Toon posts:

Welke moederbord drivers installeren?

Pagina: 1
Acties:
  • 55 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Vraagje:

Ik heb net van een kennis een nog bijna nieuw moederbord
(ASUS K8N ATHLON 64 DDR SOCKET 754) overgenomen.
Heb er zelf een Athlon 64 3000+ bijgekocht.

Een ding wat ik als newbie nog niet echt helemaal snap is:
welke moederbord drivers moet ik installeren (en moet dit na het installeren van windows xp) ?
hoor dingen over busmaster drivers, agp drivers etc. :?
Is dit echt nodig ? Volgens die kennis werkt het zonder ook wel.

ook wil ik een s-ata hdd aanschaffen, maar heb gehoord dat je hier een bepaalde driver-diskette voor nodig hebt :? :?

kan iemand dit misschien een beetje uitleggen ?

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-07 21:25

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 23:18:
Een ding wat ik als newbie nog niet echt helemaal snap is:
welke moederbord drivers moet ik installeren (en moet dit na het installeren van windows xp) ?
Nouja, niet voor de installatie van XP natuurlijk, dus guess what...
hoor dingen over busmaster drivers, agp drivers etc. :? Is dit echt nodig ? Volgens die kennis werkt het zonder ook wel.
Hij heeft gelijk, het werkt vast allemaal prima, maar met de bijbehorende drivers gaat alles waarschijnlijk een stukje sneller/optimaler.
ook wil ik een s-ata hdd aanschaffen, maar heb gehoord dat je hier een bepaalde driver-diskette voor nodig hebt :? :?
Euh? :? De chipset stuurt de hdd aan, niet de driver.
Jawel, maar waarom zoek je zelf niet eerst naar info? :? Je kunt toch gewoon ff het boekje van 't moederbord van de fabrikant downloaden, is dat zo'n gek idee?

• Meastro1983
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik kan je aanraden om gewoon even te zoeken naar de drivers die bij dat moederbord horen (www.asus.nl).
De drivers installeer je nadat je windows hebt geinstalleerd.

Voor de S-ata schijf hoef je volgens mij geen driver diskette te hebben...maar dat weet ik niet zeker.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je d'r XP op zet zal het meeste wel werken. En de andere drivers (inclusief evt SATA drivers) pluk je zo van de site van Asus af, maar dat had je zelf ook al bedacht gok ik ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:51
Als je XP op een SATA-schijf wil zetten zal je inderdaad tijdens de installatie wel even die drivers bij de hand moeten houden.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-08 03:25
Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 23:18:

hoor dingen over busmaster drivers, agp drivers etc. :?
Is dit echt nodig ? Volgens die kennis werkt het zonder ook wel.

Hoewel XP inderdaad een hele berg drivers van fabrikanten aan boord heeft zullen de chips van jouw moederbord hoogstwaarschijnlijk niet goed genoeg herkend worden omdat ze te nieuw zijn. De drivers van de moederbord CD herkennen de chipset drivers van je moederbord voor wie ze zijn en laten je computer presteren zoals het hoort. Met deze drivers, of eventuele latere versies van de site van Asus, ben je dus het beste af.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:33
Alles wat je hier vraagt staat zo'n beetje in het boekje, je bent wel beetje erg lui als ik eerlijk ben

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-08 16:45

makje

Professioneel prutser

suspect schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 23:54:
Als je XP op een SATA-schijf wil zetten zal je inderdaad tijdens de installatie wel even die drivers bij de hand moeten houden.
Dit is dus gewoon complete onzin en DE reden waarom zogenaamde 'nieuwelingen' er zo verward over zijn.

Het ligt namelijk aan het moederbord of de s-ata drivers tijdens de installatie benodigd zijn of niet. Er zijn 2 situaties:

Toen s-ata nog nieuw was werd de s-ata via een aparte chip op het moederbord geimplementeerd. Toen werd de schijf dus ook niet door de BIOS en alles herkend en windows moest eerst verteld worden dat die schijf überhaupt aanwezig is en gebruikt kan worden voor de installatie. Daarvoor was dus een diskette met drivers nodig.

Maar de huidige moederborden met de nieuwe chipsets hebben ALLEMAAL de s-ata controller gewoon in de chipset zitten en de harde schijven worden daar dus gewoon direct herkend, net als de oude p-ata/IDE schijven. Nu heb je dus GEEN diskette met s-ata drivers meer nodig tijdens de installatie.(*)

De Asus K8N is gebaseeerd op de nForce 3 chip en heeft de s-ata dus reeds ingebakken. Bij dit moederbord is de diskette dus tijdens de installatie niet nodig! Overigens stond voor de topicstarter ook echt wel vermeld in de uitgebreide manual van Asus dat alleen voor RAID er een driverdiskette benodigd is...

Na de installatie van Win XP is het wel verstandig om de moederbord drivers van Asus te installeren. Win XP heeft ook wel algemene drivers, maar de drivers van Asus zijn sneller en lossen soms ook problemen op.

(*) Behalve nog als je de schijven in een RAID-configuratie wilt gaan gebruiken, maar dat is normaal bij RAID en welbekend bij die wat gevroderder gebruikers

9800x3d

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens in de meegeleverde handleiding en CD van het moederbord. Daar staat het gewoon in :) Mocht je de handleiding en de CD toevallig niet hebben meegekregen, dan kun je uiteraard terecht op de supportsite van de moederbordfabrikant.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.