtiele kick. ;) Want ik wil jullie even op de hoogte houden vanwat ik besloten heb.
Na veel wikken en wegen heb ik toch maar besloten om een dubbele Monacor SPH-165KEP met een Seas KT27f toe te passen. Als sub dan de Wharfedale 15" 'ers die ik nog heb.
Monacor:
Afbeeldingslocatie: http://img253.echo.cx/img253/3650/sph165kep5jb.jpg

Seas KT27f
Afbeeldingslocatie: http://img247.echo.cx/img247/7992/kt27f7ds.th.jpg

Wharfedale:
Afbeeldingslocatie: http://img190.echo.cx/img190/4955/speaker13te.th.jpg

Het kost iets, maar dan heb je ook (hopelijk) wat. :)

Ik ben er alleen nog niet uit in wat voor een opstelling ze het leukst zouden kunnen.
- Gewoon allebei volledig full-range aansturen,
- 2,5 weg
En dan nog nadenken over het leukste deel, het filter. :P Ik heb gelezen dat de SPH-165KEP door zijn eigenschappen maar heel weinig gefilterd/beïnvloed hoeft te worden. Maarja, dan heb ik nog niet een filter.
Verder lees ik overal dat de KT27f prima vanaf een 2000 Hz kan werken en dat dat het beste is. Dus werk ik denk ik naar dat punt toe.

Voor de rest ga ik nu eerst nadenken over het de manier van toepassing, het filter, en hoe de kast eruit gaat zien. Hier ga ik eens lekker de tijd voor nemen.
Alle info en adviezen zijn welkom! :)

Verwijderd

Topicstarter
Kleine update,

Met mijn onderzoek ben ik een leuke speaker tegengekomen die 2 SPH-165's toepast +Seas NoFerro 900.
De Leopard
Lijkt me een leuk ding :). Zo heb ik iig al een goed werkend voorbeeld. Het definiteve ontwerp komt steeds dichterbij . :P

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ja, een MTM is denk ik idd een goed voorstel :)
Verder lees ik overal dat de KT27f prima vanaf een 2000 Hz kan werken en dat dat het beste is. Dus werk ik denk ik naar dat punt toe.
Nou, het "beste" is moelijk te zeggen. Je zou eigenlijk eens een keer een vervormingsgrafiekje van de tweet moeten zoeken (HH of K+T anyone?). Kun je mooit zien of het echt mogelijk is. Zo ja, dan zou ik dat inderdaan gewoon doen, zonee, zal de monacor zijn werk ook prima doen hoor.

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op woensdag 27 april 2005 @ 10:57:
Ja, een MTM is denk ik idd een goed voorstel :)

[...]

Nou, het "beste" is moelijk te zeggen. Je zou eigenlijk eens een keer een vervormingsgrafiekje van de tweet moeten zoeken (HH of K+T anyone?). Kun je mooit zien of het echt mogelijk is. Zo ja, dan zou ik dat inderdaan gewoon doen, zonee, zal de monacor zijn werk ook prima doen hoor.
Ik gok dat de Seas NoFerro 900 ook erg goed is. Of zou ik hem ongestraft voor de (misschien betere) KT27f kunnen vervangen?

Ik ben verder wel erg gecharmeerd van dat Leopard MTM uiterlijk. Verder zal ik de kast wel naar eigen smaak aanpassen.

Alleen twijfel ik over de inhoud die bij die leopard wordt toegepast. 20L (-3dB@70Hz), terwijl verder altijd 15L.(-3Db@ongeveer 45Hz) wordt toegepast bij die driver.
Maar die 20L. zal waarschijnlijk wel ten goede komen van de belastbaarheid. En een sub kan makkelijk vanaf 80 Hz aanvullen..... dilemma's. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2005 11:14 ]

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Als je de speakers echt óp de sub zet dan maakt een iets hogere crossover niet zoveel uit, staan ze een paar meter uit elkaar dan wil je eigenlijk niet boven de 60hz crossen. Mijn ervaring is dat subs tot ongeveer 4x hun FS goed klinken en daarna gaat de klank achteruit. De shiva's (20hz fs) wil je eigenlijk op 80hz of nog iets lager crossen eb speakers met een fs van 29hz die ik had klonken tot 120hz wel goed.

