onbekend onderdeel platenspeler

Pagina: 1
Acties:
  • 580 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03
Hallo,

Ik heb niet zo heel veel verstand van electronica en ik vroeg me af of iemand weet wat voor onderdeeltje dit is. Het komt uit een printje van een platenspeler. Er zit dus een klein printje in de platenspeler met alleen dit onderdeel en de zekeringen, dit printje zit tussen de motor van de platenspeler en de transformator voor zover ik kan beoordelen. Ik zou dus willen weten wat het is, of het te vervangen is en waar ik dit kan bestellen. Er komt zwart poeder uitzetten vandaar dat het apparaat niets meer doet, de rest ziet er nog wel ok uit

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~witches/onderdeel.jpg

-Alvast bedankt voor de reacties-

edit:
Het lijkt mij een "algemeen" electronica onderdeel, vandaar dat ik de vraag hier post, mocht dit topic toch verkeerd staan, alvast bedankt voor het verplaatsten

[ Voor 31% gewijzigd door under-world op 20-04-2005 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbemans
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-07 20:01
Schotje: een condensator.

Ik dacht eerst aan een brugelijkrichter, maar er zitten slechts 2 pootjes aan.

De datum is Juni 1973? Hmmm.... heeft ie het toch (bijna) 32 jaar uitgehouden :D

Kijk hier es: http://www.4starelectronics.com/catalog/parts/560/7.aspx

hier kan ik ook nog een PDFje vinden met mogelijke alternatieven:
http://www.alltheweb.com/...MP+85&rys=0&_sb_lang=pref

[ Voor 71% gewijzigd door Robbemans op 20-04-2005 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
Het is inderdaad oud spul waar dit uit komt. :+ Ik ben al bij de lokale electronicawinkel geweest maar die jongen zei dat hij er niet genoeg vanaf wist om mij te kunnen helpen. Voordat ik stad en land af ga wil ik eerst eens weten waar ik exact naar opzoek ben qua benaming en relevante waardes die er mogelijk bijhoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbemans
Een electronicaboer kan aan de hand van de print wel bepalen wat voor onderdeel het is en je zelfs een alternatief aanbieden. Tenminste, als ie enige kennis van zaken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
Dan moet ik wel eerst heel de print lossolderen; ik heb even een foto van de print gemaakt. Ik kan het ding altijd wegbrengen maar dan loopt het qua onderzoekskosten al snel in de papieren ben ik bang voor.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~witches/printje.jpg

Die draden links gaan dus richting motor van de platenspeler. Waar dat zwarte roet zit zat dus dit onderdeel.

[ Voor 9% gewijzigd door under-world op 20-04-2005 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbemans
Is het een optie om het hele apparaat mee te nemen? Waarschijnlijk kunnen ze je meteen vertellen wat het echt is / moet zijn en je een vervangen onderdeel aanbieden. Dit valt naar mijn idee niet direct onder onderzoekskosten.
Als ze je echt willen helpen dan kijken ze het ff voor je na. Ook de achterkant van de print is hierbij belangrijk, omdat je dan kan zien hoe de banen lopen.

[ Voor 27% gewijzigd door Robbemans op 20-04-2005 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Is het niet gewoon een zekering die is doorgefikt? Of is dat dat buisje onderaan de print?

* OnTracK is electronica-n00b

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:24
Ik denk dat het een 56 pf condensator is. Kun je een fototje maken van de onderkant van de print of een tekening hoe de printbaantjes lopen?
Op het plaatje is het onderdeel opengebarsten, hoe ziet de binnenkant eruit? Zijn het losse laagjes of is het massief?

[ Voor 31% gewijzigd door Springuin op 20-04-2005 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

Is dat niet een doodgewone schakelaar ?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien kun je een plaatje maken waar de tekens en getallen die op het onderdeel staan iets duidelijker staan, of ze even overtikken. Op de foto zit net een zwarte waas over de getalletjes/tekentjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Laatst online: 06:28
Hopeloosje schreef op woensdag 20 april 2005 @ 14:08:
Ik denk dat het een 56 pf condensator is. Kun je een fototje maken van de onderkant van de print of een tekening hoe de printbaantjes lopen?
Op het plaatje is het onderdeel opengebarsten, hoe ziet de binnenkant eruit? Zijn het losse laagjes of is het massief?
Ik gok dat het een ontstoring condensator is. Eentje die voorkomt dat je een bonk uit je speakers hoort komen iedere keer als je de pick up aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRuLe
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

DaRuLe

Rauður, Hvítur, Blár!

EricJH schreef op woensdag 20 april 2005 @ 14:51:
[...]

Ik gok dat het een ontstoring condensator is. Eentje die voorkomt dat je een bonk uit je speakers hoort komen iedere keer als je de pick up aanzet.
Mee eens. Kan ook niet veel anders zijn op dat printje. De trafo zit er naast, wat zekeringen en logischerwijs een onstoringscondensatortje. Die heeft elke goeie elektroboer wel liggen.

