Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

GoudenGids Katja - spyware of niet? *

Pagina: 1
Acties:

• OneUp
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05-2024
Zoals sommige van jullie misschien wel hebben gemerkt is er het een ander gezegd over de virtuele Katja die de Gouden Gids te downloaden aanbied. (Nieuwsbericht op de frontpage: nieuws: Gouden Gids tool gedraagt zich als browser hijacker)

Nadat er op verschillende weblogs en websites discussies waren over of hetgeen spyware was ofniet plaatste de Gouden Gids op hun weblog een nieuwsbericht dat het zeker geen spyware was "Katja is een onschuldig en handig zoekhulpje op je desktop" aldus de Gouden Gids.

Alleen nu bewijst GeenStijl na een onderzoek dat het wel degelijk Spyware is "Katja zit van boven tot onder vol met klantentellers, registratiemodules, cookies en andere rotzooi. Met recht kunnen we stellen dat het ordinaire spyware is" Er wordt ondermeer aangegeven dat Katja gegevens (oa je IP) naar een database stuurt.

Nou weet GeenStijl het natuurlijk altijd mooi te brengen maar uit dit onderzoek blijkt wel degelijk dat het gewoon om Spyware gaat. Terwijl de marketing directeur Harry Michels glashard beweerd dat er geen informatie wordt verstuurd en dat het om een grap gaat.

Hoe staan jullie hier tegenover? Is het wel of geen Spyware? En gaat de Gouden Gids hier de fout in?

[ Voor 4% gewijzigd door OneUp op 19-04-2005 16:42 ]

People are just like trees. They fall down when you hit them mutiple times with an axe.

Verwijderd

Ja, spyware. En ik vind het niet kunnen dat ze zoekwoorden waarin namen van concurrenten in voor komen, worden opgevangen.

Aangezien spyware absoluut not done is, moet zo´n gevestigde naam er al helemaal niet mee beginnen. Schande dus.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Leuk voor BV :)

SA > BV

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Chubbchubb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-03-2021

Chubbchubb

Blond en lekker? Mail me

Vind het ook absoluut niet kunnen dat de gouden gids dit soort software aan zijn (onwetende) klanten aanbied. Het is eigenlijk geen schande maar een schandaal.

/offtopic
Als ik katja uberhaupt al op mijn computer wil, doe ik dat wel in .jpg vorm

Powered by: blond bier

• OneUp
Retecool beweerd dat het om Adware gaat ipv Spyware:
Waarom is Katja geen spyware? Katja stuurt geen persoonlijke gegevens door, Katja verneukt niet je hele browser door er allerlei vreemde en ongevraagde instellingen op los te laten, en Katja is makkelijk te verwijderen (goddank). Katja doet precies wat de Gouden Gids al eerder heeft gezegd: wat statistieken bijhouden.
Maar Katja stuurt wel degelijk persoonlijke gegevens door, namelijk je IP.

People are just like trees. They fall down when you hit them mutiple times with an axe.

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:10
OneUp schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 16:49:
Retecool beweerd dat het om Adware gaat ipv Spyware:
[...]
Maar Katja stuurt wel degelijk persoonlijke gegevens door, namelijk je IP.
Om eerlijk te zeggen vertrouw ik geen van beide website's maar als ik er dan toch een moet vertrouwen dan komt retecool eerst. geenstijl heeft nou eenmaal een telegraaf-stijl van verhalen onnodig aandikken. daarnaast zijn de instellingen niet geheel netjes, maar het verzamelen van statistieken niet verboden. Wat geenstijl namelijk beweert is dat ze de privacy wetgeving breken. zal zelf eens kijken wat het allemaal verstuurd.

• pasta
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

In feite bestaat de hele term spyware niet eens. Zie ook deze post op de weblog van Kaspersky. Zoals echter wel in het artikel van Geenstijl genoemd wordt, is dat er dingen worden doorgegeven aan de site van DMFacts.