[ Voor 3% gewijzigd door MM op 27-04-2005 12:28 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Topicstarter
m.m schreef op woensdag 27 april 2005 @ 12:28:
Als je de speakers echt óp de sub zet dan maakt een iets hogere crossover niet zoveel uit, staan ze een paar meter uit elkaar dan wil je eigenlijk niet boven de 60hz crossen. Mijn ervaring is dat subs tot ongeveer 4x hun FS goed klinken en daarna gaat de klank achteruit. De shiva's (20hz fs) wil je eigenlijk op 80hz of nog iets lager crossen eb speakers met een fs van 29hz die ik had klonken tot 120hz wel goed.
Ik weet de tsp's van mijn subs niet. Alleen de inhoud van de behuizing waar ze uitkwamen en wat ze daarin konden. Maar 80 Hz zal goed moeten kunnen.

Verder klopt mijn beredenering toch wel dat ze meer belastbaar zijn als de f3 omhoog gaat? (in de zin van hij is minder snel op z'n max) Of is dat totaal niet gerelateerd? (lijkt mij wel imho).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2005 13:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verder vraag ik me af of ik de 2 monacor's in 1 ruimte zal doen, of ze ieder een eigen ruimte zal geven..... Dat eerste verhoogt de gevoeligheid natuurlijk, maar of het ook goed klinkt....

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Waarom zou het de gevoeligheid verhogen :?

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op woensdag 27 april 2005 @ 20:13:
Waarom zou het de gevoeligheid verhogen :?
srry, geluidsdruk. :P

Gesimuleerd ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://img242.echo.cx/img242/3971/box24ox.th.jpg
Met
Geel=2 drivers closed
Grijs=2 drivers vented
Roze=1 driver vented
Groen=1 driver closed

Op zich hebben ze wel 1 lekkere eigenschap wat uitgelegd werd in de tekst bij de 'leopard' speaker. En dat is dat je ze in een 20 (of 40 bij 2) liter kan doen -3dB@40 Hz en als dat niet bevalt kan je de BR-gaten dichtmaken en dan gaan ze in hetzelfde aantal liters -3Db@70Hz.
De sub kan alles aanvullen natuurlijk.

En om het zo te maken dat de BR dicht te maken is, is natuurlijk ook wel grappig.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Je analyse klopt niet ;) Neem je hetzelfde volume per unit maakt het namelijk helemaal niets uit of je er nu een schotje tussen zet of niet. Ga je volumes aanpassen is je vergelijking natuurlijk niet eerlijk.

Btw, kijk eens naar de group delay van die BR afstemming, want volgens mij is die niet echt lief.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:00

Jag

Mijn gedachten na dit draadje gelezen te hebben:

- woofer aan de zijkant (als dat nog steeds een optie is) kan prima, niet overdrijven met de hoogte van de crossover, maar tot 150 a 200Hz geen probleem. Dan zit de woofer nog ruim in zijn omnidirectionele gebied, wat voor een woofer aan de zijkant natuurlijk essentieel is.
- ik zou of goed crossen, of het hele idee van die extra woofer laten varen. Ik weet niet wat je van plant bent, maar ik zou iig niet de Monacor's full range laten spelen en dan de Warfedale woofer op een sum amp laten meedoen. Dan krijg je echt zo'n sub/sat systeem sound.
Tenzij een 2.5 weg in een echte simulatie met spl plots van de drivers goed uitkomt, zou ik voor een 3 weg filter gaan. Crossen op 100 of 150Hz, kunnen de Monacors waarschijnlijk gesloten (met BR natuurlijk wel minder excursie problemen). En het liefst actief crossen zodat je geen last hebt van de lagere gevoeligheid van de woofers. Anders moet je de gevoeligheid van de Monacors en de tweeter omlaag halen naar het niveau van de Warfedales en hoppa daar gaat je gevoeligheid.
Als je actief crosst, met low pass op de Warfedales en high pass op de Monacors geef ik je project het meeste kans van slagen. Je zou er zelfs evt een Rotel 6-kanaals amp op kunnen zetten en voor volledig actief gaan (=nice :) ).
- hoger crossen (van de Monacor bassmids) betekent minder excursie nodig. Ik zou niet al te laag crossen, anders zou het wel echt een probleem kunnen worden. Is vervormingtechnisch gezien ook niet voordelig laag crossen.
- twee drivers in een ruimte kan prima, maar je krijgt er geen hogere gevoeligheid van. Je krijgt wel een hogere gevoeligheid van twee drivers gebruiken, met 3dB cadeau in het (mid)laag.

Verwijderd

Topicstarter
Okay, kijken of ik het volg. :)
Ik wil idd de sub aan de zijkant, aan de voorkant is geen optie. Dan zou de speaker minimaal 40cm. breed worden. Dat vind ik niks.

