Bij ons thuis is het netwerk een zooitje. Na een verbouwing waar we middenin zitten willen we ook gelijk even het netwerk oppeppen. Draadloos, bekabeld en eventueel VOIP gecombineerd. En daar zoek ik wat hulp bij...
Huidige situatie:
3 pc's bedraad met elkaar verbonden via een switch
1 laptop bedraad verbonden met diezelfde switch
1 iPAQ verbonden met netwerken die de buren verspreiden (onbeveiligd)
Het modem hangt beneden in de meterkast. Hiervandaan loopt een kabel naar de zolder naar een switch. Vanuit deze switch gaat er 1 draadje naar de pc die naast de switch staat, 1 draadje naar de pc in de kamer ernaast, en 1 draadje naar mijn broertjes pc 1 verdieping lager. Vanuit de switch loopt ook nog een kable naar beneden de voorraad kast in voor de laptop van mijn vader. De draden zijn op het moment nergens in weggewerkt en lopen kriskras door het huis.
Toekomstige situatie:
3 pc's bedraad met elkaar verbonden met een (wireless) router
2 laptops wireless verbonden met de router
1 iPAQ wireless verbonden met de router
Mijn eerste idee was om de 2 pc's op zolder bedraad te verbinden. Zo heb je vanuit de meterkast beneden nog maar 1 draadje naar zolder (we hopen dat deze door een bestaande buis naar zolder geleid kan worden). De laptop van mijn vader en de pc van mijn broertje wilde ik draadloos verbinden met het netwerk. Na wat gebrainstorm willen we alle vaste pc's bedraad met elkaar verbinden.
In de toekomst komt er voor mijzelf een laptop bij voor school. Deze moet natuurlijk ook met het netwerk verbonden worden. De iPAQ die ik nu heb word ook met het netwerk verbonden.
nu heb ik een klein beetje onderzoek gedaan naar de benodigde hardware. En de verschillende opstellingen.
Ik heb nodig:
1x accespoint/router
1x wireless kaart voor in de laptop (Compaq nx9010)
en een “paar” meter kabel
ik heb:
switch
netwerkkaarten
en nog wat tekorte kabels (of precies lang genoeg, maar dat is maar 1x)
Als acces point had ik een US Robotics multi functionn acces point in gedachten voor 95,- bij www.alternate.nl
daarvandaan ook een USR wireless turbo netwerkadapeter (Cbus) voor 45-
een alternatief voor de router is de USR Wireless Turbo Access Point & Router voor 69,- ook bij alternate
Alternatief 1:
Acces point: Linksys WAP54G + PC card voor 109,99 bij Dixons
Alternatief 2:
een SMC wireless router voor 49,95 bij MyCom
en voor de laptop een PC card
Alternatief 3:
SMC draadloze router met ADSL modem voor 99,95 bij MyCom
en dan nu wat vraagjes:
Huidige situatie:
3 pc's bedraad met elkaar verbonden via een switch
1 laptop bedraad verbonden met diezelfde switch
1 iPAQ verbonden met netwerken die de buren verspreiden (onbeveiligd)
Het modem hangt beneden in de meterkast. Hiervandaan loopt een kabel naar de zolder naar een switch. Vanuit deze switch gaat er 1 draadje naar de pc die naast de switch staat, 1 draadje naar de pc in de kamer ernaast, en 1 draadje naar mijn broertjes pc 1 verdieping lager. Vanuit de switch loopt ook nog een kable naar beneden de voorraad kast in voor de laptop van mijn vader. De draden zijn op het moment nergens in weggewerkt en lopen kriskras door het huis.
Toekomstige situatie:
3 pc's bedraad met elkaar verbonden met een (wireless) router
2 laptops wireless verbonden met de router
1 iPAQ wireless verbonden met de router
Mijn eerste idee was om de 2 pc's op zolder bedraad te verbinden. Zo heb je vanuit de meterkast beneden nog maar 1 draadje naar zolder (we hopen dat deze door een bestaande buis naar zolder geleid kan worden). De laptop van mijn vader en de pc van mijn broertje wilde ik draadloos verbinden met het netwerk. Na wat gebrainstorm willen we alle vaste pc's bedraad met elkaar verbinden.
In de toekomst komt er voor mijzelf een laptop bij voor school. Deze moet natuurlijk ook met het netwerk verbonden worden. De iPAQ die ik nu heb word ook met het netwerk verbonden.
nu heb ik een klein beetje onderzoek gedaan naar de benodigde hardware. En de verschillende opstellingen.
Ik heb nodig:
1x accespoint/router
1x wireless kaart voor in de laptop (Compaq nx9010)
en een “paar” meter kabel
ik heb:
switch
netwerkkaarten
en nog wat tekorte kabels (of precies lang genoeg, maar dat is maar 1x)
Als acces point had ik een US Robotics multi functionn acces point in gedachten voor 95,- bij www.alternate.nl
daarvandaan ook een USR wireless turbo netwerkadapeter (Cbus) voor 45-
een alternatief voor de router is de USR Wireless Turbo Access Point & Router voor 69,- ook bij alternate
Alternatief 1:
Acces point: Linksys WAP54G + PC card voor 109,99 bij Dixons
Alternatief 2:
een SMC wireless router voor 49,95 bij MyCom
Alternatief 3:
SMC draadloze router met ADSL modem voor 99,95 bij MyCom
en dan nu wat vraagjes:
- wat zijn jullie meningen over de verschillende acces points?
- Is SMC een beetje een goed merk of zijn die USR en Linksys beter?
- Het bereik, is dat een beetje ok zo gemiddeld? het signaal moet naar zolder en daar zit ik en daar wil ik eventueel met mijn laptop ook verbinding hebben.
- Hebben jullie ervaringen met andere goede/betere acces points die jullie mij aan willen raden?
- Wat zou jij anders doen/veranderen?
- voor de laptop nog een aanrader kwa pc card?
- Kan je het draadloze netwerk ook in het hele huis gebruiken voor VOIP?
Hoe kan het beter? Wat is verstandig om te veranderen? kortom wat is jullie mening?
#Mobilecreators : voorstander van het maken van media met smart devices