Sowieso is de definitie van Retecool ook verkeerd. Adware is een afkorting voor Advertising-supported software. Software met een reclame banner dus. (bron)

Daarbij geeft zowat elk programma dat een verbinding met het internet maakt je IP door, dus zo spannend is dat ook weer niet. ;)

Signature

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:10
pasta schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 17:03:
In feite bestaat de hele term spyware niet eens. Zie ook deze post op de weblog van Kaspersky. Zoals echter wel in het artikel van Geenstijl genoemd wordt, is dat er dingen worden doorgegeven aan de site van DMFacts.

Sowieso is de definitie van Retecool ook verkeerd. Adware is een afkorting voor Advertising-supported software. Software met een reclame banner dus. (bron)

Daarbij geeft zowat elk programma dat een verbinding met het internet maakt je IP door, dus zo spannend is dat ook weer niet. ;)
Klopt. Ik heb het programma zelf eens geinstalleerd en bekeken met "Charles" welke informatie er allemaal verzonden wordt. Het betreft eigenlijk alleen informatie aan DMFacts en Doubleclick voor de rest wordt er geen schokkende informatie meegezonden.

De beweringen van geenstijl kloppen ook niet. Het klopt dat er informatie wordt gezonden over de activiteiten, maar beweringen dat er ook informatie wordt gezonden als je de telefoongids bezoekt kloppen ook niet want het programma registreerd helemaal niets en er wordt geen enkelstukje data verstuurd als de website wordt bezocht. Voor de rest zou ook een IP worden meegezonden, iets wat ik oko niet kan terug vinden in de logfiles, maar het verzenden ervan is ook verboden in nederland.(lees: privacywetgeving)

Geenstijl is zoals bekend weer lekker bezig met opruiing, maar voor de rest geen nuttige mededeling aan hun kant.

[ Voor 3% gewijzigd door Cardinal op 19-04-2005 17:15 ]

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

cardinal808 schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 17:14:
[...]

Klopt. Ik heb het programma zelf eens geinstalleerd en bekeken met "Charles" welke informatie er allemaal verzonden wordt. Het betreft eigenlijk alleen informatie aan DMFacts en Doubleclick voor de rest wordt er geen schokkende informatie meegezonden.
[...]

Voor de rest zou ook een IP worden meegezonden, iets wat ik oko niet kan terug vinden in de logfiles, maar het verzenden ervan is ook verboden in nederland.(lees: privacywetgeving)

[...]
Ehm; als je verbinding maakt met een server weet die server jouw IP adres ;) Welkom in de wondere wereld van het TCP/IP protocol :P

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• aZuL2001
  • Laatst online: 12-10 22:55
Spider.007 schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 17:29:
[...]

Ehm; als je verbinding maakt met een server weet die server jouw IP adres ;) Welkom in de wondere wereld van het TCP/IP protocol :P
Damn, mag je in Nederland niet eens een webpagina bekijken ? })

Abort, Retry, Quake ???

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-11 15:05
DoubleClick is een grote speler in de wereld die adware/spyware of hoe je het ook wil noemen heet.
zie heel vaak hier bij pc`s tracking cookies of andere meuk van doubleclick voorbij komen.
ofwel ik vertrouw het niet 100%.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

lordgandalf schreef op woensdag 20 april 2005 @ 10:51:
DoubleClick is een grote speler in de wereld die adware/spyware of hoe je het ook wil noemen heet.
zie heel vaak hier bij pc`s tracking cookies of andere meuk van doubleclick voorbij komen.
ofwel ik vertrouw het niet 100%.
Dat komt omdat ze op veel websites vertegenwoordigt zijn en dus inderdaad een hoge spreiding bereiken. Ik zie echter de relatie met de Gouden Gids niet? :)

---

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-11 14:49

Nik

Whooo heeeey! De hele Gouden Gids staat vol met reclame! Welke pagina ik ook open, ik zie allemaal reclame blokjes! Hellep! Snel even de Gouden Gids onder mijn scanner leggen, en met ad-aware alle zooi eruit halen :+ / found 51.244.575 new items ;)

Toch wel vervelend dat de GG zegt dat er geen spyware in zit, en het blijft toch wel zo te zijn. Maar wat zouden ze doen met deze info? Doorverkopen? Kijk, de GG tool is net zoiets als Google.nl, je kunt er zoeken, Google slaat alle zoekgegevens op, en koppeld advertenties aan je zoekopdrachten, toch? Maar daar klaagt niemand over... Dus in hoeverre hebben wij last van de ingebouwde spyware?