Jij zegt: de sub opnemen in een 3-weg filter, en de monacors tot zo'n 100 á 150 Hz laten gaan? En ze het liefst BR doen om de excursie in bedwang te houden??

Een 6-kanaals Rotel is idd leuk, maar niet in de financiële planning op dit moment. En ik ben niet zo'n fan van actief filteren als de meeste mensen.

Waarom trouwens niet de sub apart? Is dat zo verkeerd dan? (qua SQ gezien dan)

edit-
group delay
Afbeeldingslocatie: http://img111.echo.cx/img111/8611/boxgroudelay8av.th.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2005 20:50 ]

• Jag

Jag

Sub aan de zijkant kan prima met een monopool speaker zoals jij die maakt (eigenlijk moet je natuurlijk een dipool maken, maar dat lukt me nooit om je daarvan te overtuigen :) ). Sub opnemen in 3weg is idd het beste, dan heb je een voorspelbare situatie en kan je het goed doen. 2weg full range met sub er los bij (filtertechnisch gezien dan) vind ik een inferieure oplossing die in principe minder goed klinkt.
Monacors wel of niet BR hangt af van welk crossover punt je kiest en hoe de excursie uitvalt in een simulatie. Misschien valt het wel mee en dan moet je gewoon gesloten doen.

Wat je evt kan doen als makkelijk alternatief op volwaardig actief filteren (wat imo de "no compromise" oplossing is), is met een sub amp werken en dan low passen op het punt waar de monacors beginnen af te vallen. En dan 4e orde low passen als je de Monacors in BR zet, en 2e orde als je een gesloten behuizing geeft.
Niet even goed als netjes in de pass band electronisch filteren, maar het kan werken. Ik zou het wel nameten. Iig beter dan op de gok een beetje sub bij je 2 weg full range speakers bijdraaien. Ik heb nog nooit een overtuigende full range/sub combinatie gehoord.

Verwijderd

Topicstarter
M'kay, maar ik zie toch echt af van de actieve set-up. Hoe mooi dat ik moet zijn. Het moet nou eenmaal praktisch blijven. Ik snap dat jij(ik) zo mooi mogelijk wil. Maar om nou alles actief te gaan doen en 6 versterkers aan te schaffen (of 6-in-één) vind ik iets té. Het moet op 1 versterker kunnen. De subs mogen wel apart versterkt worden.

srry, maar ik heb zo mijn eigen wensen. ;)

Verder is 3-weg wel leuk ,maar ten eerste is het filter ontzettend duur ivm een lage x-over voor de sub. En dan moet ik een enorm potige versterker (erbij) hebben om die subs aan te sturen. Mijn Onkyo is maar 70 watt. :P

-edit-
Na wat onderzoek bij gelijksoortige speakers zie ik nu pas dat idd de sub aan de zijkant ook is passief meegefilterd. :X

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2005 21:27 ]

• Jag

Jag

Actief is idd niet het meest praktische, ik kan me voorstellen dat dat een overweging is om het te laten varen.
Passief drie weg kan natuurlijk ook, maar dan lever je wel wat in op gevoeligheid. Losse sub amp levert dat probleem op (je krijgt dan vrijheid van gain voor je woofer, erg handig), maar je zit dan wel met een filtertechnisch probleem. Dat zou je kunnen oplossen door wat ik mijn vorige post beschreef.

Het is wel hetgeen wat ik zou doen trouwens, als ik nu wat nieuws zou bouwen. Ik zou een Rotel 6-kanaals amp nemen (of een andere 6 kanaals), en dan een Behringer 6 output DSP.
Of een analoge oplossing (met vaste instellingen) bij een bekend ontwerp.

Twee subamps kopen voor de woofers is trouwens ook niet echt een goedkope oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
Jag schreef op woensdag 27 april 2005 @ 21:31:

Twee subamps kopen voor de woofers is trouwens ook niet echt een goedkope oplossing.
idd, dat klopt. :) Maar ik heb nog wel wat mogelijkheden voor de sub-amp staan. (2 x mono oid).
Maar in een volledig 3-weg is natuurlijk ook een optie, mits mijn amp dat trekt.
Voor de exacte tsp's kan ik de sub wel laten doormeten bij Speakerland.

