Zijn externe HD's tegen schokken beveiligd?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Ik heb ook eens een vraagje over externe HD's:

Ik heb vorig jaar op school gezien dat je met een interne HD niet te veel moet bewegen als hij aan het draaien is, omdat dan de leeskoppen tegen de schijven slaan en zo voor vernielingen knn zorgen.

Zijn externe HD's tegen schokken beveiligd, of zijn de leeskoppen anders uitgevoerd of zo??
In welke mate moet je rekening houden met de fragielheid ervan?

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 17:15:
Ik heb ook eens een vraagje over externe HD's:

Ik heb vorig jaar op school gezien dat je met een interne HD niet te veel moet bewegen als hij aan het draaien is, omdat dan de leeskoppen tegen de schijven slaan en zo voor vernielingen knn zorgen.

Zijn externe HD's tegen schokken beveiligd, of zijn de leeskoppen anders uitgevoerd of zo??
In welke mate moet je rekening houden met de fragielheid ervan?
externe harddisk is gewoon een kastje met een normale hd erin. dus net zo fragiel. je moet zowiezo nooit een draaiende harddisk gaan vervoeren/bewegen. zijn ze gewoon niet op gebouwd.
als je het teminste over zo'n standaard ding hebt :)

[ Voor 11% gewijzigd door Satch op 19-04-2005 20:09 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Bovenstaande berichten zijn afgesplitst van [rml][ Merk][ RPM] Betrouwbare Harddisk[/rml], omdat de vraag van Bellemans volkomen offtopic was.

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 19-04-2005 19:26 ]

Verwijderd

Tsja, sommige type's schijven zijn er beter tegen bestand (lees hoe duurder hoe beter). Ga er maar van uit dat vooral 2.5" schijven die voor notebooks bedoelt zijn mobiel gebruik er wat beter tegen kunnen.

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:15
Nee niet echt tegen schokken beveiligd, bestaat ook maar uit draaiende onderdelen dus is makkelijk kapot te maken

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

Verwijderd

De wat duurdere van bijvoorbeeld creative of iomega hebben valbescherming in de behuizing zitten, maar er zitten nog steeds standaard harde schijven in. Ik zou zeggen kijk eens op hun websites wat ze er over melden.

Verwijderd

ok, dan zal ik er wel mee oppassen dan ;-)

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:02
Ik heb eens ergens gelezen dat een HD in rust een kracht van 300G kan verdragen. In bedrijf uiteraard een stuk minder..

Roomba E5 te koop

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-03 22:55
Een draaiende harddisk kun je gerust oppakken en verplaatsen. Zolang hij maar geen schokken te verduren krijgt is er niks aan de hand. Exacte gegevens zijn vaak wel in datasheets terug te vinden.
* DaCoTa mompelt iets over een draaiende laptop op de stoep laten vallen

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:23
even een willekeurige HD gepakt: WD3200JB
• Operating Shock (Read) 65G, 2 ms
• Non-operating Shock 250G, 2 ms

Dus maximaal 65G in 2ms. Nou zegt dit op zich heel weinig, want hoeveel G een val met schok heeft hangt heel erg af van het materiaal van de behuizing en de ondergrond waarop hij valt.

Als de behuizing van metaal is en de HD is daar muurvast ingeschroefd, en de ondergrond is ook keihard, zal de schok zelfs vanaf een kleine hoogte enorm zijn (in een hele kleine tijd van een snelheid naar 0).

Terwijl als één van beide materialen schuimrubber ofzo zou zijn, zou de tijd die het kost om de HD af te remmen groter zijn waardoor de vertraging per seconde (en dus de G-kracht) veel lager ligt.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Pagina: 1