• OneUp
Spider.007 schreef op woensdag 20 april 2005 @ 11:19:
[...]

Dat komt omdat ze op veel websites vertegenwoordigt zijn en dus inderdaad een hoge spreiding bereiken. Ik zie echter de relatie met de Gouden Gids niet? :)
Cardinal808 geeft aan dat het programma informatie vestuurd aan DMFacts en Doubleclick:
cardinal808 schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 17:14:
[...]

proller schreef op woensdag 20 april 2005 @ 11:24:
Whooo heeeey! De hele Gouden Gids staat vol met reclame! Welke pagina ik ook open, ik zie allemaal reclame blokjes! Hellep! Snel even de Gouden Gids onder mijn scanner leggen, en met ad-aware alle zooi eruit halen :+ / found 51.244.575 new items ;)

Toch wel vervelend dat de GG zegt dat er geen spyware in zit, en het blijft toch wel zo te zijn. Maar wat zouden ze doen met deze info? Doorverkopen? Kijk, de GG tool is net zoiets als Google.nl, je kunt er zoeken, Google slaat alle zoekgegevens op, en koppeld advertenties aan je zoekopdrachten, toch? Maar daar klaagt niemand over... Dus in hoeverre hebben wij last van de ingebouwde spyware?
Het gaat meer om het feit dat ze beweren dat het geen spyware is. Je download en installeert een programma waarvan wordt verteld dat er geen informatie verzonden wordt, terwijl dit wel zo blijkt te zijn. In dat opzicht is de Gouden Gids toch verkeerd bezig.

[ Voor 42% gewijzigd door OneUp op 20-04-2005 11:55 ]

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Onderstaande package wordt ook verstuurd door Katja:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
GET /vk/reg.php?i=8980FF0E59694600A56CFF2A32EB8192&w=3&a=1 HTTP/1.1
Accept: */*
x-flash-version: 7,0,19,0
Accept-Encoding: gzip, deflate
User-Agent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.1)
Host: www.katja-schuurman.com
Connection: Keep-Alive
Cookie: VirtualKatjaGedownload=true

HTTP/1.1 200 OK
Date: Wed, 20 Apr 2005 09:54:48 GMT
Server: Apache/1.3.33 (Unix) PHP/4.3.10 mod_ssl/2.8.22 OpenSSL/0.9.7d
X-Powered-By: PHP/4.3.10
Keep-Alive: timeout=15, max=100
Connection: Keep-Alive
Transfer-Encoding: chunked
Content-Type: text/html

Wat is hieruit te herleiden:
• Mijn IP adres (gezien het feit dat ik connectie maak)
• Mijn Flashversie
• Mijn Windowsversie
• Mijn Internet Explorer versie

Niets wat niet wordt doorgegeven als ik gewoon een webpagina opvraag dus. Wat ik echter irritanter vind is dat er een uniek ID aanhangt; dat ook bewaard wordt tussen het opstarten door. Kan gezien worden als een normaal cookie; maar deze omzeilt dus wel mijn browser's veiligheids instellingen. Daarnaast worden de tijden dat ik achter de computer hang ook doorgestuurd. Dat is me iets te schuldig om een versiecontrole te zijn :)

Katje maakt trouwens gebruik van iceProjector en is gemaakt door Oskar Projecten

edit:
De topictitel is trouwens erg suggestief; ik pas deze even aan naar een iets minder concluderende titel :)

Gouden Gids levert Spyware > GoudenGids Katja - spyware of niet? *

[ Voor 9% gewijzigd door Spider.007 op 20-04-2005 12:28 ]

---

Pagina: 1