[HTPC]Welke geluidskaart voor DD/DTS op Z-680

Pagina: 1
Acties:

• FaLc0n
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-01 18:38
Op mijn eerdere post kreeg ik amper reacties (geen goed DD/DTS signaal naar pod Z-680 via onboard audio) en ik heb maar besloten om een degelijke geluidskaart aan te schaffen.

Mijn vraag is: Welke kaart werkt gegarandeerd goed met de pod van de Z-680? Ik wil eigenlijk gewoon een goedkope Creative kaart die het DD/DTS signaal via S/PDIF kan doorsturen naar de pod, maar wil wel zeker weten dat het nu wel werkt, anders schiet het natuurlijk niet op. Ik heb alles nu analoog aangesloten en vind het allemaal maar slecht klinken t.o.v. de externe decoder in de pod. Hoop dat iemand me kan adviseren!

Alvast bedankt! 8)

[ Voor 11% gewijzigd door FaLc0n op 19-04-2005 22:31 ]

• FaLc0n
Kan niemand hier een antwoord op geven? Is er hier niemand die een Logitech Z-680 heeft?

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-02 11:38
Bij het gebruik van S/PDIF maakt het toch geen zak uit of je en dure kaart gebruikt, of de onboard?

Hou je er rekening mee dat je bij dat testprogramma nooit geen 5.1 weergave gaat krijgen, dat werkt namelijk niet over spdif. Wat je nodig heb om te testen is een DVD met DTS/DD die 5.1 heeft. Dan pas krijg je 5.1 geluid over je speakers. Niet bij het testen in windows of een mp3tje.

• ATR
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-10-2025

ATR

Waarom ben je niet te vreden over je on-board geluid?

Ik heb het zelf ook en als je het via een S/PDIF zit er volgens mij niet veel verschil in welke kaart je hebt, het signaal wordt immers direct door gestuurd.

Maar de Audigy 2 kaarten van Creative zijn er goed vind ik, veel mogelijkheden qua instellen. Lees ook eens wat reviews van verschillend kaarten. Terratec schijnt ook goed mee te kunnen komen.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:54

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mjah, ongeacht de vraag of het echt nodig is, vind ik zelf de emu 0404 wel een erg mooi kaartje

Verwijderd

Welke kaart zit er on-board? Als het een AC-97 is er geen probleem. Tenzij je instellingen totaal verkeerd staan hebt.

Ik heb net eens geswitched tussen de AC-97 en een audigy2 (beide coax aangesloten) en ik hoor maar amper (om niet te zeggen geen) verschil.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-02 11:38
Theoretisch gezien zou er geen verschil moeten zijn, immers blijft het toch digitaal ;). Teminsten, ik heb het met een tosslink aangesloten hier.

• FaLc0n
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2005 @ 18:06:
Welke kaart zit er on-board? Als het een AC-97 is er geen probleem. Tenzij je instellingen totaal verkeerd staan hebt.

Ik heb net eens geswitched tussen de AC-97 en een audigy2 (beide coax aangesloten) en ik hoor maar amper (om niet te zeggen geen) verschil.
Een AD1888 van SoundMax. Het probleem is dat hij wel stereo wil doorsturen naar mijn pod van de Z-680, maar dat hij bij DD/DTS gewoon flipt of gewoon op stereo blijft staan. Het lijkt wel alsof de Z-680 dat DD of DTS signaal niet goed interpreteert :(

Ik heb echt alles al zo'n beetje geprobeerd. Soundmax instellingen op 5.1, overal S/PDIF uitvoer geactiveerd, maar zonder het gewenste resultaat. Via analoog werkt het dus wel maar dan skip ik de externe decoder en is het geluid veel minder, dus dat is ook geen optie.

Ik heb inmiddels een Terratec Aureon Fun 5.1 besteld. Deze schijnt prima te werken met de Z-680 en is ook nog betaalbaar (35 euro). Hoef geen dure kaart, omdat ik dus al een externe decoder heb.

• FaLc0n
Icey schreef op donderdag 21 april 2005 @ 17:40:
Bij het gebruik van S/PDIF maakt het toch geen zak uit of je en dure kaart gebruikt, of de onboard?

Hou je er rekening mee dat je bij dat testprogramma nooit geen 5.1 weergave gaat krijgen, dat werkt namelijk niet over spdif. Wat je nodig heb om te testen is een DVD met DTS/DD die 5.1 heeft. Dan pas krijg je 5.1 geluid over je speakers. Niet bij het testen in windows of een mp3tje.
Dat van dat testprogramma wist ik niet, tnx :) DVD heb ik getest in o.a. PowerDVD. Zowel DD als DTS.

Het maakt ook niet uit of de kaart duur is, maar S/PDIF werkt nu gewoon niet, dus moet toch wat anders denk ik. Liever een goedkope kaart (reeds besteld) want hij hoeft alleen maar het signaal door te sturen en niet eerst te decoderen, audigy 2 ofzo is een beetje overkill denk ik.

Bedankt voor jullie reacties!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-02 12:12
Ikzelf heb dus ook een Terratec 5.1 FUN in combinatie met een Z-680 set. :D :D dit gebruik ik met Powerdvd 4.0 omdat mijn SPDIF anders niet werkt op nieuwere versies :| , ik had hier ook al een topic voor geplaatst maar helaas nog geen goeie reacties opgekregen. maar ik kan SPDIF dus gebruiken (optisch) en hierdoor dus DD en DTS signalen ontvange :)

[ Voor 5% gewijzigd door Possible op 22-04-2005 09:57 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Is het niet zo dat je voor surround/EAX in games over die Z-680 wél bijvoorbeeld een Audigy 2 nodig hebt? Zo ja, misschien iets om ook mee te laten wegen in je keuze.
Ik heb zelf een Audigy 2+Inspire 6.1, doet het errug fijn bij games/DVD/muziek etc.

• FaLc0n
whizchris schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 10:06:
Is het niet zo dat je voor surround/EAX in games over die Z-680 wél bijvoorbeeld een Audigy 2 nodig hebt? Zo ja, misschien iets om ook mee te laten wegen in je keuze.
Ik heb zelf een Audigy 2+Inspire 6.1, doet het errug fijn bij games/DVD/muziek etc.
Tnx, maar EAX enzo hoef ik niet, speel geen spellen op mijn HTPC.

Vreemd genoeg heb ik het nu voor elkaar met mijn onboard SoundMax chip... ik heb alles op stereo gezet en bij PowerDVD de S/PDIF aan en nu werkt het :? Standaard was ik er vanuit gegaan dat ik bij de SoundMax util de speakers op 5.1 moest zetten... maar kennelijk heeft dit dus alleen maar met de analoge aansluiting te maken en gooit dit roet in het eten. Inmiddels de bestelling van de terratec maar geannuleerd. Beetje stom allemaal, maar goed, weer wat geleerd! }:O

Nogmaals bedankt allemaal!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Icey schreef op donderdag 21 april 2005 @ 17:40:

De meeste onboard en Creative kaarten kunnen geen 44.1kHz samplerate produceren over de s/pdif poort. 44.1kHz materiaal wordt (meestal hardwarematig) geresampled naar 48kHz. Daar kun je niet omheen.

Als je alleen 48kHz (dvd) materiaal wilt kunnen afspelen is dit geen probleem natuurlijk, maar je zult nooit dts-cd's af kunnen spelen via zo'n kaart op je externe receiver/decoder. Daar moet je een kaart voor hebben die wel 44k1 kan produceren.
Pagina: 1