Maarja, ik verzamel zo langzaamaan steeds meer info. En ik ben van plan om dit eerst goed uit te werken ipv meteen snel te beginnen met bouwen zoals ik normaal altijd wil. :P

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2005 21:42 ]

Verwijderd

Jag schreef op woensdag 27 april 2005 @ 21:02:
(...)eigenlijk moet je natuurlijk een dipool maken, maar dat lukt me nooit om je daarvan te overtuigen :) (...)
Net zoiets als Definitive technilogy toepast? :9
Afbeeldingslocatie: http://www.definitivetech.com/images/product%20images/DT-BP2K-Breakthru.jpg

Denk dat als je de subwoofers aktief aan gaat sturen je wat voordeel hebt met instellen zeg maar. :)
Je weet wel, wat betreft de acoustiek van de kamer enzo, dan lukt het beter om goed in te stellen dan wanneer ie passief is :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2005 22:02 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ach, twee XXL's kost je bijna niks :+ (zal laats iemand die een mooie ScanSpeak 22 cm woofer hiermee wilde verkrachten :'( ).

Verder kan ik me alleen maar bij Jag aanlsuiten (maar dat had ik je al eerder gezegt).

Andere prima optie is natuurlijk om alleen sub/rest actief te filteren (beide kanten op). Vergt relatief weinig inspanning en is een prima compromis :) .

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op woensdag 27 april 2005 @ 22:09:
Ach, twee XXL's kost je bijna niks :+ (zal laats iemand die een mooie ScanSpeak 22 cm woofer hiermee wilde verkrachten :'( ).
Actief is ivm het aantal versterkers geen optie op dit moment.
Verder was ik idd van plan om de sub apart te versterken.
Verder kan ik me alleen maar bij Jag aanlsuiten (maar dat had ik je al eerder gezegt).

Andere prima optie is natuurlijk om alleen sub/rest actief te filteren (beide kanten op). Vergt relatief weinig inspanning en is een prima compromis :) .
sorry?

En die speaker zoals op dat plaatje. Zoiets had ik in gedachten. Alleen dan niet aan 2 kanten. :P

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2005 22:20 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Gewoon een amp voor je sub, andere amp voor de rest. Beiden krijgen een actief filtertje. Zo dramatisch duur hoeft dat niet te worden natuurlijk.

• Jag

Jag

deepspace schreef op woensdag 27 april 2005 @ 22:48:
[...]

Gewoon een amp voor je sub, andere amp voor de rest. Beiden krijgen een actief filtertje. Zo dramatisch duur hoeft dat niet te worden natuurlijk.
Ja precies. Het is na volledig actief de beste oplossing. Niet dramatisch duur, niet heel ingewikkeld (makkelijker dan met subampmodules!), alleen wat meer werk misschien. Je hebt er denk ik wel complete omlossing voor: modules met twee amp kanalen en (instelbare)crossover. Hypex heeft zoiets bijvoorbeeld. Zijn gewoon een soort subampmodules, alleen dan net anders. Is een mooie oplossing, die in tegenstelling tot met losse actieve crossovers en losse versterkerkanalen wel makkelijk in gebruik is (er loopt gewoon 1 signaalkabel plus 230 naar een speaker).

Edit: die luidspreker op dat plaatje is trouwens een bipool, geen dipool. Een bipool is gewoon een dubbele monopool luidspreker.
Het bijzondere aan dipool luidsprekers is hun gecontroleerde afstraling die over een groot deel van het spectrum constant is, iets waar weinig aandacht aan besteed wordt (alleen dipolen, ESLen en in mindere mate hoorns doen er iets mee). Nadeel is dat ze duurder zijn (want betere drivers nodig) en complexer om te maken (electronisch gezien dan).

[ Voor 35% gewijzigd door Jag op 28-04-2005 15:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jag schreef op donderdag 28 april 2005 @ 15:37:
[...]
Ja precies. Het is na volledig actief de beste oplossing. Niet dramatisch duur, niet heel ingewikkeld (makkelijker dan met subampmodules!), alleen wat meer werk misschien. Je hebt er denk ik wel complete omlossing voor: modules met twee amp kanalen en (instelbare)crossover. Hypex heeft zoiets bijvoorbeeld. Zijn gewoon een soort subampmodules, alleen dan net anders. Is een mooie oplossing, die in tegenstelling tot met losse actieve crossovers en losse versterkerkanalen wel makkelijk in gebruik is (er loopt gewoon 1 signaalkabel plus 230 naar een speaker).
Daar zat ik ook aan te denken idd. Da's op zich een mooie, erg praktische oplossing.

