[Ubuntu] NFS mount werkt niet goed

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atari Paul
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:07
Na 3 dagen puzzelen kom ik er niet uit.

Ik heb hier 2 systemen draaien met Ubuntu (kernel 2.6.9.-1-386).
Nu probeer ik een NFS mount tussen deze 2 systemen op te zetten, dit gaat op zich goed.

Alleen het probleem is dat als ik probeer bestanden te wijzigen op het gemounte systeem dit niet lukt. Op het moment dat ik het bestand probeer te wijzigen wordt het bestand 0 bytes groot.

Het aanmaken (touch) en verwijderen (rm) van de bestanden gaat zonder problemen.
Na diverse howto's e.d. te hebben doorgelezen heb ik de volgende zaken geprobeerd (helaas zonder succes).

- Op de server /etc/exports nagelopen: /usr/local/apache2/htdocs 192.168.0.6(rw,no_root_squash,async,insecure)
- Op de server /etc/hosts nagelopen: 192.168.0.6 NOTEBOOK
- De usersettings nagelopen tussen beide systemen (uid's en gid's zijn gelijk)
- Het mount commando nagelopen: mount -t nfs 192.168.0.8:/usr/local/apache2/htdocs /mnt/develop/ -o rw,users,suid
- Gechecked of de mount werkelijk goed wordt aangemaakt in /proc/mounts : 192.168.0.8:/usr/local/apache2/htdocs /mnt/develop nfs rw,nodev,noexec,v3,rsize=32768,wsize=32768,hard,udp,lock,addr=192.168.0.8 0 0
- De bestandspermissies nagelopen: ook geprobeerd door iedereen schrijfrechten te geven
- De bestanden die ik aanmaak met touch worden met het juiste uid, gid aangemaakt

Ik heb hier ook al diverse wijzigingen in geprobeerd, maar ik geloof dat dit de beste settings zijn om sowieso een werkende verbinding te krijgen.
Misschien is het iets simpels (ik ben nog niet zo lang met Linux bezig), maar ik kom er niet uit en ik kan er ook niets over terugvinden via google, howto's of het forum hier.

Stability ?? My Atari still has it :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmz, ik zie dat je de async optie gebruikt om het filesystem te synchroniseren. Probeer hier eens sync van te maken, mischien dat je wijzigingen dan wel goed worden weggeschreven. Tevens, gebruik proto=tcp om je nfs share te mounten, dat scheelt nogal wat in de performance. Je gaat dan van max +-3MB/s naar de max van je backbone (10MB/s voor 100BaseTX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2005 @ 15:53:
Hmz, ik zie dat je de async optie gebruikt om het filesystem te synchroniseren. Probeer hier eens sync van te maken, mischien dat je wijzigingen dan wel goed worden weggeschreven. Tevens, gebruik proto=tcp om je nfs share te mounten, dat scheelt nogal wat in de performance. Je gaat dan van max +-3MB/s naar de max van je backbone (10MB/s voor 100BaseTX)
:?
Ik trek makkelijk meer dan 100mbit over udp?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atari Paul
@r3boot, helaas werkt het async naar sync omzetten ook niet.

Enne, het maakt me op dit moment nog niet zoveel uit als de performance laag is, als ik maar bestanden kan aanpassen.

Maar in ieder geval bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atari Paul
Nog wat extra informatie waar ik vandaag achter kwam.

- Als ik met VI probeer een bestandje aan te maken op de mount, krijg ik de volgende foutmelding: "test.php" E667: Fsync failed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atari Paul
Klein kickje....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:17

peace, love & linux

Heb je NFS locking aan staan op server en/of client? Daarmee heb ik een week geleden problemen gehad dat ik met vi geen bestanden kon wijzigen op een NFS share. Na uitschakelen van NFS locking op de client (in dit geval Tru64 5,1) was het verholpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atari Paul
Hmm, ik heb daar niet zo veel verstand van, maar wat ik zo terug kan vinden kun je dat instellen in de fstab.
Nu is het zo dat ik nog niets met de fstab heb gedaan (ik probeer eerst los een mount aan te maken).
Maar ik krijg ook geen lock meldingen (zou ook wat vreemd zijn bij een nieuw bestand).

Pagina: 1