Ik boot in tekst-mode (init 3) maar meestal wil ik direct daarna X starten, soms ook niet. Nou heb ik niet iedere keer zin om `startx` te typen, dus zat ik te denken om een loginscript te maken wat vraagt of ik X wil starten. 't Punt is dat, als ik in X zit, mijn terminal-vensters ook de loginscripts starten dus dan zou dat weer vervelend worden ... daarom vroeg ik me af of je in bash de terminalnaam kan achterhalen zodat ik daarop kan filteren? Ik heb gezocht op google maar 't enige wat ik vind is dat je met "\l" de terminal-naam in de prompt kan zetten ..
Kan je niet gewoon xdm starten en dan met ctrl-alt-f1 naar de eerste virtuele terminal gaan?
Verder zou je moeten kunnen zien of je op een console of op een terminal zit, een console heeft als tty name "tty1" en een terminal heeft "pts/1". Maar als je dit zo wil oplossen moet je eens kijken naar het verschil tussen een login-shell en een normale shell. Deze draaien verschillende startup scripts.
Verder zou je moeten kunnen zien of je op een console of op een terminal zit, een console heeft als tty name "tty1" en een terminal heeft "pts/1". Maar als je dit zo wil oplossen moet je eens kijken naar het verschil tussen een login-shell en een normale shell. Deze draaien verschillende startup scripts.
tnx, ik kan idd ook xdm starten maar ik wil 't nu gewoon zo doen 
Ik gebruik Slackware en ik dacht dat die bij inloggen alleen scripts uit /etc/profile.d draaide? Maar goed, ik weet idd dat de namen verschillen maar mijn vraagt blijft dus: hoe kan ik de terminal-naam met bash uitlezen?
Ik gebruik Slackware en ik dacht dat die bij inloggen alleen scripts uit /etc/profile.d draaide? Maar goed, ik weet idd dat de namen verschillen maar mijn vraagt blijft dus: hoe kan ik de terminal-naam met bash uitlezen?
Kun je niet gewoon in je bootloader aangeven welk runlevel hij moet starten? dus dat je in je bootloader al kan selecteren welke mode je wilt hebben
"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan
Verwijderd
Dit kan je opvangen door het script enkel in je eerste tty te laten werken.
Het volgend scriptje doet het bij mij toch
(zet het bij in je .bashrc of .bash_profile)
Het volgend scriptje doet het bij mij toch
(zet het bij in je .bashrc of .bash_profile)
code:
1
2
3
4
5
6
7
| if [ `tty` = /dev/tty1 ]; then
echo -n "Wil je X starten? (y/n) : "
read START
if [ $START == "y" ]; then