Zo'n 2-weg amp kost alleen wel €193 p/stuk. :) link
Verder weet ik niet of er meerdere fabrikanten zijn die zoiets aanbieden.

Verwijderd

Jag schreef op donderdag 28 april 2005 @ 15:37:
[...]
Mijn Hypex (hs200) heeft een high pass gefilterde doorlus uitgang voor de overige speakers. 4e orde, instelbaar tussen 50 en 150Hz. Zoiets is eventueel toch ook prima te gebruiken? Nadeel is echter wel dat je een stukkie meer kabel nodig hebt :) maar is wel goedkoper dan die "full range" modules.
Edit: die luidspreker op dat plaatje is trouwens een bipool, geen dipool. Een bipool is gewoon een dubbele monopool luidspreker.
Het bijzondere aan dipool luidsprekers is hun gecontroleerde afstraling die over een groot deel van het spectrum constant is, iets waar weinig aandacht aan besteed wordt (alleen dipolen, ESLen en in mindere mate hoorns doen er iets mee). Nadeel is dat ze duurder zijn (want betere drivers nodig) en complexer om te maken (electronisch gezien dan).
Aha, das dus het verschil :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 16:02:
[...]

Mijn Hypex (hs200) heeft een high pass gefilterde doorlus uitgang voor de overige speakers. 4e orde, instelbaar tussen 50 en 150Hz. Zoiets is eventueel toch ook prima te gebruiken? Nadeel is echter wel dat je een stukkie meer kabel nodig hebt :) maar is wel goedkoper dan die "full range" modules.
zo'n HS200 is €370 en een actieve 3-weg is €232 p/stuk. ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 16:13:
[...]
zo'n HS200 is €370 en een actieve 3-weg is €232 p/stuk. ;)
Ooh ik dacht dat ze veel duurder waren ;)
Valt me nog mee, en t'is wel een heel mooie oplossing :9

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 16:17:
[...]

Ooh ik dacht dat ze veel duurder waren ;)
Valt me nog mee, en t'is wel een heel mooie oplossing :9
Heel mooi idd.
Maar ff tellen....
- monacor's 4x€ 70 =€ 280
- Seas tweets 2x€ 40 =€ 80
- kasten = ong.€ 80 gok ik.
- Hypex 3-weg amp.2x€ 230 = € 460

Totaal =€ 900

Dat ga ik er niet aan uitgeven. Zelfs als zou ik dat uitgeven dan bouw ik voor die prijs liever mooie passief gefilterde speakers met allemaal nieuwe drivers. :)

Het moet schappelijk blijven (student.) :) Die 4 monacors zit ik nog steeds over te twijfelen. msschn wordt dat er wel 2.... :X

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2005 08:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het met mezelf overlegd :P en ik wil eigenlijk niet zó veel uitgeven.
Verder ben ik eens verder gaan zoeken en zowaar weer eens bij Tony Gee uitgekomen. (Heb ik al tijden niet meer bij gekeken).
Hier ben ik gekomen op de DD8-MkII. Een erg veelbelovende speaker voor een niet al te hoge prijs. Met deze drivers kan ik het geheel voor max zo'n €400 bouwen. (De sub-amp moet dan nog even wachten natuurlijk).
Hiermee heb ik denk ik wel wat ik zoek;
- Mooi strak geluid (gesloten),
- Redelijk laag zonder sub,
- Belastbaar indien nodig,
- Niet té duur,
- Redelijk kleine behuizing.

Dus ik denk denk dat ik een versie van deze ga maken met een standaard waar de subs in verwerkt zitten. (Zo kan ik in de toekomst de subs altijd nog los gebruiken).
Ik zal jullie verder niet meer zo lastig vallen, aangezien de animo niet zo hoog lijkt. (begrijpelijk, aangezien ik nogal eens van mening verander. :P ) Het resultaat zal ik op zijn tijd wel posten. Tnx voor de hulp zover. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2005 09:51 ]

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Wat mij betreft mag je ons lastig blijven vallen hoor! :D Ik lees het topic trouw elke keer, maar heb gewoon niet zoveel in te brengen dat ik het nodig vind te replyen ;) :P

Zal ik nog eens een leuke luidspreker noemen trouwens, die niet te duur is, niet te groot en best apart? de USB
De tweeter hier in is te vergelijken met de KT27F, maar is coaxiaal gemonteerd in de laagmid-woofer, voor een geweldig afstralingsgedrag.

