Ohoh...
ik wilde vanmorgen even snel m'n zipdrive aansluiten. Omdat ik een bigtower heb en de drive helemaal bovenin zit had ik 2 lange IDE kabels gekocht bij Norrod. Ik de oude kabels eruit gehaald en de nieuwe erin -> compu gaat nog wel aan, maar post niet meer. Ik dacht: er zal wel iets fout zitten met master/slave ofzo, dus alles er weer af behalve 1 cd-rom speler op primary master (harddisk zit op een HPT366 controller), maar die kon ook niet gevonden worden. Oude kabels er weer in, maar nee hoor: als ik alles aansluit post hij niet meer, als ik 1 apparaat aansluit kan hij die niet vinden maar boot wel vanaf HD en bij 2 apparaten krijg ik heel veel lange diagnostische piepjes. Verder gaan de lampjes van de aangesloten apparaten niet branden en willen laatjes van aangesloten cd-rom spelers niet meer open. Ik zit nu helaas op m'n werk, dus ik kan voorlopig niet meer testen, maar kunnen je devices of je controller kapot gaan door het gebruik van lange IDE kabels?
Oja, ik heb ook nog een cd-rom speler geprobeerd aan te sluiten op de HPT366 controller, maar die werd ook niet gevonden. Dit kan misschien ook komen omdat ik het HPT366 BIOS niet alle poorten laat afzoeken, dat weet ik zo niet uit m'n hoofd.
Klinkt alsof je iets gesloopt hebt tijdens het verwisselen van de kabels. Je had toch wel stekker eraf en de zijkant van de kast beet voordat je de kabels verwisselden 
BTW, over langer kabels. Mijn kast is 69cm hoog (veel hoger zijn er niet
) En in mijn op 1 na boventje slot zit mijn floppy. Direct eronder mijn ZIP. De kabels halen het net, maar moeten wel eerst bijna 6 5,25" bays passeren 
Bij ATA-33 kabels moet de lengte niet zo'n probleem zijn. Moet toch wel tegen de 75 cm kunnen zijn. Pas bij 80 pins ATA-66 en ATA-100 kabels is de max lengte 45 cm
BTW, over langer kabels. Mijn kast is 69cm hoog (veel hoger zijn er niet
Bij ATA-33 kabels moet de lengte niet zo'n probleem zijn. Moet toch wel tegen de 75 cm kunnen zijn. Pas bij 80 pins ATA-66 en ATA-100 kabels is de max lengte 45 cm
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Uhm... nee, de stekker eruit doe ik eigenlijk nooit...Op woensdag 10 januari 2001 10:13 schreef GarBaGe het volgende:
Klinkt alsof je iets gesloopt hebt tijdens het verwisselen van de kabels. Je had toch wel stekker eraf en de zijkant van de kast beet voordat je de kabels verwisselden
Maar het is dus niet zo dat een te lange kabel kan zorgen voor teveel stroom oid waardoor de boel ermee op houdt?