Toon posts:

Eén stroke om twee layers in Photoshop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb me helemaal sufgezocht op het internet, maar ik krijg het maar niet gevonden.

Ik wil in Photoshop een lijn krijgen om twee layers zonder dat ik deze hoef te rasterizen. Zo kan ik de objecten nog verplaatsen als ik wil.

Ik heb daarbij een text en een vak; wat ik wil is dat er een lijn om het vak en de tekst loopt (die het vak net raakt) met een rechtstreekse overgang van de lijn om het vak en de tekst zonder dat er een lijn tussen de twee layers loopt. Het is een beetje moeilijk uit te leggen, maar ik hoop dat iemand me begrijpt en me kan helpen...

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:04

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Je kan ze alle 2 een randje geven dat randje rasterizen en die mergen. Dan ben je er ook. Het is alleen wat lastiger bewerken.

edit: het is idd een krom verhaal. Maar, je kan nooit 2 lagen koppelen en op bijde de zelfde style toepassen dus zal je die style-en moeten loskoppelen van bijde lagen en die stylen mergen.

[ Voor 44% gewijzigd door LoeiOrdinair op 19-04-2005 15:55 ]

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

:?

Post eens een screenshot of vertel waarom stroke niet de oplossing voor je probleem is :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Topicstarter
Die lijn tussen de text moet dus weg, zonder dat ik de layers hoef te rasterizen om de text en het vak nog te kunnen aanpassen...

Afbeeldingslocatie: http://www.kektmar.nl/stroke.gif (Klik even op het plaatje, want anders ziet er niet uit... :P)

• LoeiOrdinair

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Anders knal je toch een laag over de onderkant van die letters heen?

Afbeeldingslocatie: http://img2.echo.cx/img2/2060/untitled14ht.jpg

Zoiets als dit. Maar dan de goede kleur zodat je het niet ziet. Daarna zet je het in een mapje zodat je het makkelijk bij elkaar houd.

[ Voor 80% gewijzigd door LoeiOrdinair op 19-04-2005 16:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ow ja natuurlijk! Bedankt!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-05 15:28
Ik denk dat je ongeveer dit bedoelt:

Afbeeldingslocatie: http://www.spuij.nl/files/testtweakers.jpg

ff in het kort:

- New layer gemaakt
- Vier guides gemaakt
- Rechthoeking shape gemaakt met behulp van de pen tool, zodat je een shape krijgt (vector) en tegelijk een work path wordt aangemaakt, die we kunnen gebruiken zometeen met stroken.
- Work path van de shape gesaved tot path 1
- Tekst getikt in nieuwe layer
- Tekst gemoved totdat ie de shape raakt en een klein stukje het work path overlapt
- Work path van de tekst gemaakt via menu -> layer -> type -> create work path
- Work path van tekst gesaved tot path 2
- new layer gemaakt voor de stroke
- path 1 geconvert to selection
- path 2 geconvert to selection met shift ingedrukt zodat ie de twee selections aan elkaar toevoegt
- stroke 1 px center

http://www.spuij.nl/files/testtweakers.psd

• LoeiOrdinair

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

__fred__ schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 16:29:
Ik denk dat je ongeveer dit bedoelt:

[afbeelding]

ff in het kort:

- New layer gemaakt
- Vier guides gemaakt
- Rechthoeking shape gemaakt met behulp van de pen tool, zodat je een shape krijgt (vector) en tegelijk een work path wordt aangemaakt, die we kunnen gebruiken zometeen met stroken.
- Work path van de shape gesaved tot path 1
- Tekst getikt in nieuwe layer
- Tekst gemoved totdat ie de shape raakt en een klein stukje het work path overlapt
- Work path van de tekst gemaakt via menu -> layer -> type -> create work path
- Work path van tekst gesaved tot path 2
- new layer gemaakt voor de stroke
- path 1 geconvert to selection
- path 2 geconvert to selection met shift ingedrukt zodat ie de twee selections aan elkaar toevoegt
- stroke 1 px center

http://www.spuij.nl/files/testtweakers.psd
Maar op deze manier kan je de tekst niet makkelijk editten. Dan moet je ook steeds je stroke opnieuw maken.

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-05 15:28
LoeiOrdinair schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 16:31:
[...]

Maar op deze manier kan je de tekst niet makkelijk editten. Dan moet je ook steeds je stroke opnieuw maken.
Dat houd je toch, tenzij je de source layers gaat mergen en dat was nou juist niet de bedoeling. Stroken via de blending options werkt alleen op een enkele layer voor zover ik weet. Dat balkje vind ik een niet zo nette oplossing in die zin dat je zodra je de twee objecten gaat scalen ze verkeerd gaan staan en je je balkje dus weer moet verplaatsen. Het voelt een beetje als lapoplossing. Dan zou ik liever twee nieuwe work paths aanmaken, weer een selectie maken en opnieuw stroken, maar dat is mijn gevoel.

[ Voor 29% gewijzigd door __fred__ op 19-04-2005 16:39 ]

• LoeiOrdinair

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

__fred__ schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 16:36:
[...]

Dat houd je toch, tenzij je de source layers gaat mergen en dat was nou juist niet de bedoeling. Stroken via de blending options werkt alleen op een enkele layer voor zover ik weet
Maar voor dit soort dingen moet je niet zo moeilijk gaan doen maar er gewoon even een laag in de zelfde kleur over zetten.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

je kunt ook gewoon

ctrl-klik op tekst laag
shift-ctrl-klik op vorm laag (vierkant)
vullen met kleurtje
stroke
klaar

Met ctrl-klik op laag selecteert ie alles binnen die laag wat niet transparant is, natuurlijk is dat met aanpassen lastig, maar is een kleur er overheen mikken ook. Als je dan de org. lagen gewoon houdt dan heb je in twee tellen het weer gefixt.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-02 11:17

Clay

cookie erbij?

Ik zou het gewoon zo doen:

layer 3; kleurvlak
layer 2; text met outer glow instellen tot het een stroke lijkt
layer 1; stroke om layer 3
background.

dan kan je je text schuiven en er wat anders overheen typen zonder dat je de strokes opnieuw hoeft te maken \o/

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-05 13:57
Clay, voor de tekst kan je toch gewoon dezelfde stroke gebruiken? Verder de beste oplossing die genoemd word!

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-02 11:17

Clay

cookie erbij?

Savantas schreef op woensdag 20 april 2005 @ 11:00:
Clay, voor de tekst kan je toch gewoon dezelfde stroke gebruiken? Verder de beste oplossing die genoemd word!
Als je een glow misbruikt kan je gewoon wat anders typen zonder de stoke opnieuw te hoeven doen :) maar een gewone stroke kan natuurlijk ook ja.

[ Voor 7% gewijzigd door Clay op 20-04-2005 11:30 ]

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 11:17

disjfa

be

Even geknipt van clay en even mee gespeeld...

layer 2; kleurvlak met outer glow instellen tot het een stroke lijkt
layer 1; text met outer glow instellen tot het een stroke lijkt

Dan kan je spelen met welke laag je boven/onder (als je verschillende kleuren wilt voor text/vlak) zet maar uiteindelijk hou je dan precies hetzelfde over zoals de ts wilt zover ik kan zien. En het behoud de optie text makkelijk aan et passen :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Pagina: 1