Ik heb zelf deze unit hier liggen voor een centerspeaker (al een jaar ofzo) maar die komt maar niet af, steeds andere dingen te doen ;)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Leuke keuze denk ik :) Maar Tony's ontwerp is wel BR hoor..

Verwijderd

Topicstarter
Razorfist schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 10:02:
Wat mij betreft mag je ons lastig blijven vallen hoor! :D Ik lees het topic trouw elke keer, maar heb gewoon niet zoveel in te brengen dat ik het nodig vind te replyen ;) :P

Zal ik nog eens een leuke luidspreker noemen trouwens, die niet te duur is, niet te groot en best apart? de USB
De tweeter hier in is te vergelijken met de KT27F, maar is coaxiaal gemonteerd in de laagmid-woofer, voor een geweldig afstralingsgedrag.

Ik heb zelf deze unit hier liggen voor een centerspeaker (al een jaar ofzo) maar die komt maar niet af, steeds andere dingen te doen ;)
tnx ;)
dd aparte speaker, ik kan alleen de prijs niet vinden? En op een of andere manier klopt er iets neit bij mij als ik maar 1 speaker zie en niet een tweet/woofer combo. :P
deepspace schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 10:07:
Leuke keuze denk ik :) Maar Tony's ontwerp is wel BR hoor..
idd ja, helemaal niet gezien. 8)7 . Marja, niks mis mee. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2005 10:13 ]

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

De unit kost in duitsland 139 euro (klingtgut-lsv)
En feitelijk zijn het een losse tweeter en woofer, maar in elkaar gestopt ;) Achterop zit ook gewoon 2 paar aansluitpunten voor het filter hoor :)

En een goede BR hoef helemaal niet 'niet strak' te klinken bij dit soort luidsprekers gelukkig

Verwijderd

Topicstarter
Razorfist schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 10:30:
De unit kost in duitsland 139 euro (klingtgut-lsv)
En feitelijk zijn het een losse tweeter en woofer, maar in elkaar gestopt ;) Achterop zit ook gewoon 2 paar aansluitpunten voor het filter hoor :)

En een goede BR hoef helemaal niet 'niet strak' te klinken bij dit soort luidsprekers gelukkig
Wat is overigens de levertijd bij Klingtgut? En zijn ze betrouwbaar?
Want ze zijn gewoon bij de Seas woofers €20 goedkoper (€83 tov €100) dan als ik ze bij bijv. Speaker en Co zou bestellen.

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Ik heb er nu 2 keer besteld, en je moet echt geen haast hebben.. Verwacht niet dat je je spullen over een week binnen hebt ;)
Ze zijn wel HEEL klantvriendelijk, bij mij waren de tweeters niet op voorraad en ze boden zelfs aan om die op hun kosten na te sturen als ik vast met de rest aan de slag zou willen. Houd wel rekening met de verzendkosten natuurlijk :) Maar wanneer je al je units en ook je filteronderdelen daar koopt kun je zeker flink besparen.

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 09:49:
Ik heb het met mezelf overlegd :P en ik wil eigenlijk niet zó veel uitgeven.
Verder ben ik eens verder gaan zoeken en zowaar weer eens bij Tony Gee uitgekomen. (Heb ik al tijden niet meer bij gekeken).
Hier ben ik gekomen op de DD8-MkII. Een erg veelbelovende speaker voor een niet al te hoge prijs. Met deze drivers kan ik het geheel voor max zo'n €400 bouwen. (De sub-amp moet dan nog even wachten natuurlijk).
Hiermee heb ik denk ik wel wat ik zoek;
- Mooi strak geluid (gesloten),
- Redelijk laag zonder sub,
- Belastbaar indien nodig,
- Niet té duur,
- Redelijk kleine behuizing.

Dus ik denk denk dat ik een versie van deze ga maken met een standaard waar de subs in verwerkt zitten. (Zo kan ik in de toekomst de subs altijd nog los gebruiken).
Ik zal jullie verder niet meer zo lastig vallen, aangezien de animo niet zo hoog lijkt. (begrijpelijk, aangezien ik nogal eens van mening verander. :P ) Het resultaat zal ik op zijn tijd wel posten. Tnx voor de hulp zover. :)
Vast een prima speaker. Gewoon een standaard 2-weg speaker met prima drivers. Alleen ik zou deze dus niet gaan combineren met los sub. Als dit niet laag genoeg gaat, of niet genoeg output geeft in het laag zou ik gewoon andere luidsprekers kiezen of een goed ontwerp verzinnen met die woofers die je hebt liggen.
Pagina: 1