Toon posts:

Panasonic DMC-FZ5 / Kodak Z740 / Fujifilm s7000

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil graag een andere camera hebben met een hoge zoom en minimaal 5mp, nu zat ik te denken aan:

Panasonic DMC-FZ5
Kodak Z740
Fujifilm finepix s7000

Van de Fujifilm kan ik aardig wat review vinden, van de Panasonic kan ik een klein beetje vinden en van de Kodak helemaal niks.
Ik las van dat de Panasonic last had van ruis, heeft iemand hier al ervaring mee?? Het is trouwens een schitterende camera, alleen jammer dat er geproken wordt over ruis.
Over de Fujifilm las ik ook al dat er veel last hadden van ruis, dus deze camera wordt ook al een twijfelgeval voor mij.
En over de Kodak is bijna niks te vinden, misschien iemand hier ervaring mee??

Omdat ik niet elke week fotografeer, en een digitale camera alleen voor hobby heb, wil ik niet meer uitgeven dan 500 euro, anders had ik wel voor een DSLR gekozen.

MVG,

Pascal

• Mad_Cow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
zelf kijk ik omdit moment ook naar de panasonc, maar ook naar de konika-minolta z5.

Deze cameras hebben image stabilisation. het ljikt me handig voor de grote zoom, en zodat je lagere iso waarden kunt instellen om minder ruis te krijgen.

die finepix s7000 ken ik niet echt

en wat de kodak betreft, ik heb zelf ook een tijdje gekeken naar de dx7450 (geloof ik) ook met een hele grote zoom, maar geen image stabiliser. echter bij meerdere fotos snel achter elkaar kreeg deze soms extreme problemen met het leegmaken van de buffer zodat je camera soms tot 30seconden niks meer kon doen. ik weet niet hoe het zit met de z740

success met je keuze, ik ben nog even aan het denken, maar neig naar de panasonic, die is iets duurder dan de konika-minolta, maar de kwaliteit van de fotos schijnt beter te zijn.

Verwijderd

Zelf zit ik ook te kijken naar de Kodak Z740. Heb er nog geen ervaring mee, maar heb tot nu toe wel het volgende gevonden:
- Review op DigitalCamerainfo
- Review op Quesabesde (Spaans...)

En op 22 april komt DCResource met een review.

Verwijderd

Ik twijfel ook om de Panasonic FZ5 te kopen. Kan hem hier kopen in winkel in de buurt met goede service voor 449 euro.

Dit zijn voor mij belangrijke punten :

- min 5 mega pixels
- min 8x optical zoom
- image stabilizer
- goede en snelle AF
- snelle burst mode

Wil prijs onder de 500 euro houden zodat ik nog wat toebehoren kan kopen : tasje, extra batterij en 1 Gb kaart. Enige toestel dat ik nog overweging neem is de Minolta Z5.

Ik heb momenteel voorkeur voor FZ5 omdat die 4 frames bewaart in burst in tegenstelling tot 3 bij de Minolta. Beide zijn niet perfect in Auto Focus, maar vrees als je supersnelle AF wil je naar DSLR moet en daarvoor rijkt mijn budget en ambitie niet ver genoeg.

Verwijderd

Hier vind je mooie reviews : http://www.digitalcamerainfo.com

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reply's..!

Over de Fujifilm s7000 ben ik uit, die wordt het niet. Als je kijkt in de gallery van dpreview.com dan zie je dat de Fujifilm erg van bruin/geel trekt, zie derde foto, trekt geel veel te veel naar voren. Mijn oom heeft een a330 geloof ik en die doet dat ook, want als je een foto van een persoon maakt, dan zie je alsof de persoon vrij bruin is, wat niet zo is.
Naar de Minolta's zit ik helemaal niet te kijken, dit vanwege dat deze camera's niet zulkse mooi foto's maakt(mijn mening), ze lijken wel een beetje grauw.
Dus voor mij blijven er nog 2 over, de Kodak Z740 en de Panasonic DMC-FZ5.
Ik neig naar de Panasonic omdat deze ook iets meer optische zoom heeft en image stabilization heeft en de kodak weer niet, en omdat er toch vaak uit de losse hand een foto wordt gemaakt is de
image stabilization toch wel een pré.

