[98/XP] Loopt vlak voor het aanmelden vast*

Pagina: 1
Acties:

• Zupp
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-05-2021
Ik moet op een computer zowel Win98 en WinXP installeren. Dit is verder geen probleem.
Het probleem begint echter zodra je de eerste keer probeerd op te starten. Net voordat je gebruikelijk het bureaublad te zien krijgt (en bij XP net voor het aanmelden) Loopt het systeem vast, het enige wat dan nog helpt is een reset, maar dan krijg ik hetzelfde probleem.

Ik heb een aantal dingen geprobeerd:

- Diverse jumper-settings
- Meerdere kabels.
- Andere harddisk

Deze dingen mislukte allemaal en begin dan ook te denken dat het aan het moederbord ligt.
De indeling van de disk(s) was:

Win98 FAT32
WinXP NTFS

Ook bij een enkel geinstalleerd OS (WinXP gekozen) blijft het systeem hangen. Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen, want ik zit bijna letterlijk met de handen in het haar.

• ---RRR---
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-12-2025
Koppel alle onnodige hardware eens los tijdens de installatie.

• Zupp
---rrr--- schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 21:23:
Koppel alle onnodige hardware eens los tijdens de installatie.
Sorry, dat had ik er vergeten bij te vermelden. Heb alle PCI kaartjes en overige onderdelen eruit gehaald (op 1 P-ATA kabel na, met hieraan een CD-ROM en Harddisk)

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Bios reset misschien?
Heeft bij mij ooit ns geholpen.

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-04 20:08

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Klinkt als een driver probleem. Vaag. Heb je het wel eens geprobeerd met een andere HDD, CD-rom, geheugen en videokaart??

Installatie gaat overigens wel goed?? En wat als je maar één OS installeert?

HENG HENG

• Zupp
Andere harddisk is geprobeerd, evenals meerdere cd's van WinXP (geen copy's van dezelfde cd :P) Driver probleem lijkt me niet, aangezien ik de kans niet heb gekregen om drivers te installeren. Videokaart zat er altijd in, en heeft voor zover ik weet nooit problemen opgeleverd, zal voor de zekerheid toch eens een andere proberen.

edit: had net even Win98 opnieuw geinstalleerd en deze blijft ook hangen, maar in veilige modus komt het systeem er wel door en hangt het niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Zupp op 19-04-2005 21:37 ]

• Da Weef
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-03 18:03
Ik neem aan dat die nieuwe install ook samenging met een vers geformatteerde schijf? Verder neem ik ook aan dat veilige modus ook niet werkt?

Vaag probleem, als een besturingssysteem steeds vastloopt op de door jouw genoemde tijden is het eerste waar je aan denkt een foute driver... Maar dat is wel een raar probleem als er geen nieuwe hardware is toegevoegd aan het systeem. Bovendien zou in de meeste gevallen veilige modus dan wel moeten werken, omdat dan een heleboel drivers niet worden ingeschakeld.

Misschien detecteerd windows bij installatie een device niet goed... Maar als je niet in de veilige modus kunt komen kun je daar niet zoveel aan doen.

Ik heb een keer gehad dat mijn videokaart niet helemaal goed meer was. Zodra hij op volle sterkte werd gebruikt (zodra de juiste driver was geladen) liep het hele zaakje keihard vast. Echter als ik de videokaart als standaard VGA adapter (dus zonder alle hardwareversnelling etc.) instelde via veilige modus deed hij het wel gewoon.

----veilige modus werkt toch wel, dan zou ik bovenstaande even proberen----

[ Voor 5% gewijzigd door Da Weef op 19-04-2005 21:41 ]

.

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-04 20:08

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Da Weef, het systeem komt er in veilige modus dus wel ;)

Maarre, er zit geen exotische on-board hardware bij die je toevallig in het bios kan uitschakelen (on board modem, netwerk, sound e.d.).

Want dit klinkt inderdaad alsof windows een of andere stukje hardware niet correct herkent...

HENG HENG

• Da Weef
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-03 18:03
Ik bedoel dat je even kunt proberen om via veilige modus je video op standaard VGA te zetten

.

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-03 01:55

Guldan

Thee-Nerd

ander geheugen, videokaart.... e.v.t cd-rom speler loskoppelen en andere pakken.. euh... tjah dat is het eerst wat in mij op komt.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Draai eens een uurtje memtest dan kun je je memory in elk geval uitsluiten

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Loop Problemen met booten, hoe kan je ze oplossen. en Windows XP en 2000 BSOD guide goed door. Ik zet nog even XP in de titel, omdat het OS vooraan tussen [] verplicht is in Windows Operating Systems, zoals je in Windows Operating Systems - Policy hebt gelezen :)

Booten gaat niet. > [98/XP] Loopt vlak voor het aanmelden vast*

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Zupp
Boot probleem is voorbij, bedankt voor de hulp. Sorry van de [ & ], die was ik vergeten. Aangezien deze pc niet van mij was en ik dus niet precies wist wat erin zat, had ik nog even gekeken. Tot mijn (grote) verbazing draaide het systeem op een 120 watt voeding. Deze werd nogal op zijn teentjes getrapt en heb er een andere in gezet.

BEdankt voor de hulp, een ander probleem is zojuist ook de wereld uit geholpen.

[ Voor 31% gewijzigd door Zupp op 20-04-2005 13:02 ]

Pagina: 1