Ég er eins ánægður og ég get orðið.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:37
Ik sluit me bij Hopeloosje, EricJH en DaRuLe aan, het is een condensator. In deze situatie ter ontstoring van bijvoorbeeld motorruis ofzo. Waarschijnlijk om het leven gekomen door uitdroging.
Het zal een kwartje kosten.

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-07 15:10
maar als het een condensator is zou het apparaat zonder toch ook moeten werken ?? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:53

TheBorg

Resistance is futile.

EricJH schreef op woensdag 20 april 2005 @ 14:51:
Jup, of ééntje met ingebouwde weerstand, een RC filtertje. Verkrijgbaar in elke elektro onderdelen zaak. In princiepe zou de platenspeler moeten werken zonder het ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr GAmba
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05-2021

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Ja t apparaat zou moeten werken, alleen zien jullie ook die missende zekering onderaan het printje ?

Signature unavailable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joz_1986
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09 21:10
Mr GAmba schreef op woensdag 20 april 2005 @ 16:35:
Ja t apparaat zou moeten werken, alleen zien jullie ook die missende zekering onderaan het printje ?
De zekering word in dat printje mede gebruikt om de spanning te selecteren. (samen met die draadbrug bovenaan)
De bovenste is voor 110/220 volt, de onderste voor 130/240 volt.

Het klopt dus dat er maar 1 zekering geplaatst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

Ik zou zeggen... Zaag dat onderdeel is open...
Ik zeg "schakelaar" hoe dom het ook is...
Want ik zie op heel dat printje geen schakelaar (die kunnen ook ergens anders geplaatst worden ik weet)....
Maar dat ding werkt idd zonder condensator maar... dan moet je wel weer het "circuit" op het printje maken... allicht zal er weinig gebeuren... Omdat ik weinig gevolgen kan bedenken (eigenlijk geneen)

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Het is echt een condensator, en niks anders.
Zie http://www.stkelectronics.com/pdf/MP85.pdf

Die 'G' voor 'PF' (PicoFarad) geeft aan dat het component een tolerantie heeft van 2%
Wat de waarde moet zijn is moeilijk te zeggen, maar ik denk dat het met die 560-7 te maken heeft.

Kan je even kijken waar de condensator mee is serie of parallel stond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

schakelaar zit normaalgezien in de primaire kring van dat het spel e hoewel ja een stuurschakelaartje mss.
ik denk ook eerder een ontstoringscondensator maar dan zou het idd ook zonder moeten werken.
de achertkant van de print zou wel ff handig zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joz_1986
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09 21:10
Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2005 @ 21:55:ik denk ook eerder een ontstoringscondensator maar dan zou het idd ook zonder moeten werken.
Het is natuurlijk goed mogelijk, dat door de defecte condensator, 1 van de zekeringen doorgebrand is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joz_1986 schreef op donderdag 21 april 2005 @ 00:02:
[...]

Het is natuurlijk goed mogelijk, dat door de defecte condensator, 1 van de zekeringen doorgebrand is :)
is idd mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
Inmiddels heeft een medewerker van een andere electronicawinkel het onderdeel kunnen identificeren. Het bleek idd een oude condensator te zijn met een waarde van 0,047 microF. Dit stond heel klein bovenop maar de tekst was half weggesmolten. De zekering was inderdaad ook doorgefikt. Was nog even een beetje rommelen met wat draad om de nieuwe kleinere condensator mooi op de print te krijgen maar hij draait... ;) bedankt voor het meedenken iedereen. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is je speler nu ingesteld op 220volt? Voorzover ik weet komt er namelijk 230 volt uit 't stopcontact, waardoor het misschien handiger is om hem op 240 te zetten. Had laatst hetzelfde met mijn scoop, die gemaakt was om op 220 volt te werken en omdat er 10 volt meer kwam op de trafo, kwam er ook een hogere spanning aan de secundaire kant uit en fikte er een regulator door :P.

Maar goed, voor hetzelfde geld komt er dadelijk te weinig spanning ergens op te staan ;).

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2005 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
He das een goeie. B) Ik zal vanavond eens kijken wat ie doet als ik die zekering in de onderste houder op de print zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:28

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Is dat toevallig een Dual HS 130 platenspeler? Ik herken de kast en het printje.. Volgens mij heb ik dat no ergens liggen, de kast en pickup zijn allang weg.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
Klopt is idd een dual HS 130 platenspeler. Ik heb de zekering in de onderste houder zitten en hij draait prima. Het exemplaar wat ik heb ziet eruit of het echt 0,0 heeft geleden, vandaar dat ik het de moeite waard vond om hem opnieuw leven in te blazen.
Pagina: 1