Verwijderd

Panasonic is ook mijn keuze, ga volgende week eens een FZ-3 (voorloper) testen, FZ-5 is niet beschikbaar momenteel.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat is een goed idee om naar de fotozaak heen te gaan om te testen, daar had ik helemaal nog niet aan gedacht, omdat ik al helemaal gedigitaliseert ben, en dus ook bijna al m'n dingen koop via internet, zonder het product ooit in handen te hebben gehad.
Ik ben nog enige reviews aan het lezen van de kodak en panasonic, maar ik denk toch dat de het panasonic wordt!!! 8)

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-12-2025

Kr3Kr

Melpomene

Ik heb de S7000, inderdaad een leuke camera. De ruis heb ik zelf niet erg veel last van. Zou wel wat hoge ISO / weinig licht foto's voor je willen schieten, maar er staan er al genoeg op internet. Ik ben er tot nu toe erg tevreden mee, ook vanwege de vele instelmogelijkheden.
Goed beschouwd is het trouwens niet een 6mp camera, hij heeft maar 4m effectieve pixels. (honeycomb gedoe)

Gregor van Egdom Krekr

Verwijderd

@ No Limit YFZ
In welke winkel heb jij de FZ5 zien liggen?

grtz Oshla

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2005 @ 11:40:
Hallo,

Ik wil graag een andere camera hebben met een hoge zoom en minimaal 5mp, nu zat ik te denken aan:

Panasonic DMC-FZ5
Kodak Z740
Fujifilm finepix s7000

Van de Fujifilm kan ik aardig wat review vinden, van de Panasonic kan ik een klein beetje vinden en van de Kodak helemaal niks.
Ik las van dat de Panasonic last had van ruis, heeft iemand hier al ervaring mee?? Het is trouwens een schitterende camera, alleen jammer dat er geproken wordt over ruis.
Over de Fujifilm las ik ook al dat er veel last hadden van ruis, dus deze camera wordt ook al een twijfelgeval voor mij.
En over de Kodak is bijna niks te vinden, misschien iemand hier ervaring mee??

O

MVG,

Pascal
Die Kodak heeft ook ruis......

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu enkele reviews gelezen van de Kodak z740, en de prijs/kwaliteitsverhouding is zeer goed. Bij kodak zie je dat de kleuren iets frisser(lichter) zijn dan de fuji en panasonic. Fuji staat er ook wel een beetje bekent om zijn warmere kleuren, wat ik soms niet mooi vind. De panasonic fz5 heeft wat echtere kleuren. Voor 99% ben ik er uit, het wordt de panasonic dmc-fz5 omdat deze toestel iets meer dingen heeft dan die andere 2 zoals:

beeldstabilisator > kodak en fuji niet
12 x zoom > " " " "
Tiff > kodak niet

Wat ik ook gelezen had, dat de zoom motor heel betrouwbaar zijn van panasonic, dus dat is ook weer een stukje duurzaamheid.

MVG

Pascal

• Nordcore
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-02 14:21
Ik heb ent de FZ5 aangeschaf ten ben er echt heel erg tevreden over, echt een geweldig apparaat.
Dit is ook gelijk mijn eerste digicam.
Diie zoom functie is gewoon zo leuk om mee te spelen en je krijgt echt haarscherpe foto's...

Verwijderd

ik vind het zo moeilijk... ik zit ook te twijfelen tussen de z740 en de fz5.... ik dacht dat ik eruit was, maar lees dat er toch wel erg veel ruis in de fz5 zit... bij de z740 is dat stukke minder... daarnaast is de z740 100,- goedkoper. volgens digitalcamerainfo is de 740 ietsje beter... kan iemand mij zijn ervaringen vertellen?

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb de panasonic fz5 aangeschaft dus hier ff wat neg en pos:

positief:
supersnelle AF
zeer lichtgevoelig
zuinig met energie
kan op 48x zoom nog scherpe foto's maken dankzij de IS
er zitten wel veel leuke funtie's op zoals, regelbare rood/blauw contrast, handmatige witbalans, enz.

negatief:
TE VEEL RUIS, en dat is bijna ook wel de enige negatief aspect, maar je kunt de ruis natuurlijk software matig filteren, dat doe ik soms ook bij donkere foto's.
oja, nog iets negatiefs, ik vind dat veel foto's soms wat onscherp zijn, een soort van lichte waas ( lens is niet smerig hoor :-)

Mijn zwager heeft de kodak z740, en die mag er ook echt wezen. Heel maf is dat als je iets op 400 iso schiet dan zie op de lcd ineens dat de ruis door de camera wordt gefilters.......
De fz5 is wel wat lichtgevoeliger en de kleuren wat echter, want kodak heeft altijd wat koelere kleuren. De z740 is zuinig met batterijen, en op 10x zoom vrij scherpe foto's. Zijn opstarttijd is ook vrij snel, en het is leuk dat de lenskap automatisch los gaat als je h'm aan zet. Op de z740 zitten ook vele funties, en de flits heeft een groot bereik. Als ik nu zou kiezen tussen de z740 en de fz5 dan zou ik de kodak nemen omdat de ruis bij de fz5 te hoog is.

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Het is leuk dat de Z740 zelf al veel ruis wegfiltert nadat de foto genomen is, maar dat kan ik bij de FZ5 zelf doen met simpele software op de pc waar ik meer controle over heb. Panasonic kiest bewust voor ruis, maar dan met zoveel mogelijk behoud van detail. Het zou zonde zijn om detail van die goede lens te verliezen door een te aggressieve in-camera-ruis-reductie (*kuch* Sony).

En de beeldstabilisatie alleen al zorgt ervoor dat je veel meer flexibiliteit hebt met je camera, zodat je in moeilijk belichte situaties tot prachtige foto's kan komen. In zulke moeilijk belichte situaties kan je met een Z740 geen kant op, of je moet een statief meenemen. En de meeste mensen kiezen ervoor om die bij een compactcamera maar liever thuis te laten.

Verwijderd

Ik zit er ook over te denken om de DMC-Z5 te kopen, maar twijfel nog tussen deze en de Canon S2 IS. De fotoboer hier weigert de Canon te verkopen, hij vindt de prijs/kwaliteitsverhouding niet goed, en vindt de Z5 een betere camera. Deze is ook goedkoper. Alleen wil ik ook een beetje kunnen filmen en de Z5 heeft USB 1.1 en de Canon 2.0. Een stuk sneller dus, die S2. Welke kan ik nu het beste nemen ?

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Het is trouwens de FZ5. De Z5 is van Konica Minolta. Dat USB verhaal maakt trouwens niet uit, dat gaat puur over de overdracht van data naar de computer.

Neem trouwens mee in gedachten dat de S2 maar 9 minuten kan filmen op een geheugenkaartje van 1GB. Welke camera beter is, vind ik moeilijk te zeggen. De S2 is nieuw en er is op dit moment nog geen recensie over te lezen op dpreview. De betere ergonomie en bouwkwaliteit van de FZ5 bevalt mij wel meer, maar dat is dus subjectief. Ook vind ik een accu van de FZ5 gemakkelijker (omdat je al een extra accu hebt voor rond de 12 euro op marktplaats of ebay) en lichter om mee te sjouwen dan 4 AA batterijen.

Maar uiteindelijk hangt het echt van jezelf af: Wil je per sé op zo'n hoge resolutie kunnen filmen, dan vallen de fotocamera's van Panasonic af. Andere camera's met een groot telebereik die net zo goed kunnen filmen zijn de Z serie van Konica Minolta, of de UZ serie van Olympus. De Olympussen hebben zelfs een betere filmmodus dan de Canons.

[ Voor 7% gewijzigd door guillaumemay op 16-06-2005 02:27 ]

Verwijderd

Wel verwarrend, die Z5 en die FZ5. Maar ik denk dat ik ga voor een FZ5, ook vanwege die accu. Een accu is lichter dan een setje batterijen, en zo'n accu heeft een grotere actieradius. En hij is ook nog eens bijna de helft lichter dan een S2! Het filmen is maar bijzaak, zeker als het klopt dat je maar 9 minuten kunt filmen op een SD-kaartje van 1 Gig. Ik denk dus echt dat het een FZ5 gaat worden!
Pagina: 1